'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:38

Kunnen mensen die zo slecht het Nederlands beheersen wel een boek lezen?
De posters van deze kreten genieten nog lager onderwijs denk ik. Hun hebben vind ik al erg, laat staan men hond.
Ik erger me er rot aan dat slechte Nederlands en ik hoop dat de scholen dat ook doen. Vroeger moest je geloof ik minimaal een 8 hebben op je rapport voor Nederlandse taal om door te gaan. Blijkbaar is dat nu niet meer zo. Herinstellen zeg ik om taalarmoede te voorkomen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:40

flicka schreef:
Vroeger moest je geloof ik minimaal een 8 hebben op je rapport voor Nederlandse taal om door te gaan.

'Vroegah' toen de lucht nog schoon was en seks nog vies, bedoel je? :') Nee, als dat al ooit zo geweest is, is het al minstens 30 jaar geleden afgeschaft :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:09

Bij mij gaan de nekharen ook overeind staan bij het zien van "me" als bezittelijk voornaamwoord. Het is nog niet eens spreektaal (tenminste, niet in de hoek van brabant waar ik woon), want daar is de n toch nog echt duidelijk hoorbaar, zelfs bij de oudere boertjes die de helft inslikken.

CrazyCat schreef:
Men paard is er inderdaad ook zo eentje. Dan lees ik toch echt eerst menpaard (een paard voor de kar) voor het kwartje valt dat het mijn paard moet zijn.

Ik ook, en ik moet me ook altijd inhouden om dan niet als reactie te typen waar de kar is. :+

Nies_

Re: 'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:16

Bij mij ook, als iemand op die manier "me" gebruikt lees ik vaak de rest van het bericht al niet eens. :o Zelf ben ik ook vaak te lui om "mijn" te typen, maar dan maak je er toch gewoon "m'n" of "mn" van, dan lijkt het in ieder geval nog ergens op :=

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:28

Nies_ schreef:
Bij mij ook, als iemand op die manier "me" gebruikt lees ik vaak de rest van het bericht al niet eens. :o Zelf ben ik ook vaak te lui om "mijn" te typen, maar dan maak je er toch gewoon "m'n" of "mn" van, dan lijkt het in ieder geval nog ergens op :=

Haha herkenbaar!
Als ik zo'n bericht lees en er staat me ipv mijn in, kap ik al met lezen om verdere irritaties te voorkomen.
Ik ben dan ook vrij snel met de stempel 'dombo' er op drukken. Kom op mensen...
Dit is basisschool niveau!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:56

Ojajoh schreef:
je uitspraken zijn gewoon sneu

Ja hoor schat, wat jij wilt :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 05:40

Ik had net toch een vreemde gedachte...

Ik dacht: Mensen die 'me' gebruiken lezen dit topic helemaal niet want die haken bij 'bezittelijk voornaamwoord' in de titel al af.

:o :=

Verder heb ik nooit last van vooroordelen hoor. O:)
Maar dit is dus blijkbaar wel hoe het werkt. Het gebruik van 'me' wekt een bepaalde indruk. Zeg maar gewoon een domme indruk.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 06:19

Als ik "me" in een topic zie staan neem ik het eigenlijk al niet meer serieus. Ik vind dat echt zo onderontwikkeld.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:06

De mensen die ik ken die ''me'' als bezittelijk voornaamwoord gebruiken, gebruiken meer storende foute woorden. ''in ienugeval'' bijvoorbeeld, betekent in hun ogen ''in ieder geval'' :?

En zoals ik iets eerder in dit topic ook al las 'na' ipv 'naar'&andersom, en 'ma' ipv 'maar'
Verschrikkelijk irritant |o |o |o

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:59

JJane schreef:
Als ik "me" in een topic zie staan neem ik het eigenlijk al niet meer serieus. Ik vind dat echt zo onderontwikkeld.

Ik sla die topics ook over

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:55

GamblersCup schreef:
Ojajoh schreef:
je uitspraken zijn gewoon sneu

Ja hoor schat, wat jij wilt :')

Wilt? Lelijk! :P

En wat vinden jullie van: hun lopen, ipv zij lopen? Die hoor/lees ik voortdurend! :(

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:09

Ojajoh schreef:
nee hoor, ik heb niks op mijn tenen, ik vind alleen niet dat je zomaar zulke uitspraken kan doen
want iemand die zijn school niet afgemaakt heeft kan nog altijd meer zijn en meer verdienen dan jou ;)

Nog zo'n mooie: het is 'dan JIJ'...

Sorry :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:55

Nog iemand die zich stoort aan 'me' in plaats van 'mijn'..
Ook ik stop met verder lezen als ik het in een topic zie staan :')

Op pagina 1 werd nog 'hij wilt' aangehaald, ook zoiets wat gewoon al niet lekker leest/klinkt.. 'Hij wil' klinkt toch ook veel logischer dan 'hij wilt'?

