Drugsgebruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:54

Inney schreef:
ik weet niet of ik dit wel zo'n goed topic vind voor bokt :n. Er word bijna aangeraden om het maar eens te proberen. En dat terwijl hier ook jonge gebruikers op zitten. Als je dit leest lijkt het net alsof je het over een of ander snoepje hebt. Nee, ik vind dit geen fijn topic voor op dit forum. Het laat drugs te onschuldig over komen imo.

Daar heb jij een punt!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:55

ik denk dat het juist een goed topic is. Er staan niet alleen maar positieve verhalen in en het maakt ook bewust over drank.. want wat meisjes en jongetjes van 13 met drank moeten snap ik nog steeds niet..

Urbanus

Inney schreef:
ik weet niet of ik dit wel zo'n goed topic vind voor bokt :n. Er word bijna aangeraden om het maar eens te proberen. En dat terwijl hier ook jonge gebruikers op zitten. Als je dit leest lijkt het net alsof je het over een of ander snoepje hebt. Nee, ik vind dit geen fijn topic voor op dit forum. Het laat drugs te onschuldig over komen imo.

Ik lees juist overal de risico's, en dat iedereen vindt dat je er voorzichtig mee om moet springen als je al besluit om het te doen.

Anoniem

Ik discussier toch op een volwassen manier en ga toch geen appels met peren vergelijken? Ik probeer mijn mening niet door te drukken maar er wordt wel heel agressief gereageerd.
Idd Iney, er wordt mij ook aangeraden om het eens te proberen zodat ik maar eens kan zien hoe het is.

En dames jullie zitten zo leuk te vertellen hoe gaaf het wel niet is en wat voor dingen je allemaal meemaakt, dat lijkt me behoorlijk beinvloedend voor sommigen hoor.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:56

Dankje DeadxStar. :) Is ook wel 's anders geweest hoor.. (Qua oordelen)

Veseosunce, daar heb je gelijk in.. Maar drugs/roken vind ik toch nog wel iets anders dan eten. Drank is niet perse omdat het schadelijk is, maar omdat ik er gewoon totaal niets mee heb. Op een of andere manier trekken die dingen mij allemaal echt totaal niet. Geen behoefte aan dus vandaar ook nooit geprobeerd. Als het nou gezond was geweest had ik het misschien nog eens geprobeerd, dat bedoel ik meer. :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:58

Ja maar ik lees ook dat je het 'best een keer kunt doen' als je maar naar die risico's kijkt. Best hoor, je eigen keuze, maar de meesten hier zijn volwassen en kunnen objectief naar die risico's kijken. Maar als jonge gebruikers dit lezen, kan ik me voorstellen dat ze nieuwsgierig worden (want er worden veel positieve verhalen gepost, ook van 'bekende bokkers') en dat vind ik dan weer het gevaar, want dan kun je imo niet meer objectief naar risico's kijken. Ik zeg niet dat dit topic per definitie slecht is, maar op dit forum vind ik het niet gepast. Het spijt me als ik daarmee op tenen trap..

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:58

Oke, ik snap je punt Rianne. :)

Joolien, er staan hier ook zeker wel dingen waarin staat dat drugs helemaal niet je van het is hoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:59

Joolien schreef:
Ik discussier toch op een volwassen manier en ga toch geen appels met peren vergelijken? Ik probeer mijn mening niet door te drukken maar er wordt wel heel agressief gereageerd.
Idd Iney, er wordt mij ook aangeraden om het eens te proberen zodat ik maar eens kan zien hoe het is.

En dames jullie zitten zo leuk te vertellen hoe gaaf het wel niet is en wat voor dingen je allemaal meemaakt, dat lijkt me behoorlijk beinvloedend voor sommigen hoor.

Ik vind jou manier van discussiëren juist verre van volwassen, vol met aannames en vooroordelen. Verder raad ik niemand aan om het te doen, ik weet ook niet wie dat wel doet, zeker bij zo iemand als jij, ik zal zo eens terug lezen, maar het lijkt me niet de bedoeling van dit topic.

