Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjanvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:44

ja ik heb ehbo en aed en hou dat ook bij

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:47

TessaKaizoku schreef:
Ik weet wat ik moet doen ja, een vriend van mij vertelde laatst dat er in de metro een vrouw was flauwgevallen en mensen wilden haar gelijk weer rechtopzetten. Hij vertellen dat dat niet moest en dat ze moest blijven liggen maar dat geloofden ze niet..

Ik hoop dat hij wel zijn zin heeft gekregen want hij had het goed gedaan! :j ik ben zelf op dat soort momenten erg overtuigend haha. Gewoon hard roepen, ik heb mijn EHBO dus ik weet wat ik moet doen. Of ik ben verpleegkundige, dokter of wat ook maar van toepassing is. Als het maar werkt.
Hihi ben dan opeens erg dominant. Maar ja, dat zul je ook wel moeten als er opeens 20 'doktoren' omheen staan... Fijn dat ze willen helpen, maar je kan ook teveel willen helpen :=

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:48

Met opzwellen bedoel ik een veralgemeend oedeem, dat vocht komt niet noodzakelijk uit de luchtpijp, maar eerder uit de omgevende weefsels van de luchtpijp. Ook is het mogelijk dat de luchttoevoer verstoord wordt door obstructies die meer naar voor in de lichtpijp geleden zijn. Bijvoorbeeld een hematoom, zwelling van zacht gehemeltje, verslikking van een vreemd voorwerp(?vooral runderen), tumoren op de luchtweg vanuit de neus etc... Je kan het zo gek soms niet bedenken ;-).

De anatomie van de mens ken ik niet zo goed als van een paard, maar zo heel veel verschil zal daar niet in zitten (met grootst verschil dat het bij het paard veel langer is en dat een paard enkel en alleen via de neus kan ademen)

Debola_89

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:50

Ontopic; mensen die 112 gaan bellen, denk goed na wat je moet zeggen (meestal vragen ze het ook wel hoor) en controleer : is de patient bij bewustzijn en ademt hij nog. Dit zijn cruciale vragen. Vergeet niet te zeggen Wie je bent, Waar je bent, Wat de toestand van de patient is. Als je bijvoorbeeld op een afgelegen plaats bent, stuur iemand die de hulpdiensten makkelijk kan zien aankomen aan de openbare weg en die zo tekens kan doen.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:52

Maar even terugkomend op de omstanders: degene die EHBO hebben weten toch dat ze gelijk iemand 112 moeten laten bellen (desnoods aanwijzen) één van de eerste dingen die je moet doen.

Zo hoorde ik laatst een verhaal van mijn hoefsmid: in China was er een kindje van een paar jaar oud ondergereden door een auto (dit was gefilmd!). Kindje gewond, íédereen kijkt er na en loopt door.
Gevolg: tweede auto rijdt over het kind heen, kindje nóg zwaarder gewond en overlijdt...

Ongelovelijk! Maar blijkbaar zitten mensen toch zo in elkaar. Ik weet wel van mezelf, als er iets gebeurd dan probeer ik in ieder geval erbij te blijven en iets te doen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:53

En zelfs al ben je duidelijk, grote kans dat ze het nog een keer vragen. Voor de zekerheid,
Nog een aanvulling, meld wat je nodig hebt. Is het reanimatie? Meld dat, dan komt het trauma team. Daar zit standaard een arts bij namelijk. Al komen ze meestal met 2 voertuigen of een helikopter erbij.
In andere geval is meestal een ambulance vragen voldoende.

