Mag ik je legitimatie bewijs ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:52

Laatst ook gehad, toen ik heel nadrukkelijk zei: "Ik zal je even mijn rijbewijs geven" (en het gaf), had mevrouw het nog niet door 8)7

anneM_Ajax

Re: Mag ik je legitimatie bewijs ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:01

Rijbewijs gaat binnenkort niet meer op hè!
Het gaat omhoog naar 18. Terwijl je dat roze dingetje tegenwoordig eerder kan hebben.
Dus als ze daar nu al op gaat controleren, zit het er mooi ingestampt straks. Ik doe het ook al namelijk :P Maar leg er wel bij uit dat een roze pasje straks niks meer uithaalt met de nieuwe wet.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:32

Ik vraag me af.
Hoe doen ze het dan als er een moeder met dochter/zoon bij de kassa komt, terwijl die moeder er ook nog piepjong eruit ziet? Hoe kan je dan bewijzen dat het jou kind is?
Ik zie het mezelf straks wel gebeuren haha

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 15:16

Mars schreef:
Mwah, ik wordt ook niet boos hoor. Maar af en toe heb je gewoon een beetje haast om je boodschappen binnen te halen en nog 1001 dingen te gaan doen die dag. Dan is het af en toe gewoon vervelend om voor 15 jarige aangezien te worden op je 25ste als je een flesje Canei ofzo haalt. Dan denk ik wel af en toe 'kom op, kijk even wat verder dan je neus lang is'. Maar meestal lach ik er maar om, ach ieder doet zijn werk.

Wel vraag ik me af hoe er precies gecontroleerd wordt? Staan er dan echt controleurs in/buiten de winkel die achteraf mensen om hun ID vragen? Of sturen ze jonge personen de winkel in om te kijken of zij drank mee krijgen? Daar ben ik wel benieuwd naar :)

Heb niet verder dan jou post gelezen maar er komt gewoon iemand de winkel in om iets te kopen en vervolgens krijgt de winkel te horen of het goed of fout is gegaan van iemand die uit een andere winkel komt met die persoon die het koopt. Snap je?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:24

Haha, ik was een poos geleden in een supermarkt waar ze zo'n proef gezicht scan hadden hangen. Man voor mij, hoogbejaard, had twee biertje bij zijn boodschappen. Haha moest die dus ook scannen. Ik moest daar wel om lachen. Zegt die 'ja ik koop elke dag twee biertjes, dus ik mag elke dag scannen!' Gelukkig kon hij er ook om lachen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:31

wemkelover schreef:
Ik vraag me af.
Hoe doen ze het dan als er een moeder met dochter/zoon bij de kassa komt, terwijl die moeder er ook nog piepjong eruit ziet? Hoe kan je dan bewijzen dat het jou kind is?
Ik zie het mezelf straks wel gebeuren haha

Dat had ik laatst, ik ben 24 liep met mn dochtertje van 5 nar de AH om sigaretten te halen, werd ik door een meid die nog jonger is als mij om me id gevraagd.
Ik had het niet bij me, ik zeg die heb ik niet bij me. Ik ben 24 hoor, ik loop hier met mn dochtertje.
Maar nee ze wilde het echt niet meegeven.
Nja toen moest ik maar naar de tabakshop.

Zo irritant, en dat was niet de eerste keer hoor. Word zo vaak om mn legetimatie gevraagd -O-
Bloedirritant.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:39

Gewoon je ID bij je hebben en er geen probleem van maken.
De winkelmedewerkers doen dit niet voor hun lol. Voor hun is dit nog veel vervelender. Ze krijgen duidelijke instructies en zijn de pineut als er een keer een mystery quest binnen komt en het niet volgens de regels gaat.

Het is voor hun beter om iedereen te controleren dan zelf aan het uiterlijk iets te moeten beoordelen. Er zijn genoeg minderjarigen die er ouder uit zien en net zo goed in de 20 lijken.

Toen wij al ruim in de 20 waren moesten we ons ook vaak genoeg legitimeren om aan te tonen dat we 18+ waren om een danstent in te komen. Achja, liever zo, dan dat ze mij veel ouder schatten }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:47

Ik vond het ook vervelend om te vragen, maar je moet sowieso altijd je ID bij je hebben..

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:29

Net weer gevraagd... had gelukkig mn id in de auto liggen..
Ze vroeg heb je je id bij je? Ik zeg ja hij ligt in de auto. Moet ik hem halen?
Ja alsjeblieft..
Dus ik loop weer terug ik zeg kijk maar hoe oud ik ben :+
Ooo zo ja nou had ik echt niet geschat hoor

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:42

Dat je je dochtertje bij je hebt zegt natuurlijk niks qua leeftijd... :P

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:15

@ Grit, ik weet dat hun het verplicht zijn, mja zo jong lijk ik ook weer niet. En mn ID ga ik echt niet meenemen als ik ff mn dochtertje moet ophalen van school met de fiets.

@ Samiyah, nou als je ziet dat het kind al ouder is, lijkt me stug dat een kind van 15 een moeder kan zijn van een kind van 5, die is dan wel eruug vroeg begonnen :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:22

Maar hoe weet iemand nu of het echt jouw dochter is? Je zal versteld staan hoe creatief mensen zijn als ze iets willen ontlopen.

Je schrijft zelf dat het zo vaak wordt gevraagd, dus sigaretten halen is je ID meenemen. Je moet ook betalen, dus als je aan je geld/pinpas denkt, kan een ID er ook nog wel bij.

Ik denk dat we ze het gewoon niet onnodig moeilijk hoeven te maken. Zij kunnen er niks aan doen en zitten de hele dag met het "gezeur".

