Geweerd van het terras vanwege adhd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:34

franka75 schreef:
Ik hoop het maar gelukkig veel terassen in den haag.

Maar op geen enkel terras worden mensen er vrolijk van als een wildvreemde zich in een gesprek mengt en over zichzelf gaat praten.
Weet je zeker dat je alleen maar ADHD hebt? ADHD komt tegenwoordig heel vaak voor (vroeger ongetwijfeld ook, alleen was het toen nog niet bekend) en vind het op zn zachtgezegd bijzonder dat je daarvoor afgekeurd zou zijn. Zolang je handen of je mond functioneren is er werk is het motto van de instanties tegenwoordig.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:37

Waarom zoek je niet gewoon wat extra hulp? Dan kunnen hun je helpen dat je niet meer onbewust met jan en alleman gaat praten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:37

ik vind wel dat mensen snel hun 'etiket' ADHD,PDDNOS en weet ik wat allemaal ...als een excuus gebruiken voor hun gedrag.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:39

En mocht het wel aan jou ADHD liggen (wat ik niet geloof) ben jij de gene met problemen.

JIJ hebt ADHD, niet de mensen om je heen
JIJ verzint het om tegen mensen te gaan praten, andere mensen niet.
JIJ vind het gezellig, andere mensen absoluut niet
JIJ word uit de kroeg gezet, andere mensen niet..

En omdat jij je niet aan wilt passen, moeten de mensen om jou heen dat maar doen? en accepteren dat jij 'gezellig' tegen hun praat?? Kom op zeg!

ADHD mag geen smoes zijn, en het mag al helemaal niet zo zijn dat jij dat jij dingen mag en anderen dat maar accepteren moeten. Nee, jij hebt ADHD en moet proberen te leren leven zoals ieder mens zonder ADHD.

Ik weet dat het soms verdraaid lastig is! en soms is het handig als mensen zich iets wat aan passen, maar de wereld draait absoluut niet om de mensen met ADHD

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:42

geerke schreef:
ik vind wel dat mensen snel hun 'etiket' ADHD,PDDNOS en weet ik wat allemaal ...als een excuus gebruiken voor hun gedrag.

au #) dit doet pijn.

mij zul je nooit horen zegen ik heb Autisme dus...... never, ik heb autisme, en ik moet er mee leven jammer dat je alle mensen met een etiket over 1 kam scheert..

chevax

Re: Geweerd van het terras vanwege adhd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:45

Ik vind dat Geerke zeker gelijk heeft. En weet je, ook al zou het veroorzaakt worden door ADHD, dan mag je nog niet verwachten dat de hele wereld er begrip voor heeft. Iedereen heeft zijn eigen "problemen" en daar moet je, zo goed en kwaad als het gaat, mee om zien te gaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:48

geerke schreef:

Sommigen wel ja, maar dit is meer een mentaliteitskwestie dan adhd/whatever gerelateerd. Net als dat je verschil hebt tussen zieke mensen, de een probeert het beste van het leven te maken waar de ander alles afzegt onder het mom van: ja maar ik heb...
Een collega van me misbruikt het ook. Soms heeft ze het wel erg rustig "Ja maar ik heb adhd en kan dus niet plannen, dat is vermoeiend hoor" :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:49

Ladybird schreef:
geerke schreef:

au #) dit doet pijn.

mij zul je nooit horen zegen ik heb Autisme dus...... never, ik heb autisme, en ik moet er mee leven jammer dat je alle mensen met een etiket over 1 kam scheert..

dat doe ik niet....daar zorgen de meeste zelf voor.En daar ben jij dus de dupe van.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:51

Dat is toch niet persoonlijk bedoeld, Ladybird :(:)

Ik denk dat die karaktertrek totaal losstaat van een eventuele handicap, ziekte of aandoening.
Misschien is het wel een aandoening op zich: je onttrekken aan je eigen verantwoordelijkheid !

Niet zeggen: ik kan er niks aan doen dat ik dat heb, ik kan er niks aan doen dat ik niet kan lopen, klein ben, dik ben, noem maar op ...

