Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:43

jiehaaa schreef:
Nog even wat vragen voor mensen die in de schoenen van mijn overburen hebben gestaan, of zich in hen kunnen verplaatsen. Ik probeer het beeld zo compleet mogelijk te krijgen en ben oprecht geintereseerd in de verschillende opvattingen.

Zou je vooraf informatie hebben ingewonnen over de regels van de gemeente en indien van toepassing de mening van de omwonenden, of had je het erop gegokt?

Was je je bewust van de regels omtrent kapvergunningen?

Zou je je neerleggen bij een uitspraak die niet in je voordeel uitvalt of zou je het heft in eigen hand nemen als dat kon?

Wie zou deze vragen die ik eerder in het topic heb gesteld willen beantwoorden?

Gini

Re: Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:50

- Waarschijnlijk had ik er gewoon op gegokt. En nogmaals, in mijn gemeente zou dat niet zo een risicovolle gok zijn.

- Ja, omdat we dus zelf voor de tweede keer gaan kappen.

- Ik zou me erbij neerleggen, maar de buur die hiervoor gezorgd heeft dan ook wel niets meer gunnen. :o (geen burenruzie, maar gewoon ook geen vriendinnen die bij elkaar op de koffie komen/die elkaar een ei uitlenen/...)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:56

Gini schreef:
- Waarschijnlijk had ik er gewoon op gegokt. En nogmaals, in mijn gemeente zou dat niet zo een risicovolle gok zijn.

- Ja, omdat we dus zelf voor de tweede keer gaan kappen.

- Ik zou me erbij neerleggen, maar de buur die hiervoor gezorgd heeft dan ook wel niets meer gunnen. :o (geen burenruzie, maar gewoon ook geen vriendinnen die bij elkaar op de koffie komen/die elkaar een ei uitlenen/...)

Dank je voor je antwoorden!

Bij elkaar op de koffie en eieren lenen is hier niet aan de orde van de dag, zeker niet bij overburen van een hele andere straat. Bij directe buren zou dat wel zo kunnen zijn.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:02

jeetje, vind het echt opvallend hoe grof ts behandeld word zeg..

kan me beide kanten wel goed voorstellen.. helemaal in een woonwijk met weinig groen is het fijn om toch uitzicht te hebben op een boom.. aan de andere kant is het inderdaad wel hun tuin, en dus ook hun last als er iets met de boom gebeurd(omvallen oid), hun onderhoud etc.

toen ik nog bij mijn ouders woonde had ik een stel (oude) buren die héél erg tegen bomen kappen waren.. maar echt tot in het extreme.. ze wilden hun tuin 'zo natuurlijk mogelijk' houden.. (lees: distels tot okselhoogte, half omgewaaide dode bomen, en dus ook veel ongedierte) op een gegeven moment is er in een storm een tak afgebroken van een boom die al heel lang dood was, deze tak is dwars door het dak van mijn vaders schuur gegaan. Mijn vader is toen op een ladder geklommen om de half afgebroken tak af te zagen, en omdat de buren zo oud waren en het zelf niet meer konden heeft hij (in zijn vrije tijd) de op ons terrein overhangende takken van de dode bomen gezaagd.. als een win-win situatie: de bomen waren weer korter waardoor er nieuw groen in kon komen, die oude mensen hoefden er geen moeite voor te doen, en wij waren van de overhangende takken af..

Nou, dat mocht dus niet waar zijn.. de volgende dag stonden de kinderen(rond de 40jaar) bij ons op de stoep(kwamen normaal niet meer dan 1x per jaar op bezoek bij hun ouders) en die hebben mijn ouders wel even verteld hoe stom ze waren geweest om dat te doen.. ook gedreigd dat als mn pa dat nog een keer zou doen ze stappen zouden ondernemen enzo.. echt belachelijk..

maar goed.. iig veel sterkte en ben benieuwd..

edit: zie nu dat je vragen hebt gesteld ;)

1: ik zou vooraf naar de buren zijn gegaan om te overleggen, en duidelijk en rustig alles besproken hebben..

