Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:16

Sorry Fred, maar ik denk dat jij 2 dingen door elkaar haalt. Ik zie nl. totaal niet in hoe iemand anders wordt behandeld als je zegt die donkere jongen ofwel dat meisje met dat rode haar. Als dat bij jou een negatief gevoel oplevert moet je denk ik eerst eens afvragen waarom. Als jij in je omgeving anders wordt behandeld vanwege je huidskleur vind ik dat niet correct en kortzichtig van die mensen. Maar dat doet niks af aan de discussie of je iemand bij een uiterlijk kenmerk mag beschrijven.. Er is nl. totaal geen negatief woord gekoppeld aan een opmerking als ‘die donkere jongen die daar woont’ of ‘dat lange meisje met dat rode haar en die groene bril die daar woont’. Je omschrijft alleen een persoon om voor een ander duidelijker te maken wie je bedoelt. :)

Want in jouw geval.. knap en mooi is subjectief en als die lichtbruine broek in de was ligt heb je dus een probleem. Van wie wilde je het telefoonnummer ook alweer? Van een jongen met krullen.

Je hebt vaste (uiterlijke} kenmerken nodig om iemand te beschrijven. Pas als je daar een negatief woord aankoppelt moet je afvragen of dat nodig is. Dat domme kind, die lelijke ouwe tang, . Enz. enz.

Maar omdat iemand op zo’n manier beschreven wordt wil dat niet zeggen dat je anders bent of wordt behandeld dan het referentiekader waarbinnen men behandeld moet worden (iedereen gelijk). Een meisje met rood haar of een donkere jongen dient dus niet ander behandeld te worden vanwege dat rode haar of vanwege het donkere uiterlijk. En dat geldt ook voor iedereen.

Apple

Re: Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:23

Iets eerder wordt iets gezegd over multiculturele omgeving. Wellicht als je in een meer multiculturele omgeving zit dan je dan terecht komt bij 'die surinaamse met vlechtjes', 'die afrikaanse meneer', 'die marokkaanse jongen', juist omdat iets als 'die donkere' (of 'die neger' of 'die zwarte') op heel veel mensen uit jouw directe groep zou kunnen slaan. Wellicht zeg je dan nog iets als 'die hele donkere afrikaanse meneer' of 'die marokkaanse jongen met overgewicht'.

Overigens vind ik 'neger' ook geen fijne term, ik weet ook niet zo goed waarom, ik zou het zelf in elk geval niet gebruiken. Ik zou kiezen voor inderdaad 'donkere meneer' of als je weet waar iemand vandaan komt 'surinaamse meneer' oid.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:04

ik gebruik idd vooral herkomst :j dus die antiliaanse jongen etc.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:10

Pfff waar kunnen mensen zich druk om maken :roll:
Ja in het ene land word het zwart genoemd, en in het andere land negroïde of wat dan ook.
Wat maakt dat nou uit?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:49

Mooi is dat, dat een niet Nederlands sprekende man jou uit gaat leggen hoe een Nederlands woord opgevat zou moeten worden :')

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:04

Nou goed, ik heb de discussie gestaakt :+

Hij had nog een vriend in nederland en die heeft hem verteld dat "neger" een algemeen negatieve betekenis heeft en omdat deze jongen blijkbaar een Phd. heeft in... commerciële bedrijfseconomie ofzo.. geloofd hij mij niet. Ook heeft hij vertaal machines gebruikt die allemaal "derogative" toevoegen aan de betekenis. Ik krijg er dus geen speld meer tussen :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:08

Ik zou mij er dan ook niet verder druk om maken hoor :D

Toevallig afgelopen zaterdag een vriendengroepje bij elkaar en daar kwam 'neger' ook voorbij. En dat was heel normaal. Eén daarvan heeft zelfs een neger als schoonzoon :+

Toevallig kwam ook de opmerking van 'dat negertje' van Henk Lubberding bij de tour de France voorbij :D Kwam gewoon erg rot z'n strot uit :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:57

Cayenne schreef:
Maar in gesprek met een Engelsman of Amerikaan is het dan alweer een ander verhaal ;)

Tuurlijk, net zoals er verschil is of je een Engelsman of een Amerikaan spreekt.