However, er wordt in dit topic om ervaringen gevraagd, daar zitten positieve en negatieve bij. Ik heb overwegend positieve verhalen, een ander negatieve, inclusief foto's van junks. Zo werkt dat toch met alles?

edit: Kun je quoten Joolien, waar jou wordt aangeraden om drugs te gebruiken?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:02

suikermeisje schreef:
Depende schreef:
Qua drugs ben ik een beetje een mietje (geworden). In de pubertijd heb ik redelijk wat wiet gerookt, een enkele keer wel wat minder leuk gehad maar over het algemeen prima. 1x heb ik coke gehad en dat was een te goede ervaring. Aangezien ik van mijzelf weet dat ik vrij verslavinggevoelig ben heb ik sinds deze ervaring geen drugs meer gebruikt, alleen sporadisch een drankje.

@ Suikermeisje, mijn docent Nederlands op de middelbareschool kon erg goed verhalen vertellen, over zijn jeugd en wat hij daar allemaal had meegemaakt. En dus ook over de drugs die hij had gebruikt, niet alle verhalen waren even leuk (sommige daarentegen waren erg grappig en kan ik nog zo navertellen). Voor sommigen een echte eye-opener. Maar niemand respecteerde hem minder omdat hij in het verleden, sporadisch drugs had gebruikt en hier eerlijk over praatte.

O ja ik zat niet op vrije school, op een 'gewone' regionale scholen gemeenschap.

Wij moeten dit eerste jaar al stage gaan lopen, als je dan iemand in de klas hebt met rode ogen etc... Ik geloof niet dat die kinderen uit de eerste het allemaal zo op prijs stellen. Bij een leraar die ouder is, die zijn ervaringen verteld vind ik het een ander verhaal...
Weet ook niet wat een vrij school ermee heeft te maken? Is ook maar gewoon een school hoor, heb er zelf een jaar op gezeten, mijn buurkinderen hun hele schoolleven!

Iemand zei hier dat drugsgebruik misschien een minder groot probleem is op een vrije school dan een Christelijke school. Maar op mijn oude openbare school maakte ook niemand er een probleem van. Tuurlijk staat een docent niet stoned voor de klas maar wat je in het weekend doet gaat niemand iets aan.

Verder ga ik met Knoffer mee. Vertellen uit eigen ervaring waarom iets een minder goed idee is werkt over het algemeen bij pubers beter dan zeggen: 'Niet doen!'. En er geen reden bij geven

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:05

Het valt mij ook op dat er zo makkelijk wordt gedaan over dat 'best eens een keer doen'... Sommige mensen doen er zo nuchter over!! Het lijkt wel of het gewoon 'hoort' dat je het een keer uitprobeert, als je op sommige forums kijkt... Hoe komt dat dan zo?
Ik ken ook types waarvan ik het totaal niet zou verwachten... Neem mijn ouders, totaal geen rebelse tieners/adolescenten geweest, vooral mijn moeder niet... En toch ook (vroeger) een paar keer wiet uitgeprobeerd... Het is echt zulke rommel, dat kun je gewoon niet zien als iets dat 'je wel leuk ff een keertje kunt proberen'. Veel te veel risico's. Het is idd zeker geen snoepje, de werking van drugs is echt gevaarlijk, doet veel meer met je lichaam dan sommige mensen blijkbaar denken.
Mijn vader heeft er ook een keer een rotervaring mee gehad, was de 2e keer geloof ik, en ook meteen de laatste. Hij was echt flink ziek geworden van dat spul. Snap gewoon niet dat je je lichaam dat voor de lol aandoet.

Maar goed, zelf zou ik het dan ook nooit gebruiken. Veeel te bang ben ik voor dat spul, en dan vooral de effecten... Ik kan echt niet tegen controleverlies, alcohol heb ik daarom ook nog nooit gedronken. En geen behoefte aan ook! :)
Laatst bijgewerkt door Rosa__ op 02-09-11 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:05

Ik denk dat je bij pubers sowieso de dialoog open moet houden wat betreft seks, drank en drugs. Goede voorlichting geven, de risico's benoemen. Niet meteen met het vingertje wijzen, want als het stiekem gebeurt zijn de risico's nog groter.

