Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:16

Chubby schreef:
Wij straffen ons kind ook niet. Straffen heeft helemaal geen nut namelijk voor de relatie op de lange termijn en dat is waar het om gaat bij opvoeden. Kinderen leren ook niets positiefs van straffen. Wij hebben en stellen wel grenzen en leggen vooral veel uit waar die grenzen liggen en waarom die er zijn. Als grenzen overschreden worden, leiden we zoonlief af.

En ja, opvoeden kost tijd en energie en geduld. Zeker wanneer je niet voor kortetermijn oplossingen kiest. Maar ik ben er van overtuigd dat het op de lange termijn leidt tot sociale, betrokken volwassenen met zelfvertrouwen en zelfbewustzijn.

je zal zo 20 kinderen in je klas hebben en iedere keer in overleg moeten met ieder kind waarom ze nu echt die rekensommen moeten gaan maken
knettergek worden die meesters en juffen van zulke kinderen
als de juf zegt dat ze moeten rekenen, gaan ze rekenen, over en uit
geweldig als je als juf dat kinderen moet gaan leren omdat de ouders liever oeverlose besprekingen houden met hun kinderen

ik vraag me altijd af hoeveel kinderen zulke mensen hebben en hoe snel achter elkaar
precies zoals urielle het schrijft, daar heb je met meerdere kinderen echt geen tijd voor, hoppa luisteren

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:16

Patsab schreef:
Hoe doe je dat in godsnaam als je bijvoorbeeld visite hebt, drinken en hapjes op tafel. Ga je dan bij elke keer dat ze iets wil pakken iets met haar doen??
Hier is het gewoon "AFBLIJVEN " en als je het weer probeert nogmaals AFBLIJVEN,derde keer word je bij de tafel weggestuurd. Ik vraag me af in hoeverre je kinderen tot een jaar of twee duidelijk kan maken middels een "uitleg" dat iets gevaarlijk is, beseffen ze zelf wel wat "gevaarlijk is? En waarom niet gewoon Nee is Nee, ipv een uitleg. Later als ze groot zijn krijgen ze ook vaak een nee te horen toch?

Blij dat jou hond zo goed luistert dan!

Ik kies er voor mijn KIND niet te conditioneren alsof het een hond is. Gewoon AFBLIJVEN ernaar roepen vind ik persoonlijk echt belachelijk :o Mijn referentiekader is dan heel anders.

En de oven zet ik natuurlijk ook niet weg :+ Thee toen ze jonger was wel, maar nu ook niet meer. Ze begrijpt nu inderdaad na herhaaldelijk uitleggen heel goed dat het auw is. En daar heb ik geen afblijven of nee voor hoeven roepen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:17

Heel interessant en leerzaam! Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben zelf 20, en heb nog geen kinderplannen maar ik ga dit zeker volgen :)
Heb wel 6 oppas kinderen (verdeeld over 3 huizen) kan ik het zeker eens mee proberen als de ouders het goed vinden natuurlijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Ik heb die van mij een keertje de auto uit gezet omdat ze zaten te klieren op de achterbank. Heb ze naar huis laten lopen. 200 meter :+ was vlakbij huis. Maar het heeft wel indruk gemaakt want als er nu geklierd wordt dreig ik er weleens mee en dan is het gezeur gelijk afgelopen.

Sjapaz

spatter schreef:
Chubby schreef:
Wij straffen ons kind ook niet. Straffen heeft helemaal geen nut namelijk voor de relatie op de lange termijn en dat is waar het om gaat bij opvoeden. Kinderen leren ook niets positiefs van straffen. Wij hebben en stellen wel grenzen en leggen vooral veel uit waar die grenzen liggen en waarom die er zijn. Als grenzen overschreden worden, leiden we zoonlief af.