TS, wat ik me nou vooral afvraag is of je engelstalige discussiepartner in Nederland woont, en of jullie discussies in het Engels of in het Nederlands plaatsvinden? Want je zou je natuurlijk kunnen houden aan de conventies die daar (in Nederland, of in het Engels taalgebruik) gelden. Maar ik krijg de indruk dat degene met wie TS in discussie was een beetje een pedante zeikerd is :P

Een tijd geleden zag ik op TV mensen met een kindje met het syndroom van Down, en die zeiden: zeg toch alsjeblieft gewoon mongooltje. Dat zeiden ze niet tegen mij maar ik vind wel dat er te veel eufemismen gebruikt worden. Ik zal niet iemand mongooltje of neger in z'n gezicht zeggen, maar wel zulke woorden gebruiken om iemand te omschrijven net zoals het voorbeeld van "die blonde jongen" van ik geloof Fiffill. Als ik ergens met iemand sta te praten en een neger in een groepje mensen even verderop bedoel zou ik nog eerder bij voorbeeld "die jongen met de groene trui" oid zeggen maar dat wordt een beetje lastig als je gesprekspartner niet dezelfde mensen ziet als jij, bij voorbeeld in een discussie over principes ipv over individuele mensen. Zwarte vind ik heel denigrerend en beledigend om een neger aan te duiden. En mijn benedenbuurman is een Afrikaan, zo praat ik óver hem ("mijn Afrikaanse benedenbuurman", als dat aan de orde is, maar meestal gewoon "mijn benedenbuurman"), en als ik tégen hem praat zeg ik natuurlijk gewoon Chris :P

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:08

Begin met die vriend anders eens een discussie over Zwarte Piet :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:14

mayniac_val schreef:

Zo, daar hebben wij nog eens een college mee gevuld. Ik studeerde Engels en dat college werd gegeven voor een Britse en een Nederlandse docent.

We zijn er niet uit gekomen :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:16

Waarschijnlijk niet omdat ze het verhaal niet kennen :)) Maar het scheelt.. veel Nederlanders weten dat zelf ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:17

Ibbel schreef:
Als je problemen hebt met zwarte, dan kun je kleurling, gekleurde medemens, Medelander of welk eufemisme ook gebruiken. In de VS gebruiken ze daar Afro-American voor.

Toch, dat klinkt allemaal niet echt lekker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:18

Misschien moeten we het maar hip gaan maken om over moren te spreken :+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:21

Koper schreef:
mayniac_val schreef:

Zo, daar hebben wij nog eens een college mee gevuld. Ik studeerde Engels en dat college werd gegeven voor een Britse en een Nederlandse docent.

We zijn er niet uit gekomen :')

Ik heb het in mijn hele leven nog nooit zo vaak over Zwarte Piet gehad als tijdens mijn Master :') We konden onze Amerikaanse docent er maar niet van overtuigen dat het allemaal niet zo erg is als het lijkt. Hoewel sommige Nederlanders het ook racistisch vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:22

Zulke discussies zijn dan echt waar voor je collegegeld :j

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:23

Ja toch :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:23

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:33

Wanneer gebruik je nou nog iemand z'n huidskleur om iemand aan te duiden/aan te spreken, behalve als je ook daadwerkelijk iemand z'n huidskleur moet noemen voor bijv. een politie rapport ofzo.

Als ik iemand aanspreek, doe ik dat niet met z'n huidskleur, maar met z'n naam.

En wil je een onbekende aanwijzen... Dan kan dat toch ook door te zeggen dat het "die vrouw met de rode hoed" is, ipv "die zwarte/negerin"...

Gelukkig is het gedoe om termen hier in Nederland niet zo ernstig als in de VS.
Waar mensen met een donkere huidskleur zichzelf nog steeds liever Afrikaans-Amerikaans noemen, terwijl deze generatie al láng niet meer uit Afrika komt natuurlijk.

Welke blanke Amerikaan noemt zichzelf Irish-American, als zijn over-over-overgroot opa ooit uit Ierland is gekomen? En waarom zou je nog steeds iemand bij z'n kleur noemen ipv gewoon een "ander" kenmerk. Zoals naam, kleding, gekke neus, etc. zoals "we" ook bij blanken doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:37

Koper schreef:
Misschien moeten we het maar hip gaan maken om over moren te spreken :+

Ik kruip wel door de schoorsteen als ik mijn sleutel niet kan vinden :D

@ Femke, die discussie over die rode hoed is al een paar pagina's terug uitgebreid besproken hoor :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:39

Femke schreef:
Wanneer gebruik je nou nog iemand z'n huidskleur om iemand aan te duiden/aan te spreken, behalve als je ook daadwerkelijk iemand z'n huidskleur moet noemen voor bijv. een politie rapport ofzo.

