verhaal achter UGG's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:55

ik weet het niet hoor maar wij hebben thuis schapen en ik weet ook wel hoe geschoren en afgeschoren wol voelt maar dat voelt toch echt wel heeeel veel ruwer aan dan het bont wat in uggs zit,,

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:07

gonnyvdz schreef:
ik weet het niet hoor maar wij hebben thuis schapen en ik weet ook wel hoe geschoren en afgeschoren wol voelt maar dat voelt toch echt wel heeeel veel ruwer aan dan het bont wat in uggs zit,,

Bewerkte wol voelt heel anders dan wol die zo van het schaap af komt.

gonnyvdz

Re: verhaal achter UGG's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:11

hmm maar dat kan toch nooooit zo zacht worden xd?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:29

Ligt mischien ook aan het ras van het schaap?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:36

Ja, daarom wordt er voor UGGs Merino gebruikt, dat weet ik bijna 100% zeker. (Ze gingen nl en keer kijken wat de productiekosten voor een UGG laars waren en daar kwamen dus ook de kosten voor 1 Merino schaap bij)

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:52

vraag het net aan vaders en die zegt indd dat de merino schaap een fijner soort wol heeft dan de gewone texelaar die ik ken n de anderen bekendere soorten uit mijn omgeving

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:36

Mmmh lig nu op mijn schapenvacht vd ikea, maar ga daar toch niet over na denken :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:04

gonnyvdz schreef:
vraag het net aan vaders en die zegt indd dat de merino schaap een fijner soort wol heeft dan de gewone texelaar die ik ken n de anderen bekendere soorten uit mijn omgeving

Klopt dat is al eerder voorbij gekomen. ;)

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:34

ik heb het nog niet voorbij zien komen miss erover heen gelezen...
hoe worden de uggs nou gemaakt? we weten dat het stukje huid bij de billen word weggesneden.
maar dat heeft toch niks te maken met het maken van de uggs? ik las ergens maar ben de site kwijt, dat de lammetjes van deze schapen worden geslacht en gefilt. maar in het topic las ik weer dat ze in china levend gefilt worden...

wat een verschikking ben nog steeds misselijk van dat filmpje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:49

Heeft iemand zich al gerealiseerd dat mulesing niets te maken heeft met uggs? Het gebeurt, of die schapen nu voor uggs gebruikt worden of voor wat anders.
Verder kun je wel heel fanatiek tegen zijn, maar is er een alternatief? Een haalbaar alternatief?
Verder zal ik uggs eens mailen over hoe het proces gaat, van schaap tot uggs......

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:33

Tuurlijk gebeurt het ook voor andere producten, maar het heeft dus wel degelijk met uggs te maken. Je spreekt jezelf tegen. Of heeft dat het voor jou alleen als het proces ALLEEN voor uggs toegepast wordt? Maakt het het minder erg omdat bij andere producten het proces hetzelfde is? Ach uggs is niet de enige, dan maakt het niet meer uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:50

Je snapt het niet. Het gebeurt voor de schapen. Ook als er nooit uggs gemaakt worden. Dus of je uggs koopt of niet, maakt idd niet uit.

Anders worden de schapen opgegeten door maden. Ik weet niet wat fijner is.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:31

Yamcha schreef:
Je snapt het niet. Het gebeurt voor de schapen. Ook als er nooit uggs gemaakt worden. Dus of je uggs koopt of niet, maakt idd niet uit.

Anders worden de schapen opgegeten door maden. Ik weet niet wat fijner is.

Ik snap het wel degelijk, maar je maakt mij niet wijs dat iedereen met dit type (of misschien ook andere typen) schaap dit uitvoert hoor. En zeker niet op deze manier. In principe zouden alle schapen, zeker die met een langere staart, hier last van kunnen hebben namelijk. Ik heb wel schapen gezien met maden (beginstadium), maar daar werd toch wat humaner mee omgesprongen.
Het zijn 2 uitersten waar we het nu over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:54

Punt is, dat dit niet wordt gedaan om uggs te maken, en geen uggs meer kopen dus geen oplossing is.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:01

En dat heb ik dus ook nooit beweerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:13

Dat zeg ik ook niet.

