Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:32

_San87_ schreef:
Een kikkervisje :D.

En dat kikkervisje onstond uit t niets? Ga eens verder terug, je geloof toch niet in schepping, maar hoe is dat kikkervisje een kikkervisje geworden?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:33

Kuggur schreef:
Ariebren schreef:
Begin maar met de toren van Babylon.

Oh wil je echt dat ik de bijbel ga quoten op de ethisch visie die daar geadverteerd wordt...?

Ben benieuwd :7

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:37

InekeH87 schreef:
Mixje90 schreef:
Het is super onlogisch om te denken dat iets uit het niets ontstaat. Plus het is super onlogisch dat bijvoorbeeld een dier dat onderwater leeft, zich zo evolueert dat die boven water kan leven?

Dat is helemaal niet superonlogisch, dat is een proces wat tientallen miljoenen jaren in beslag neemt en de bewijzen daarvoor zijn overal te vinden.
De meeste mensen die evolutie ontkennen zijn of (streng) gelovig, of hebben nooit begrepen waar de evolutietheorie nou echt om gaat. Er is een overweldigende hoeveelheid aan bewijs voor de evolutietheorie. Het staat onweerlegbaar vast dat evolutie heeft plaatsgevonden en nu nog steeds plaats vindt. Kijk maar eens naar hele simpele organismen als virussen, in 1 jaar doorlopen die duizenden generaties en na dat ene jaar lijkt het DNA van dat virus waarmee je begonnen nog nauwelijks op dat virus waarmee je eindigt. Ondertussen heeft dat ene virus zich aangepast aan de gastheer waar het in is gekweekt. Daarbij verandert het steeds op zo'n manier dat het het immuunsysteem van de gastheer kan ontwijken. Ditzelfde kan je ook doen bij bacteriën.
Ook hogere organismen evolueren, anders had onze huidige akkerbouw en veeteelt niet eens bestaan. Vogels kunnen zich binnen enkele generaties aanpassen aan een nieuwe omstandigheid, evenals ratten en andere dieren. Zelfs mensen, die immers ook niets meer dan dieren zijn, evolueren nog steeds. Kijk alleen maar naar huidskleur, dat is ook evolutie. In Afrika zie je nu een heel interessant voorbeeld van evolutie waarbij het immuunsysteem van mensen zich aan het aanpassen is aan een in de populatie continue aanwezige virusinfectie (HIV). De verwachting is dat we daar over slechts enkele tientallen jaren een duidelijk verschil in genotype kunnen zien tussen de landen met hoge infectiedruk en lage infectiedruk. Daarnaast zien we dan waarschijnlijk ook flink veel meer auto-immuunziekten in die landen, maar dat moeten we nog even afwachten.

Ik kan hier nog uren over doorgaan. In mijn studies is dit uitgebreid behandeld.

Leuk feitje. Onder de gewone populatie gelooft dacht ik ruim 60% in een god (ongeacht welk geloof). In de gewone populatie gelooft slechts 30% in de evolutietheorie.
Van de wetenschappers gelooft ongeveer 15% in een god. Van de bètawetenschappers slechts 2%. Van alle wetenschappers gelooft 90% in de evolutietheorie. Onder de bètawetenschappers is dit zelfs 99% (als je intelligent design meerekent, anders is het 'slechts' 95%).
Wat maakt nu het verschil tussen de wetenschappers en de rest van de populatie? Dat is kennis en bewijs uit de ontelbare onderzoeken die wij kunnen inzien en lezen.

Evolution it's a theory, just like gravity.

Leuk feitje, de waarscheinlijkheid dat een proteïne door toeval gevormd wordt, is 1*10 tot de macht 950. Weet je hoeveel nulletjes dat achter de komma zijn?
Jij gelooft dan dus, laten we zeggen als de kans dat iets door toeval gevormd is in iets wat 0.00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% kans heeft, wat tegelijk dus 0.99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999% niet zo is. Ik geloof dan dat het niet zo is :)
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 09-11-12 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:37

Kuggur schreef:
Mixje90 schreef:
Zoals Einstein zei:
Science without religion is lame, religion without science is blind.

