Lieshorses schreef:In dat opzicht heb je gelijk, gvd is ook niet goed. Maar welke betekenissen heeft kanker dan nogmeer dan de ziekte?

De betekenis van kanker als in 'ziekte', is behoorlijk nieuw. Kankeren, en dus kanker is meer dan 500 jaar oud. Verder is het ook een stad, en als je dit topic even doorzoekt, heeft ook iets wetenschappelijks die naam (ik dacht met sterrenkunde), maar dat weet ik nu niet zo zeer uit mijn hoofd.
Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kankeren
Citaat:
KANKEREN (MOPPEREN)
M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands
kankeren ww. ‘mopperen’
Vnnl. kanckeren ‘kanker hebben; als een kanker voortwoekeren’, meestal overdrachtelijk, in een schandelic ende canckerende ledt ‘een schandelijk en verziekt lid (van de gemeenschap)’ [1604; WNT], hy kanckert de gemeent met overbaet en woecker ‘hij verziekt de gemeenschap met woekerwinst’ [1613; WNT], de boosheyd kanckert in ‘het kwaad vreet verder’ [1630; WNT heelen]; nnl. dit kankrent quaadt [1708; WNT], dan ook kankeren ‘mopperen, morren’ in over iets loopen te kankeren [1904; WNT], het klagen is er een sport geworden, waarin sommigen zich een reputatie ... gewonnen hebben wijl zij “zoo lekker kankeren” kunnen (over Nederlands-Indië) [1908; WNT].
Afleiding van → kanker. De huidige betekenis lijkt zich, blijkens het citaat uit 1908 en ook andere citaten uit het WNT, oorspr. in Nederlands-Indië te hebben ontwikkeld.
Mnl. canckeren [15e eeuw; MNW], dat in navolging van het MNW ook door WNT en NEW wordt gezien als oudste vindplaats van het werkwoord kankeren, is het meervoud van cancker; de editie uit 1968 van het betrokken handschrift (MNW-P) maakt dit duidelijk.