En ja, opvoeden kost tijd en energie en geduld. Zeker wanneer je niet voor kortetermijn oplossingen kiest. Maar ik ben er van overtuigd dat het op de lange termijn leidt tot sociale, betrokken volwassenen met zelfvertrouwen en zelfbewustzijn.

je zal zo 20 kinderen in je klas hebben en iedere keer in overleg moeten met ieder kind waarom ze nu echt die rekensommen moeten gaan maken
geweldig als je als juf dat kinderen moet gaan leren omdat de ouders liever oeverlose besprekingen houden met hun kinderen

ik vraag me altijd af hoeveel kinderen zulke mensen hebben en hoe snel achter elkaar
precies zoals urielle het schrijft, daar heb je met meerdere kinderen echt geen tijd voor, hoppa luisteren

Chubby zal haar zoon dan ook niet naar een 'gewone' basisschool doen maar een school waarbij ze niet op een vast tijdstip hoeven te rekenen. Daar is het dan geen probleem meer, omdat de school aansluit bij hun manier van opvoeden :j Dat geld ook voor ons.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:18

spatter schreef:
Chubby schreef:

Ik ben een van die mensen en mijn kindjes schelen anderhalf jaar. Mijn dochter is twee en mijn zoontje zes maanden.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:20

Patsab schreef:
Hoe doe je dat in godsnaam als je bijvoorbeeld visite hebt, drinken en hapjes op tafel. Ga je dan bij elke keer dat ze iets wil pakken iets met haar doen??
Hier is het gewoon "AFBLIJVEN " en als je het weer probeert nogmaals AFBLIJVEN,derde keer word je bij de tafel weggestuurd. Ik vraag me af in hoeverre je kinderen tot een jaar of twee duidelijk kan maken middels een "uitleg" dat iets gevaarlijk is, beseffen ze zelf wel wat "gevaarlijk is? En waarom niet gewoon Nee is Nee, ipv een uitleg. Later als ze groot zijn krijgen ze ook vaak een nee te horen toch?

Ze krijgt gewoon eten hoor dus als er wat op tafel staat is het geen kraai die alles naar binnen propt :+ Als ze iets wil eten dan krijgt ze wat te eten. Ze is altijd gewoon aan het spelen en zal mss 2x een stukje kaas komen pakken. Ze heeft een eigen beker, dus van de glazen blijft ze af. Ze wijst ze aan en zegt mama, papa, oma whatever en bij haar eigen beker zegt ze Jenne. Spelen met visite en speelgoed is véél interessanter dan de tafel leegtrekken.

Als ik uitleg dat iets gevaarlijk is zeg ik erbij dat het zeer doet, dan kijkt ze ernaar, wijst ze en zegt ze au. Ze weet wat au is en dus zit ze er niet aan. Mama's theeglas staat gewoon op tafel (uiteraard alleen als ik in de buurt ben) Ze wijst en zegt "mama, au" en gaat weer verder met spelen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:20

spatter schreef:
Chubby schreef:

Weet dat ik dst als juf echt nog nooit bij de hand heb gehad?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:21

Sjapaz schreef:
Patsab schreef:

Blij dat jou hond zo goed luistert dan!

Ik kies er voor mijn KIND niet te conditioneren alsof het een hond is. Gewoon AFBLIJVEN ernaar roepen vind ik persoonlijk echt belachelijk :o Mijn referentiekader is dan heel anders.

En de oven zet ik natuurlijk ook niet weg :+ Thee toen ze jonger was wel, maar nu ook niet meer. Ze begrijpt nu inderdaad na herhaaldelijk uitleggen heel goed dat het auw is. En daar heb ik geen afblijven of nee voor hoeven roepen.

