Stoppen met paardensport... En nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:35

Ik denk er best vaak over na...
Het is dat ik het heel moeilijk zou hebben om mijn paard los te laten, maar anders was ik volgens mij al lang gestopt.
Ik zou echt mijn tijd wel kunnen vullen. Weer wat actiever gaan trainen met de hond, minder vaak moeten afhaken voor spontane afspraakjes met vrienden of familie, hardlopen, zwemmen, fitnessen, wielrennen,... Het zegt me allemaal wel iets, maar ik heb er nu gewoon echt geen tijd voor.

Ik heb het vooral door de week, naast mijn fulltime job, moeilijk om mijn aandacht te verdelen tussen paard, hond, vriend, huishouden en graag toch ook nog wat tijd voor mezelf.
In het weekend is het natuurlijk heerlijk om een leuke buitenrit te maken, maar dan nog...

Naast het tijdsaspect vind ik het ook niet leuk om afhankelijk te zijn van anderen voor stalling (maar ook geen tijd of plaats om het zelf te doen), het is toch best een dure hobby en er hangen voor mij toch 100 keer meer zorgen aan vast dan bv. een hond of kat houden.
Ergens is het een positieve evolutie dat er meer in functie van het paard wordt gedacht wbt zadels, stalling, lessen etc. maar ik word er soms gewoon echt moe van. Het lijkt wel of de tijd dat je onbezorgd gewoon wat kon flierenfluiten zonder je ergens schuldig over te voelen voorbij is in het paardrijden/paarden houden.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:41

Mijn paard is niet lang geleden dood gegaan en daarvoor stond ze in n rusthuis dus ik ben er al een tijdje uit. Maar ik haat hét echt. Het leven is n stuk leuker met paard. Hoe druk je het ook hebt bij de paarden kom je altijd weer helemaal bij. Ik wil nu eerst op mezelf wonen en ondertussen spaar ik me nu suf om straks dat te betalen. Ik hou nu natuurlijk bakken geld over per maand.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:41

suvan schreef:
ik ben dus nog niet paardloos maar heb wel al afstand genomen. De zin is helemaal weg. Paard is echt een schat daar ligt het niet aan. Ik ben dus blij dat een ander de verkoop op zich genomen heeft. ik ga er overigens wel af en toe kijken maar voel geen behoefte meer om te gaan rijden of zo. Gek is dat he?

Ik had echt het zelfde gevoel..
Dat tutten vond ik heerlijk en ik reed mijn paard nog maar een keer per week even door het bos (naast de stal).
Dan was ik in een half uur weer klaar.

Terwijl ik een jaar geleden minimaal 5 keer reed. Maar ineens was de zin weg.
En bleef ik na mijn werk liever thuis :(

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:49

Ik ben 5 jaar gestopt. Heeeeerlijk al die vrije tijd! Geen verantwoordelijkheid naar een dier toe. Ik heb er echt heel bewust voor gekozen destijds, kon geen paard meer zien!

Maarja, dan naar 5 jaar kom je ergens op een concour...en dan is alles opeens terug :+ Inmiddels ook alweer 3 jaar een eigen paard op stal staan en geen dag spijt gehad. Echter, dit is wel mijn laatste paard. Er komt geen nieuwe weer :n Hij mag bij mij oud worden en dan nemen we samen afscheid van de paardensport :)

En hoe ik mijn tijd dan in ga vullen? Vrienden, vakantie, misschien kinderen tegen die tijd? Komt vast helemaal goed :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:57

suvan schreef:
Hier nog een die definitief gestopt is. Mijn paardje staat te koop via iemand anders zodat ik er geen omkijken meer naar heb. Paardrijden werd voor mij moeten ipv willen. Daarbij hou ik nu zoveel tijd over voor andere dingen! *\o/*

Ik kreeg wel nog de reactie van iemand dat ik verlies zou maken als ik mn paardje nu verkoop. Ik moest er stiekem wel heel hard om lachen. Iedere maand 200 euro kwijt zijn aan een hobby die je niet meer leuk vind zou dus geen verlies zijn? Ik ga me nu minimaal 2400 euro per jaar besparen. Ik denk dat ik juist winst ga pakken! :D

Ik vond de keuze maken niet zo moeilijk: die had ik al veel eerder voor mezelf gemaakt. Ik vond die drempel overgaan wel moeilijk.

Hier gewoon net hetzelfde verhaal. Het werd meer van de moetes dan van de willes en heb het eigenlijk meer dan een jaar tegen mijn zin gedaan. Paard vond het niet meer leuk en ik ook niet. Maar tjah anders staat hij daar maar en dan wordt het helemaal een dure hobby als je er niets meer mee doet. Dus de keuze van verkopen is uiteindelijk toch gevallen.