Als ik iemand aanspreek, doe ik dat niet met z'n huidskleur, maar met z'n naam.

En wil je een onbekende aanwijzen... Dan kan dat toch ook door te zeggen dat het "die vrouw met de rode hoed" is, ipv "die zwarte/negerin"...

En hoe doe je dat dan in een discussie die niet gaat over individuele mensen maar over hoe je mensen met een donkere huid aanduidt?

Femke schreef:
Welke blanke Amerikaan noemt zichzelf Irish-American, als zijn over-over-overgroot opa ooit uit Ierland is gekomen?

:D

Er zijn trouwens Amerikanen te vinden die Noorse betovergrootouders hebben en die zichzelf noorser vinden dan iemand die al z'n hele leven in Noorwegen woont en zelfs Noors spreekt maar die 1 Nederlandse ouder heeft :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:52

@Sammie: sorry, ik heb geen 7 pagina's van voor tot achter doorgelezen deze keer...

@Koper: Als je het in een discussie over rassen in 't algemeen hebt, dan is een mensenras ook niets meer of minder dan inderdaad de huidskleur. En in mijn ogen moeten mensen dan niet zo allergisch zijn voor de kleur die ze daadwerkelijk hebben.
Ik ga toch ook niet zeuren als mensen mij een 'blanke' noemen. Ik ben blank. Als ik daar een probleem van zou maken, zou ik ernstig in een vreemde ontkenningsfase ofzo zitten.

Ik snap dat het "gevoel" bij mensen die afstammen van slaven heel diep zit.
Maar zó veel jaar (én gerenaties) na dato, hoeven ze in mijn ogen er niet van uit te gaan dat iedere blanke een donker gekleurd persoon uitscheld als hij gewoon zijn huidskleur opnoemt.

Dat valt bij mij echt in de categorie: "hun probleem". Als iemand daar psychisch (nog) niet overheen is, moet die misschien een psycholoog bezoeken. In plaats van de ander intenties in de mond te leggen die er niet zijn.

Iemand uitschelden voor nigger vind ik nog wat anders. Want dan heb je de intentie én het "zere" scheldwoord te pakken.
Maar als je álles dat "zwart" betekend niet meer uit mag spreken over/aan/tegen iemand met die huidskleur, dan kom je in een vrij lastig pakket terecht.
Want niet alle mensen met een donkere huidskleur zijn Afrikaans-Amerikaans. Niet alle negers uit Afrika zijn naar Amerika gekomen. Elders in de wereld lopen ook mensen van dat ras rond, en die vallen dus niet onder de term "Amerikaan".

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:17

Zwarte Piet is ook al uitgebreid besproken :')
"how come their lips stay red if it's the ashes from the chimney?" etc etc etc. We hebben verschillende scenario's besproken.
Hij is een Turk die al 16 jaar in Engeland woont, de discussie is ook in het Engels. En nogmaals, ik gebruik het woord 'nigger' niet openbaar! Ik heb me één keer versproken omdat ik aan het woord 'neger' dacht en dat redelijk op elkaar lijkt. Dit was in een privé skype gesprek.
En Koper, dat is hij ook wel enigszins :(:) hij kan van een mug een olifant maken en daar weken over lopen zeuren :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:56

Ik snap sowieso niet dat er zo'n drama is om Zwarte Piet, bijna elk kind vindt die leuker dan die ouwe knar op z'n paard :') (bonus: snoep, wat wil je nog meer?)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:12

Geen 1 van mijn collega's of vrienden hebben er probleem mee dat ik neger zeg :') (als ik het eens zeg, gebeurt niet vaak, maar ach). En zij zijn Surinamers of Antillianen :) Maar het hangt er ook van af wie en hoe je het zegt .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:20

Ik krijg altijd de indruk dat mensen die zelf niet donker zijn er meer moeite mee hebben := ik ken ook zat Afrikanen, Surinamers en niemand heeft er problemen mee.