Nee , jezelf aanpakken en aanpassen, niet verwachten dat je medemens dat doet :n
Niet jezelf erachter verschuilen om je zo in een soort slachtofferrol te plaatsen, dat is totaal niet aantrekkelijk :n

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:52

@Franka, ben je niet ontzettend eenzaam dat je zo enorme behoefte hebt om gesprekken met vreemde aan te gaan?
Misschien opzoek naar meer vrijwilligers werk zodat je meer een rol hebt en daarin kan praten en collega's hebt die jou ook beetje leren kennen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:53

Ladybird schreef:
[

Maar TS doet dit dus wél: ik heb adhd dus.....

Ik heb autisme dus ik kan me wel iets bij het gedrag van TS voorstellen.. aan de andere kant denk ik dat als jij zo veel moeite hebt met je aanpassen aan je omgeving terwijl je duidelijk veel mensen stoort, je niet alleen op pad zou moeten gaan. Je kan niet verwachten dat de hele wereld rekening kan/wil houden met jouw adhd.

Als je zo graag met vreemden wil praten; ga naar een bejaardenhuis :) Die mensen zitten juist te wachten op aanspraak.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:00

TS, zelfs in je topic komt er pijnlijk naar boven dat je opdringerig bent, betweterig en dat je gemakkelijk in slachtoffer rol valt. Ik denk dat dit vooral komt omdat jij je dood verveelt. Mijn ouders hadden vroeger een horeca zaak waar ik ook werkte en daar zaten ook soms wel hopeloze mensen bij die graag een praatje maakten, maar wij hebben hiervoor nooit iemand aan de deur gezet dus ik denk dat jij echt wel heel vervelend moet zijn als dit op 3 plaatsen gebeurt ! Jij zet hier nergens jezelf in twijfel en vind maar dat iedereen naar jou moet luisteren. Verveling en eenzaamheid kan heel vreemde dingen doen met mensen. Zoek hulp zodat je het niet meer nodig hebt om slachtoffers te vinden, maar dat je een realistisch beeld krijgt van communiceren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:03

franka75 schreef:
Heino schreef:
Dit gedrag heeft geen zak met ADHD te maken, maar met je niet in kunnen leven in anderen. Als je al voor de derde keer weggestuurd bent en geen flauw idee hebt waarom, zou ik daar toch eens hulp voor zoeken want hier wordt niemand vrolijk van.

en dat niet in kunnen leven komt dus wel door adhd, jij snapt het dus echt niet

wil hem er toch even uit vissen...maar QUE??
ik heb dikke adhd en kan me overmatig inleven in een ander hoor .
adhd staat niet synoniem voor "niet kunnen inleven in een ander" absoluut niet zelfs.

mijn advies is toch, ga hier mee aan de slag, je loopt meermaals tegen het zelfde probleem aan, dus zul je voor je eigen bestwil toch moeten leren hoe je signalen wel oppikt/herkent en hoe je je in het openbaar wat beter kunt opstellen zodat je minder op tenen trapt en mensen fijner in jouw omgeving kunnen verblijven. dan zul je zelf ook een stuk relaxter in je vel komen te zitten wat betreft sociale omgang en heel wat minder botsen met je omgeving.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:05

TS, pak je eigen verantwoording. Het is wel heel makkelijk om te zeggen; ja als ze het niet willen dan moeten ze dat zeggen tegen me. In principe doen ze dat ook, maar niet letterlijk om niet onbeleefd te zijn. Als ze zeggen 'Wat praat je veel', bedoelen ze, 'Stop met praten tegen me/ons' en jij doet precies het tegenovergestelde: Je gaat zitten vertellen dat je ADHD hebt. Zo ben je mensen aan het overspoelen en dat wekt irritatie op, als ze die al niet hadden omdat ze gestoord worden in hun bezigheid door iemand die ze niet kennen.

Dus nogmaals, pak je eigen verantwoording en zorg dat jij deze signalen dus wel leert herkennen. Kom achter dat grote 'Ja maar ik heb ADHD'-bord vandaan waar achter je je verschuilt en leer dealen met het feit dat JIJ hulp moet zoeken voor iets waar jij keer op keer tegen aan loopt. Niet de grote boze buitenwereld die zich maar aan Franka moet aanpassen, want dat gaat néver nooit niet gebeuren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:11

Dit heeft idd niets te maken met ADHD. Als je verder geen persoonlijkheidsstoornissen hebt, lijkt het me eerder een geval van geen manieren en egocentrisme. Ook teksten uittypen zonder interpunctie heeft niets te maken met ADHD, ik heb genoeg kinderen in de klas met ADHD gehad die dit wel konden. Ja, kinderen. Die zijn geen 37.

