Levensdoel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Levensdoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:27

Levensdoel, dat klinkt altijd zo zwaar.
Voor mij persoonlijk is het heel belangrijk om uit het leven te halen wat er in zit, pluk de dag, geniet maar neem ook je verantwoordelijkheid, pak de kansen die zich voordoen, ontwikkel jezelf, leef nu en niet later. Zomaar een paar kreten die er voor mij toe doen.
Het leven is leuk, maar soms ook helemaal niet. De kunst is volgens mij dan om er goed mee om te gaan, er het beste van te maken en proberen er toch nog iets nuttigs uit te halen. Het gaat er niet om wat je overkomt, het gaat er om hoe je er mee omgaat.
Het is leuk om dit alles te kunnen delen met een levenspartner, maar dat is voor mij geen voorwaarde. Het samenzijn met iemand moet iets wezenlijks toevoegen, het moet meerwaarde hebben. Iemand anders kan mij niet gelukkig maken als ik niet gelukkig ben met mijzelf, en ik kan een ander ook niet zomaar gelukkig maken als die ander niet gelukkig is met zichzelf. Een ander kan hoogstens iets toevoegen.

Het klinkt misschien heel egoïstisch, maar uiteindelijk gaat mijn leven om mij. Dat ik het dan prettig vind om vriendschappen te onderhouden, een positieve bijdrage te leveren in het leven van andere mensen, etc is belangrijk, maar mijn leven staat niet in dienst van een ander. Net zoals een ander ook niet in dienst staat van mij.

Ik geloof niet in een hogere macht, lotsbestemming of een speciale rol van de mens op aarde oid :n
We zijn er nu eenmaal, het is aan jezelf wat je daarmee doet.
Zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:05

Joline :D het komt ook wel eens voor dat mensen me vreemd aankijken als ik zo aan het praten ben.
Dan ben ik mij er niet zo bewust van dat er mensen zijn, die zie ik dan idd vragend kijken :)) .
Dan heb ik echt de grootste lol :D

Ach ja sommige zullen het idee hebben dat ik gek ben, maar ik denk maar zo laat mij dan maar Gek zijn. Ik ben wel gelukkig en tevreden en dat is wat voor mij telt.

Tegenwoordig met die headset mobiels of hoe je het noemen mag, valt het niet meer zo op :D :D :D

Hannanasik kan je geen antwoord geven op de vraag wat mijn doel is van voor mijn geboorte.
Dat kan ik nergens concreet terug vinden in de bijbel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:08

Ik denk niet dat je gek bent hoor OsMo :)

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:15

Waarom ik op de wereld ben? Omdat mijn ouders graag een kind wouden denk ik zo...
Doel: beter leren paardrijden, school afronden en da worden en veel plezier in het leven hebben:)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:17

Joolien schreef:
Ik geloof alleen in mezelf, zal het toch echt met mezelf moeten doen :D

Ik bedoel het echt niet banketstaaf maar iemand die zegt dat ie met God praat vind ik zo raar klinken. Ik bedoel, wie houd je voor de gek?

Ik geloof in God én in eigen verantwoordelijkheid. Je zal mij niet snel in een kerk zien, maar ik ben wel degelijk met het geloof bezig.

Al denk ik soms ook weleens: het zou toch ze grap van de eeuw zijn als de bijbel enkel een afstudeerscriptie is, geschreven door een dronken non in 51 v. Chr. :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:20

Vivian__ schreef:
Sammie schreef:
[Ahhhhhhh filosofie! Het is wel nog steeds een belangrijke waarde voor ons. Je hebt 1 bedpartner en het liefst nog dezelfde voor je hele leven.

Eén van de voorwaarden om te kunnen streven naar ‘persoonlijk’ geluk is (en dat is al eerder genoemd) stabiliteit in een samenleving. Daarom normen en waarden en daarom regels.. Basisbehoeftes moeten vervuld zijn kun je meer willen (en behalen). Daarom bepaalde veiligheid en zekerheid in je leven, als in waar woon ik, waar leef ik (van) nu en in de toekomst stelt ons in staat om persoonlijke doelen en streven te willen en doen uitkomen. Een stabiel gezin (partner) is daar dus 1 voorwaarde voor. Immers iemand die gaat scheiden wordt uit zijn ritme gehaald en diens eerste doel is dan weer op zoek te gaan naar stabiliteit in de vorm van woonruimte en omgeving. Als dat er weer is kan de ego weer verder gestreeld worden.

En hoewel onze samenleving steeds individueler wordt.. laten we ons niet voor de gek houden. Ook wij zijn kuddedieren. :)

Begrijp me niet verkeerd, ik gedraag me ook naar een 'kuddedier'. Maar wil je hiermee zeggen dat als je alleen woont, zonder vriend of vriendin, man of vrouw, dat je dan minder gelukkig zou zijn?

Sterker nog, daar is zelfs onderzoek naar gedaan.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 24-01-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:23

Ailill schreef:
Al denk ik soms ook weleens: het zou toch ze grap van de eeuw zijn als de bijbel enkel een afstudeerscriptie is, geschreven door een dronken non in 51 v. Chr. :P

Haha mijn professor zei; de profeten van toen, zijn de psychisch verwarden van nu. Werd je toen nog serieus genomen, krijg je nu een verwijzing als je visioenen hebt :')

Veel humor en lol hebben is ook een doel in mijn leven :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:33

Wel enorm grappig dat ze in v. Chr. geen dronken nonnen hadden. :D Temeer omdat het celibaat toen nog niet bestond _O-

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:36

vuurneon schreef:
Ailill schreef:

Haha mijn professor zei; de profeten van toen, zijn de psychisch verwarden van nu. Werd je toen nog serieus genomen, krijg je nu een verwijzing als je visioenen hebt :')

Veel humor en lol hebben is ook een doel in mijn leven :D

Herkenbaar, nog zo'n leuke: echt groot/bekend en/of zelfs gewaardeerd wordt men pas nadat ze zijn overleden. Dat kan ook een tof doel worden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:38

Over de doden niks dan goeds toch :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:39

Sammie schreef:
Wel enorm grappig dat ze in v. Chr. geen dronken nonnen hadden. :D Temeer omdat het celibaat toen nog niet bestond _O-

Bij wijze van spreken ;)

Er bestaat overigens ook nog zoiets als: Het collectief onbewuste. Dat is een begrip uit het werk van Carl Gustav Jung.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:40

Sammie schreef:
Over de doden niks dan goeds toch :D

Or they will hunt you till death ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:45

Ailill schreef:
Joolien schreef:
Ik geloof alleen in mezelf, zal het toch echt met mezelf moeten doen :D

Ik bedoel het echt niet banketstaaf maar iemand die zegt dat ie met God praat vind ik zo raar klinken. Ik bedoel, wie houd je voor de gek?

Ik geloof in God én in eigen verantwoordelijkheid. Je zal mij niet snel in een kerk zien, maar ik ben wel degelijk met het geloof bezig.

_O-