[HK] Daar is ie weer! Ik heb zin in kerst/winter-topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:19

Ik houd jullie zeker op de hoogte :D.

Kopen jullie trouwens een echte kerstboom of hebben jullie een neppert ? Wij willen dit jaar een neppe kopen omdat er ieder jaar met kerst nog maar enkele naalden in de boom zitten en de rest dan al uitgevallen is :+. Wij halen altijd gelijk na sinterklaas een kerstboom.

Rinske

Re: Daar is ie weer! Ik heb zin in kerst/winter-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:20

Altijd een echte, alleen vorig jaar hadden wij door waterschade drogers in ons huis staan, nou, toen was er niet zoveel meer over van ons kerstboompje _O- .
Ik spaar trouwens antieke kerstballen en lichtjes, dus hopelijk de kerstboom helemaal in antieke stijl dit jaar <3 .

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:22

Wij hebben ook een aantal hele oude elementen in de kerstboom. Van m'n oma geweest toen ze het huis uit ging, dat heeft ze toen aan m'n moeder gegeven en een aantal dingen krijg ik later ook (de klokken die bovenin hangen bijvoorbeeld). Ben er altijd helemaal gek van! :j

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:24

Oeh ik kom me ook melden! Wij zijn zelfs het kerstdiner al aan het plannen. En de eerste kerstspullen zijn al gekocht hoor vorige week! :')

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:24

Wie houdt er net zo als ik van mikkemannen ? Vriendin uit Amsterdam had geen idee wat dat was haha, schijnbaar hebben ze dat alleen in de regio waar ik woon. Ben blij dat ik dat niet hoef te missen want ze zijn ZOOOOOOOOOOO lekker :+:. Voor diegene die het niet weten, het is een zoet donkerbruin broodje waar speculaaskruiden inzitten en onbeschrijfelijk lekker met boter en suiker :+:. Ze verkopen ze vanaf nu weer tot na sinterklaas.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:25

Mikkemannen? Nog nooit van gehoord!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:25

Mikkemannen? Nog nooit van gehoord! Klinkt wel erg lekker! :9

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:27

Jullie weten niet wat jullie missen, haha! Raar trouwens dat ze die niet gewoon door heel Nederland verkopen want hier vliegen ze als warme broodjes over de toonbank.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:27

Mikkemannen ken ik ook niet.. maar het klinkt wel erg lekker.
Waar verkopen ze dat?

Dit topic gaat echt heel hard , tegen de tijd dat het december is hebben we al een 3e :')

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:28

Mikkemannen ook nooit van gehoord indd!

Ohh heerlijk kerstfilms! Met mijn sloffen onder mijn elektrische dekentje en een grote kop warme choco!

Tot nu toe heb ik alleen echte gehad (twee jaar), vorig jaar wegens omstandigheden geen kerstgevoel en ook maar geen boom.. Dit jaar nog in dubio!

Iemand nog markten/shows om aan ons lijstje toe te voegen?!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:29

Haha ik ken het ook niet, het klinkt wel lekker Paula!

Zoals ik eerder al zei in dit topic, wij hebben altijd echte bomen. Stuk of 3 :o

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:29

lnda_ schreef:
Mikkemannen ken ik ook niet.. maar het klinkt wel erg lekker.
Waar verkopen ze dat?

Dit topic gaat echt heel hard , tegen de tijd dat het december is hebben we al een 3e :')

Alleen bij ons in de regio Waalwijk/Kaatsheuvel schijnbaar. Wist ik eerst ook niet, ik keek vriendin van me dus ook raar aan dat zij niet wist wat dat waren :+. Dus dames als je een keer naar de Efteling gaat voor sinterklaas, moet je ook zeker even een bezoekje brengen aan een bakker of supermarkt hier!

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:30

Mmm denk dat ik ze nooit ga proeven... |(
Ik vind de Efteling niet leuk... en woon ook niet echt in de buurt..

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:31

Aah jammer ik denk niet dat ik voor Sinterklaas nog naar de Efteling ga..(ook een aanrader voor kerstsfeer trouwens; de winterefteling!) In het Gooi zeker ook niet bekend? Daar woont mijn vriend.. :=

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:31

Mikkemannen ken ik ook niet :+
Al hebben ze bij ons in de supermarkt rond kerst wel van die rood-achtige broodjes, daar zit ook een apart smaakje aan.. Kan best zijn dat dat erop lijkt!

Wij willen ook een echte kerstboom, liefst een blauwspar :D , die vallen niet zo heel erg uit!
Omdat we pas net op onszelf gaan hebben we verder nog helemaal geen spullen..
Dus kerstballen enzo moeten we nog gaan kopen!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:32

Destino schreef:
Mikkemannen ken ik ook niet :+
Al hebben ze bij ons in de supermarkt rond kerst wel van die rood-achtige broodjes, daar zit ook een apart smaakje aan.. Kan best zijn dat dat erop lijkt!

