Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:45

Ik heb de term nog nooit gebruikt eigenlijk, mijn directe omgeving weet er ook niks van. Ik vind niet dat het een meerwaarde heeft om het te vermelden. Kan me niet echt een gesprek indenken waarbij ik het zou moeten zeggen. Dan creeer je inderdaad meteen een kloof. Maar ik vind het wel prettig om hier over anderen te lezen, dat er meer mensen zo zijn.

Toen ik in therapie zat was het zeker een nadeel, ik dacht veel te veel en voelde te weinig. Bleef teveel in mijn hoofd zitten zeg maar.

Nu ik jullie reacties zo lees. Ik ben daar inderdaad wel door beinvloed, ik vind het van mezelf erg arrogant klinken om zoiets te zeggen. Vooral ook omdat ik mezelf niet extreem intelligent vind.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:06

toch denk ik dat het van je omgeving afhangt. En in die zin zijn initiatieven als Leonardo scholen e.d. IMO erg goed, kinderen krijgen daar de kans om in een passende omgeving zichzelf volledig te ontwikkelen.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:14

Ik heb alleen de openingspost gelezen, was sowieso niet van plan alles uit te pluizen maar de zin 'dit is zo'n topic wat je niet eerst helemaal moet doorlezen' sprak me aan. ;)

Nou eerlijk, als ik hoor dat iemand hoogbegaafd is denk ik niets. Tja en nu? Eerst de persoon leren kennen denk ik? Ik denk dat je hier echt totaal geen gegeneraliseerde opmerking over kan maken. Natuurlijk zijn er hoogbegaafde dingen met sociale moeilijkheden e.d., maar daar hoeft iemand niet hoog begaafd voor te zijn? Ik zou ook echt niet trots zijn of ervan balen als mijn kind hoog begaafd is? Natuurlijk kan het moeilijkheden meebrengen of juist hele goede dingen, maar is dat niet altijd zo?

En wat ik zou doen als mijn kind hoogbegaafd is, ehm niets? Kijken hoe het gaat, mist het kind uitdaging en uit zich dat in bepaald gedrag, dan zou ik er zeker voor zorgen dat het kind meer uitdaging krijg op school, extra lessen/taken. Maar ik denk dat dat voor elk kind spreekt en niet per see een hoog begaafd kind? Natuurlijk zijn dit mensen die misschien wat aanvulling nodig hebben, maar ik denk toch echt dat je het per persoon moet bekijken.

En nu ga ik wel even de andere meningen lezen. ;)
Laatst bijgewerkt door none op 05-10-12 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:15

Lielle schreef:
toch denk ik dat het van je omgeving afhangt. En in die zin zijn initiatieven als Leonardo scholen e.d. IMO erg goed, kinderen krijgen daar de kans om in een passende omgeving zichzelf volledig te ontwikkelen.

alleen worden deze leonardo scholen allemaal opgeheven.

wij hebben ook leonardo onderwijs op school en dit gaat helemaal stoppen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:16

Lielle schreef:

Juist. Ik had graag gewild dat er zoiets was toen ik nog op school zat. Imo is daar ook helemaal niks mis mee. Zelf draag je toch ook bij aan de ontwikkeling van je kind?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:18

dipstaartje schreef:
Lielle schreef:

alleen worden deze leonardo scholen allemaal opgeheven.

wij hebben ook leonardo onderwijs op school en dit gaat helemaal stoppen

dat is jammer. Ik ben zelf van ver voor die tijd, en heb ook geen kinderen dus krijg er verder weinig van mee, maar IMO moet je voor ieder kind passend onderwijs bieden, dus over het hele spectrum van kwaliteiten.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:18

bij ons op school proberen ze het op te vangen om nog meer met de plus klassen te doen en door les methodes te gebruiken waar kinderen steeds meer op hun eigen nivo kunnen werken.

mijn zoontje heeft ook in de plus klas gezeten en werkt nu alleen nog maar extra dingen af in de klas.

doordat hij adhd heeft en in de plus klas te veel vrijheid kreeg ging dat niet goed

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:19

Wat ik een beetje zo lees is dat jullie er vanuit gaan dat bijna elk hoogbegaafde kind hetzelfde 'werkt'? Maar dat hoeft toch helemaal niet? Misschien is het mijn fout hoor, maar ik ben er gewoon benieuwd naar.
Zijn er niet ook hoogdbegaafde kinderen/mensen die het allemala niet zo nodig vinden? Dan hoeft hier toch ook niet tot alles uit gehaald te worden?

Ik denk zeker dat die zogenaamde plus klassen nuttig kunenn zijn voor veel mensen. :j

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:20

oh en onze school staat dus ook heel erg bekend om passen onderwijs, de school staat in rotterdam en kinderen ver buiten de wijk zitten bij ons op school.
zowel kinderen met een beperking , als gewone kinderen als kinderen die meer aan kunnen met leren

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:22

none schreef:
Wat ik een beetje zo lees is dat jullie er vanuit gaan dat bijna elk hoogbegaafde kind hetzelfde 'werkt'? Maar dat hoeft toch helemaal niet? Misschien is het mijn fout hoor, maar ik ben er gewoon benieuwd naar.
Zijn er niet ook hoogdbegaafde kinderen/mensen die het allemala niet zo nodig vinden? Dan hoeft hier toch ook niet tot alles uit gehaald te worden?