(is iemand stomdronken, maar niet compleet buiten westen dan heeft de politie ook een mooi busje ervoor :D)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:57

Menselijke psychologie is een lastig iets, beruchte bystander effect. Op het moment dat er meerdere mensen zijn , voelt men dat de verantwoordelijkheid steeds meer gedeeld wordt en dus afneemt voor hun als persoon. Uitzondering als iemand getrained is om te reageren in die situaties. De EHBOer gaat er op af, die weet wat die moet doen. Dus dan reageer je wel.
Ik blijf misschien ook stilstaan bij een brand, omdat ik die ervaring mis. Ja, ik kan zelfs nog zo stom zijn om bij vlam in de pan verkeerd te reageren := (hmm toch maar eens cursusje brandveiligheid haha)

Je hebt maar 1 persoon nodig die reageert, dan kun je de rest vaak wel in beweging krijgen met overtuiging. Gewoon iemand aanwijzen en zeggen; jij in de rode/blauwe etc jas, jij zorgt dat iedereen op afstand blijft. Concreet blijven en vaak werkt het best wel :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-12-11 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:57

En zeker vermelden als de persoon een hoofdtrauma heeft of vermoedelijk een ruggenwervelletsel (bijv. bij val van trap of dergelijke), dan komt nog een specialer team :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:00

Jeroennn schreef:
Maar even terugkomend op de omstanders: degene die EHBO hebben weten toch dat ze gelijk iemand 112 moeten laten bellen (desnoods aanwijzen) één van de eerste dingen die je moet doen.
Ongelovelijk! Maar blijkbaar zitten mensen toch zo in elkaar. Ik weet wel van mezelf, als er iets gebeurd dan probeer ik in ieder geval erbij te blijven en iets te doen!

Wel Jeroennn, wij hadden op onze laatste les een simulatie; een auto was tegen een paal gereden, fietser zwaargewond, 4 zwaargewonde personen in de auto. Iedereen ging in de 'pauze' naar buiten, er waren van de 20 CURSISTEN 3 MENSEN DIE REAGEERDEN!!!! En dan zijn dat de mensen die EHBO hebben gevolgd... Heel raar... (Was blij dat ik en mijn mama bij die 3 hoorden ;-) )

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:01

Dé 5 stappen:
1. Let op gevaar!
Gevaar voor jezelf, voor het slachtoffer maar ook voor de omstanders. Is het slachtoffer agressief? Denk aan jezelf!
2. Ga na wat er gebeurd is en wat het slachtoffer mankeert.
3. Stel het slachtoffer gerust en vraag wat er gebeurd is.
4. Zorg voor professionele hulp
5. Help het slachtoffer ter plaatse waar hij zit of ligt
Belangrijk: geef alleen de hulp die je beheerst en die je emotioneel aan kan

> Wel/niet bewusteloos?
- Niet bewusteloos? Controleer ademhaling!
* Geen ademhaling? Bel 112: Bewusteloos slachtoffer, géén ademhaling
* Wel ademhaling? Bel 112: Bewusteloos slachtoffer, wel een ademhaling (geef ook door als deze onregelmatig is)

Vergeet inderdaad niet te vermelden of je wie je bent, waar je bent, wat het slachtoffer mankeert, wat er gebeurd is én of je EHBO-diploma hebt.

(zo een goede samenvatting?)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:02

inesje15: wooww wat deden alle andere mensen dan???
Wel knap dat ze dat zo kunnen simuleren!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:03

Dan heb je toch minstens 1 pp nodig := dat is wel weinig dat er maar 3 reageerden.
Wij reageren ook nooit tegelijk moet ik zeggen, je kan er moeilijk met z'n 20 omheen staan natuurlijk. Maar je verwacht toch wel een kwart in de benen... :=

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:05

Nou de fietser was gewond en 4 personen in de auto, dat zijn in totaal 5 personen.
Als je minimaal 2 EHBO'ers per persoon heb, heb je toch minimaal 10 personen nodig ;)
Nu waren er 3 mensen in totaal! 3 mensen kunnen geen 5 personen helpen :P

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:09

Ik zou het wat aanpassen in:
1/ Veiligheid/gevaar (zoals je zei)
2/ schat het aantal slachtoffers en hun toestand in (concentreer op de stilste, minst beweeglijke personen)
3/ controleer Ademhaling en bewust(eloos)heid
4/ alarmeer 112
5/ indien geen ademhaling en bewusteloos; start reanimatie
6/ indien ademhaling en bewusteloos; blijf ademhaling controleren, plaats in stabiele zijligging als je deze kan.
7/ Indien niet bewusteloos; stel het slachtoffer gerust en probeer de situatie te achterhalen.
Als geen ruggemergletsel vermoed wordt; laat de patient op een makkelijke manier liggen/ zitten.