Nou ja zeg vind dat wel grof gezegd en een rotopmerking dat ik mijn kinderen als honden behandel! En er wordt afblijven gezegd omdat er al honderd keer uitgelegd is dat het niet mag omdat het heet is of kapot kan gaan oid, maar daar blijf ik niet mee aan de gang! Op een gegeven moment is het klaar en moeten ze eraf blijven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:23

dan zal dat kind later een eigen bedrijf moeten beginnen want die zal ook niet passen binnen een gewoon bedrijf later of zal heel veel aanpassingsmoeilijkheden hebben

ik heb het gezien met kinderen van het montesori onderwijs, vrije school en nog wat van die scholen
ze hadden vaak al problemen als ze verder wilde studeren en dan toch op een gewone school terecht kwamen

we leven niet voor niks tegenwoordig in een wereld waar alles om het individu draait en weinig meer om de medemens
dat begint al op school en thuis

Mindfields

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:25

Juist daarom voedt ik mijn kind op met empathisch vermogen en als ik als ouder mijn kind niet leer dat je respect hebt voor elkaars emoties dan zal het dat later ook niet voor een ander hebben. Ik ben in elk geval erg blij met hoe ik mijn kind opvoedt want hij is werkelijk nooit vervelend.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:28

Mindfields schreef:
Juist daarom voedt ik mijn kind op met empathisch vermogen en als ik als ouder mijn kind niet leer dat je respect hebt voor elkaars emoties dan zal het dat later ook niet voor een ander hebben. Ik ben in elk geval erg blij met hoe ik mijn kind opvoedt want hij is werkelijk nooit vervelend.

Dat

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:28

Patsab: Dat stukje uitleg had je er niet bij staan. Sorry als je het niet aardig vind, maar dat is echt wat in mij op komt als ik een ouder gewoon afblijven naar zijn/haar kind hoor roepen. Voor mij is dat zo'n ver van mijn bed show, ik kan me gewoon niet indenken dat ik zo naar mijn dochter zou reageren. Echt een heel ander referentiekader. Ik zal proberen me in het vervolg iets beter te nuanceren.

Spatter: Maar omdat de samenleving zo is moet iedereen maar zo meelopen met de rest, want anders is het veel moeilijker? of hebben andere mensen er last van? "As parents it is not our job to raise children to face a cruel and heartless world. It is our job to raise children who will make the world a little less cruel and heartless" Is een van mijn favoriete spreuken.

Ik denk wel dat je enigszins vooroordelen hebt over die scholen. Ik ken vele volwassenen die dergelijk onderwijs gevolgd hebben en uitstekend meelopen nu in hun werk/baan/studie. Nergens last van. Het is niet zo zwart wit, dat alle mensen die op die school zitten automatisch enorm vrije opvoeding doen, hun kinderen niks geen normen en waarden bijbrengen en ze niet kunnen functioneren in de samenleving. In tegendeel juist. Dergelijke mensen die zo radicaal die kant op gaan zullen ook op die school zitten, maar over het algemeen zitten er gewoon hele normale mensen en kinderen op die scholen en groeien die kinderen op tot evenwichtige personen die prima meedraaien in de samenleving. Overigens zou dalton onderwijs een grotere voorkeur hebben bij mij, zeker vrije scholen moet je wel goed oppassen, de kwaliteit verschilt erg per school.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:30

Ik schrik van het aantal mensen dat nooit straft eerlijk gezegd!
Alsof straffen iets verschrikkelijks is.
Zonder goed is er geen fout, en andersom.

Als je continu, keer op keer met je kind in gesprek gaat over dingen die hij/zij herhaaldelijk fout of expres doet dan ben je lang bezig en boek je echt niet het gewenste resultaat. Lijkt me een zeer langdradige onefficiënte en vermoeiende manier van opvoeden.
Het is juist belangrijk dat je grenzen stelt, daar is niks zieligs aan. Een kind wíl duidelijkheid, consequentie.
2 waarschuwingen, zo niet, volgt er een sanctie.
Al dat softe gedoe word niemand beter van.

