Jawel ook voor 2011/2012 belastinggeld al terug 2011?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:58

das balen dan -O-

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:58

avalonnancy schreef:
oke, we hadden vandaag toevallig de belastingdienst aan de telefoon, omdat we papieren nodig hadden voor de DSB :+
( hoe vervelend :P )

dus gelijk maar ff hengeltje uitgegooit :=
dagtekening staat op 18 mei *\o/* *\o/*

dat ik daar niet aan gedacht heb, had ze vandaag ook nog aan de tel over de kindgebonde buget ;(

Everytime

Re: Jawel ook voor 2011/2012 belastinggeld al terug 2011?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 00:04

Mama had het voor mij uitgezocht 1e keer namelijk, krijg een lekker bedragje terug. :) Maar waarschijnlijk krijg ik het pas in juli volgens me moeder. :P

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 06:56

Ik heb gisteren belastingaangifte gedaan, enig idee hoelang ik daar op moet wachten? :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:16

Relaxed schreef:
A_nouk schreef:
Als jenij zorgtoeslag fiscaal partner bent moet je dat ook bij je ib zijn steffy... Daar wordt volgens mij geen uitzondering op gemaakt ..

Nee hoor, voor je zorgtoeslag (en huurtoeslag enzo) ben je toeslagpartners, dat ben je ook als je geen samenlevingscontract oid hebt, maar wel samenwoont bijvoorbeeld. Fiscaal partner daarvoor moet je een samenlevingscontract hebben.. Mijn vriend en ik zijn wel toeslagpartners, maar geen fiscale partners voor de ib omdat we geen samenlevingscontract hebben..

fiscaal partnerschap heb je geen samenlevingscontract voor nodig :n
samenwonen is al genoeg hoor :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:40

Ik wilde inderdaad zeggen, het is zelfs al genoeg om gezamelijk een adres te hebben..
Het hoeft geen eens je partners te zijn, je kunt met een vriending al fiscaal partner worden als je maar op hetzelfde adres staat ingeschreven. :)

-> Site belastingdienst:

Citaat:
Voorwaarden fiscaal partnerschap
Lees voor
U bent dit jaar fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

U bent getrouwd.
U bent geregistreerd partner.
U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), u bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning.
Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Let op: geldt deze situatie voor u? Maar is er sprake van verhuur op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners. U moet dan een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
U was vorig jaar al fiscale partners.

Als je elkaars fiscaal partner bent ben je volgens het systeem van de zorgtoeslag ook elkaars toeslag partner.
Vul dit maar eens in: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... agpartner/

Derde vraag : is een van uw huisgenoten fiscaal partner ?
Bij antwoord jaar kun je recht op het vraagteken klikken hier staat : Is uw huisgenoot uw fiscale partner voor de inkomstenbelasting? Dan is die ook uw toeslagpartner.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:11

A_nouk, je leest het niet goed. Voorheen was minimaal zes maanden op hetzelfde adres ingeschreven staan genoeg om te kunnen kiezen voor fiscaal partnerschap. Dit is gewijzigd. Je bent nu (verplicht) fiscaal partner als je voldoet aan één van de door jou geciteerde voorwaarden. Alleen samenwonen is niet genoeg, er moet dan ook een notarieel samenlevingscontract, een kind, een gezamenlijk huis of etc zijn.

Toeslagpartner ben je sowieso als je elkaars fiscaal partner bent. Daarnáást kan je ook elkaars toeslagpartner zijn als je voldoet aan de volgende drie voorwaarden:
Citaat:
U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op hetzelfde adres ingeschreven.
U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
U bent allebei 18 jaar of ouder.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:07

Veerle, lees ik dit dan zo verkeerd of begrijpen we (ik je ) elkaar verkeerd?
Het zijn toch 4 voorwaarde waaraan je aan minimaal 1 moet voldoen ?

Waarvan onderstaande de laatste is en je vervolgens kiest uit weer een van die 4 voorwaarde..?

Citaat:
U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:

En dan vervolgens: u bent samen eigenaar van een woning....

Over een samenlevingscontract bij een van die laatste vier voorwarde wordt niet gesproken.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rtnerschap

Kan zijn dat ik gewoon blond ben en het gewoon echt verkeerd begrijp :o? :j
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 26-04-12 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:08

Voor wat betreft de toeslag partner lees ik het wel hetzelfde als jij..
Was nog ergens een reactie van mij op een paar pagina's terug op Steffy. Ze gaf aan wel fiscaal partner te zijn maar geen toeslag partner.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:30

A_nouk schreef:
Veerle, lees ik dit dan zo verkeerd of begrijpen we (ik je ) elkaar verkeerd?
Het zijn toch 4 voorwaarde waaraan je aan minimaal 1 moet voldoen ?

Waarvan onderstaande de laatste is en je vervolgens kiest uit weer een van die 4 voorwaarde..?

Citaat:

En dan vervolgens: u bent samen eigenaar van een woning....