Het ligt aan jou, het ligt niet aan anderen. Ergens weggestuurd worden heb je aan jezelf te danken. En ook al komt dat dan door je ADHD of niet, dan is het nog aan jou om daar wat aan te doen. Jij kruipt in een hoekje door te zeggen dat het daar aan ligt, dat je nu eenmaal graag praat en dat anderen het niet snappen. Zo werkt de wereld niet, dat zou je op deze leeftijd moeten weten. Als je met die instelling doorgaat, zal je nog veel vaker tegen een muur lopen. Je kan er ook voor kiezen om de koe bij de horens te vatten en ermee aan de slag te gaan, te erkennen dat jij een probleem hebt en erkennen dat jij daar ook iets aan kan doen i.p.v. je probleem te gebruiken als excuus.

En inderdaad, mensen die ook een stoornis hebben en die zich er niet achter verschuilen, zijn door gevallen als deze vaak de dupe. Mensen zoals TS nu geven de maatschappij een bepaald beeld van stoornissen, omdat ze zichzelf zo doen opvallen dat er een stereotiep beeld ontstaat. Jammer en frustrerend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:24

Poeh, als ik het goed begrijp ben je nu dus hard op weg om een beetje de dorpsgek daar te worden, die het voor elkaar krijgt dat mensen haar ontlopen omdat ze zo opdringerig is :=

Dat wil je zelf toch zeker ook niet, dat mensen omlopen zodra ze je zien, omdat ze geen zin in je hebben / je vervelend vinden? :(:)

Je bedoelt het vast heel erg goed en aardig, maar andere mensen vinden het blijkbaar helemaal niet fijn en juist heel erg vervelend.

Mensen gaan vaak naar een terrasje om even lekker bij te praten met een vriend of vriendin, en zitten er dan 99 van de 100 keer niet op te wachten om in beslag genomen te worden door een wildvreemde die tegen ze aan begint te kwekken :P

Veel mensen die daar zitten zullen dan ook een keer beleefd op je reageren omdat ze ook geen zin hebben om de kwaaie pier uit te hangen en je te kwetsen door te zeggen dat je je klep moet houden en hen met rust moet laten, want wie weet hoe jij daar op reageert... mensen weten niet wie je bent, wat je hebt, maar vinden het raar dat je zomaar tegen ze aan begint te kleppen en zijn dan wellicht een beetje bang dat je dusdanig raar bent dat je heel onprettig gaat reageren op een duidelijke afwijzing :P

Blijkbaar vinden ze jouw gedrag wel dusdanig vervelend dat ze weggaan als beste optie zien om van je af te komen :=

Ik kan me wel voorstellen dat ze een volgende keer dan ook doorlopen als ze jou zien zitten, omdat ze geen zin hebben om weer aangeklampt te worden.

Die mensen komen daar niet om jou te entertainen :)*

Je mag niet hen met JOUW probleem opzadelen.
Het is niet eerlijk om te verwachten dat zij zeggen dat je op moet zouten als ze het zat zijn.
Als je nou per-sé iets wil zeggen tegen iemand heb dan tenminste zelf het fatsoen om niet te blijven kwekken maar vraag dan tenminste zelf even iets van O sorry, vinden jullie het vervelend dat ik mee praat?

Als mensen dan ook maar het minste "ja" daarop zeggen (ook al verwoorden ze het beleefd) hou er dan mee op alsjeblieft :=

Door het zelf aan ze te vragen biedt je ze tenminste nog een uitweg om van je af te komen zodat je ze niet wegjaagt van het terras... en je een maffe tuthola vinden... is voor hen, de eigenaar van het terras en jou zelf wel zo fijn :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:32

Volgens mij heeft dit inderdaad maar weinig met je ADHD te maken.
Misschien toch maar verder hulp gaan zoeken.

Ik zie nu namelijk zo'n persoon voor me die zich zomaar mengt in gesprekken waar niemand op zit te wachten :').