Ik weet dat er 10 jaar geleden een fotostrip in de CJP gids stond, over XTC. Daarin stond hoe je XTC gebruikt, dat je bijvoorbeeld voldoende moet drinken, óók als je geen dorst hebt.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:06

Ik ben het toch echt met Joolien eens. Als uitgaan leuker is mét drugs ligt dat vooral aan je persoonlijkheid (das mijn mening, niet vanaf te brengen). Ik kan er echt met mijn volle verstand niet bij dat iemand gewoon voor de lol die troep rookt/snuift/spuit/slikt. Geen enkel (maar dan ook geen greintje) respect voor.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:06

suikermeisje schreef:
En idd, ik snap ook echt niet waarom mensen die rommel gebruiken, gemaakt uit allerlei troep....
en over 20 jaar zielig zijn als ze op hun sterfbed liggen, heb dan nooit zo'n medelijden met mensen. Net als mensen die longontsteking krijgen maar nog wel kunnen roken, nou van mij krijg je geen begrip, daarin ben ik gewoon een lompe boer :D

Idd lomp, maar vooral oppervlakkig. Lees anders even de posts van de mensen hier die onderbouwd vertellen waarom ze de keuze maken wel te gebruiken en geef daar een reactie op. Je hebt ook duidelijk geen weet van drugs, want er zitten nogal verschillen tussen verschillende soorten drugs en je hebt verschillende soorten gebruikers. Ik zal proberen het even kort te schetsen:

Je hebt...ik zal maar zeggen...junkies, die voor hun drugsgebruik al een moeilijk leven hadden (bijvoorbeeld compleet verwaarloosd door hun ouders, of erger) en met verkeerde mensen in aanraking zijn gekomen, waardoor ze verder in de oliebol zijn getrokken. Dit zijn de mensen die vaak verslaafd raken aan heroine, meth of dat soort bende. Deze mensen liggen wellicht na 20 jaar op een sterfbed door de drugs ja. Dit zijn mensen die mentaal sowieso al zwak waren, dus laat staan hoe moeilijk het voor hun is om er weer uit te komen na een foutje en vervolgens de verleiding niet kunnen weerstaan. Nu hoef je ook echt niet ontzettend medelijden ermee te hebben, maar je kunt wel iets subtieler en minder kort door de bocht zijn. Mensen maken fouten en niet iedereen heeft een goed stel hersens, is heel verstandig, heeft veel zelfbeheersing en staat sterk in zijn/haar schoenen.

Dan heb je de recreatieve gebruiker. Deze mensen gebruiken andere drugs dan de bovengenoemde groep. Deze mensen gebruiken omdat ze het leuk vinden. (Of omdat je het stoer vindt en je kunt geen nee zeggen, maar imo ben je dan nog zwakker dan de 'junkies'.) Soms wordt leuk te leuk en dan is het niet meer leuk. Maar heel veel recreatieve gebruikers springen bewust met drugs om.

No_No schreef:
loveidefix schreef:
gewoon uitproberen he ;) bij mij heeft het verder niets kapot gemaakt, maar nu is wiet ook niet erg verslavend natuurlijk...
gebruik je wel drank? of gebruik je helemaal geen verdovende middelen?

Volgens mij weet je niet waar je het over hebt..
Mijn ex was verslaafd aan wiet en is er ook eens voor opgenomen. De THC is tegenwoordig zo sterk dat wiet eigenlijk niet meer onder softdrugs geplaatst kan worden! Ik heb voldoende mee gemaakt met mijn ex mbt drugs gebruik. Begin er niet aan! Voor vragen e.d. kan je mij via PB benaderen

Deze ervaringen zijn natuurlijk persoonlijk en kan per persoon verschillen. Wiet kan zeker verslavend zijn. Net als alcohol. Maar dat betekent niet, dat het niet mogelijk is om het op een 'goede' manier te gebruiken. Mijn ervaring in mijn omgeving, is slechter met alcohol dan met wiet, maar daarom ben ik nog niet tegen alcohol.

Wat betreft THC waarden, je kan ook buitenwiet kopen of zelf kweken, stuk minder THC.

Joolien schreef:
Veseosunce schreef:
Ze functioneert toch nog gewoon normaal? Lijkt me verder dat ze nog wel gezond is dan. ;)

Kom op zeg van recreatief gebruik ga je echt niet dood...

