Voor mij persoonlijk is het heel belangrijk om uit het leven te halen wat er in zit, pluk de dag, geniet maar neem ook je verantwoordelijkheid, pak de kansen die zich voordoen, ontwikkel jezelf, leef nu en niet later. Zomaar een paar kreten die er voor mij toe doen.
Het leven is leuk, maar soms ook helemaal niet. De kunst is volgens mij dan om er goed mee om te gaan, er het beste van te maken en proberen er toch nog iets nuttigs uit te halen. Het gaat er niet om wat je overkomt, het gaat er om hoe je er mee omgaat.
Het is leuk om dit alles te kunnen delen met een levenspartner, maar dat is voor mij geen voorwaarde. Het samenzijn met iemand moet iets wezenlijks toevoegen, het moet meerwaarde hebben. Iemand anders kan mij niet gelukkig maken als ik niet gelukkig ben met mijzelf, en ik kan een ander ook niet zomaar gelukkig maken als die ander niet gelukkig is met zichzelf. Een ander kan hoogstens iets toevoegen.
Het klinkt misschien heel egoïstisch, maar uiteindelijk gaat mijn leven om mij. Dat ik het dan prettig vind om vriendschappen te onderhouden, een positieve bijdrage te leveren in het leven van andere mensen, etc is belangrijk, maar mijn leven staat niet in dienst van een ander. Net zoals een ander ook niet in dienst staat van mij.
Ik geloof niet in een hogere macht, lotsbestemming of een speciale rol van de mens op aarde oid

We zijn er nu eenmaal, het is aan jezelf wat je daarmee doet.
Zoiets.