Waarom met Kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:37

Gianti schreef:
echter zo veel streng gelovige zjn er niet in verhouding met mensen met kanker, 1 op de 3 heeft/krijgt kanker.

dus omdat niet dat beetje rekening met andere kan worden gehouden, moet het maar geaccepteerd worden.

er zijn ook genoeg andere woorden om mee te vloeken

Dat is dus precies mijn punt, als je rekening wil houden met anderen blijven er geen scheldwoorden meer over. Je kúnt in een vrije samenleving niet met alles en iedereen rekening houden (en ik vraag me af of er meer mensen kanker hebben dan dat er gelovigen zijn maar dat terzijde want dat vind ik compleet irrelevant) en daarom zouden mensen wat minder snel aanstoot moeten nemen aan wat andere mensen zeggen. Kom op, een beetje relativeren.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:42

Gianti schreef:
maar een zeer groot deel ook niet en dan heb je ook familie en (misschien) nabestaanden, en waarom zou er niet rekening met die gehouden kunnen worden?

Vaak zie je juist (dat zal niet bij iedereen zo zijn zeg ik er maar vast bij) dat mensen die daadwerkelijk kanker hebben en oog in oog staan met de dood, een stuk beter kunnen relativeren. Die gaan zich echt niet druk maken om dat mensen het woord kanker gebruiken, want wat voor verschil maakt dat nu eigenlijk in the end?

Ik weet dat jullie het moeilijk kunnen geloven maar: Een woord zeggen staat niet gelijk aan het hebben van een ziekte! Wat een eye-opener he.

Oh en by the way, als je dingen die niet persoonlijk bedoeld zijn wel zo opvat, is dat toch echt jouw probleem. Probeer eraan te werken zou ik zeggen. Trek de stoute schoenen aan en probeer er zelf eens mee te vloeken, misschien lucht het wel op.
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 27-03-13 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Re: Waarom met Kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:45

dan kijk je in heel andere kringen, want in mijn directe omgeving, ook bij mijn vrijwillergerswerk bij onder ander kwf en zo voort, zie ik dat mensen pijn doet, dat die grens steeds verder vervaagt. Want je kan blijven relativeren, maar of de maatschappij daar nou beter van wordt?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 07:32

Maar niet iedereen vindt het erg. Schelden hoort er nu eenmaaal bij en je kan niet met iedereen rekening houden. Ook voor niet strenggelovigen kan schelden met gvd etc kwetsend zijn. Toch schelden we ermee. En kwetsen mensen.
En ophouden met schelden lukt ook niet, schelden heeft nu eenmaal nut.

En waarom is het zoveel erger met kanker schelden als met gvd? Bij beide woorrden nemen mensen er aanstoot van.

Ennuh.. Het ligt er maaar aan waar je woont, hoeveel strenggelovigen er zijn ;)

Edit: volgens mij is relativeren juíst de sleutel tot een goede samenleving. Als iedereen telkens maar weer aanstoot neemt van alles, daar komt uiteindelijk ruzie van.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:41

Ik weet niet hoor, maar ik ken in mijn omgeving maar één waarbij het woord pijn doet, en daar houdt iedereen rekening mee. Maar ik ga me niet aan mensen aanpassen die zelf óók niet bereid zijn om zichzelf aan de samenleving aan te passen. Kinderachtig? Misschien wel ja.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:58

Ik heb meerdere naasten (waaronder mijn eigen pa en schoonpa) die kanker hebben en meerdere naasten die eraan zijn overleden. Ik heb nog nooit van 1 van heb gehoord dat ze er aanstoot aan geven. M'n pa gebruikt het zelf ook (als hij echt heel heel gefrustreerd is, wat gelukkig zelden gebeurt :+ )