De week voor hij weg ging heb ik het vrij moeilijk gehad. Maar sinds we hem weggebracht hebben anderhalve week geleden heb ik hem eigenlijk, heel eerlijk gezegd, nog niet gemist.
Ik heb financieel niets te klagen, maar paardrijden is duur. Nu ga ik met het geld dat overblijft mezelf eens lekker verwennen.

Ik heb besloten om even aan te kijken of ik toch nog een paard van mezelf ga zoeken of niet. Ik blijf zowiezo tot aan mijn trouw op 1 maart 2013 toos paardloos.

Kennissen genoeg met paarden op welke ik altijd een rondje mag hobbelen als ik zin heb. Het is dus niet zo dat ik helemaal niets meer met paarden heb.

Maar op deze moment is de zin in paardrijden er gewoon niet...

Cemlys

Re: Stoppen met paardensport... En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:13

Ik heb het uiteindelijk wel gedaan, maar goed niet volledig gestopt. De sport heb ik wel vaarwel gezegd, drukke baan, daarvoor studie, echt fanatiek trainen kun je toch niet meer. Ik heb aan het einde van mijn studie mijn eerste welsh gekocht. was toen een jaar oud. naar het buitenland verhuist, pony mee. paar maand later tweede gekocht en aan het eind van het jaar nummer 3. ondertussen was nummer 2 drachtig. dus in het voorjaar erop kwam nummer 4 en die had een leeftijdsgenootje nodig nummer 5. 5 is ondertussen verkocht omdat ik toch een beetje meer richting een lijntje wou doorgaan. en in plaats van oude 5 is een nieuwe 5 gekomen. voordeel is pony is echt zooo mak, is voor de wagen beleerd, kan ik er zo voorzetten, buitenrit maken, lesje volgen, ideaal in mijn drukke bestaan :) en vooral veilig. pony 2 durf ik nog wel eens een klein buitenritje op maken, voor het mooi niks, maar kan uiteindelijk wel zo nu en dan. pony 3 is bijna 3 en gaat straks lekker voor de kar want 1 ligt eruit ivm dracht. Enjaa dan komt 6 er al weer aan. 4 en nieuwe 5 daar hoef ik me nog niet zoveel van aan te trekken want die mogen eerst een paar jaar groeien.
dusja niet gelukt bij mij om er volledig uit te stappen, maar is nu wel een leuke ontspanning zonder enige druk. Mijn vriend die zit wel nog echt in de sport, dus tsjaa er echt vanaf kom ik niet. :)

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:19

Ik ben nu alweer 9 maanden gestopt. Ben naar Australie geemigreerd en hoewel ik het verschrikkelijk vond mijn paardje achter te moeten laten heb ik er geen spijt van. Ik mis mijn paardje maar ik mis de verantwoordelijkheid (ook financieel) niet.

Neemt niet weg dat ik niet kan wachten hem op te zoeken als ik volgend jaar weer in Nederland ben en natuurlijk mis ik hem verschrikkelijk. Hem achterlaten is een van de moeilijkste dingen die ik ooit heb moeten doen, en als ik in Nederland was gebleven dan was hij nog steeds bij mij geweest.

Mijn tijd vul ik in met sporten, een fulltime baan (hiervoor studeerde ik), vriendlief en.. motocross :D Mijn dirtbike is gelukkig niet zo afhankelijk van mij als mijn paardje dat was. Kan er rustig 2 weken of langer niet naar omkijken en dan doet ie het nog steeds! Het is best fijn om gewoon te kunnen focussen op mezelf en lekker doen wat ik op dit moment wil!

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:57

Ik heb twee maanden geleden mijn paard verkocht en mis het niet, maar dat kwam omdat ik met het paard niet kon doen waar ik haar voor had gekocht: buitenrijden. Na de winter ga ik op zoek naar een paard waarmee dat wel kan, zo'n keer of 3 in de week. Heb er nu al zin in, voor nu heeft mijn hond geluk, die kreeg nog nooit zoveel aandacht :')

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:02

Yontheke schreef:
Kennissen genoeg met paarden op welke ik altijd een rondje mag hobbelen als ik zin heb. Het is dus niet zo dat ik helemaal niets meer met paarden heb.