Jij bent wel heel positief ingesteld. Hoe vaak hoor je niet dat iemand onwel wordt van drugs door een keertje uitproberen. Ik zou maar voorzichting zijn met je woorden.

Veel ongelukken gebeuren door een slechte voorbereiding en weinig kennis. Helaas is niet iedereen verstandig.

Joolien schreef:
Iloonie schreef:
Blijkbaar is het voor mensen die er niets mee te maken hebben heel moeilijk te begrijpen dat er ook soort van recreatief gebruik is en dit kun je nog verdelen en veel gradaties.

Onlangs is aangetoond dat het regelmatig eten van ham en salami de kans k anker vergroot. Stoppen we nu met eten van ham??

8)7 Dit is dus weer echt goedpraten, dat vind ik wel heel apart hoor. Blijf realistisch en volwassen discussieren.

Dit is niet het goedpraten, dit is het in perspectief plaatsen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:08

PussInBoots schreef:
Ik ben het toch echt met Joolien eens. Als uitgaan leuker is mét drugs ligt dat vooral aan je persoonlijkheid (das mijn mening, niet vanaf te brengen). Ik kan er echt met mijn volle verstand niet bij dat iemand gewoon voor de lol die troep rookt/snuift/spuit/slikt. Geen enkel (maar dan ook geen greintje) respect voor.

Edit: Oh, ervaringen uit eerste hand? Op wel één jointje na (vreetkick verders niets) zul je die van mij niet horen, zijn er niet en zullen er niet komen.

Dus dan maar zo: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ver ... varen.html

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:08

Toen ik zo'n jaar of 18 - 20 jaar oud was, heb ik wel dingen uitgeprobeerd :o
Spacecake, joint, cocoïne. Allemaal eenmalig want ik vond er niets aan gelukkig.

Spacecake heb ik niks van gemerkt sowieso.
Van de joint ben ik doodziek en kotsmisselijk geworden.
Cocaïne stond ik op m'n kop, dus was ook niks.

Ik heb een broer die alcoholist is geweest (is nu al weer jaren 'nuchter') maar dat is niet minder erg dan een drugsverslaafde.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:15

Even de top tien lijst van gevaarlijke drugs op gezocht, volgens de BBC

1. Heroin - Popular street names include smack, skag, and junk. Street price is between £10-20/bag, 300,000 UK users and kills 700 people a year in the UK.

2. Cocaine - Often referred to as snow, flake, coke, and blow. Street price is £30-60/g powder and there are 780,000 UK users. There are 214 UK deaths a year.

3. Barbiturates - Popular slang names include yellow jackets, reds, blues, Amy's, and rainbows. Street price is £1-2/tablet and they kill 20 a year in the UK.

4. Street Methadone - Street price is about £10/100ml, there are about 33,000 illegal UK users and 295 a year die.

5. Alcohol - Street price starts at £1 and a huge 40 million in the UK use the drug which is responsible for 40,000 deaths each year.

6. Ketamine - A powerful hallucinogen, often referred to as Special K. Ranging from £15-40/g Special K has about 100,000 users and there is on averag one death a year in the UK

7. Benzodiazepines - A family of sedative drugs. The 100,000 UK users pay about £1 for 4 x 5mg capsules and 406 people in the UK die each year.

8. Amphetamines - Known as billy or speed. Street price from £8-12/wrap, UK users: 430,000 and there are 35 UK deaths a year.

9. Tobacco - Easily available in shops, tobacco costs about £5 and there are 10m UK users. A massive 114,000 die each year.

10. Buprenorphine - Also called bupe or subbies. Street price is £2 for 4 x 8mg capsules and the nummber of users in the UK is unknown. There are about 2 UK deaths a year.

Read more: http://www.metro.co.uk/news/96165-top-1 ... z1WnwWFEgY

dit is de Amerikaanse lijst http://www.topyaps.com/top-10-dangerous-drugs/

Mijn punt is, weet wat je doet, als je het doet. Of dat nou gaat om roken, een jointje, een glas wijn of een pilletje.