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:35

pmarena schreef:
Poeh, als ik het goed begrijp ben je nu dus hard op weg om een beetje de dorpsgek daar te worden, die het voor elkaar krijgt dat mensen haar ontlopen omdat ze zo opdringerig is :=

Dorpsgek had ik ook al in mijn venster staan, maar toch weer verwijderd. Ik krijg dat gevoel er ook erg bij.
Helemaal eens met je post.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:00

Jeetje TS, ik hoop echt dat je het advies van sommige mensen hier aanneemt, gewoon per direct jezelf niet meer bij mensen opdringt en jezelf niet meer als slachtoffer gaat zien... Dat zou je echt helpen volgens mij...
Het zou zonde zijn als je straks door iedereen ontweken wordt! Succes!

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:08

TS, ik hoop dat je jezelf nu eens goed achter je oren krabt. Ik snap voor je dat het heel erg vervelend is dat je al uit drie (!!!) verschillende cafe's geweerd bent maar dat heb je toch echt aan jezelf te danken.

Als ik lekker op een terras zit met vriend/vriendin en er begint iemand een heel verhaal te vertellen waar ik niet in geïnteresseerd ben zal ik heel lauw reageren. Juist om niet te hoeven zeggen dat iemand zijn mond moet houden en moet 'oprotten'. Veel mensen kunnen juist die directheid niet aan en raken daardoor gekwetst of boos. Je kan niet van anderen verwachten dat ze dit bij jou doen, JIJ moet zelf kunnen bedenken wanneer je moet stoppen.
Als ik jou was zou ik toch eens opzoek gaan naar een gedragstherapeut oid die jou hiermee verder kan helpen. Als je zo doorgaat vrees ik dat je eerdaags in geen enkel cafe meer mag komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:25

TS: zo te lezen is jou dagbesteding dus tijd doorbrengen met wildvreemden op een terras.

Dat gaat zover dat je dus nu bij 3 verschillende horeca gelegenheden een verbod hebt gekregen.

Wat voor jou een gezellig praatje is zien blijkbaar de andere mensen als opdringerig en zeer vervelend gedrag. Voordat je een verbod krijgt moet je het namelijk wel aardig bont maken.

Ik denk dat er maar 2 adviezen te geven zijn:
1: zoek professionele hulp om je te leren zelfstandiger en socialer te worden. Daarbij kan je gelijk met je therapeut werken aan een andere invulling van je dag.
2: ga gewoon voorlopig tot je hulp hebt niet meer alleen een terrasje op. Je weet dat je je niet stil kan houden, zoek het dan ook niet op. Als je zo doorgaat heb je nog een keer een volledig horeca verbod aan je broek.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:39

Het is al meerdere keren gezegd, maar ik denk dat je je moet beseffen dat mensen op een terras zitten om met bekenden wat te eten/drinken en niet om met een wildvreemde te praten. Als je graag met mensen in contact komt, ga dan vrijwilligerswerk doen bij het bejaardentehuis oid, daar zijn waarschijnlijk genoeg luisterende oren te vinden.

Mensen zitten echt niet te wachten op praat van iemand die ze niet kennen. Dus als je naar een terrasje gaat, ga dan samen met iemand, zodat je elkaar kunt vermaken en je niet iemand anders hoeft lastig te vallen. Want zo wordt dat wel ervaren.

Je hoeft eigenlijk maar 1 ding te doen om deze situaties te voorkomen: GEEN mensen aanspreken op een terras, tenzij ze jou aanspreken.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:07

Ts eerst en vooral goed dat je hierover een topic opent.
Je moet je realiseren dat de meeste mensen niet in je gezicht gaan zeggen dat je moet op zouten, dat is nu eenmaal zo en dat kan je niet veranderen. Aan jou om te leren lichaamstaal te lezen en daar je conclusies uit te trekken.
Je kan best proberen op een terrasje om niet tegen andere te praten, daarmee verloochen je je eigen ik niet hoor. Je probeert op die manier alleen een betere vorm van jezelf te zijn. Dat wil niet zeggen dat je onder vrienden of familie niet heel vrolijk kan zijn of veel kan praten. In de maatschappij is het nu eenmaal zo dat iedereen een beetje water bij de wijn moet doen, iedereen moet zich wat aanpassen om bepaalde situaties makkelijker en aangenamer te maken. Dat wil niet zeggen dat je jezelf niet meer kan zijn.
Immers jij bent toch veel meer dan je ADHD en je leven draait niet om die terrasjes toch, dus wat zou het uitmaken om gewoon geen gesprekken aan te gaan op het terras?