Ik heb ook al het aanbod van verschillende kennissen gekregen dat ik best wel eens een keer op hun paard mag rijden. Zelf voel ik die behoefte nu niet. Misschien dat het ooit weer komt. Maar een eigen paard? Nee, dat was me toch te duur en teveel verantwoording wat betreft rijden. Een rijpaard is voor mij ook echt een paard om te rijden en niet om op de wei te zetten.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:34

4 jaar geleden riep ik ook dat ik nooit meer op een paard zou stappen. En nu ben ik alweer een jaar aan het rijden, weliswaar een hele andere tak van paardensport en een stuk rustiger aan maar ik kan er nu weer met honderd procent van genieten. Heerlijk!
Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:57

Ik vind het dubbel.
Op dit moment zou ik zeker niet kunnen stoppen. Ik heb mijn pony al 10 jaar en zou haar voor geen goud willen missen. Daarnaast zou ze ook niet zo heel makkelijk te herplaatsen zijn, ben ik bang.

Maar of ik nog aan een nieuw paard begin, weet ik niet. Ik denk dat ik dan té veel zou vergelijken met mijn huidige pony. Verdriet zal dan echt eerst een poosje moeten slijten... .

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:59

Ik ben gestopt, maar Bokt bleek toch weer te aantrekkelijk, haha. :)
De tijd die ik nu over heb (Per dag wel zeker twee tot drie uur) wordt nu opgevuld door de honden des huizes en hobby's. Heerlijk!
Ik mis het nog wel, zo nu en dan, maar aan de andere kant is het beter. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:04

Mijn leven bestaat gelukkig niet alleen uit paarden. :D Bij mij zit er meer tijd in het trainen/verzorgen van mijn hond dan het verzorgen/rijden van mijn bijrijdpaard.

Ik heb een tijd geleden gedacht dat ik misschien wel wilde stoppen met paardrijden, dit omdat alles gewoon tegen zat en ik een dwang voelde om minimaal 5 keer per week bij mijn bijrijdpaard te zijn, dit was dan ook niet haalbaar voor mij. Gelukkig bleek dat ze al blij zijn als ik één keer per week kom maar ik kan dan geen uren buiten rijden maar dit is dan ook logisch voor mij. Stoppen ga ik sowieso niet lang volhouden ben ik bang. :')

Verder hoop ik voor je dat jou leven toch ook niet alleen uit paarden bestaat? Je hebt toch ook vrienden die niets met paarden hebben? Je hebt familie? Misschien een vriend? En je kunt altijd nog met je paardenvrienden om gaan toch? Daar zou ik me niet druk om maken.

De tijd die je 'over' hebt zou in mijn geval naar school gaan / mijn hond / ik zou deze tijd gebruiken om de hond van mijn oma ook de sport mee in te nemen voor zover dit kan. Maar niet iedereen heeft deze passie dus dit zou voor jou anders zijn maar ik zou nooit echt tijd over hebben.

Een andere sport zou zeker geen slecht idee zijn, zo leer je nieuwe mensen kennen en dan kun je de tijd die je 'over' hebt aan je nieuwe sport / hobby besteden.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:16

Ik ben nu zo'n 3.5 jaar geleden gestopt, reed toen alleen op een manege, nooit een eigen paard gehad. Ik ging op kamers en moest elke maandag terug naar mijn ouders voor het paardrijden, en kreeg er steeds minder plezier in. Gestopt, een jaar later ging het wel kriebelen en beetje rondgekeken naar maneges in de buurt. Uiteindelijk nooit echt wat geworden en niet zo'n spijt van. Wie weet later ooit, hoewel de beestjes die ik nu heb ook genoeg tijd vragen. Weet niet of een paard er echt nog bij past ;)

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:38

Grappig; dat mensen die uit het wereldje zijn dan toch op bokt zitten..... :')

Over mezelf: Ik heb eigenlijk nooit bewust gekozen voor een paard! Als kind wel gek van paarden en toen besloten mijn ouders ponies te kopen voor mij. Gewoon, op de gok zonder proefrijden, ''hij heeft een lief kopje, de maat klopt wel dus we nemen hem mee'' en dan stond er dus ineens een pony bij huis.... (kort door de bocht kwam het daar op neer). := geen paardenmensen dus...! Heb vroeger heel wat discussies gehad over de verzorging en huisvesting...

De oudste ''gok'' is een welsh van 1.30 meter, ik pas er nog net op, en ik heb hem verhuisd naar een pensionstal waar ik nu ZELF alles betaal en bepaal i.p.v ouders. Pony is inmiddels 19, we hobbelen rustig nog wat rond. Het is een schat van een beestje dat ik nooit meer wil missen :)

Had de situatie niet zo geweest? Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nu dan zelf op zoek zou gaan naar een paard. :?
De zorgen, de kosten, het constant afvragen ''doe ik het wel goed''. Al zou het ook altijd wel blijven kriebelen...
Soms neus ik wat rond op de bokt-markt en dan vraag ik me af.... wat voor een paard zou ik ZELF dan kiezen?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:23

Ik zou echt niet kunnen stoppen met de paardensport. Als ik een keer 2 dagen niet heb kunnen rijden, moet ik al afkicken en heb ik zo'n zin om te rijden of naar mijn paard te gaan!