2: heb geen verstand van kapregels etc.

3: Ik zou een compromis proberen te sluiten..

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 20:06

Dank voor je reactie Liejn. Ik heb een dikke (zeehonden?)huid dus ik kan wat hebben!

Ik zou het ook een hele andere situatie vinden als er sprake was van overwoekering, gevaar of ziekte. Maar dat lijkt hier niet aan de orde te zijn.

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:17

jiehaaa schreef:
Dank voor je reactie Liejn. Ik heb een dikke (zeehonden?)huid dus ik kan wat hebben!

Ik zou het ook een hele andere situatie vinden als er sprake was van overwoekering, gevaar of ziekte. Maar dat lijkt hier niet aan de orde te zijn.

nee inderdaad.. maar ergens kan ik me ook wel voorstellen dat die mensen ervanuit gingen dat het geen probleem zou zijn.. das net zoals dat het voor jou (bijvoorbeeld) heel normaal is om je huisdier een uur later eten te geven dan normaal.. en je je echt niet kan voorstellen dat andere mensen dat niet zouden willen.. misschien een heel raar en simpel voorbeeld..
Nogmaals: ik sta achter je beslissing hoor.. iedereen heeft recht op zijn eigen mening en als jij van die boom geniet dan heb je groot gelijk dat je nee zegt :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:26

Tja ik ben van mening dat je een huis+grond koopt en dat je daar toch mee kan doen wat je wil. Ik zou er zelf een huis niet om laten staan. Ik zou de boom illegaal kappen waarschijnlijk. Vind het zo'n onzin dat je daar toestemming voor moet hebben van de gemeente als je nu vele bomen gaat kappen logisch maar voor een enkele boom mag je toch zelf wel beslissen wat je doet. Ik zou het dus verder ook niet melden bij de buren gewoon weg ermee.
Ik snap daarom ook niet waarom mensen er een bezwaar tegen kunnen indienen. Van wie is die boom eigenlijk? Van jezelf want als een of ander gek hem omver rijd krijg jij geld voor die boom dus ik kan persoonlijk niet voorstellen waarom andere daarin mogen beslissen wat je er mee doet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:28

Brainless schreef:
Maar als je "verplicht" bent je tuin te houden zoals hij was bij aankoop.

Mag je dan ook geen vijver aanleggen/zwembad dichtgooien/ schuurtje bouwen (of juist afbreken).
Moet dan echt dingen blijven zoals het was?

Wat als het huis een fantastisch mooie grote vijver had... mogen zij dan deze ook niet dicht storten (ondanks dat daar geen vergunning voor nodig is)?!
Maar moeten zij maar naar een huis zoeken die een tuin heeft wat beter bij hen past.

Er zijn ook wel redenen waarom sommige dingen wel om een vergunning vragen en andere niet. Als je ergens een vergunning voor nodig hebt dan kunnen je buren het daar mee oneens zijn, het is gewoon niet slim om je daarover niet te informeren.

Ik denk trouwens dat als het weghalen van de boom echt een struikelblok was geweest ze het wel van te voren hadden uitgezocht. Waarschijnlijk willen ze hem liever weg maar is het geen noodzaak anders is het gewoon een blonde aanpak

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:36

Even een andere insteek, in dergelijke grote bomen zit een dusdanige hoeveelheid water dat als je hem weg zou halen, de drainage van de omliggende grond direct kan verslechteren. De gemeente wou hier in het huizenblok 6 van die grote bomen (plusminus 70 jaar) ook weghalen, maar had even niet nagedacht over de waterschade die dan kan ontstaan. Gelukkig is daardoor de vergunning ook snel weer ingetrokken.

Ik snap beide kanten uiteraard, maar als je een huis koopt met een dergelijke grote boom, hoop ik dat de nieuwe eigenaren hier ook goed over nagedacht hebben. Zomaar een boom van formaat weghalen kan dus gevolgen hebben voor de grond. Overigens kan blijven staan van dergelijke bomen ook weer gevolgen hebben voor de riolering (verdrukking door de wortels).