Anderen in het topic wél, en er worden zelfs mensen voor dierenbeul uitgemaakt. Ik vind dat dom en kortzichtig, en mijn reactie was vooral daarop gericht.
Jij lijkt uit wat ik zeg op te maken dat ik het goed vindt dat mulesing gebeurt. Dat is niet het geval, ik zie alleen geen haalbaar alternatief. De algemene tendens hier is om dan maar geen uggs meer te kopen, en dat is echt veel te kort door de bocht.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:50

Je zei al dat jij vond dat er geen haalbaar alternatief was. Wat ik opmaak uit jouw woorden is dus niet dat je het goed vindt, dat zeg je daar niet mee. Begrijpend lezen kan ik nog wel hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:23

Heel fijn :D

Het is echt frustie om iets keer op keer te moeten uitleggen :+

Ik ben het met je eens, dat het absoluut niet humaan is, wat er gebeurt. Maar ik merk ook dat ik wat moeite heb met de term dierenmishandeling. Dat zou het zijn als het gedaan werd zonder enig doel, maar nu gebeurt het om schapen tegen die vleesvliegen te beschermen, niet om ze te mishandelen. Dat maakt het niet minder erg oid, en ik weet in dit geval niet of het middel nu erger is, of de kwaal......

Ik weet alleen niet hoe je die mensen zou kunnen stimuleren om álle schapen op een humane, diervriendelijke manier zou kunnen beschermen tegen die vleesvliegen. Ik weet wel dat geen uggs kopen niet helpt, dat zet echt totaal geen zoden aan de dijk. Er moet toch een andere oplossing zijn?

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:58

Wat je zegt, geldt hier nu ''het doel heiligt de middelen'' of niet?
Ik weet het ook niet. Humaan en vriendelijk betekent vaak ook dat het meer tijd en moeite kost, zo simpel is het. En tijd is geld voor deze mensen. Niet dat dat het goed praat, zeker niet, maar ja wat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:19

Ja, een soort van, al vind ik het middel ook erg, schapen op laten vreten door maden, en er iets aan kunnen doen, en dat niet doen, dat is ook dierenbeulerij, snap je.......

Dat is het punt..... wat dan wél.....

Er lijkt niet echt een alternatief.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:01

Tsja, er zijn alternatieven, helaas zal dat niet voor iedereen haalbaar zijn aangezien niet iedereen er zoveel tijd in wil steken om bijv de schapen zo vaak te controleren... en men zal waarschijnlijk ook geen andere rassen willen nemen, omdat die minder mooie wol hebben. Gaat uiteindelijk toch om het geld.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 23:01

discussies!
dat was mijn punt ook een beetje het mulesing heeft niks met de uggs te maken, maar ik vraag me af wat er precies gebeurd met het schaap voor dat het een ugg is... wat gebeurd er na het mulesen? word de ugg gemaakt van lammetjes die eerst geslacht worden en daarna gefilt? dan vind ik het namelijk een heel ander verhaal.. maar niemand kan echt antwoord geven op de vraag wat gebeurd er in de precies..... Uggs vertelde dat de uggs gemaakt werden nadat het dieren werden geslacht voor consumptie.. dit heb ik alleen gelezen via google en dan over pamela anderson haar opstand hierover.. dus weer niet echt iets zwart of wit.. maja is er wel iets zwart op wit te vinden.. wat nou als ze ons vertellen dat de dieren keuring netjes worden geslacht en daarna het vel word gebruikt.. niemand die het even kan checken....

blijf er een heel naar gevoel over hebben......

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:31

Denk je dat Uggs eerlijk antwoord gaat geven dan, ALS het niet op de door jouw aangegeven manier gebeurd? Ofwel, villen terwijl ze nog niet dood zijn. Lijkt me niet, dan krijgen ze gelijk allerlei dierenbeschermingsorganisaties over zich heen. Merino's lijken me ook geen schapen die ze gebruiken voor consumptie? Wat er over blijft zal heus gebruikt worden, maar denk niet dat consumptie de hoofdreden van het slachten is bij deze schapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:42

Yamcha schreef:
Ja, een soort van, al vind ik het middel ook erg, schapen op laten vreten door maden, en er iets aan kunnen doen, en dat niet doen, dat is ook dierenbeulerij, snap je.......

Dat is het punt..... wat dan wél.....

Er lijkt niet echt een alternatief.

Het alternatief lijkt me uitzoeken wat je koopt, en alleen producten kopen waarvan ze op een (voor jou) acceptabele manier gemaakt zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het enige alternatief voor mulesing is dat de schapen worden opgevreten door maden, er zijn vast diervriendelijkere alternatieven, al zou ik er eens echt in moeten duiken om uit te vinden wat dan precies.

Als niemand (of veel minder mensen) meer producten waarvoor de schapen zo behandeld worde koopt, maar wel producten van wol die diervriendelijk gemaakt zijn, dan valt het kwartje bij de producenten wel, op de lange termijn.
Nadenken over wel of geen Uggs, eigenlijk nadenken over wat je wilt, lijkt me dus geen gek begin.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:51

het ''vlees van de kont afsnijden'' is al 'n tijdje verboden in Australië.