Nee paardloos lukt me echt niet, ik ben hopeloos verslaafd :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:16

suvan schreef:
Yontheke schreef:

Ik heb ook al het aanbod van verschillende kennissen gekregen dat ik best wel eens een keer op hun paard mag rijden. Zelf voel ik die behoefte nu niet. Misschien dat het ooit weer komt. Maar een eigen paard? Nee, dat was me toch te duur en teveel verantwoording wat betreft rijden. Een rijpaard is voor mij ook echt een paard om te rijden en niet om op de wei te zetten.

Ik voel inderdaad de behoefte nu ook (nog) niet. En ik denk net hetzelfde over een rijpaard. Daar moet je in mijn ogen toch echt iets mee doen en niet altijd laten stilstaan. Dan is het uiteindelijk een heel erg dure hobby en het wordt al veel sneller van de moetes als je er zo over denkt. Dan is voor mij uiteindelijk het plezier er af.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:17

blingpiggy schreef:

Ik kom dan ook echt zeer zelden op een paard gerelateerd gedeelte :')

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:19

Mijn rijpaard staat nu op een stal waar voor hem alles is, voor mij is alles er op 500m afstand...

Wij hebben nu een dure winterstop, en uiteindelijk van het voorjaar weer lekker de tijd voor elkaar..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:21

blingpiggy schreef:

Ik ben morgen nog maar 2 weken paardloos :D

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:09

Pfoe, ik zou het me haast niet kunnen voorstellen maar...
Ik denk met al het geld wat ik zou overhouden, ik datgene zou gaan doen wat ik nu niet makkelijk kan door mijn paard. REIZEN!
Ik ben gek op reizen, mooie landen, vreemde culturen, andere klimaten en natuur. :9

Maar eerlijk is eerlijk, ik zou mij geen leven kunnen voorstellen zonder mijn allerbeste paardenvriendje :+:

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 02:10

Ik ben ook een tijd gestopt geweest. In mei 2010 verkocht ik mijn paardje aan een vriendin van mij omda ik het plezier kwijtgeraakt was en totaal geen zin had om met paarden bezig te zijn.. En zoals ik eerder las van mensen: ik had een soort van afkeer ontwikkelt ertegen en wanneer vriendinnen vroegen om naar stal te komen moest ik er echt niet aan denken.

Had toen nooit verwacht dat ik mijn toen die tijd paardje Polly zou verkopen, als je me die jaren ervoor dat had verteld zou ik je vierkant uitgelachen hebben maar goed beslissing toen genomen en ook amper wezen kijken bij Polly ondanks dat ze dichtbij stond en van een vriendin was.
In die tijd heb ik me gefocust op voetbal (deed ik al daarvoor hoor) en m'n sociale contacten. En geen spijt gehad van m'n keuze.

Maaarr! Ik begon begin dit jaar Polly weer eens te rijden en daarna ook bij te rijden omdat ik t toch ook wel weer leuk begon te vinden. Polly kreeg echter net voor de zomer een blessure waardoor ze heel lang op rust zou komen te staan en daarvoor was ik al gaan denken toch weer een paardje te gaan kopen.
En sinds deze zomer heb ik 2 jaarling fjordjes waar ik ontzettend blij mee ben. Ik volg een 2e studie dus is het wel fijn dat t nu ng niet heel veel tijd kost maar ondanks dat ben ik eigenlijk wel vaak te vinden haha.

Dus wat men wel eens zegt: oude liefde roest niet O:)
Haha!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:32

Hoe je de tijd vult? Een andere sport nemen ;)

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:36

Ik ben ongeveer 2 jaar geleden gestopt vanwege rug/spierklachten. Uiteindelijk weer geprobeerd maar het ging weer niet goed. En laatst, weer geprobeerd en weer een nee, deed simpelweg teveel pijn.

Ik mis het paardrijden nog altijd maar weet dat het voor mij onmogelijk is om weer te beginnen. Straks ga ik samen met mijn vriend lekker fitnissen o.i.d. En verder ben ik altijd bij vrienden of in de kroeg. Ik hou dan ook niet van alleen zijn :D

Mijn sociale leven is er wel heel erg op vooruit gegaan sinds ik niet meer rij!

xCarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:27

Ben nu precies halfjaar gestopt en mis het toch wel heel erg.. hoop binnenkort weer snel op de rug van een paard te kunnen zitten...