Arme Einstein, altijd die uit zijn verband gerukte citaten, als je iets wist over zijn levensvisie, die hij uitgebreid beschreven heeft zou je weten dat hij praktisch atheist was.

Hij zegt letterlijk: Wetenschap zonder religie is armzalig, religie zonder wetenschap is blind. Dus ik snap niet helemaal welk punt ze wil maken met dit citaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:39

Mixje90 schreef:
_San87_ schreef:
Een kikkervisje :D.

En dat kikkervisje onstond uit t niets? Ga eens verder terug, je geloof toch niet in schepping, maar hoe is dat kikkervisje een kikkervisje geworden?

Die komt uit een eitje.

Maar mijn punt is toch wel duidelijk? De metamorfose die een kikker ondergaat van het larve stadium naar het volwassen stadium is toch een van de mooiste voorbeelden van relatief simpele evolutie? In zijn leven past de kikker van larve tot volwassen exemplaar zijn lichaam aan aan de situatie. Hij veranderd langzaam om zich klaar te maken om aan land te kunnen gaan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:39

Einstein was de eerste wetenschapper die duidelijk schopte tegen alle bijbelse, koran, enz gelovigen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:40

@Mixje_90 die kans is iets groter dan jij nu zegt, maar verspreid over miljarden jaren (want zo lang duurde dat in het begin) is deze kans wel degelijk een grote kans. En het was niet eerst een eiwit dat ontstond, dat is naïef gedacht en bewijst dat je kennis mist. Hetgeen waarschijnlijk eerst ontstond was RNA en het duurde vervolgens nog miljoenen jaren voordat er vanaf het RNA eerst een heel simpel eiwitje ontstond, daar waren nog allerlei kleine tussenstappen voor nodig die bewezen hebben plaatsgevonden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:41

Yup, ik geloof in de evolutietheorie. Altijd al gedaan. Vind het wel een interessante discussie trouwens. Net zoals de oneindigheid van het heelal. Mensen vinden het vaak enorm lastig om dit soort dingen te kunnen behapstukken. Het brein wil logica terwijl dit soms gewoon er niet is (of wel, maar door het onbekende zo ontastbaar dat het voor veel mensen onbegrijpbaar is). Men zoekt dan andere verklaringen en mogelijkheden die makkelijker te begrijpen zijn en herkenbaarder zijn.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:41

Pfff alweer.. :')
Dit is echt een oneindige discussie die ALTIJD spaak loopt op het gebrek van kennis. Nou heeft niemand alle kennis, maar waar mensen een mening vormen zonder zich ergens in te verdiepen is er gewoon geen discussie te voeren.

Voordat je alle standaard creationisten claims eindelijk beantwoord hebt ben je weer een jaar verder.
Hier heb je er ´een paar´:
http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html

Tot nu toe is er nog niemand geweest met een echt argument tegen evolutie waar niemand een antwoord op weet.
Je moet gewoon geloven waar je zelf zin in hebt maar al die onzin als
'de big bang kan niet want iets kan niet uit niets ontstaan' (uberhaupt heeft evolutie niks met big bang te maken)
'nah we stammen toch niet van apen af?'
'er is geen bewijs dat de aarde ouder is dan 6000 jaar'

Doen zooooooo zeer aan mijn oren ;( , dat ik er bijna van moet huilen :') ..

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:43

_San87_ schreef:
Die komt uit een eitje.

Maar mijn punt is toch wel duidelijk? De metamorfose die een kikker ondergaat van het larve stadium naar het volwassen stadium is toch een van de mooiste voorbeelden van relatief simpele evolutie? In zijn leven past de kikker van larve tot volwassen exemplaar zijn lichaam aan aan de situatie. Hij veranderd langzaam om zich klaar te maken om aan land te kunnen gaan.

De evolutie waarin de meeste geloven gaat verder, van voor er uberhaupt een kikker was, wat was er toen? daar gaat het mij om

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:45

_San87_ schreef:
Mixje90 schreef:

Die komt uit een eitje.