Het woord kanker heeft een bijna vieze naam gekregen, een taboe woord. De mensen die er aanstoot aan geven maken dat er alleen maar meer van.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:52

persoonlijk denk ik als iemand gewoon kanker zegt omdat weet ik veel het blijkbaar nodig was een ander zich niet zo moet aanstellen.
word het echt tegen iemand gebruikt (die iemand dierbaar is verloren aan kanker) dan kan ik me best voorstellen dat dat heel rot is.
even voorbeeld: kanker, mijn fiets is gestoken! of: jij bent echt een kankererig mens/je kunt de kanker krijgen.
vind ik persoonlijk toch 2 heel verschillende in mijn emotionele beleving :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:10

Maar ik snap niet waar kanker er dan voor moet. Je kunt toch ook zeggen:' mijn fiets is gestolen'? Door dat kanker ervoor of een andere krachtterm, die ik overigens net zo erg vind, komt je fiets toch niet terug.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:15

Gianti schreef:
dan kijk je in heel andere kringen, want in mijn directe omgeving, ook bij mijn vrijwillergerswerk bij onder ander kwf en zo voort, zie ik dat mensen pijn doet, dat die grens steeds verder vervaagt. Want je kan blijven relativeren, maar of de maatschappij daar nou beter van wordt?

Of de maatschappij ervan beter wordt? Ja als mensen niet over pietelullige dingetjes struikelen! Daar wordt de maatschappij beter van. En ja, kanker is een (werk)woord, en een rotziekte. Maar dat staat los van elkaar.
Net als mot, of vorst. Of denk jij dat als eind april de nieuwe vorst komt, dat het weer winter wordt?

Woorden hebben verschillende betekenissen..... Dat gevloek heeft niets, maar dan ook echt niets met die ziekte te maken...

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:37

verootjoo schreef:
Maar ik snap niet waar kanker er dan voor moet. Je kunt toch ook zeggen:' mijn fiets is gestolen'? Door dat kanker ervoor of een andere krachtterm, die ik overigens net zo erg vind, komt je fiets toch niet terug.

Zoals ik al eerder meerdere malen heb aangegeven, schelden heeft wel degelijk nut. Niet in het terugkrijgen van je fiets, maar wel in het reguleren van je emoties. En als dat woord mensen daarbij helpt, wie ben jij dan om te zeggen dat ze dat woord niet mogen gebruiken? Persoonlijk vind ik dat echt de grootste aanstelleritis die er is. Want wat gebeurt er nou eigenlijk als iemand vloekt met kanker? Denk daar eens over na, wat gebeurt er? Ja, die persoon raakt z'n frustratie kwijt, voor diegene is het een uitlaatklep, maar wat gebeurt er verder? Krijgt er iemand kanker door? Gaat er iemand dood omdat hij dat woord zegt? Jongens nogmaals, het is een woord. Een woord. Mensen krijgen geen kanker van een woord. Ga je alsjeblieft druk maken om iets echt ernstigs ipv het taalgebruik van anderen.

Edit: en daarmee bedoel ik dus niet dat kanker hebben niet ernstig is, want dat is iets compleet anders. Ik vind het vreselijk als iemand kanker heeft en ik doneer ook geld aan Kika, daarnaast vloek ik wel eens met kanker. Waarom? Omdat het NIETS met elkaar te maken heeft!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:25

Het gaat me niet om het woord. Ik vind het net zo erg als schelden met poedersuiker, banketstaaf, jezus of appelflap. Grof taalgebruik vind ik ongepast, asociaal en tokkie-achtig. Het is aangeleerd gedrag. Emotiereguleren kun je ook met een ander woord wat beter klinkt.

En een woord is een woord, dat ben ik met je eens. Maar je noemt je moeder toch ook geen prutsmuts om je emoties te reguleren als je boos op haar bent? Ze gaat er heus niet dood van, wordt ook geen prutsmuts en het is tenslotte maar een woord. Toch?
Woorden hebben impact, woorden hebben een betekenis en omdat wij ook met anderen mensen samen leven vind ik het belangrijk je woorden af te wegen en zorgvuldig te kiezen ipv maar te pas en te onpas vanalles uit te kramen omdat het toch maar woorden zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:32

Maar ik vind het vervelend als ik mijn moeder boos maak en dat is één specifiek persoon. Als ik op straat loop kan ik niet van iedereen weten wat ze wel of niet leuk vinden om te horen en kan ik daar ook niet eindeloos rekening mee houden - en wíl ik dat ook helemaal niet. Nu ben ik zo beschaafd om er wel een béétje over na te denken en ik ga bijvoorbeeld niet schelden met God of Jezus als ik op straat loop en mijn teen stoot. Thuis doe ik dat wel.