Over een samenlevingscontract bij een van die laatste vier voorwarde wordt niet gesproken.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rtnerschap

Kan zijn dat ik gewoon blond ben en het gewoon echt verkeerd begrijp :o? :j

Nee, dat klopt, als je samen een eigen woning hebt dan is het ook goed. Maar alleen samenwonen is niet voldoende, en zo schreef je het wel, of in ieder geval, ik begreep dat hier geschreven werd dat alleen samenwonen voldoende was. Wel voor toeslagpartner, niet voor fiscaal partner. En samen een eigen woning zonder notarieel samenlevingscontract of huwelijk komt (hopelijk) niet zo vaak voor :).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:31

SteffiiY schreef:
A_nouk schreef:
Als jenij zorgtoeslag fiscaal partner bent moet je dat ook bij je ib zijn steffy... Daar wordt volgens mij geen uitzondering op gemaakt ..

Nee helaas :( heb met belasting gebeld, omdat als we samen aangifte proberen te doen pakte die hem niet en zei die dat we apart moesten doen.
Toen gebeld, en zeiden ze dat fiscaal partner bij zorgtoeslag iets anders is als belastingaangfite samen.

Dit kan dus kloppen, wel voor de toeslag, niet voor de IB.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:45

Maar het bij IB zijn van fiscaalpartner is toch leidend bij de zorgtoeslag? Ze bedoeld toch bij de IB wel en bij de zorg niet :=

Hadden we elkaar gelukkig toch verkeerd begrepen :) Ik ging er namelijk vanuit dat ze gezamelijk een huis hebben. Heb ik ook niet gemeld zie ik...

100% slim is het natuurlijk niet om te gaan samenwonen zonder een samenlevingscontract of huwelijk, maar ik zie het hier in de omgeving de laatste tijd nog veel gebeuren. Mensen die niet voor NHG garantie kiezen en niet verplicht worden het op te laten maken . Ze denken dat zelf wel uit te kunnen vechten wanneer de relatie over zou gaan :x Het zou voor de hypotheek verstrekkers m.i. een vereiste moette worden :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:47

Hebben hier trouwens al meer mensen de Belastingtelefoon gebeld voor die dagtekening?
Ik heb dagelijks contact met de BD op mijn werk, maar dan heb ik vaak de mensen van de loonheffingen aan de telefoon, dus die kunnen dat wss toch niet inzien. Heb het nog niet gevraagd maar ben wel heel nieuwsgierig :')

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:49

Ik heb de kracht nog niet gehad om te bellen, die mensen krijgen daar dagelijks 1000 telefoontjes over :=

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:51

Ja da's misschien ook wel zo, maar daarvoor zitten ze er toch ook? :')
Iig om er vragen over te beantwoorden :') ..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:53

Haha das ook wel waar, maar mijn ervaring is dat ik het vaak pas in augustus krijg dus dan is April wel erg vroeg en beschamend :P

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:01

Slecht, ik heb gebeld :')
Mijn aangifte is nog in behandeling :Y)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:02

beeeeeeeeeetje absurd om nu al te gaan bellen en te vragen naar de dagtekening :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:05

Waarom? Niet geschoten, altijd mis, was hier al een bokker waarvan hij bekend was.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:10

hier half febr aangifte gedaan zitten een beetje erop te wachten inmiddels...

van mij mag de envelop in de bus vallen :j

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:58

Ik zie het wel wanneer ik het krijg, vorige jaren was het zo dat ik begin juni het geld had. Ik denk dat het nu ook zo is. En zo niet dan moet ik langer wachten :+

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:02

Destino schreef:
Waarom? Niet geschoten, altijd mis, was hier al een bokker waarvan hij bekend was.

dat is mijn bescheiden mening, geen must ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:57

Ariebombarie schreef:
beeeeeeeeeetje absurd om nu al te gaan bellen en te vragen naar de dagtekening :+

:P ik ga echt niet bellen, het staat er echt niet sneller door op je rekening...sterker nog als je moet wachten valt het nog meer tegen :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:00

Het staat er niet sneller op, maar als er iets bekend is weet je wel wanneer je het kunt verwachten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:27

A_nouk schreef:
Maar het bij IB zijn van fiscaalpartner is toch leidend bij de zorgtoeslag? Ze bedoeld toch bij de IB wel en bij de zorg niet :=

Hadden we elkaar gelukkig toch verkeerd begrepen :) Ik ging er namelijk vanuit dat ze gezamelijk een huis hebben. Heb ik ook niet gemeld zie ik...

100% slim is het natuurlijk niet om te gaan samenwonen zonder een samenlevingscontract of huwelijk, maar ik zie het hier in de omgeving de laatste tijd nog veel gebeuren. Mensen die niet voor NHG garantie kiezen en niet verplicht worden het op te laten maken . Ze denken dat zelf wel uit te kunnen vechten wanneer de relatie over zou gaan :x Het zou voor de hypotheek verstrekkers m.i. een vereiste moette worden :j

Voor ons is het helemaal niet interessant om nu voor een samenlevingscontract te gaan, we hebben een huurwoning en verder ook niets wat notarieel geregeld zou moeten worden.. Volgend jaar trouwen we en dan is alles meteen klaar..

Om die reden zijn wij nu geen fiscale partners, maar wel toeslagpartners ;)