Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:26

Ik heb het idee dat hier een beetje vergeten wordt dat er ook veel positieve kanten zitten aan social media en whatsapp. Enkele dingen zijn hier al genoemd. Ik vind het persoonlijk ook gewoon leuk als ik een keer een foto op facebook zet om te laten zien wat ik gedaan heb. Of zoals nu, nu ik twee maanden in Frankrijk zit thuis mee te laten genieten door foto's en te laten zien dat ik het goed naar m'n zin heb. Tussendoor hoef ik ook niemand echt te missen want ik heb gewoon veel contact met thuis. Dat is echt ontzettend fijn en ben eerlijk gezegd dan echt blij dat social media bestaat.

Ook m'n moeder heeft speciaal facebook aangemaakt om mij te kunnen volgen omdat foto's versturen via mail toch net wat lastiger is dan even op facebook zetten. En zodra ik mijn foto's op facebook zet, hoef ik niet naar 10 verschillende mensen de foto's te sturen maar kan iedereen ze gelijk zien.

En ook thuis merk ik echt wel dat ik profijt heb van het feit dat whatsapp en facebook bestaat. Zo heb ik een ontzettende leuke groep meiden leren kennen omdat een van die meiden mij had toegevoegd aan hun groepsfacebook. Ik had haar leren kennen op een feestje en dit klikte goed, toen heeft zij mij via facebook voorgesteld aan haar vriendinnengroep om mij mensen te laten leren kennen in de stad waar ik volgend jaar ga studeren. Nu heb ik hen inmiddels gezien en blijkt het ook in real life te klikken zodat we nu om contact te houden een groepswhatsapp hebben. En zo kan ik eigenlijk nog wel doorgaan over de voordelen die ik door whatsapp en facebook heb.

Echter vind ik zoals ik al aangegeven heb dat er grenzen aan zitten. Maar om te zeggen dat ik mijn vrienden niks meer te vertellen heb als we afspreken, ik spreek niet voor niets met ze af. Het is gewoon fijner om even in real life te kunnen kletsen. Ik kan uren met een vriendin whatsappen en als ik haar dan zie nog net zoveel te vertellen hebben.

Ik denk dat social media en whatsapp voor velen echt een uitkomst zijn mits het met mate gebruikt wordt. Maar geldt dat niet voor alles? Geniet maar met mate? :D

Rudina

Re: Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:41

Daar geef ik je gelijk in Renee, ik mag ook graag foto's delen en graag whatsappen met vrienden en familie die eigenlijk bijna allemaal aan de andere kant van Nederland wonen.
Maar ik kom ook wel in ts haar verhaal, zoals ik al zei is niks zo vervelend dat als je met iemand in gesprek bent en hun telefoontje piept ze vervolgens 10 minuten hun aandacht bij de telefoon hebben ipv van jou. En dat vooral midden in een gesprek, ik kijk er ook wel eens op tijdens dat ik bezoek heb of met iemand op een terras zit maar dit als er even stilte is maar geen haar op me hoofd dat ik een real live gesprek afkap om op mijn telefoon te gaan zitten tikken.

Wat ik ook als vervelend ervaar zijn mensen die tegen je hebben getypt en je het vluchtig even leest maar op dat moment veelte druk bent met van alles en dan even niet terug reageert, mensen lijken dan gewoon boos te worden.
Ik ben zelf fotografe, ik heb een speciaal e-mail adres maar mensen benaderen mij zelfs via facebook en whatssap voor een afspraak dit ervaar ik zelf niet als prettig ik heb deze dingen alleen voor vrienden en familie.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:50

Ik heb ook geen FB oid.
Mensen die ik persoonlijk (goed genoeg) ken hebben mijn nummer. Dat lijkt me voldoende.
Wel heb ik what'sapp, altijd handig voor een gesprekje en spotgoedkoop. :))

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:08

En ook voor mijn voetbalteam is het ideaal, whatsapp. Trainer hoeft maar één berichtje te sturen ipv iedereen op te bellen. En iedereen ziet het sneller.

Maar in gesprek whatsappen? Nee. De technieken zijn goed en handig, maar hoe er mee wordt omgegaan zegt meer over de gebruiker dan de techniek.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:20

Ik heb een plek gevonden waar het nog véél erger is als iemand verslaafd is aan zijn telefoon :D

De auto :x :x
Reed achter eentje waarvan ik in het begin serieus dacht dat het een oude man was die een beroerte had gehad. Dertig waar je zeventig mag, dan optrekken naar vijftig, dan twintig, weer zestig, weer vertragen...minstens 5 keren helemaal naar de andere kant zwalpen (gelukkig was het een rustige weg), honderden meters gewoon pal in het midden van rijweg rijden, daarna nog eens helemaal over het fietspad heenscheren...
Toen ze aan de kant ging staan kon ik het niet laten om even te kijken. Verwachtte een of andere stomdronken man die niet meer wist wie hij was. Nee, gewoon een jongedame met een iphone voor haar neus die heel geconcentreerd met een vinger "tik tik tik" aan het doen was :x . Snap best dat je je gsm niet mag gebruiken achter het stuur als ik zo'n fratsen zie :x .

