Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:57

Ik werk in een restaurant/café, waar doordeweeks veel chauffeurs komen. In het café hebben we een bar met daaromheen een aantal tafeltjes. En het komt echt bijna NOOIT voor dat mensen naar de bar toe lopen om drinken te halen, terwijl ze letterlijk alleen maar op hoeven te staan en 2 stappen hoeven te zetten. Als er nog veel mensen zitten lopen we wel constant rond dus dan snap ik het nog, maar aan het eind van de avond als er nog maar een paar mensen aan een tafeltje zitten en de rest allemaal om de bar dan blijft er meestal 1 collega achter de bar staan en de rest vrij, en dan gaan diegenen aan het tafeltje dus echt zitten wachten tot je toevallig langskomt om drinken te bestellen.. Als chauffeur zijnde zit je al de hele dag op je reet, maar het is schijnbaar toch teveel moeite om die 2 meter te overbruggen 8)7

Of mensen die drinken bestellen door met hun glas in de lucht te zwaaien en dan ook nog denken dat ze als eerste aan de beurt zijn, ehmm je ziet toch dat ik meer te doen heb >;)

skippy

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:01

Maar hebben jullie bordjes hangen met aan de bar bestellen?

In een café vind ik nog wel dat je je glas in de lucht kunt steken ten teken van een nieuwe, maar in een restaurant? Not done!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:08

Ik moet wel zeggen dat ik best wel verbaasd ben om sommige frustraties omdat ik sommige dingen zelf ook wel doe. Als ik aan een tafeltje zit, wil ik ook gewoon bediend worden. Als ik iets aan de bar wil halen, ga ik wel aan de bar zitten. :o Uiteraard is vriendelijkheid en respect een eerste gegeven, ook van de klanten uit, maar ik kan niet ruiken wat een ander wil of waar die gefrustreerd van raakt. Als ik naar een café ga waar het gebruikelijk is dat je bediend wordt, dan wil ik bediend worden, ook al zit ik daar helemaal alleen. Grote kans dat als je toch naar de bar gaat om je drankje te vragen dat je een korte "Ja, we komen u zo meteen bedienen, even geduld alsjeblieft" krijgt. Om dan later in dit topic terug te lezen "Jeetje, vandaag had ik echt een ongedurige klant, komt ze zo naar de bar lopen omdat wij haar waarschijnlijk niet snel genoeg bedienden". :')
Laatst bijgewerkt door Gini op 17-05-13 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:10

Ja precies, daarom vroeg ik ook of er aangegeven staat dat je aan de bar moet bestellen. Als het niet aangegeven staat moet je dus gewoon bij de tafels langs om bestellingen op te nemen. Ook al is het maar twee meter daarvoor gaan mensen ergens heen voor een hapje/drankje zelf lopen kan thuis ook.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:31

Men gaat inderdaad naar een restaurant om bediend te worden, dus niet om zelf hun drankje te bestellen aan de bar en mee terug te nemen naar tafel. Daar ik heb zelf persoonlijk ook een hekel aan. Mensen die uit zichzelf naar de bar komen om iets te bestellen. Vooral als je weet dat je voldoende aandacht aan die tafel besteed hebt. Dan raak je compleet uit je ritme.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:22

Ik vind het ook niet erg maar meer raar zeg maar, waarom zou je een half uur wachten tot er toevallig iemand langskomt :') Het is een beetje een kruising van een kroeg en café, begin van de avond is het vooral eten en is er voldoende bediening, maar na een tijdje gaat het toch meer over in bier zuipen en er zitten ook stamgasten, die dus wel hun drinken halen of naar de bar komen om te vragen of je even langs wilt komen, en dan denk ik ja als chauffeur zijnde zit je de hele dag al, en dan is het nu ook nog teveel moeite om op te staan :P Maar mss ligt het ook wel aan ons, aangezien de mensen uit de omgeving het wel doen en mensen van buitenaf niet :')

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:55

@ Summer, dat is inderdaad een ander verhaal. Als het meer omgetoverd wordt tot bar vind ik het vanzelfsprekend dat je (af en toe) je eigen drankje haalt.

Ik word net gebeld: 'Kun je een half uurtje eerder beginnen?'
Maar natuurlijk geliefde horeca :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:05

Ik was gister 2x gebeld, zag 't pas rond 23u omdat ik voor school bezig was :P Of ik vanavond kon werken maar ze hadden al iemand. Normaal check ik m'n mobiel altijd :P Voelde me een beetje schuldig.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:13

Op dit moment haat ik de horeca een beetje..