8/ start de eerste hulp ; wondes ontsmetten etc als daar de mogelijkheid toe is.

@ bovenstaande; inderdaad, 3 van de 20, nadat die eerste hadden gereageerd, zagen de anderen het ook wel zitten, maar waarschijnlijk omdat ze de rest ook zagen doen... De rest was precies aangeslagen op het eerste moment.
En ja, die simulanten/lotussen, kunnen zelfs brandwondes, steekwondes, openbreuken, mentale problemen etc. prachtig nadoen! petje af!!!

en als je in real life maar met 3 bent, tja, dan moet je het daarmee doen hé ;-)
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 14-12-11 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:10

Jeroennn;Weet ik, Vandaar ook de minstens 1 pp. Minder kan gewoon niet immers.
Dus er had zeker een kwart in de benen gemoeten :)
Kun je met 3 mensen 5 mensen helpen? Ja, als het moet, moet het. Maar niet als er 20 getrainde mensen staan te wachten haha :=

Lotus mensen zijn eng haha en soms op het vervelende af. Gelukkig kom ik zelf niet vaak hele vervelende slachtoffers tegen :P maar de lotussen werken graag tegen hihi

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:13

Inderdaad, de fietser had een openbeenbreuk, dus dat kon wachten. De bestuurder liep rond, maar had een stuur in de maag gekregen, kon eventueel met enige uitleg nog zelf druk op de buik houden. Voorin zat nog een bewusteloze jongen met hoofdwonde, achterin een dame in shock en een klein meisje met hoofdwonde maar goed bij bewustzijn

Voorkeur gaat dus eerst naar de bewusteloze jongen voorin, de oudere dame achterin en de chauffeur.
Bij de andere gaat het niet over leven of dood. Vandaar goed de ernst van de situatie inschatten.
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 14-12-11 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:16

Kijk dat is wel mooi, dat de Lotus mee werkte :j wat bijzonder om diversiteit te hebben! Onze lotussen zijn vaak aardig van dezelfde leeftijd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:17

Heb geen flauw benul van ehbo, dus aan mij heb je geen beste.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:18

Wooww respect voor jouw lotussen inesje15!!
Lotussen kunnen inderdaad eng zijn, vooral als ze goed spelen :=
En jaa inderdaad, zijn de stappen voor het handelen. Maar wij móesten alles volgens HET boekje leren van het Oranje Kruis :')
Af en toe stonden daar ook onlogische dingen in.. maarja, geslaagd is geslaagd :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:19

Ik had tijdens mijn examen zelf eerste hulp nodig, dat is ook best erg toch? :=

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:19

mijn moeder heeft AED cursus gedaan en is geslaagd, elk jaar herhaling..

ik wil dit over een paar jaar ook doen!
ik vind het erg belangrijk dat je mensen zo kunt helpen, het zal je maar gebeuren dat er ineens iemand voor je in elkaar zakt....

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:21

Het was dat jonge meisje haar 1e simulatie, maar ze deed het echt goed! Heb het haar ook achteraf gezegd, ze was 13 jaar schat ik! Haar mama was ook simulante, was namelijk de oudere vrouw achterin.
En eerlijk,... Het meeste heb ik geleerd uit die simulaties, want daar zie je ook echt wat de mensen denken en hoe ongemakkelijk wachten en op mensen inpraten eigenlijk wel is, waarop je mensen moet corrigeren (bijvoorbeeld niet blazen op brandwondes of dergelijke), mensen die nog inspanningen willen verderzetten na pijn op de borst etc...

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:23

vuurneon: hoe krijg je dat voor elkaar ??
En jaa Sussie22, eigenlijk moet iedereen het hebben :j

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:23

vuurneon schreef:
Ik had tijdens mijn examen zelf eerste hulp nodig, dat is ook best erg toch? :=

hahaha :D Ja hoe doe je dat!?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:24

Ik zou niet weten wat gedaan.
Heb ook nog nooit EHBO-cursus of iets dergelijk gehad...