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:29

Ja ten eerste heb ik geen id, alleen een paspoort.
Ik heb nooit een tas bij me, en mn paspoort past niet in mn kontzak. geld wel ;)
En ik haal daar altijd sigaretten, en krijg het ook altijd gewoon mee, behalve als er dus een nieuw meisje staat.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:30

01San schreef:
Net weer gevraagd... had gelukkig mn id in de auto liggen..
Ze vroeg heb je je id bij je? Ik zeg ja hij ligt in de auto. Moet ik hem halen?
Ja alsjeblieft..
Dus ik loop weer terug ik zeg kijk maar hoe oud ik ben :+
Ooo zo ja nou had ik echt niet geschat hoor

Klinkt best hard! :=

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:30

Hihi wat klinkt hard?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:31

Sammy_xxs schreef:
@ Samiyah, nou als je ziet dat het kind al ouder is, lijkt me stug dat een kind van 15 een moeder kan zijn van een kind van 5, die is dan wel eruug vroeg begonnen :+

ze zitten er genoeg tussen hoor :P Bovendien gaat het wat ver dat de cassiere dan moet gaan inschatten hoe oud jou dochtertje is om dan een schatting te maken dat jij ouder bent dan 21... En ze weet idd niet dat het jou dochter is, het zal ook je nichtje/zusje/oppaskind kunnen zijn.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:31

01San schreef:
Hihi wat klinkt hard?

Dat ze het echt niet had geschat xd

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:33

Klarinda schreef:
01San schreef:
Hihi wat klinkt hard?

Dat ze het echt niet had geschat xd

Ben 25 maar ze schatten me altijd veel jonger.. maarja ik zie het maar als een compliment :o

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:41

Samiyah schreef:
Sammy_xxs schreef:

ze zitten er genoeg tussen hoor :P Bovendien gaat het wat ver dat de cassiere dan moet gaan inschatten hoe oud jou dochtertje is om dan een schatting te maken dat jij ouder bent dan 21... En ze weet idd niet dat het jou dochter is, het zal ook je nichtje/zusje/oppaskind kunnen zijn.

Nou ouder als 21 hoeft ze me niet te schatten, maar zal wel ouder zijn als 16 dan ;) En mn dochtertje is 2 druppels water mij, dus dat is ook te zien.
Mja anywayy, ik vind het gewoon irritant :P Snap het wel maar vind het irritant :+

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:48

Word ook altijd jonger geschat. In een restaurant bestelde het gezin allemaal alcohol en ik niet. Ober lachend 'nog een paar jaar wachten, dan mag jij het ook'. Ben 19, meneer :)

Sta zelf ook achter de kassa en veel scholieren die sigaretten kopen. Ken er een aantal van en veel komen bijna dagelijks. Vraag bij hen dus geen id meer. Moet dat blijven doen als ik het zo lees?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:52

Sammy_xxs schreef:
Nou ouder als 21 hoeft ze me niet te schatten, maar zal wel ouder zijn als 16 dan ;) En mn dochtertje is 2 druppels water mij, dus dat is ook te zien.
Mja anywayy, ik vind het gewoon irritant :P Snap het wel maar vind het irritant :+

Tot 21 moet je je ID laten zien als ik het goed heb, vandaar de 21 :)
Ik vind het zelf ook heel vervelend, ik ben 24 en moet altijd m'n id laten zien. Maar of je nou wel of geen kind mee hebt doet er imo niet echt toe..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:55

Ik heb in de supermarkt gewerkt en ik vond het echt vreselijk. Liever heb ik het dat iedereen zich maar moet legitimeren, ik denk dat dat voor veel minder gedoe en vooral onduidelijkheid zorgt.
Ik was ook nooit goed in leeftijden inschatten, en als ik eens met collega's samen probeerde iemands leeftijd te schatten kwamen daar ook de meest uiteenlopende leeftijden uit. Als dat al zo moeilijk is, hoe los je dat dan op op een betrouwbare manier?

Bovendien heb je dan nog het grijze gebied. Iedereen moet zich legitimeren bij het kopen van drank en sigaretten. Logisch. Maar dan komt er een stelletje van rond de 45 aan de kassa met een dochter van 14. Mogen ze dan hun flesje wijn ineens maar niet meer meenemen? Of dat pakje sigaretten dat de papa altijd rookt? Puur omdat ze met hun dochter aan het winkelen zijn? Hoe los je dat op?

Het is allemaal zo ingewikkeld op het moment.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:56

Ja hoe moet dat dan inderdaad een vader met kind aan de kassa?

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:09

Als ik een vader met kind aan de kassa heb, ga ik niet om legitimatie vragen. Op dat moment zijn de ouders verantwoordelijk :)!
Althans zo hebben wij het 'geleerd'.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:26

afgelopen zomers zoiets moois, bij de jumbo werd een nieuw meisje ingewerkt en ik kwam met een kratje bier en een zooi andere boodschappen voor een verjaardag. vroeg ze om id bij de klant voor me die al grijs aant worden was:S ze had te horen gekregen dat ze dat vragen moest als ze twijfelde... zegt ze tegen mij doodleuk dat ik tot 20 jaar standaart id moet tonen:S... ik heb rustig gemeld dat ik het niet helemaal snapte... ik was 24 toen:S dame die haar de kassa uitgelegd had stond nog achterhaar en moest ook erg lachen, daarna me rijbewijs maar gegeven maar tellen bleek echt VEEL te hoog gegrepen:S ze kwam uit op 14, je kon mij daarna opvegen en de andere klanten ook... toen maar uitgelegt dat een rijbewijs voor auto vanaf 18 jaar is... en ik dus ouder ben als 18... ze schaamt zich nog als ze me ziet:D