Heb gister de dag gedraaid, ben daarna met wat vriendinnetjes op stap geweest en we kwamen erg vrolijk bij mijn werk aan. Super gezellig veel gelachen..Tent gaat dicht om 12 ik zeg nou doeiii tot zaterdag!

Krijg ik van mijn collega te horen dat ik zaterdag niet meer hoef te komen! Ehmm..WAT? Baas erbij gehaald en kreeg te horen dat het de laatste tijd te rustig is en ik dus te duur ben en niet meer hoef te komen. Dat wordt mij ff verteld midden in de kroeg als de muziek uit staat met collega's/vrienden en klanten erbij. Wanneer ze me dat eigenlijk wilden vertellen? Ze wouden me zaterdagochtend een app sturen...En dinsdag toen ik aan het werk was vroegen ze nog of ik de vrijdag er voortaan ook bij wou...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:28

Jeetje, dat is ook geen stijl zeg. Wat heb je voor contract? Hoeveel uren werkte je normaal? Hoef je helemaal niet meer te komen, of alleen op zaterdag niet?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:43

Dat is ook niet netjes Kiki!

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:46

Was een 0 uren contract. Ik werkte dinsdag van 6 tot sluit , donderdag van 2 tot 9 en zaterdag van 2 tot 9. En ik hoef helemaal niet meer te komen. Baas zei " ik ben er zelf ook altijd en nu moet ik jou betalen terwil ik zelf ook achter de bar kan gaan staan, het is te rustig de afgelopen maanden en zodra het weer beter gaat of er zijn feestdagen en drukte bel ik je gelijk". Zei die ff met mijn vriendinnen,klanten en collega's erbij. Meest belachelijk vind ik nog dat ik het van mijn collega moest horen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:51

En hoe lang werkte je er al? Ook met een 0-uren contract heb je bepaalde rechten. Als je langer dan 3 maanden (even uit mijn hoofd) een vast aantal uren werkt heb je daar gewoon recht op. Ik denk dat het echt geen kwaad kan om even te bellen met het rechtsloket of eventueel rechtsbijstand. Ik heb zelf ook een blauwe maandag in se horeca gewerkt en als iets me daar duidelijk is geworden is dat ze zich het liefst zo min mogelijk aan de wettelijke regels houden als dat ze beter uitkomt. En de meeste laten het erbij en dat komt ze natuurlijk goed uit.
Daarnaast, als je niets op schrift hebt gekregen, is je ontslag niet eens rechtsgeldig.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:58

Werkte er al bijna 3 jaar..Al 3 jaar lang dezelfde uren..Ik weet ff niet wat wijsheid is. Zat er vannacht zelfs aan te denken om ervoor te zorgen dat er een horecacontrole komt

Er wordt gerookt, er wordt geblowd terwijl de vergunning voor blowen al 4 jaar geleden is ingetrokken, de drank wordt gewoon bi de bas gehaald ipv de groothandel en dit zijn maar de 'kinder"dingen die ik nu vertel..

Of ik laat ze gewoon de paasei krijgen. Kom er al meer dan 12 jaar heb daar voor zoveel dingen gezorgd, heb ervoor gezorgd dat die tent weer liep en nu moet ik oprotten omdat het te rustig is terwijl dat zijn eigen schuld is..Had hem nog gewaarschuwd .. Nu ben ik gewoon voornamelijk kwaad.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:01

Moet ook eerlijk toegeven dat ik gister echt moeite had om mijn tranen binnen te houden toen ik daar stond..Zei mijn baas ook nog. Ja wou het je nu niet vertellen omdat je aan het stappen bent en wou je zaterdagochtend appen maar jij kan wel tegen een stootje toch.

Heb mijn hele hart en ziel in die zaak gelegd..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:07

Tja, of je een controle wilt doen is aan jou, maar buiten dat heb je rechten. En daar kun je je baas prima aan houden. Als je al 3 jaar deze uren werkt heb je gewoon een contract voor dat aantal uren. Afhankelijk van wat er in je contract staat heb je recht op een opzegtermijn. En als er niets in je contract staat en je hebt een contract voor een bepaalde tijd dan mag hij je niet eens ontslaan.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en ik heb me wel aan mijn wettelijke rechten gehouden. En dat kost veel energie, maar gaf me wel een goed gevoel :)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:09

Ja ik weet het niet of ik wel moeilijk wil doen..Het was ook niet zomaar een baan. We waren/zijn daar echt een familie

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:13

Denk je daar nog altijd zo over nu ze je zo behandeld hebben? Ik kan mijn ook helemaal storten in een job en ik zie collega's al snel als vrienden. Maar als ze me zo een streek lappen, kan ik bij mezelf ook wel de knop omzetten en even hard te werk gaan.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:20