Al met al, grote bomen brengen lusten en lasten mee waar uiteindelijk de gulden middenweg in gezocht zou moeten worden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 23:32

magda_90 schreef:
Even een andere insteek, in dergelijke grote bomen zit een dusdanige hoeveelheid water dat als je hem weg zou halen, de drainage van de omliggende grond direct kan verslechteren. De gemeente wou hier in het huizenblok 6 van die grote bomen (plusminus 70 jaar) ook weghalen, maar had even niet nagedacht over de waterschade die dan kan ontstaan. Gelukkig is daardoor de vergunning ook snel weer ingetrokken.

Ik snap beide kanten uiteraard, maar als je een huis koopt met een dergelijke grote boom, hoop ik dat de nieuwe eigenaren hier ook goed over nagedacht hebben. Zomaar een boom van formaat weghalen kan dus gevolgen hebben voor de grond. Overigens kan blijven staan van dergelijke bomen ook weer gevolgen hebben voor de riolering (verdrukking door de wortels).

Al met al, grote bomen brengen lusten en lasten mee waar uiteindelijk de gulden middenweg in gezocht zou moeten worden.

Zover had ik nog niet eens gedacht, zowel over de voor- als nadelen die je noemt. Dank je voor je waardevolle reactie.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:37

jiehaaa schreef:
Goof schreef:
Ik zou ook geen grote boom in mijn tuin willen ondanks dat ik graag naar groen en vogels kijk, dus ik begrijp je buren prima.
Het is alleen niet handig van ze dat ze zich niet eerst hebben ingelezen in een kapvergunning e.d.

Ik snap het ook wel, maar koop dan een ander huis. Er staat genoeg te koop hier. Het is geen uniek object wat ze hebben gekocht, meer duizend in een dozijn.

Ik snap wel dat je het wel of niet kopen van een huis niet laat af hangen van een boom, deze kan tenslotte weg! Als het geen monumentale boom is zou ik niet weten waarom ze geen kapvergunning krijgen. Een boom van 20+ meter is natuurlijk ook een beetje belachelijk groot voor in een doorsnee tuin(tje)!

Ik ben het wel met je eens hoor, ik houd ook van groen in de straat en het "leven" dat zo'n boom met zich meebrengt (vogels). Maar m.i. zijn je nieuwe buren de eigenaren en als zij besluiten dat de boom weg moet trekt jij aan het kortste eind ben ik bang.......

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 23:41

liedje89 schreef:
Ik denk trouwens dat als het weghalen van de boom echt een struikelblok was geweest ze het wel van te voren hadden uitgezocht. Waarschijnlijk willen ze hem liever weg maar is het geen noodzaak anders is het gewoon een blonde aanpak

Ik heb geen flauw idee of het voor hun een struikelblok was. Als dat zo was dan hadden ze het toch (achteraf bezien altijd makkelijk praten natuurlijk) als ontbindende voorwaarde in het koopcontract kunnen laten opnemen en de vergunning door de verkoper laten regelen.

Maar ze waren in elk geval niet blij met mijn antwoord. Ik kreeg een beetje het gevoel dat ze datzelfde antwoord ook van anderen hadden gehoord (ze waren voor mij volgens mij ook al bij mijn onderburen geweest) en dat zou verklaren waarom ze ook niet langer wilden blijven om het erover te hebben.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 23:46

max66 schreef:
Ik snap wel dat je het wel of niet kopen van een huis niet laat af hangen van een boom, deze kan tenslotte weg! Als het geen monumentale boom is zou ik niet weten waarom ze geen kapvergunning krijgen. Een boom van 20+ meter is natuurlijk ook een beetje belachelijk groot voor in een doorsnee tuin(tje)!

Ik ben het wel met je eens hoor, ik houd ook van groen in de straat en het "leven" dat zo'n boom met zich meebrengt (vogels). Maar m.i. zijn je nieuwe buren de eigenaren en als zij besluiten dat de boom weg moet trekt jij aan het kortste eind ben ik bang.......