Maar ja. Niet iedereen is zo beschaafd. Daar kán je je vreselijk druk om maken. Je kan het ook gewoon accepteren. Dat laatste is een stuk makkelijker en rustgevender :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:36

Oh, ik maak me er ook niet druk om hoor. De dag dat ik stress krijg moet nog komen denk ik. Maar hier gaat het toch om de discussie? Ik vind het gewoon bijzonder om te lezen dat er zoveel mensen zo makkelijk omgaan met taalgebruik. Ik probeer altijd miijn woorden af te wegen, en soms is iets gewoon poedersuiker maar over het algemeen praat ik gewoon netjes.
Ik vind het ook onnodig om te schelden als je bv je teen stoot. Ik heb meer een instelling van oliebol happens... Doe je niks aan :+

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:10

verootjoo schreef:
Oh, ik maak me er ook niet druk om hoor. De dag dat ik stress krijg moet nog komen denk ik. Maar hier gaat het toch om de discussie? Ik vind het gewoon bijzonder om te lezen dat er zoveel mensen zo makkelijk omgaan met taalgebruik. Ik probeer altijd miijn woorden af te wegen, en soms is iets gewoon poedersuiker maar over het algemeen praat ik gewoon netjes.
Ik vind het ook onnodig om te schelden als je bv je teen stoot. Ik heb meer een instelling van oliebol happens... Doe je niks aan :+

Het is heel fijn voor je dat je die instelling hebt (niet sarcastisch bedoelt, het is echt een goede instelling) maar je kunt niet van iedereen verwachten dat hij dezelfde instelling heeft. Ik verwonder mij ook oprecht hoe mensen van 'de bond tegen het vloeken' leven, ik zou het echt niet kunnen. En het niet vloeken in het openbaar heeft gewoon met beschaafdheid te maken. Ik vloek als ik in een winkel sta ook niet met kanker of god-verdomme bijvoorbeeld, want dat is niet netjes. Maar dat staat er los van, in gesloten kringen doe ik het wel en ik vind ook dat dat moet kunnen.

Wat ik niet vind kunnen, is dat anderen vinden dat mensen dat woord niet mogen gebruiken. De één vind vloeken met kanker asociaal, de ander vind tattoos asociaal. Maar ik veroordeel mensen ook niet om het hebben van een tattoo, mogen ze lekker zelf weten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:56

Wat mij opvalt is dat veel mensen hier zeggen; "Het is toch maar een woord, het kan geen kwaad."
Als het maar een woord is, kan je toch best een ander woord bedenken? Gebruik dan eerder 'k*t' of
'gvd'. Het is heus niet dat ik doodga als iemand kanker zegt, ik hoor vaak zat mensen op school. Meer vraag
ik me af waar het voor nodig is, gebruik een ander scheldwoord. Ik had een keer een conflict met iemand via ping
en deze zei tegen mij 'kanker op'. Tsja, mij doe je er pijn mee. Al helemaal als je dan vraagt om meer begrip omdat
je moeder hier bijna aan overleden is, en dan terug krijgt 'kan mij je kanker moeder schelen..' :?