Ik verbaas me ook vaak over hoe slecht "nieuwe generatie" kinderen luisteren en alles maar mogen.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 04-06-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:30

Als ik het vroeger als kind echt te bont maakte kreeg ik ook gewoon een mep hoor en ik ben er echt niet slechter om geworden en ook niet agressief. Ik heb zelf geen kinderen en wil ook geen kinderen, maar ik snap ouders niet zo goed die hele discussies met hun kind hebben waarom iets niet mag en dan met zo'n zeik stemmetje 'nee dat mag nier hoor, foei'. Mijn tante doet dat ook met haar kinders en dat zijn me toch een stel verwende mormels..ze hebben hun ouders perfect om hun vingertje gewonden. 'Nee' is altijd 'misschien' bij die jongetjes. Vreselijk irritant vind ik dat.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:32

Maar je leest niet barb... Mijn kinderen worden zeker niet grenzeloos opgevoed. Sterker nog, ik hoor van veel mensen om me heen dat ze me streng vinden, dat tessa netjes is opgevoed. Dat kan dus ook zonder sancties

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:33

Ooh een leuke aansluiting aan die scholen trouwens: Wij spraken laatst met een docente op een middelbare school die al 25 jaar les geeft, op veel verschillende scholen. Zij gaf aan dat ze juist blij was als kinderen montessori of dalton onderwijs hadden gevolgd. Volgens haar waren dat hele fijne, zelfstandige leerlingen die vaak veel meer zichzelf inzetten voor de vakken. Ze was er echt heel enthousiast over! Dat sterkte ons wel in het feit een keuze te maken voor een dalton school.

BarbaLala, ik vind het juist totaal niet vermoeiend. En nogmaals voor de mensen die alles zo zwart-wit zien: Niet straffen betekend niet automatisch opvoeden zonder grenzen! Er zijn wel degelijk grenzen en die stel ik ook. En ik heb nooit ellenlange discussies, meestal voldoet een simpel zinnetje met uitleg om haar ervan te weerhouden iets nogmaals te doen.

Mindfields

Het is grappig dat de mensen die het over straffen hebben, steeds herhalen dat wanneer het kind herhaaldelijk of expres iets fout doet...etc....

Dat doet mijn kind dus helemaal niet omdat hij totaal geen behoefte heeft om dwars te liggen(omdat er geen reden voor is).

Tuurlijk geef ik wel grenzen aan maar niet door straffen. En tuurlijk hebben we hier ook de peuterpubertijd gehad maar die verliep heel erg mild omdat er nooit strijd hoefde te zijn.

Mijn kind is allesbehalve de baas in huis.

benangelique

Koia schreef:
Als ik het vroeger als kind echt te bont maakte kreeg ik ook gewoon een mep hoor en ik ben er echt niet slechter om geworden en ook niet agressief. Ik heb zelf geen kinderen en wil ook geen kinderen, maar ik snap ouders niet zo goed die hele discussies met hun kind hebben waarom iets niet mag en dan met zo'n zeik stemmetje 'nee dat mag nier hoor, foei'. Mijn tante doet dat ook met haar kinders en dat zijn me toch een stel verwende mormels..ze hebben hun ouders perfect om hun vingertje gewonden. 'Nee' is altijd 'misschien' bij die jongetjes. Vreselijk irritant vind ik dat.

Oei! Jij doet nogal boute uitspraken. ..

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:34

Koia schreef:

Maar dat is dus ook precies wat ik níet doe. Op zo'n manier in gesprek gaan met je kind heeft geen enkele zin. En ik straf misschien niet en geef steeds uitleg, maar ik ben zéker wel consequent in wat ik zeg. Als iets niet kan/mag dan kan/mag het ook niet, klaar. Maar ik bereik dat dus niet door haar te straffen, maar op andere manieren. Ik denk dat het probleem hier in dit verhaal meer is dat de ouders niet duidelijk grenzen stellen en neit consequent zijn.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:34

Ik heb niet alles gelezen vraag me alleen af: Spatter heb jij zelf kids?
Of werk je met kids?