Daar hou ik ook zeker rekening mee, dat ik aan het kortste eind trek. Ik heb hier nooit eerder mee te maken gehad. Als dat zo uitvalt dan zij het zo. Ik ga me niet met kettingen aan de stam vast ketenen. (ik zie nu weer Roelien voor me in de film van Gooische Vrouwen... :') )

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:50

haha!
Het is natuurlijk even wennen voor je als je uitzicht veranderd en erg jammer van de boom, maar als ie een maandje weg is kun je je niet herinneren dat ie er ooit gestaan heeft, zul je zien!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 23:55

max66 schreef:
haha!
Het is natuurlijk even wennen voor je als je uitzicht veranderd en erg jammer van de boom, maar als ie een maandje weg is kun je je niet herinneren dat ie er ooit gestaan heeft, zul je zien!

Het zal ook wel snel wennen denk ik. Maar vooralsnog hoop ik dat hij gewoon blijft staan! Hij is prachtig. En het ruizen van de bladeren als de wind erdoor waait is heerlijk rustgevend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:14

liedje89 schreef:

Persoonlijk denk ik dat de buren gewoon verwacht hadden dat die boom wel weg zou mogen en was het langsgaan in de buurt een formaliteit.

Ik probeer het echt vanuit hun situatie te zien hoor. Ik weet persoonlijk niet hoe ik mij zou voelen moest het mij overkomen. Dat ik een boom moet houden en alle lasten moet dragen om mijn buren hun lusten niet te ontnemen. Pfoeh, vind het best een moeilijke kwestie. Waarin ik toch meer neig naar de overburen. Niet dat ik TS niet begrijp, als iets zo gewend is dan ja...dan is dat moeilijk af te geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:52

max66 schreef:

De gemeente kan het dus weigeren/intrekken ivm drainage van de grond. Straks heb jij je kelder vol met water staan, wat anders niet het geval was. De wortels kunnen ook zo diep zitten dat verwijderen lastig wordt.

Dus 'even kappen' bij dergelijke formaten zit er niet in.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:04

Ik zou de koop van een huis niet van een boom af laten hangen, als de boom dan idd stoort en die staat immers op mijn grond zou ik deze ook weg willen hebben.
Ik vind het eigenlijk best een risico zo'n grote boom in zo'n dicht bewoond stuk.
Als er met storm of zo een tak uitbreekt is het gepiep groot, daarbij kan ieder weldenkend mens toch wel verzinnen dat er altijd mensen last zullen hebben van zo'n gevaarte.
Tja privacy, is ook nog wel op andere manieren te creeeren en daarbij zit je nou eenmaal in een dichter bewoond stuk.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de buren last hebben van zo'n grote boom.
Wat natuur betreft zouden her en der een kleinere boom veel op kunnen lossen ipv 1 zo'n gruwelijk hoog ding.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:11

Wat vervelend voor jou TS. Ik snap goed dat je de boom erg mooi vindt en je er ook voordeel van hebt. Echter snap ik de bewoners ook goed dat ze de boom weg zouden willen hebben. Een grote boom in een woonwijk is natuurlijk een risico.

Waarschijnlijk zal er bij de koop wel verteld zijn dat er een kapvergunning aangevraagd zou moeten worden en dat het voor een grote boom meestal wel lukt. Netjes dat ze dan even langs de buren gaan met hun plannen en niet gelijk de zaag in de boom zetten :)

Tja.. wat er ook uitkomt je zult er mee moeten leren leven. Al ben ik het wel met je eens dat groen in de buurt erg belangrijk is! Hopelijk voor jou dus dat de boom blijft staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:45

magda_90 schreef:

de andere kant van het waterverhaal is wel dat een boom dermate veel water gebruikt dat andere beplanting nog wel eens moeite kan hebben voldoende water te bemachtigen .
en daarnaast , een boom van bepaald formaat kan gewoon flinke risico's met zich meebrengen(afbrekende takken en erger)