Ik denk zeker dat die zogenaamde plus klassen nuttig kunenn zijn voor veel mensen. :j

nee verre van dat, je merkt bij ons op school dat de leonardo leerlingen vervreemde van de gewone leerlingen.

en nu een deel weer gewoon in de klas zit met extra uitdaging de plus klas waar ze spaans leren , zie je ze weer normale kinderen worden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:27

none schreef:

nee, ik denk dat daar grote verschillen in zijn. Maar ik denk wel dat je alle kinderen moet uitdagen hun grenzen te verkennen, in alle opzichten.

dipstaartje, wat noem jij normale kinderen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:32

Ja, ook ik had wat moeite en de term normale kinderen....dat houdt naar mijn idee dan weer in dat ze zich de hele dag weer moeten lopen aanpassen, en dat is zo vermoeiend! Maar misschien begrijp ik het niet goed?

De plusklassen zijn zeker wel verreikend, maar ook niet voor iedereen geschikt. Het heeft veel te maken met de samenstelling van de groep, en degene die de plusklassen leidt. Er zijn zeker kinderen die er niet heen willen om wat voor reden maar ook. Is het officieel dat het Leonardo onderwijs stopt? Of zijn er een paar scholen die stoppen?
Laatst bijgewerkt door mirim op 05-10-12 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:33

Ooh sorry, dan zei ik het verkeerd. Ik weet er misschien ook gewoon te weinig van. Ik dach tdat met plusklassen bedoelt werd dat je in de klas (de reguliere klas waar ze inzitten) + extra vakken.
Maar inderdaad, aparte klassen lijkt me toch ook niet wat i.v.m. de vervreemding van de andere leerlingen. ALhoewel het ook wel mogelijkheden geeft. Lastig.
Laatst bijgewerkt door none op 05-10-12 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:34

De vervreemding ligt toch altijd al op de loer....ook in een klas vol kinderen. Het is dan alleen iet zo zichtbaar, maar kan voor het betreffende kind wel zo voelen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:34

Die reacties over het ontbreken van discipline en het niet kunnen leren zijn heel herkenbaar. Ik ben absoluut niet gewend aan leren. Ik haalde altijd alles door het 1x (half) door te lezen. Ik doe altijd alles in veel minder tijd dan wat er voor staat. En ik vond dat ik al 'leerde' door het te scannen. Pas in een vergevorderd stadium van mijn studie kreeg ik daar soms problemen mee. Ik haalde sommige vakken steeds maar niet. Totdat ik alles eens een keer echt ging doorlezen. Maar dat had ik dus nooit geleerd en het valt me nog steeds erg zwaar. Ik stel dingen tot het laatste moment uit, scan er overheen en kom ermee weg. Slecht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:36

waarom? Dat hangt er toch helemaal vanaf wat zo'n kind verder nog doet? Ik zeg niet dat het alleen op die manier moet, maar het is zeker een mogelijkheid.

Ik heb zelf gymnasium gedaan, en reed daarnaast paard. Mooie combinatie :j

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:40

Lielle schreef:
none schreef:

nee, ik denk dat daar grote verschillen in zijn. Maar ik denk wel dat je alle kinderen moet uitdagen hun grenzen te verkennen, in alle opzichten.

dipstaartje, wat noem jij normale kinderen?

normale kinderen zonder rugzakje oid,

bij ons heb je van alles door elkaar en leo kinderen , kinderen die wat meer aan kunnen, gewone kinderen die gewoon lekker mee kunnen met het gewone onderwijs, kinderen in een rolstoel en samen vormen ze een gewone klas

Lielle

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:42

misschien werkt het, ik heb het in het verleden (maar dat is wel de oertijd) iig anders gezien. Wel aandacht en begeleiding voor de kinderen die moeite hadden om mee te komen, weinig begeleiding voor degenen die het te makkelijk hadden. Hopelijk is dat nu beter.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:43

mirim schreef:
Ja, ook ik had wat moeite en de term normale kinderen....dat houdt naar mijn idee dan weer in dat ze zich de hele dag weer moeten lopen aanpassen, en dat is zo vermoeiend! Maar misschien begrijp ik het niet goed?