Ik ken sommige hier van een ander topic. En vooral in het begin vond ik hun opvoed manieren erg raar *en dat is zacht uitgedrukt* sommige dingen snap ik nog steeds niet of laat ik het anders zeggen kan ik als moeder zijnde (nog) niet opbrengen.
Ik had een heel duidelijk opvoedbeeld voor mijn zoontje. Luisteren naar papa en mama en wij bepalen hier de regels en hoe dat allemaal gaat. Ik was dus ook van het "AFBLIJVEN!'' en "NIET AANKOMEN" etc etc.
Heb zelfs in het begin mijn zoontje wel eens een tik over zijn vingers gegeven als hij steeds aan mama der bloempotjes zat.
En werkte het? Nee totaal niet...
De intresse werd alleen maar groter. Toen heb ik toch maar een beetje de opvoed manier overgenomen die ik op bokt in een bepaald topic las.
Dus geduld, uitleggen, afleiden of gewoon even laten ontdekken.
En mijn zoontje had het toen stukken sneller 'door'. Hij heeft hier een keer de koelkast in en uit gepakt daarna was de intresse in de koelkast weg. En zo ook wel wat kastjes of andere dingen onderzocht.
Ik vind dat nog steeds moeilijk, kan er erg slecht tegen als hij in mijn ogen troep maakt maar hij is puur aan het ondekken. Ook laat ik hem nu veel meer mee helpen, boodschappen doen is hier nooit een drama gaat altijd heel makkelijk en hij is nog nooit echt vervelend geweest.
Hij helpt mama in de tuin op zijn manier en ook in de huishouding.
Wij hebben hier wel bepaalde straffen bijvoorbeeld op de gang staan wat eigenlijk nooit gebeurd.
Maar dan verlies ik echt mijn geduld en dan weet ik even geen andere oplossing meer.
Denk dat mijn zoontje er niet dood aan gaat en er ook geen grote gevolgen van ondervind. Maar ik probeer het wel te vermijden.

Ik hoop dat ik in de toekomst alleen maar kan groeien als ouder.

Maar dingen zoals laten huilen in bed etc dat doen wij hier niet meer. Wat een hel.
Kind overstuur en bang... Mama verdrietig op de bank beneden brrr.
Weet nu wel betere manieren om dat op te lossen.

Ik hoop dat mijn zoontje later goede normen en waarden heeft en die probeer ik hem mee te geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:35

BarbaLala schreef:
Ik schrik van het aantal mensen dat nooit straft eerlijk gezegd!
Alsof straffen iets verschrikkelijks is.
Zonder goed is er geen fout, en andersom.

Als je continu, keer op keer met je kind in gesprek gaat over dingen die hij/zij herhaaldelijk fout of expres doet dan ben je lang bezig en boek je echt niet het gewenste resultaat. Lijkt me een zeer langdradige onefficiënte en vermoeiende manier van opvoeden.
Het is juist belangrijk dat je grenzen stelt, daar is niks zieligs aan. Een kind wíl duidelijkheid, consequentie.
2 waarschuwingen, zo niet, volgt er een sanctie.
Al dat softe gedoe word niemand beter van.

Ik verbaas me ook vaak over hoe slecht "nieuwe generatie" kinderen luisteren en alles maar mogen.

Het is al een keer gezegt maar consequent zijn en wel of niet strafen zijn zaken die je los moet zien.
Ik ken kinderen zat die straf krijgen(soms zelfs fysiek) en waar niet consequent gehandeld wordt.

BarbaLala

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:37

Ik vind dat je die zaken niet los van elkaar kan zien eerlijk gezegd.
En inderdaad zijn er ook ouders die wel straffen maar niet consequent zijn, dat is ook 3x niks, dat vind ik ook.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:37

Och Koia, de manier hoe je het omschrijft zet mijn nekharen overeind. Er zijn zoveel mensen die beweren dat ze niks hebben overgehouden aan de tikken en straffen die ze kregen als kind. En als je dan doorvraagt, dan zijn ze onzeker over zichzelf diep van binnen. Dan hebben ze steeds behoefte aan bevestiging van anderen. Dan zijn ze van zichzelf ongemotiveerd en kunnen ze zich moeilijk verplaatsen in de emoties en gedachten van anderen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:39

Straffen en grenzen stellen staan zeker wel los van elkaar. Hou jij je aan de snelheid binnen de bebouwde kom bij een basisschool omdat je bang bent dat er geflitst wordt? Of omdat je je bewust bent dat er ineens een kindje over kan steken wat je aanrijdt?