Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
avalonnancy schreef:oke, we hadden vandaag toevallig de belastingdienst aan de telefoon, omdat we papieren nodig hadden voor de DSB![]()
( hoe vervelend)
dus gelijk maar ff hengeltje uitgegooit![]()
dagtekening staat op 18 mei![]()
Maar waarschijnlijk krijg ik het pas in juli volgens me moeder.
Relaxed schreef:A_nouk schreef:Als jenij zorgtoeslag fiscaal partner bent moet je dat ook bij je ib zijn steffy... Daar wordt volgens mij geen uitzondering op gemaakt ..
Nee hoor, voor je zorgtoeslag (en huurtoeslag enzo) ben je toeslagpartners, dat ben je ook als je geen samenlevingscontract oid hebt, maar wel samenwoont bijvoorbeeld. Fiscaal partner daarvoor moet je een samenlevingscontract hebben.. Mijn vriend en ik zijn wel toeslagpartners, maar geen fiscale partners voor de ib omdat we geen samenlevingscontract hebben..

Citaat:Voorwaarden fiscaal partnerschap
Lees voor
U bent dit jaar fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
U bent getrouwd.
U bent geregistreerd partner.
U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), u bent allebei meerderjarig en u hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten.
U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
U hebt samen een kind.
1 van u heeft een kind van de ander erkend.
U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners.
U bent samen eigenaar van een eigen woning.
Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Let op: geldt deze situatie voor u? Maar is er sprake van verhuur op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners. U moet dan een schriftelijke huurovereenkomst hebben.
U was vorig jaar al fiscale partners.
Citaat:U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op hetzelfde adres ingeschreven.
U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
U bent allebei 18 jaar of ouder.
Citaat:U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
A_nouk schreef:Veerle, lees ik dit dan zo verkeerd of begrijpen we (ik je ) elkaar verkeerd?
Het zijn toch 4 voorwaarde waaraan je aan minimaal 1 moet voldoen ?
Waarvan onderstaande de laatste is en je vervolgens kiest uit weer een van die 4 voorwaarde..?Citaat:U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden:
En dan vervolgens: u bent samen eigenaar van een woning....
Over een samenlevingscontract bij een van die laatste vier voorwarde wordt niet gesproken.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rtnerschap
Kan zijn dat ik gewoon blond ben en het gewoon echt verkeerd begrijp![]()
. SteffiiY schreef:A_nouk schreef:Als jenij zorgtoeslag fiscaal partner bent moet je dat ook bij je ib zijn steffy... Daar wordt volgens mij geen uitzondering op gemaakt ..
Nee helaasheb met belasting gebeld, omdat als we samen aangifte proberen te doen pakte die hem niet en zei die dat we apart moesten doen.
Toen gebeld, en zeiden ze dat fiscaal partner bij zorgtoeslag iets anders is als belastingaangfite samen.

Ik ging er namelijk vanuit dat ze gezamelijk een huis hebben. Heb ik ook niet gemeld zie ik...
Het zou voor de hypotheek verstrekkers m.i. een vereiste moette worden

..

A_nouk schreef:Maar het bij IB zijn van fiscaalpartner is toch leidend bij de zorgtoeslag? Ze bedoeld toch bij de IB wel en bij de zorg niet
Hadden we elkaar gelukkig toch verkeerd begrepenIk ging er namelijk vanuit dat ze gezamelijk een huis hebben. Heb ik ook niet gemeld zie ik...
100% slim is het natuurlijk niet om te gaan samenwonen zonder een samenlevingscontract of huwelijk, maar ik zie het hier in de omgeving de laatste tijd nog veel gebeuren. Mensen die niet voor NHG garantie kiezen en niet verplicht worden het op te laten maken . Ze denken dat zelf wel uit te kunnen vechten wanneer de relatie over zou gaanHet zou voor de hypotheek verstrekkers m.i. een vereiste moette worden