Als je je natuurlijk niet aanpast dan ga je gewoon deze situaties blijven hebben en daar word jij als persoon ook echt niet vrolijker van.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:22

Ik ben ook een adhd'er met overmatige praatlust maar zoals velen hier al zeggen, DAT is het probleem niet!
Ik heb soms ook moeite met signalen lezen en wil daardoor nogal eens te lang doorbabbelen, terwijl de tegenpartij zich kapot gaat ergeren. In een perfecte wereld zou ik verwachten dat die mensen daar wat van zeggen maar hey, de wereld is niet perfect! Ik heb er genoeg ervaring mee dat ik achteraf van anderen te horen kreeg dat mensen mij gingen ontwijken omdat ik niet stop met praten over mn eigen onderwerpen. Erg pijnlijk en voor mij een signaal dat ik beter op mn eigen gedrag moet letten! Soms zeg ik van tevoren tegen mensen dat ik door kan blijven gaan en vraag of ze mij daarop willen aanspreken, maar dit vraag ik eigenlijk alleen aan vrienden en kennissen. Soms merk ik het zelf als ik in de 'flow' zit en vraag op dat moment direct aan de gesprekspartner of ik te veel praat. Kortom: mijn eigen probleem en IK moet het dus ook oplossen! (btw, het zou niet in mij opkomen vreemden aan te spreken. Ik zou namelijk ook moeite hebben met signalen oppikken en daarom zet ik mezelf niet in die situaties....)

Je lijkt erg vast te zitten in een slachtofferrol en daarmee ga je nooit verder komen. 'maar ik wil gewoon praten', ' niemand begrijpt mij' , 'zij zeggen niks!' Allemaal voorbeelden van uitspraken die je doet als je je eigen aandeel niet wil zien. Ja, je weet dat je teveel praat, maar bent niet bereid daar wat aan te doen en vind dat de rest van de wereld zich moet aanpassen. Gaat niet gebeuren! Dus je hebt de keus: je gedrag aanpassen (en daar zal je hulp bij nodig hebben) of op deze manier doorgaan, je laten uitkotsen door de maatschappij en eenzaam achter blijven. Geen lastige keus als je het zo stelt lijkt me?
Want echt, de wereld gaat niet veranderen! Afwijkend gedrag wordt niet goed op gereageerd en met dat feit moet je zelf leren leven. En daar tegenaan blijven schoppen ipv het accepteren, daarmee maak je het jezelf onnodig moeilijk!
Kan je je mond echt niet houden? Ga dan niet in je eentje naar een terras..... Hou je mond tegen vreemden, afgezien van een vriendelijke groet en mensen gaan je al heel anders behandelen hoor.
En je inhouden kan echt, geloof me, ik weet er alles van..... Leuk is anders, maar het alternatief is nog vervelender! Maar het kan alleen als je gaat inzien dat JIJ het probleem hebt en dat de oplossing dus ook puur en volledig bij jezelf ligt.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:40

Kom eens uit dat 'ik ben zielig hoekje' en accepteer dat je daden gevolgen hebben ipv te zeggen:'maar ik ben zielig, ik kan me niet aanpassen want ik heb adhd'.
Ja, je hebt adhd net zoals duizenden zo dan niet miljoenen andere mensen. Zo speciaal is je geval echt niet.
Het kost je misschien meer moeite om iets voor elkaar te krijgen. Maar denk je dat bij anderen alles van z'n leien dakje gaat? Tuurlijk niet! Idioot veel mensen hebben gedragsstoornissen waardoor ze meer moeite moeten doen voor simpele dingen. Maar de meerderheid hoor je er niet over.
Wees blij dat je een diagnose hebt en dat je weet wat je zwakke punten zijn. Want als je weet wat je zwakke punten zijn, dan kun je er aan werken. Meld het aan degene met wie je omgaat en bijvoorbeeld op werk zodat die een beetje weten wat ze kunnen verwachten en houd het voor de rest voor jezelf. Of wil je graag als adhd'er gezien worden ipv als mens?