Da's geen evolutie he, evolutie gaat over generaties heen en heeft weinig te maken met de ontwikkeling van een enkel organisme.

Dat kikkervisje is niet uit het niks ontstaan, er is niet ooit magisch een eitje samengeklonterd waaruit een kikkervisje is gekropen. Dat is natuurlijk onzin. Wat wel kan, is dat het beestje dat uit het eitje kwam op een klein punt net iets verschilde van z'n ouders, en dat dat toevallig voor hem heel gunstig was. Daardoor kon hij heel veel nakomelingen krijgen, die allemaal net dat beetje anders waren. Deze beestjes krijgen ook weer nakomelingen, die weer net een klein beetje anders zijn en zo komen over een hele lange tijdsspanne alle kleine aanpassingen samen.

Als je dan maar lang genoeg wacht, krijg je dus uiteindelijk een kikkervisje uit een vroege amfibische voorouder.

FiveSports

InekeH87 schreef:
@Mixje_90 die kans is iets groter dan jij nu zegt, maar verspreid over miljarden jaren (want zo lang duurde dat in het begin) is deze kans wel degelijk een grote kans. En het was niet eerst een eiwit dat ontstond, dat is naïef gedacht en bewijst dat je kennis mist. Hetgeen waarschijnlijk eerst ontstond was RNA en het duurde vervolgens nog miljoenen jaren voordat er vanaf het RNA eerst een heel simpel eiwitje ontstond, daar waren nog allerlei kleine tussenstappen voor nodig die bewezen hebben plaatsgevonden.

Dat beweer ik ook niet, ik neem alleen een voorbeeld aan van iets wat volgens mij onmogelijk is, omdat de kans 1*10 tot de macht 950 is :)

Kuggur

Ariebren schreef:
Kuggur schreef:

Oh wil je echt dat ik de bijbel ga quoten op de ethisch visie die daar geadverteerd wordt...?

Ben benieuwd :7

Okay, gen 19:7-8 Hoe loste Lot het probleem op van de slechte mannen die de engelen van god wilden verkrachten?
Of Richteren 19:25-6 Zelfde verhaal, ditmaal nog grimmiger, met dodelijke afloop.
Het gedrag van Abraham en zijn vrouw ten aanzien van de Farao gen 12:18-19.
Zelfde Abraham, en het offeren van zijn zoon.
Wat deed Moses met de aanbidders van het gouden kalf?
Wat deed Joshua met de onschuldige inwoners van Jericho?
Ach ik begin hier een beetje uitgetypt te raken...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:46

Mixje90 schreef:
InekeH87 schreef:

Dat beweer ik ook niet, ik neem alleen een voorbeeld aan van iets wat volgens mij onmogelijk is, omdat de kans 1*10 tot de macht 950 is :)

Je begrijpt de macht van grote getallen niet....

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:46

FirebirdM schreef:
Da's geen evolutie he, evolutie gaat over generaties heen en heeft weinig te maken met de ontwikkeling van een enkel organisme.

Dat kikkervisje is niet uit het niks ontstaan, er is niet ooit magisch een eitje samengeklonterd waaruit een kikkervisje is gekropen. Dat is natuurlijk onzin. Wat wel kan, is dat het beestje dat uit het eitje kwam op een klein punt net iets verschilde van z'n ouders, en dat dat toevallig voor hem heel gunstig was. Daardoor kon hij heel veel nakomelingen krijgen, die allemaal net dat beetje anders waren. Deze beestjes krijgen ook weer nakomelingen, die weer net een klein beetje anders zijn en zo komen over een hele lange tijdsspanne alle kleine aanpassingen samen.

Als je dan maar lang genoeg wacht, krijg je dus uiteindelijk een kikkervisje uit een vroege amfibische voorouder.

En toevallig is er dan iets wat eerst dood zou gaan uit het water, ineens adem kan halen boven water?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:47

Lepeltje schreef:
Pfff alweer.. :')
Dit is echt een oneindige discussie die ALTIJD spaak loopt op het gebrek van kennis. Nou heeft niemand alle kennis, maar waar mensen een mening vormen zonder zich ergens in te verdiepen is er gewoon geen discussie te voeren.