ik snap heel goed dat mensen van een te grote boom af willen en nee, ik denk niet dat het raar is dat je daar pas mee aan de gang gaat voor je het huis hebt gekocht
een hele grote boom in je tuin heeft gewoon flinke nadelen, wortelstelsel wat verder gebruik van de tuin gruwelijk beperkt
alles wat je in de grond moet doen word in de weg gezeten door de wortels, afgraven voor een schuurtje, je beschadigd de wortels, een vijver graven, je beschadigd de wortels en de wortels zullen je vijver gewoon weer slopen
etc etc ...
en die beschadigingen kunnen de boom ook weer flink verzwakken, maar ik zou niet een hoop niet doen omdat die wortels er zitten, zou ik een vijver willen, dan komt die er , schuur, hetzelfde verhaal. op hoop van zegen met de boom zeg maar
als ik door tegenwerking van de buren geen kapvergunning zou krijgen zou ik idd wel naar andere oplossingen gaan zoeken(om een eerder gestelde vraag te beantwoorden)

nu zal ik zelf niet zo snel van een boom af willen, ik ben gek op groen en bomen
heb zelf net drie bomen in de tuin gezet, blijven wel beperkt kwa hoogte (2,5 a 3 meter)
maar zelf zou ik niet blij worden van een huizenhoge boom midden in een woonwijkje welke waarschijnlijk niet goed is onderhouden qua snoeien en beperkingen heeft qua ruimte voor de wortels door funderingen van allerhande bouwsels
en de schade die de boom aan die funderingen kan veroorzaken.

mijn ouders hadden een den twee meter van de achtergevel af staan, die hebben we idd vakkundig laten hemelen, want het ding wat minimaal 15 meter hoog, in kurketrekkervorm gegroeid en hij stond op een onmogelijke plaats.
naaldbomen passen trouwens ook absoluut niet in die omgeving.
nu is de gemeente hier niet zo moeilijk met kapvergunningen, zeker niet voor bomen die overlast veroorzaken en verder geen echte waarde hebben zoals een solitaire naaldboom in een omgeving waar naaldbomen niet thuishoren etc.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:08

Sonja_vR schreef:
de andere kant van het waterverhaal is wel dat een boom dermate veel water gebruikt dat andere beplanting nog wel eens moeite kan hebben voldoende water te bemachtigen .
en daarnaast , een boom van bepaald formaat kan gewoon flinke risico's met zich meebrengen(afbrekende takken en erger)

Wat ik dus al zei: "Al met al, grote bomen brengen lusten en lasten mee waar uiteindelijk de gulden middenweg in gezocht zou moeten worden".

Haal je hem weg, heb je het risico op wateroverlast en dat de hele tuin of erger overhoop moet wegens de lange wortelen (hierbij kan zelfs de riolering aangetast worden). Laat je hem staan, dan kan alles wat genoemd is overkomen.

Al met al, de gulden middenweg zal dus gezocht moeten worden. Het liefste na aanvang van onderzoek door gespecialiseerde mensen (zal dat bestaan tenminste?).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:47

er zullen idd wel specialisten zijn op het gebied van eventuele waterhuishouding problemen bij het verwijderen van grote bomen :j
hier in het dorp woon ook een boomspecialist ,
denk wel dat er gekeken moet worden wat eventuele gevolgen gaan zijn van het verwijderen , of laten staan van een boom van formaat .

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 17:20

Ik ben benieuwd. Ik wacht het maar rustig af. Vooralsnog niks veranderd, hij staat hier nog in volle glorie groen te zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:31

jiehaaa schreef:

Die boom is vreselijk hoog en dus soort van te groot en overwoekering in de hoogte, want het houdt je huis in ieder geval wel koel.

Het is wel zonde maar ook begrijpelijk van de buren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:38

Ik vind de TS nogal onbuigzaam en overtuigd van eigen gelijk overkomen. Jíj vindt dat ze zon hebben, jíj vindt dat ze genoeg werkbare meters hebben, jíj vindt dit, jíj vindt dat,... Heb je misschien ook je handtekening onder het koopcontract gezet?