Veel mensen gebruiken het als 'klein woordje' om zomaar te zeggen en zullen niet zo grof reageren
als wat je hierboven las. Maar toch doe je er meer mensen mee pijn dan je zou denken. :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:58

Lieshorses schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen hier zeggen; "Het is toch maar een woord, het kan geen kwaad."
Als het maar een woord is, kan je toch best een ander woord bedenken? Gebruik dan eerder 'k*t' of
'gvd'. Het is heus niet dat ik doodga als iemand kanker zegt, ik hoor vaak zat mensen op school. Meer vraag
ik me af waar het voor nodig is, gebruik een ander scheldwoord. Ik had een keer een conflict met iemand via ping
en deze zei tegen mij 'kanker op'. Tsja, mij doe je er pijn mee. Al helemaal als je dan vraagt om meer begrip omdat
je moeder hier bijna aan overleden is, en dan terug krijgt 'kan mij je kanker moeder schelen..' :?

Veel mensen gebruiken het als 'klein woordje' om zomaar te zeggen en zullen niet zo grof reageren
als wat je hierboven las. Maar toch doe je er meer mensen mee pijn dan je zou denken. :+

Het ís ook een woord. En het heeft meerdere betekenissen.
Kijk, ik snap best dat het kwetsend is als iemand het expres tegen je zegt, in de vorm van een scheldwoord. Vloeken met kanker vind ik persoonlijk geen probleem, kanker heeft namelijk meerdere beteknissen.

En gvd kan ook héél erg kwetsend zijn voor mensen, vergis je daar niet in!
Waarom zouden we met de 1 wel rekening houden en met de ander niet?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:59

In dat opzicht heb je gelijk, gvd is ook niet goed. Maar welke betekenissen heeft kanker dan nogmeer dan de ziekte? :)

LoveBodin schreef:
Lieshorses schreef:

Het ís ook een woord. En het heeft meerdere betekenissen.
Kijk, ik snap best dat het kwetsend is als iemand het expres tegen je zegt, in de vorm van een scheldwoord. Vloeken met kanker vind ik persoonlijk geen probleem, kanker heeft namelijk meerdere beteknissen.

En gvd kan ook héél erg kwetsend zijn voor mensen, vergis je daar niet in!
Waarom zouden we met de 1 wel rekening houden en met de ander niet?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:07

Als ik met alles wat ik zeg, moet gaan afwegen of er niet iemand door gekwetst kan worden.. Kunnen ze beter praten helemaal verbieden. Het is namelijk maar net hoe iemand op een woord reageert. Ik vind vloeken een vorm van meningsuiting, en dan de hele bijzondere vorm emotieuiting.
Zo zijn er nog een paar gemeenten in Nederland waar er een straf staat op vloeken, maar die regel is alles behalve uitvoerbaar.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:19

Lieshorses schreef:
Al helemaal als je dan vraagt om meer begrip omdat

Maar dat vind ik ook heel erg. En ik kan me sowieso best voorstellen dat het pijnlijk kan zijn om kanker als scheldwoord te horen als je moeder in het ziekenhuis ligt, of je kleine neefje. En dat jij in je eigen omgeving vraagt of mensen er niet mee willen schelden, heel logisch en terecht. Dat je verlangt dat níemand er nog mee scheldt, niet zo terecht. Ik vind het niet logisch of reëel om te verwachten dat wildvreemden rekening houden met dat er mógelijk iemand naast ze loopt die het woord kanker niet wil horen (behalve als ziekte) - zeker zolang er ook een groep is die het helemaal geen probleem vindt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:24

Lieshorses schreef:
In dat opzicht heb je gelijk, gvd is ook niet goed. Maar welke betekenissen heeft kanker dan nogmeer dan de ziekte? :)

De betekenis van kanker als in 'ziekte', is behoorlijk nieuw. Kankeren, en dus kanker is meer dan 500 jaar oud. Verder is het ook een stad, en als je dit topic even doorzoekt, heeft ook iets wetenschappelijks die naam (ik dacht met sterrenkunde), maar dat weet ik nu niet zo zeer uit mijn hoofd.

Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kankeren
Citaat:
KANKEREN (MOPPEREN)

M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands

kankeren ww. ‘mopperen’
Vnnl. kanckeren ‘kanker hebben; als een kanker voortwoekeren’, meestal overdrachtelijk, in een schandelic ende canckerende ledt ‘een schandelijk en verziekt lid (van de gemeenschap)’ [1604; WNT], hy kanckert de gemeent met overbaet en woecker ‘hij verziekt de gemeenschap met woekerwinst’ [1613; WNT], de boosheyd kanckert in ‘het kwaad vreet verder’ [1630; WNT heelen]; nnl. dit kankrent quaadt [1708; WNT], dan ook kankeren ‘mopperen, morren’ in over iets loopen te kankeren [1904; WNT], het klagen is er een sport geworden, waarin sommigen zich een reputatie ... gewonnen hebben wijl zij “zoo lekker kankeren” kunnen (over Nederlands-Indië) [1908; WNT].
Afleiding van → kanker. De huidige betekenis lijkt zich, blijkens het citaat uit 1908 en ook andere citaten uit het WNT, oorspr. in Nederlands-Indië te hebben ontwikkeld.
Mnl. canckeren [15e eeuw; MNW], dat in navolging van het MNW ook door WNT en NEW wordt gezien als oudste vindplaats van het werkwoord kankeren, is het meervoud van cancker; de editie uit 1968 van het betrokken handschrift (MNW-P) maakt dit duidelijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:00

Cancer is een sterrenbeeld. :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:17

DaniBanani schreef:

Ah ja, dat was het! Dank je!
Schelden met sterrenbeelden, misschien een beter idee :') :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:25

LoveBodin schreef:
DaniBanani schreef:

Ah ja, dat was het! Dank je!
Schelden met sterrenbeelden, misschien een beter idee :') :+

Wat ben je ook een Weegschaal >;) .

:D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:52

Roddelen schijnt ook goed te zijn voor je gezondheid en zoals ik hier lees schijnt dat dus met schelden ook zo zijn.
Lekker egoïstisch dan als je zelf een lekker gevoel wilt hebben, want schelden geeft zo'n goed gevoel.
Ik vind het onzin als mensen zeggen dat het zo'n beetje onmogelijk is om met iedereen maar rekening te gaan houden, als je dat kan bij iemand waarvan je weet dat die er gevoelig op kan reageren dan kun je dat ook bij anderen.

Ik zal niet zeggen dat ik nooit eens een scheldwoord zeg want het overkomt mij echt wel als ik met mijn blote teen tegen de stoel aan loop bijvoorbeeld.
Maar gewoonweg elke dag maar wat raak lopen kankeren op iedereen en alles om je heen met het woord kanker omdat het je even niet mee zit vind ik wel wat ver gaan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:23

Schelden is niet zo zeer goed voor de gezondheid, het lucht op en je kan er pijn beter door weerstaan.
Bovendien is eigenlijk iedereen egoïstisch, het individu eerst. Survival of the fittest kun je daar zelfs onder scharen. Er is eigenlijk niet zoveel mis met 'rationele egoïsme', dat heeft iedereen.
Maargoed, dat is filosofie/biologie.

Mag ik vragen wat voor scheldwoorden jij gebruikt als je je teen stoot? (Gewoon nieuwsgierig)

Ik neem aan dat je de betenis van kankeren (als werkwoord) kent? Want volgens mij kankert iedereen, ken niemand die 't nog nooit heeft gedaan.

En waarom zou je geen kanker gebruiken als het even niet meezit? Het is een fijn woord blijkbaar, k's klinken behoorlijk hard.
Zoals DaniBanani al zei (ben ik 't overigens helemaal mee eens)," 't is niet charmant", maar goed, dat is schelden überhaupt niet.

Ik heb er geen problemen mee, als mensen het willen gebruiken, waarom niet?

Wat ik dan weer niet erg sociaal vindt, is het voorbeeld wat Lieshorses geeft.
Maar dan heeft het als betekenis 'kwetsend', en niet 'uitlaatklep'.

En ook niet 'mopperen', of 'sterrenbeeld' :+