_/-\o_

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:47

Kuggur schreef:

Ik denk dat jij de macht van toeval overschat :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:48

Mixje90 schreef:

Citaat:
Response:

The calculation of odds assumes that the protein molecule formed by chance. However, biochemistry is not chance, making the calculated odds meaningless. Biochemistry produces complex products, and the products themselves interact in complex ways. For example, complex organic molecules are observed to form in the conditions that exist in space, and it is possible that they played a role in the formation of the first life (Spotts 2001).

The calculation of odds assumes that the protein molecule must take one certain form. However, there are innumerable possible proteins that promote biological activity. Any calculation of odds must take into account all possible molecules (not just proteins) that might function to promote life.

The calculation of odds assumes the creation of life in its present form. The first life would have been very much simpler.

The calculation of odds ignores the fact that innumerable trials would have been occurring simultaneously.

Links:
Musgrave, Ian. 1998. Lies, damned lies, statistics, and probability of abiogenesis calculations. http://www.talkorigins.org/faqs/abioprob/abioprob.html

Stockwell, John. 2002. Borel's Law and the origin of many creationist probability assertions. http://www.talkorigins.org/faqs/abioprob/borelfaq.html
References:

Spotts, Peter N. 2001. Raw materials for life may predate Earth's formation. The Christian Science Monitor, Jan. 30, 2001. http://search.csmonitor.com/durable/200 ... -csm.shtml

Kijk als je dan echt wil weten of dat kan is er met eenvoudig zoeken een heel mooi antwoord met referenties beschikbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:48

FirebirdM schreef:
_San87_ schreef:

Die komt uit een eitje.

Simpele vorm van evolutie... Het aanpassingsvermogen om naar andere, betere, omstandigheden te gaan.

Mixje90 schreef:
_San87_ schreef:
Die komt uit een eitje.

De evolutie waarin de meeste geloven gaat verder, van voor er uberhaupt een kikker was, wat was er toen? daar gaat het mij om

FirebirdM legt het al mooi uit, dus ik ga mijn best niet doen het nog beter te doen :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:49

Mixje90 schreef:
Kuggur schreef:

Of misschien onderschat jij het...?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:51

_San87_ schreef:
FirebirdM legt het al mooi uit, dus ik ga mijn best niet doen het nog beter te doen :D.

Naja, firebird zegt dus dat er eerst eitjes waren waarvan de nakomelingen alleen onder water konden leven(daar ga ik vanuit, correct me if im wrong).
Nu vraag ik aan jou, why the .... zou iets wat normaal alleen onderwater kan leven, plotseling door toeval boven water adem kunnen halen?

SophievdV

Zo opvallend dat de 'gelovigen' onder ons zelf in een God geloven waarvan het bestaan nooit bewezen is, de mensen die in de evolutietheorie geloven hetzelfde verwijten (theorie die niet bewezen zou zijn), terwijl er genoeg bewijzen zijn voor het ontstaan van de wereld zoals hij nu is...:=

Kuggur

Mixje90 schreef:
Kuggur schreef:

Dat is hetzelfde slimmerik. Stel de kans op het winnen van de lotto is een op een miljard, dan is het wel heel toevallig dat je wint, maar als je een biljoen kaartjes koopt....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-11-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:52

Mixje90 schreef:
FirebirdM schreef:

En toevallig is er dan iets wat eerst dood zou gaan uit het water, ineens adem kan halen boven water?

Mudskipper fish
Afbeelding

Er bestaan meer vissen met een soort 'longen'

http://nl.wikipedia.org/wiki/Longvissen

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:52

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die geloven , doet er in dit gevel niet toe welk geloof , het kan erg makkelijk zijn om e.a. te verklaren .
Maar als je als ontwikkeld persoon , beweerd dat de evolutie theorie niet bestaat , dan ben je in mijn ogen een persoon die leeft in de middeleewen , of nog vroeger ;) .