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:23

Kwanyin: reden waarom mijn telefoon gewoon dicht in mijn dashboardkastje ligt. Mensen weten dat wanneer ik onderweg ben ik niet aan het bellen ben. Tenzij er langdurige file staat waardoor ik flinke vertraging heb.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:22

Mensen met hun gsm op de fiets zijn ook rete-irritant. Ook dat slingeren, langzaam fietsen enz enz. Levensgevaarlijk allemaal :n Ook in de auto idd.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:04

Zo is mijn collega tijdens het wandelen een keer ondersteboven gefietst door een achterop komende fietster die aan het smsen was. Resultaat een gebroken schouder.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:40

Ik ben dol op Whatsapp en Facebook. Zit er dan ook veel op. Alleen soms reageer ik niet meteen. Ben dan druk bezig met iets anders en dat andere vind ik dan belangrijker dan mijn telefoon. Als ik op een terras zit bijvoorbeeld, ga ik niet met mijn telefoon bezig. Vaak kijk ik wel even kort wat het is en reageer ik een paar uur later terug met een sms, als ik van het terras af ben. Vind het zelf ook naar als een vriendin van me aan het appen is terwijl ik tegenover haar zit, beetje dom voor me uit te staren.

Alleen nadeel van Whatsapp en Facebook is dan wel dat mensen zien dat je hun bericht gezien hebt en dat je dan reacties krijgt als "????" of "Wat ben je stil" of "Waarom reageer je niet?" Ehm, omdat ik daar ff geen zin in heb, druk ben, weet ik veel.. Gewoon niet. Klaar :+ . Hoef toch niet meteen op stel en sprong te reageren. Maar blijkbaar is dat de standaard, meteen terug reageren. Om dat te voorkomen kijk ik nu gewoon vaak niet eens meer naar de appjes tot ik tijd en zin heb. Hoor ze wel binnenkomen, maar pak mijn telefoon dan niet. Vriendin van mij snapt dat niet "Ben je niet nieuwsgierig?" "Straks is het iets belangrijks?" Als het belangrijk is bellen ze me wel en nieuwsgierig, och, soms, maar vaak ook niet. Zie over een uur wel wat er binnen is gekomen.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 01:09

Ik geef toe, ik ben best wel verslaafd aan mijn mobiel en aan Facebook.
Toch, als ik met iemand live heb afgesproken dan blijft mijn mobiel in mijn tas zitten. Live contact met degene met wie ik op dat moment ben vind ik echt veel belangrijker dan op mijn mobiel.
Als de andere persoon even naar de wc is ofzo, dan kan ik het niet laten om even op m'n mobiel te kijken. Maar stop hem zo snel mogelijk weer weg als de ander er weer is.

Via Facebook heb ik trouwens ook heel leuke contacten opgedaan en er zelfs leuke klussen door gekregen in mijn vak. Ik vind het aan de ene kant echt een verrijking van mijn leven. Aan de andere kant een verarming, want, wat deed ik vroeger met alle tijd die ik nu op Facebook zit? Juist, boeken lezen, muziek luisteren, stilte hebben, van de omgeving genieten, desnoods tv kijken zodat je daar weer over kon praten de volgende dag.

Dus, ik ben helemaal vóór social media, maar ook vóór aan de kant zetten tijdens live contact.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:34

ElineS schreef:
Alleen nadeel van Whatsapp en Facebook is dan wel dat mensen zien dat je hun bericht gezien hebt en dat je dan reacties krijgt als "????" of "Wat ben je stil" of "Waarom reageer je niet?" Ehm, omdat ik daar ff geen zin in heb, druk ben, weet ik veel.. Gewoon niet. Klaar :+ . Hoef toch niet meteen op stel en sprong te reageren. Maar blijkbaar is dat de standaard, meteen terug reageren. Om dat te voorkomen kijk ik nu gewoon vaak niet eens meer naar de appjes tot ik tijd en zin heb. Hoor ze wel binnenkomen, maar pak mijn telefoon dan niet. Vriendin van mij snapt dat niet "Ben je niet nieuwsgierig?" "Straks is het iets belangrijks?" Als het belangrijk is bellen ze me wel en nieuwsgierig, och, soms, maar vaak ook niet. Zie over een uur wel wat er binnen is gekomen.

Dat vind ik ook heel vervelend. Blijkbaar is het gewoon de verwachting dat je voor elke onbenullige vraag ten laatste binnen het half uur hebt terug gestuurd en anders moet je jezelf verantwoorden met een goed excuus waarom je je telefoon niet bij had. Ik ben zo niet, ik kan gerust drie dagen wachten tot ik eens stuur. Intussen weten ze dat ook :+ .

FemkeMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:53

Heb niet alles doorgelezen, maar kan er helemaal in komen! Mijn vriend en ik zeiden het twee jaar geleden al op een verjaardag, een groepje jonge lui daar stond rondom een statafel en alle communicatie verliep via de telefoon. Was het niet met anderen, dan lieten ze elkaar wel een filmpje of foto's zien die op de mobiel stond. Volgens mij wordt de generatie die nu opgroeit groot met heel andere omgangsvormen dan wij. Ook ik heb het gevoel dat dit geen positieve ontwikkeling is, maar aan de andere kant: Wij wonen op een boerderij, de opa van mijn vriend boerde hier ook al, dat zal al zo'n honderd jaar geleden geweest zijn. Als iemand tegen hem gezegd had dat de koeien hier ooit met een robot gemolken zouden gaan worden, dan zou hij je vast en zeker voor gek verklaard hebben, en een dergelijke ontwikkeling waarschijnlijk niet als positief beschouwd hebben. Wat ik daarmee wil zeggen is, ieder tijd heeft weer andere kenmerken. De afgelopen honderd jaar heeft het leven zich zo snel ontwikkeld, ik geloof er niets van dat moeder aarde dat nog eens honderd jaar vol houdt, maar het is onvermijdelijk.

Desalniettemin doen wij er ook niet aan mee. Als ik weer zo'n onleesbaar smsje krijg moet ik eerst weer reageren dat mijn telefoon nog van het retro soort is, en ik geen whatsapp/mms of wat dan ook kan ontvangen. In mijn vriendenkring ben ik voor velen de enige waar nog naar gesmst wordt... Maar ik spreek dan ook gewoon liever regelmatig 'real life' af, dat zijn voor mij contacten waar je echt iets uit haalt. (Moet wel eerlijk toe geven dat sinds wij een veulen willen gaan fokken, ik wel verdacht veel op bokt.nl te vinden ben....)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:20

Wat een verwachtingen/verplichtingen stellen sommigen aan whatsapp. Ik zie het als een slowchat, je antwoord wanneer het je zo uitkomt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:23

Zo zie ik dat ook. Ik heb zoiets van, als je me écht superdringend nodig hebt bel me dan op. En als ik niet opneem, spreek dan in op mijn voicemail waarom je me zo dringend nodig hebt. Een voicemail beluister ik wel altijd van zodra ik het zie en als ik dan hoor dat het belangrijk is dan bel ik wel terug. Maar voor een gewone simpele vraag per facebook of sms...als ik klaar en in het echte leven keer ik wel naar daar om die te beantwoorden :+ .

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:32

Ik ben het met Ts eens, op school in de pauzes grijpt iedereen gelijk zijn/haar mobiel, om dan te gaan Whatsappen in de groepswattsap van de hele klas, de ene helft van de klas zit in de ene aula, en de andere klasgenoten zitten in de andere aula. Dan denk ik ga lekker bij elkaar zitten maar dat doen ze ook niet... En nou ben ik vaak nogal 'koos Whattsapploos' dus zitten we in de pauze gezellig met een paar meiden, pakken ze allemaal gun mobiel erbij om in de groepswattsapp te gaan praten.. En dan zit je dus wel lekker te kijken. Meestal begin ik dan gewoon een gesprek met iemand en dan gaat het wel goed, maar als er dan weer een Whatsappje binnenkomt gaan ze dat eerst helemaal lezen en beantwoorden -:(-.

Een vriendin van mij vind ik ook veel te veel erachter zitten, als we bij haar thuis zijn pakt ze gelijk d'r mobiel erbij en begint te Whatsappen. En elke halve minuut word dat ding gepakt en gaat ze weer antwoorden in de groepswhattsapp, terwijl ik daar dan gewoon ben, vind ik echt mega vervelend. Voor dat soort mensen is hun mobiel ook echt heilig, daar mag niemand anders aankomen, moet altijd opgeladen zijn enz, enz. Met die vriendin en nog een andere die ook veel whatsappt ben ik een keer in een soort van huisje (beetje moeilijk uit te leggen :D ) maar iig daar hadden we geen whatsapp dat was echt heel gezellig, dat was 2 dagen, maar echt heel leuk! Ze klagen dan wel dat ze eigenlijk wifi moeten hebben enzo, en weten zich niet altijd een houding te geven, of iets leuks te zeggen, maar gaan op een gegeven moment gewoon andere leuke dingen doen! Want normaal grijpen ze dan naar hun mobiel, dat was echt heel leuk!

Mijn BFF zit op een andere school maar heeft geen whatsapp en dat vind ik dan wel weer jammer, maar als wij bij elkaar zijn is het dan ook wel mega gezellig, we gaan wel eens samen oppassen enzo en dat is dus mega gezellig of gewoon in de auto of bij het paard, dat is altijd leuk. Dus geloof me whatsapp vind ik wel heel handig maar, is vaak echt heel vervelend :n. Respect als je hele verhaal gelezen hebt _/-\o_ .