Ja nouja kom er al mijn halve leven en er zit nog een lang verhaal aan vast wat overigens verder niets met de baan of ontslag te maken heeft..Vind het gewoon echt een enorme rotstreek. Kan wel janken

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 20:27

Maar ja, zulk soort dingen zijn nooit leuk Kiki :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:04

Ik heb een aantal bladzijdes gelezen en lees straks even verder.
Maar ik wil me ook melden als horecamedewerker. Ik werk in een hotel/café/restaurant in de bediening, dit kan dus wisselen van terras lopen, in het café/kroeg staan of 's avonds het diner draaien.
Indien nodig spring ik ook wel eens bij in de afwas. Is altijd wel leuk, soms als het extreem druk is en de afwasdienst komt er echt niet doorheen(door bijv verkeerd roosteren) sta je met je nette zwarte pak mee te afwassen. We hebben ook aantal polen in de huishouding werken die niet allemaal super engels spreken, maar onwijs leuk om te zien hoe blij die zijn met een beetje hulp zonder dat ze dat echt in woorden duidelijk kunnen maken!
En sinds kort sta ik ook wel eens in de keuken als het nodig is.

Op moment kan ik niet heel veel frustraties in het werk bedenken. 1 echte frustratie van een tijd geleden was wel mensen die niet geloofden dat iemand dit werk leuk kon vinden. Ik vind het werk in de horeca echt fantastisch, de verschillende sociale contacten met mensen(zonder dat het mega persoonlijk word), mensen blij maken en bij ons is er 90% van de tijd een onwijs goede werksfeer en dat is altijd goed!
Ik had op dat moment een groepje mensen(6 personen denk ik) in café zitten en die vroegen in de eerste instantie heel oprecht of ik dit leuk vond om te doen. Waarop ik dus heel vrolijk antwoordde met ja!! En toen gingen ze een heel betoog afsteken dat ik loog, want dit werk kon je niet leuk vinden... Waarop ik vroeg "waarom zou ik hier anders werken dan?". Antwoord: "uitzendbureau!"... Ik weet niet of ik ze heb kunnen overtuigen, maar ik heb wel nog een keer gezegd dat ik dit echt voor mijn plezier doe!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:24

kiki1983 schreef:
Op dit moment haat ik de horeca een beetje..

Heb gister de dag gedraaid, ben daarna met wat vriendinnetjes op stap geweest en we kwamen erg vrolijk bij mijn werk aan. Super gezellig veel gelachen..Tent gaat dicht om 12 ik zeg nou doeiii tot zaterdag!

Krijg ik van mijn collega te horen dat ik zaterdag niet meer hoef te komen! Ehmm..WAT? Baas erbij gehaald en kreeg te horen dat het de laatste tijd te rustig is en ik dus te duur ben en niet meer hoef te komen. Dat wordt mij ff verteld midden in de kroeg als de muziek uit staat met collega's/vrienden en klanten erbij. Wanneer ze me dat eigenlijk wilden vertellen? Ze wouden me zaterdagochtend een app sturen...En dinsdag toen ik aan het werk was vroegen ze nog of ik de vrijdag er voortaan ook bij wou...

Jeetje wat een streek.. Je kan idd gewoon die uren eisen! Aan de ene kant zou ik daar niet meer willen werken maar aan de andere kant zou ik ook niet willen dat ze er zo makkelijk mee weg komen..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:05

skippy schreef:
Klopt bij ons ook altijd moeilijk. Zo oud ben ik ook nog niet.
Wat trouwens ook een ergernis is, als ze uitgevist hebben hoe je heet en dan om de haverklap je naam roepen. Net alsof ze dan meer recht op service hebben omdat ze weten hoe je heet. :?

Oh ja, maar heb er niet veel irritatie aan.
Er zijn behoorlijk wat vaste gasten die mijn naam weten.. En niemand maakt er misbruikt van.
Ze roepen met altijd beleeft en ik vind het op zich wel fijn dat ze mijn naam weten :P Scheelt een hoop ge-joehoe!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:20

Ja vaste gasten weten mijn naam ook en dat vind ik niet erg. Het gaat mij meer om mensen die een keer of twee komen eten in hun vakantie. Ze doen dan enorm hun best om achter je naam te komen zodat ze daar lekker gebruik van kunnen maken. En dan ook nog gaan afkorten :n

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:08

bij ons hadden ze gister iets nieuw bedacht, nou ja zeg.
all you can eat.
fijn samen in de spoel met eentje die ik nog in moest werken..