Snap niet dat steeds meer mensen die basisspelling niet lijken te beheersen.. :o

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:36

Toch is 'hij wilt' wel correct volgens de regels van de werkwoordsvervoeging. Ik weet wel dat 'hij wil' meer gebruikt wordt en dat doe ik dus ook, maar ik heb het nooit geleerd als uitzondering.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:41

En toch is het wel degelijk een uitzondering op de regel en is alleen 'hij wil' correct. ;)

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:42

Ik denk dat me gwn mijn moet zijn...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:47

LindyH schreef:
Toch is 'hij wilt' wel correct volgens de regels van de werkwoordsvervoeging. Ik weet wel dat 'hij wil' meer gebruikt wordt en dat doe ik dus ook, maar ik heb het nooit geleerd als uitzondering.

Net als DaniBanani heb ik het wel geleerd als uitzondering :)
Volgens mij is alleen 'hij wil' correct..

Nog even op google gekeken en even de eerste link gekopieerd:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/384/

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:50

Voor de hij wilt/hij wil kwestie :)

Ik krijg als redacteur vaak genoeg de kriebels van het taalgebruik op Bokt. Nog een mooie die ik vaak voorbij zie komen is 'jou' waar het een bezittelijk voornaamwoord moet zijn..'jou paard', 'jou dekje'

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:20

Of andersom, 'ik vind jouw lief'. Ook een beetje jammer.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:24

Ja, ai, kromme tenen krijg je ervan ;)
Overigens hoor ik ook wel eens 'jouwn', daar gaat mijn nekhaar echt van overeind staan

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:26

Neonlight schreef:
CrazyCat schreef:
Men paard is er inderdaad ook zo eentje. Dan lees ik toch echt eerst menpaard (een paard voor de kar) voor het kwartje valt dat het mijn paard moet zijn.

Ik ook, en ik moet me ook altijd inhouden om dan niet als reactie te typen waar de kar is. :+

Waar is die like knop nou? :):)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:31

Haha, die ben ik gelukkig nog nooit tegen gekomen. Maar het valt me wel in algemene zin op hoe weinig mensen de taal écht goed beheersen. Zelfs als er geen spel-, taal-, of interpunctiefouten worden gemaakt zie ik vaak nog zóveel ruimte voor verbetering in woordkeuze en zinsopbouw..

Ik ben wel benieuwd waar dat aan ligt. Ik ben zelf behoorlijk kritisch op wat ik schrijf, zeker als het belangrijk is (studie, sollicitatie) en als ik dan eerder in dit topic lees dat me/mijn-fouten zelfs in toetsen van atheneumleerlingen voorkomen vraag ik me toch af hoe dat kan. Vinden mensen het niet belangrijk genoeg om er moeite voor te doen? Beseffen ze niet dat het nogal van belang is voor een sollicitatie of toets? Kennen ze de regels gewoon echt niet, krijgen ze nooit aangeleerd hoe je een echt nette brief schrijft?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 12:50

DaniBanani schreef:
Haha, die ben ik gelukkig nog nooit tegen gekomen. Maar het valt me wel in algemene zin op hoe weinig mensen de taal écht goed beheersen. Zelfs als er geen spel-, taal-, of interpunctiefouten worden gemaakt zie ik vaak nog zóveel ruimte voor verbetering in woordkeuze en zinsopbouw..

Ik ben wel benieuwd waar dat aan ligt. Ik ben zelf behoorlijk kritisch op wat ik schrijf, zeker als het belangrijk is (studie, sollicitatie) en als ik dan eerder in dit topic lees dat me/mijn-fouten zelfs in toetsen van atheneumleerlingen voorkomen vraag ik me toch af hoe dat kan. Vinden mensen het niet belangrijk genoeg om er moeite voor te doen? Beseffen ze niet dat het nogal van belang is voor een sollicitatie of toets? Kennen ze de regels gewoon echt niet, krijgen ze nooit aangeleerd hoe je een echt nette brief schrijft?

Ik denk dat er op scholen toch te weinig aan gedaan wordt qua spelling/grammatica in het Nederlands. Daarbij denk ik ook dat een hoop jongeren het inderdaad niet erg belangrijk vindt, ze vinden engels toch meestal een veel leukere taal en verdiepen zich daar dus in.

Wat ik nou écht niet snap is dat een vriendin van mij, die 17 is, nog steeds "school" als "sgool" schrijft, expres. En ook alle andere woorden waarin in "ch" staat, vervangt ze door een "g". Dat is msn/sms taal ja, maar serieus, dat doe je blijkbaar nog steeds als je 17 bent? (evenals zonder hoofdletters schrijven ed.)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:07

Weten jullie, stiekem komt het mij soms wel goed uit dat veel mensen zo slecht schrijven := ik krijg op school altijd positief commentaar op mijn verslagen omdat de spelling zo goed is. Net als bij sollicitaties naar stage/werkplaatsen :D

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:18

Mir_U schreef:
Voor de hij wilt/hij wil kwestie :)

Ik krijg als redacteur vaak genoeg de kriebels van het taalgebruik op Bokt. Nog een mooie die ik vaak voorbij zie komen is 'jou' waar het een bezittelijk voornaamwoord moet zijn..'jou paard', 'jou dekje'

ja precies, die is ook al net zo erg!!!!