De plusklassen zijn zeker wel verreikend, maar ook niet voor iedereen geschikt. Het heeft veel te maken met de samenstelling van de groep, en degene die de plusklassen leidt. Er zijn zeker kinderen die er niet heen willen om wat voor reden maar ook. Is het officieel dat het Leonardo onderwijs stopt? Of zijn er een paar scholen die stoppen?

het leonardo onderwijs stopt, en scholen betalen een hoop geld aan de leonardo stichting maar krijgen hier niets voor terug.
ook geen ondersteuning meer.
dus nu is het helemaal gestopt.

bij ons zijn de plus klassen gewoon een paar dag delen in de week waar de kinderen extra dingen doen, maar voor de rest doen ze gewoon alles in de klas
gym etc

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:45

Lielle schreef:
misschien werkt het, ik heb het in het verleden (maar dat is wel de oertijd) iig anders gezien. Wel aandacht en begeleiding voor de kinderen die moeite hadden om mee te komen, weinig begeleiding voor degenen die het te makkelijk hadden. Hopelijk is dat nu beter.

dat is gelukkig bij ons op school wel anders, bij ons krijgt ieder kind die aandacht nodig heeft, de aandacht die het nodig heeft.

de school werkt dan ook met exova onderwijs, excellent onderwijs voor alle geloof ik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:46

dipstaartje, wat er gebeurt er dan bv als de kinderen een opdracht moeten doen, en de leo kinderen zijn na een kwartier klaar en de rest heeft drie kwartier ervoor nodig? En twee kinderen zijn anderhalf uur bezig? Ben gewoon heel benieuwd hoe zoiets werkt.

dipstaartje, heb nog niet terug gelezen maar heb je zelf een kind dat HB is? En zo ja, hoe ervaart die het?

Overigens zei ik begeleiding, niet aandacht. Het verschil zit hem erin dat je ook ene heel snel slim kind moet helpen in hun leren, iets wat al veel mensen hiervoor hebben aangehaald.

/add
zie dat je kind hebt dat extra taakjes krijgt en eerder in de plusklas zat, hoe ervaart hij het verschil? En hoe oud is hij?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:50

ik weet niet of ik een kind heb die hoogbegaafd is aangezien ik hem niet heb laten testen.

mijn zoontje heeft wel adhd en heeft cito score van a+.

de plusklas was niets voor hem omdat hij dan zelfstandig werk moet maken buiten zijn gewone werk en dat werkt voor hem niet.

hoe ze dat in de klas opvangen kan ik je niet zeggen aangezien ik geen juf ben.

Ik weet alleen dat kinderen die ook in de plus klas zitten altijd extra dingen in hun la hebben die ze kunnen gaan maken als ze klaar zijn met hun eigen werk.

voor de rest met rekenen werken de kinderen met de rekentuin www.rekentuin.nl dit houdt in dat kinderen helemaal op hun eigen nivo bezig zijn met rekenen en kinderen dus geen klassikaal les meer krijgen.
tuurlijk gebeurt dit wel af en toe maar wordt het minder.
zo hebben de leerkrachten tijd voor kinderen die ergens moeite mee hebben om die te helpen

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:51

Ik pas op, op 3 hoogbegaafde kinderen. Omdat het met de oudste sowieso niet klikt, weet ik daar niet veel over te vertellen. Maar aan de jongste 2 merk ik zelf helemaal niks. Natuurlijk als we een spelletje doen win ik niet maar ik merk ook dat ze soms echt anders denken als dat ik zou doen. Verder moeten ze echt overal overnadenken en daarom zijn ze zeker niet de snelste zegmaar (maar dit kan natuurlijk ook gewoon liggen aan dat ze niet snel van zichzelf zijn) verder zou ik ze niet anders behandelen. Op school krijgen ze al op de basisschool spaans, en nu zit de oudste op de middelbare in vwo + en heeft echt een rustig leven omdat ze alles al snapt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:52

Geen idee of ik hoog begaafd ben, ben wel zojuist bij de post als hersenloze* voorsorteerder weggestuurd, was te kritisch, was bezig met de routing van de post aan het verbeteren, de oude postbodes deden veel uit hun hoofd, en maakten onvoldoende aantekeningen in het routeboek zodat ik die maar maakte, om het werk goed te leren doen. Resultaat: ik was te langzaam, had nog geen twee weken de kans gekregen om me te bewijzen, maar ze kregen toch steeds nieuwe slachtoffers dus ik kon wel weg, ze willen geen denkers daar, jammer ik zou mooi wat bugs in hun logistieke systeem kunnen verbeteren. >;)

*over dat hersenloze: ik wil niemand die dat werk doet kwetsen, maar de chef bleek ècht liever mensen te willen hebben die domweg alles snel erdoorheen gooien, dan mensen die weinig fouten maken. (En ik als klant erger me al jaren dood aan lieden die post voor andere mensen in mijn bus gooien, persoonlijk vind ik correcte bezorging belangrijker dan dom doordoen...).

Ik kan me nu wel een beetje voorstellen hoe een hoogbegaafde zich soms kan voelen.
Heb trouwens een hoogbegaafde wederhelft die een vorm van dyslectie heeft. Hij heeft jarenlang zich verrot gewerkt in een fabriek, (beneden zijn niveau ja, maar hij deed het toch maar) zijn rug is nu kapot, en dan moet hij maar op kantoor werken volgens het UWV, en dat kan ie niet, ècht niet... -O-

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:53

Ook hebben we op school heel veel computers staan zodat kinderen daar altijd in kunnen loggen op hun eigen leer methode
ik zelf zit veel op school om kinderen met de schoolbieb te helen en zit in de ouderraad.
dus hoor en zie veel , daarbij loop ik vaak bij klassen naar binnen om dingen op te halen of om afspraken te maken over de bieb boeken dus daarom zie je net wat meer