Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 01:41

Wat ook altijd punten scoort: 7 mensen aan tafel, een blad met 6 bier en 1 cola. En dan vragen "wie had er bier besteld?" echt, denk even na... Sowieso vind ik het wel attent als er onthouden wordt wie wat besteld heeft, zo moeilijk is dat niet, maar goed dat kan niet altijd (iemand anders die uitserveert, alles is besteld door 1 persoon etc.)

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 02:32

Ik vind het wel grappig dat er hier gezegd word dat het onbeleefd is om tijdens een gesprek aan tafel te vragen of men nog iets te drinken lust. Uit beleefdheid kijk je iemand die aan je tafel staat toch aan en ga je niet eindeloos door in je gesprek! Moet je dan zeggen: mijn welgemeende excuses dat ik u stoor in uw persoonlijk gesprek? Als je niet gestoord wenst te worden ga je toch thuis eten? In een restaurant kan er namelijk wel eens gevraagd worden of je wat wilt eten of drinken hihi :)

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 02:43

@Margreet, Onthouden wat iedereen besteld had is echt niet gemakkelijk hoor! Als ik mijn wijk loop heb ik ongeveer 20 tafeltjes waarvan je van een tafel of 8 meestal drank op je dienblad hebt staan. Vaak weet je dan echt niet meer wie wat had! Al probeer je dit natuurlijk wel. :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 08:44

@Emmaa maar Margreet bedoelt waarschijnlijk dat je dan eerder kunt vragen wie de cola had dan ben je sneller klaar. Maar daar snap ik ook het nadeel van, bier slaat dood.

Die servicekosten van de gevallen vork, dan schrik je ook denk!

En wij hebben geen sluitingstijd dus we zullen mensen echt niet op gaan stoken wat dat betreft. Wel gaan we alvast andere tafels indekken. Ook niet helemaal volgens de etiquette denk ik, maar anders ben ik pas om half vier klaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:46

Idd, alles onthouden is echt onwijs moeilijk :+ ik vind het al moeilijk om de drankjes te onthouden (maar schrijf het liever niet op, dat vind ik nog onhandiger :Y) )

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:00

Ik onthoud ook altijd alles :)
Loop nu 4 jaar mee in de horeca, en sinds kort weer voor in de bediening en achter de bar, maar sta ook nog altijd in de keuken :D

Maar als iemand iets bij mij besteld, onthoud ik dat.
Behalve als het een grotere groep is. Dan schrijf ik het op, maar ik weet bijna altijd wel wie wat heeft besteld bij mij. :j
Als iemand anders het heeft opgenomen, dan niet natuurlijk :=

Trouwens: Als hier de glazen na de eerste ronde leeg zijn, dan is het aan de gasten om ons te roepen voor meer drinken.
Wij houden niet van agressief verkopen, 'Wilt u nog wat drinken?'
Bah := Ik hou daar niet van, ook niet als ik ergens te gast ben, ik roep zelf wel.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:10

Ik vind het eigenlijk ook best afhankelijk van het soort etablissement waar je naartoe gaat.
Ga ik naar de pizzeria om de hoek, waar een pizza €8 is en een cola €1; verwacht ik geen ober in pak en colbertje en kristallen glazen.
Dochter van de baas op ballerina's en Ikea-glazen gaat dan ook wel.
Maar ga ik naar een restaurant waar een glas cava €6 is en het goedkoopste hoofdgerecht vlot richting de twintig gaat, dan verwacht ik toch wel etiquette ja. Eerst de vrouw aan de tafel bedienen etc, rechts van de gast gaan staan (indien mogelijk) ...
Maar ik til daar nog al zwaar aan, kan er bvb ook niet tegen als 1 iemand aan tafel al eet terwijl de rest z'n gerecht nog niet heeft :P

Iets wat ik ook niet kan verdragen is als er gasten staan te wachten op een tafel, jij bijna klaar bent en de nieuwe gasten je bijna wegkijken van je tafel. Zou er spontaan de kaart nog eens bijpakken om te zien of er nog geen dessertje bijkan!

Varekaj schreef:
Ik heb een kleine blaas, ben ook vaak Bob dus ik overleef mijn avondjes uit vaak met frisdrank of max. 2 biertjes. Nadeel is alleen dat ik vaak naar het toilet moet en dat kost bij het uitgaan toch wel 0,5€/keer. Erger me daar zelf ook aan, dus ik probeer op te letten met hoeveel ik dirnk omdat ik ander smeer geld kwijt ben aan toiletbezoek dan aan drank :+
Of bij veel frisdrank gaat je maag echt zo'n overvol gevoel geven, dan kan er echt even niks bij.

...