Wij willen ook een echte kerstboom, liefst een blauwspar :D , die vallen niet zo heel erg uit!
Omdat we pas net op onszelf gaan hebben we verder nog helemaal geen spullen..
Dus kerstballen enzo moeten we nog gaan kopen!

Nee, ze zijn echt bruin. Zit namelijk ook kaneel in ofzo :+. :P

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:32

Ik heb al vanaf dat ik heel klein ben een eigen doos met kerstspullen, deze gaan ook zeker mee als ik samen ga wonen :D Toen ik op kamers ging had ik ze ook mee, had drie jaar lang de mooist versierde studentenkamer/boom van Groningen hoor :))

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:33

Dan zal het wel iets anders zijn :') Die smaken overigens wel naar kaneel, maar niet naar speculaas :+

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:34

Sabine schreef:
Aah jammer ik denk niet dat ik voor Sinterklaas nog naar de Efteling ga..(ook een aanrader voor kerstsfeer trouwens; de winterefteling!) In het Gooi zeker ook niet bekend? Daar woont mijn vriend.. :=

Ik woon niet in het Gooi, Maar kom er wel heel vaak.

Maar de winterefteling kent iedereen wel toch? Ik ben er nog nooit geweest maar weet wel wat het is.

Ik haat de efteling niet, maar zou er geen kaartje voor kopen.
Als iemand vrijkaarten heeft ga ik vast wel mee, maar uit mezelf zou ik er nooit heengaan

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:34

Als ik google op mikkemannen krijg ik het volgende recept (van een belgische site trouwens):

http://www.kooknet.be/recept_details.php?id=14

Komt dat een beetje overeen denk je Paula? Dan ga ik het zelf eens proberen te maken :Y)

Haha Inda ik doelde niet op de winterefteling maar op die Mikkemannen, of die bekend waren in het Gooi :)) Dan kon ik ze misschien daar wel krijgen! :D Beetje te snel neergezet denk ik :Y)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:35

Ik sluit me ook even aan, ben ook dol op de kerst, al die lichtjes, heerlijk weer de kaarsjes met kerstgeur.

Iemand nog aanraders voor goede kerstfilms?
Heb er al 1 voorbij zien komen.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:37

Sabine schreef:
Als ik google op mikkemannen krijg ik het volgende recept (van een belgische site trouwens):

http://www.kooknet.be/recept_details.php?id=14

Komt dat een beetje overeen denk je Paula? Dan ga ik het zelf eens proberen te maken :Y)

Haha Inda ik doelde niet op de winterefteling maar op die Mikkemannen, of die bekend waren in het Gooi :)) Dan kon ik ze misschien daar wel krijgen! :D Beetje te snel neergezet denk ik :Y)

Ooooh haha, ja vond 't al zo gek _O- .
Ik denk het niet hoor..heb er echt nog nooit van gehoord. Terwijl ik daar best veel kom en dan ook in de supermarkten, maar nog nooit zien liggen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:38

Gekopieerd van een forum en ik denk dat het hiermee het beste overeen komt:
10 gr. Olijfolie
10 gr. Zout
290 gr. Water
10 gr. Koek / Speculaaskruiden
50 gr. Basterdsuiker
500 gr. Meel
12 gr. Droge gist
20 gr. Suiker
20 gr. Broodverbeteraar
2 eetlepels kaneel

Werkwijze:.

Ingrediënten laten kneden in bakmachine en eerste keer laten rijzen.
Na eerste rijzing deeg uit de machine halen op een met bloem bestoven aanrecht.
Deeg verdelen in 10 gelijke delen en hiervan bolletjes draaien of uitrollen tot een lap van 1 cm. dikte om er poppetjes uit te steken.
Bolletjes of poppetjes op een bakplaat leggen, en bestuiven met bloem.
Bakplaat afdekken met een theedoek en op een warme plaats 1 uur laten rijzen.
Oven voorverwarmen op 220 graden.
Als de oven op temperatuur is de plaat boven in de oven doen en in 18 min. de broodjes of poppetjes bakken op 220 graden.
Na 16 min. plaat uit de oven halen en de broodjes ligt bestrijken met water.(Dit voor de glans)
Plaat terug in de oven om het bakken verder te laten gaan.
Broodjes op een rooster af laten koelen.
Eet smakelijk.

ps. Voor de glans kan men voor dat ze de oven in gaan ze ook bestrijken met opgeklopt ei.
Door het deeg in een broodvorm te doen krijgt men een brood van 800 gram dit moet men dan 30 min. bakken in een voorverwarmde oven op 250 graden.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:39

Chitty Chitty Bang Bang met Dick Van Dyke is voor mij echt een kerstfilm :D En verder Elf <3 , The Grudge, The Santa Clause, ohja en de afleveringen van Gilmore Girls die met kerst spelen krijg ik ook zo'n lekker kerstgevoel van.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:39

Ik ben alleen absoluut geen keukenprinses dus ik zou zoiets al echt niet kunnen maken :+