Wat ook meespeelde: omwille van bovenaan uitgelegd "drankprobleem" sla ik wel eens een rondje over. Had ik net 2x gedaan, zat echt met opgeblazen gevoel, komt de uitbater naar me toe met de opmerking "Meid, dit is een drinkgelegenheid, geen sollicitatieplaats voor een woestijn. Ofwel drinkt u mee, ofwel ben ik genoodzaakt om te vragen dat u de zaak verlaat".

We hebben toen dus ons rondje afgewerkt en zijn weggegaan.

Reden nummer 1 waarom ik altijd een beetje drinken in m'n glas laat staan.
"Nee, ik heb nog."

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:17

Wij maken daar ook echt geen probleem van, als er een groep van x mensen komt en er nemen een stel niets. Pas een ouder echtpaar en de man had geen dorst. Nou prima. Omzet loop je pas mis als je gasten weg gaat jagen..

Heb het zelf ook wel eens gehad. Waren met een groep van 9 personen en ik had net drinken op, dus ik had geen dorst. "Nee ik hoef niets. Dankuwel"
Antwoord was of dat ik verwachtte dat ze ging lopen voor niets? Heb toch maar wat besteld maar vond het echt van de zotte. Dat consumptie verplicht is ben ik al niet gewend maar de toon vond ik dan alsnog apart..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:29

Ja verplichte consumptie geldt meestal vooral voor terrasjes. Dat mensen daar niet lekker gaan zitten zonder wat te bestellen, snap je :)

Veel asociaal personeel zeg zie ik hier... Pfffft!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:29

_Nancy schreef:
Trouwens: Als hier de glazen na de eerste ronde leeg zijn, dan is het aan de gasten om ons te roepen voor meer drinken.
Wij houden niet van agressief verkopen, 'Wilt u nog wat drinken?'
Bah := Ik hou daar niet van, ook niet als ik ergens te gast ben, ik roep zelf wel.

Ik houd er niet van als het personeel het niet interesseert of ik nog drinken heb en moet gaan roepen (dat doe ik sowieso al niet, ik geef even een seintje of vraag het op normale toon).
Als ik iets in mijn glas heb, betekent dat dat ik niets hoef, als mijn glas leeg is, vind ik het fijn als het personeel dat door heeft en vraag of ik nog wat wil. Daar is niets agressiefs aan, is juist netjes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:31

Ja Wendy zoiets dacht ik ook al! Maar dat ligt natuurlijk aan je interpretatie...
Bij ons hebben mensen meestal drankarrangement, dus onbeperkt drank, dus dan zie ik er geen kwaad in om regelmatig langs te gaan :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:33

Fluitende gasten had ik ook zo'n hekel aan. Liep ooit ergens stage, waarbij de bedrijfsleider zag dat een man naar me floot (om te bestellen). Hij liep naar dr keuken, vulde een schaal met water, liep naar de tafel, "oh, ik dacht dat u een hond bij u had, ik denk, ik breng even wat water voor het beestje" ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 09:46

Magrathea schreef:
Ja verplichte consumptie geldt meestal vooral voor terrasjes. Dat mensen daar niet lekker gaan zitten zonder wat te bestellen, snap je :)

Veel asociaal personeel zeg zie ik hier... Pfffft!

Ergens snap ik het wel, maar er waren 8 wel consumerende mensen aan dezelfde tafel dan is je tafel toch al overbezet maar buiten dat was het vooral de toon.

En wat een geweldige bedrijfsleider met die bak water :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:48

Ja daarom, dan snap ik het wel :j

Laatst hadden wij vier Spaanse meisjes die geheel niets gedronken hebben bij hun eten :? Dat snapte niemand, je wilt toch wel één drankje hebben?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:48

Mijn ergernissen:

-Tafel die niet klaar staat op de gereserveerde tijd en dat je vervolgens een uur moet wachten aan de bar voor je kunt gaan zitten. Als het een paar minuten duurt geen probleem, maar bij dit restaurant komen we dus niet meer
-Mensen met veel parfum op vlak naast je
-Mensen die het hele restaurant bij elkaar schreeuwen

Andere ergernissen zijn hiervoor al genoemd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:50

Andersom is ook leuk: een halfuur voor de mensen er horen te zijn al voor de deur staan en dan chagrijnig worden omdat we nog niet klaar zijn. Nee goh, 7 uur is 7 uur hoor :\

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:16

Met stip op 1: een restaurant aan het water waarbij de schuifdeuren aan de waterkant open stonden en onze tafel weer vlak naast die schuifdeuren. s'Avonds echt wolken muggen en vliegjes rond het eten. Het plafond zag gewoon zwart van de vliegen. Echt heel erg vies en iedereen had dan ook papiertjes over zijn of haar glas heen zodat de beestjes eruit bleven.
Even gevraagd aan het personeel of de deur (of desnoods hordeur??) dicht mocht. "Nee, want ons personeel moet vrij naar buiten kunnen lopen om te roken."

Euuh?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:33

Onbeleefd personeel vind ik nog het aller ergste. Laatst een serveerder die vroeg 'Moeten jullie nog wat?'.. -O-
Wauw, wat vond ik dat asociaal!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:46

Sabinee__ schreef:
Onbeleefd personeel vind ik nog het aller ergste. Laatst een serveerder die vroeg 'Moeten jullie nog wat?'.. -O-
Wauw, wat vond ik dat asociaal!

Hoe haalt men het in hun HOOFD? Ik zou het echt niet bedenken zoiets te doen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:47

Wauw, wat een topic!

Grootste ergernissen zijn toch wel onbeleefd personeel, personeel wat je negeert, koud eten serveren wat warm had moeten zijn en laaaaaang wachten tussen de gangen (langer dan een half uur) of juist het hoofdgerecht al op tafel kwakken als je nog aan je voorgerecht zit.

Ergste ervaring was een paar weken geleden in Italië. Terras vol plastic stoelen waar je na vijf minuten al af zweette, maar binnen mocht je niet zitten. Voorgerecht was een salade. De ijsbergsla was bruin, de tomaat rot en de dressing ronduit vies. Dus niet opgegeten. Toen kwam de pizza. Die was koud, taai, de mozzarella was net kauwgom en het was wederom víes! Niet opgegeten en de ober gewaarschuwd. Of we een nieuwe moesten? Nou nee... we waren allebei misselijk geworden van de paar happen pizza. Vlees of vis-gerecht dan? Uhm nee, vegetariërs. Nou dat was maar onzin. Toetje dan maar? Toetje wat we langs zagen komen was een goedkope supermarkt cake. Nope, laat maar. Cola die we erbij kregen werd in een blikje geserveerd, brood bij de salade was oud. Alles aangegeven, dat we wel het drinken wilden betalen maar de rest niet. Reisleidster erbij, die kon niets doen want 'dat was niet de gewoonte in Italië.' Niet mijn probleem, ik verwacht gewoon goed eten en zeker voor dat bedrag. Uiteindelijk de manager duidelijk kunnen maken dat we níet gingen betalen. Later hoorden we van de rest van het gezelschap dat zij het eten ook niet te eten vonden maar dat zij maar uit beleefdheid alles met lange tanden hadden opgegeten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:53

Ik snap echt niet hoe mensen zo ontzettend associaal, lomp, niet begrijpend kunnen zijn. Mijn hemel. Echt even een diep schaammoment voor sommige mede-collega's in de horeca in dat soort landen etc haha :')

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:55

Hahah leuk dit topic, zeker als je zelf in de horeca werkt :j

Ik vind het zelf altijd heel vervelend als mensen onwijs lang door praten als je bij de tafel komt staan om iets te vragen. Of een grote groep personen waarvan de helft iets bestelt, je terugkomt met de drankjes, nog twee personen iets bestellen, je terugkomt met de drankjes en dan nog 3 personen iets bestellen. Daar klaag ik verder niet over want in principe is dat gewoon m'n baan, maar het is af en toe wel irritant, zeker als het druk is.

Bij grote groepen vind ik het ook heel vervelend als mensen je een aandacht geven als je aan de tafel komt staan om de bestelling op te nemen. Bij afruimen oke, praat lekker door, maar bij een bestelling vind ik het wel heel fijn als iedereen even zn aandacht erbij houdt.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:02

Ik heb zelf hotelmanagement gedaan en jaren in de horeca gewerkt dus ik ben een kritische kijker / eter

- ergenissen

* verkeerd uitserveren
* bij wijn in/bijschenken het glas van boven pakken
* kletsende bediening hangend bij de bar.
* afruimen van borden alles bij elkaar opstapelen ( doel ik op borden waar nog eten opligt )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:03

Weet je wat wij met een groep trouwens doen?
De complete bediening overnemen. :')
Dat was een klein restaurantje in verweggistan, en waren bang dat ze geen 25 man gewend waren.
Dus zelf de drankjes en bestellingen opnemen, en zelf de borden afhalen bij de keuken. :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:03

Ja maar weet je. 'Kletsend personeel', communicatie is belangrijk. En ik doe vaak 2 a 3 keer per avond een 'rondje' zodat ik even weet waar iedereen precies is ( zeker met dubbele bezetting ). Dus ja, dan is het wel even een gesprekje.