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:19

Genoeg dingen uitgeprobeert en er superleuke herinneringen aan over gehouden! En tuurlijk ook weleens beroerd gevoelt achteraf maargoed dat weet je van te voren. Daarbij vind ik mensen die gebruiken 9 vd 10 keer stukken gezelliger dan mensen die drinken. Als mensen willen gebruiken laat ze lekker....'t is leven en laten leven mensen ;)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:19

Ik vind dit eigenlijk ook not-done hier op bokt. We hebben hier een flink aantal gebruikers van onder de 18. En een "Heb jij wel eens geexperimenteerd-topic" zet natuurlijk tot op zekere hoogte aan om dit ook te gaan doen. Dan ben je immers koel en hoor je er helemaal bij.

Ik ken helaas de gevolgen van drugsgebruik op de lange termijn, en geloof me.. ook voor de naaste familie en omstanders zijn deze gevolgen een regelrechte hel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:20

Knoffer schreef:
Joolien schreef:
8)7 Dit is dus weer echt goedpraten, dat vind ik wel heel apart hoor. Blijf realistisch en volwassen discussieren.

Dit is niet het goedpraten, dit is het in perspectief plaatsen.

Maar totaal niet toepasbaar in deze situatie imo.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:21

Joolien schreef:
En dingen die ik zeg zijn niet alleen aannames, je weet zelf ook wel dat het risico met zich mee brengt. Misschien ben ik dan heel agressief in mijn mening maar dit wordt toch wel zwaar ondersteunt door feiten.

Dat paardrijden een behoorlijk risicovolle sport is wordt ook ondersteund met feiten, en tóch rij je paard. Sterker nog, je springt vrij hoge hindernissen, dus je vergróót het risico dat er sowieso al is ook nog eens... Maar blijkbaar haal je er genoeg plezier uit om het de risico's waard te vinden :) Ik doe aan bergbeklimmen en sportklimmen, ook een riskante sport, moet er zelfs een aparte verzekering voor afsluiten. Maar ik vind het uitzicht op de berg, de mentale overwinning en het plezier zwaarder wegen dan het risico dat ik naar beneden flikker omdat ik een misstap gedaan heb of omdat mijn zekermateriaal faalt.

En da's met drugsgebruik in mijn ogen net zo. Dat is niet goed praten, want wanneer jij nu gaat vertellen dat je netjes met cap en bodyprotector rijdt en je paard goed traint is het toch ook geen goedpraten? Feit is gewoon dat er aan zowel drugsgebruik als paardrijden risico's kleven. En aan jou, mij en iedereen de keuze om af te wegen wanneer we de risico's groter vinden dan het plezier/genot dat het oplevert. Jij kan (en zou ook niet moeten willen) niet bepalen waar die balans voor iemand doorslaat naar de ene (paardrijden want risico's zijn te beperken) of andere (niet paardrijden want het gaat toch wel erg vaak goed fout) kant.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:22

Anne. schreef:
Ik vind dit eigenlijk ook not-done hier op bokt. We hebben hier een flink aantal gebruikers van onder de 18. En een "Heb jij wel eens geexperimenteerd-topic" zet natuurlijk tot op zekere hoogte aan om dit ook te gaan doen. Dan ben je immers koel en hoor je er helemaal bij.

Ik ken helaas de gevolgen van drugsgebruik op de lange termijn, en geloof me.. ook voor de naaste familie en omstanders zijn deze gevolgen een regelrechte hel.

Ik vind de topics over seksueel misbruik veel schokkender om te lezen...

patatkraam

Re: Drugsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:23

Dan kun je nergens meer over praten..

Tja uitproberen, ik vind dat het moet kunnen. Moet iemand geheel zelf weten toch? Als iemand het niet wil ook prima. Je moet wel goed oppassen inderdaad met de risico's.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:25

MarcoBorsato schreef:
Anne. schreef:

Ook dat vind ik niet thuis horen op Bokt. Daarnaast is een topic over seksueel misbruik natuurlijk niet te vergelijken met een topic als deze.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:25

MarcoBorsato schreef:
Anne. schreef:

Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:26

Ja het is wel zo dat paardrijden ook risicos met zich mee brengt maar ik geloof niet dat dat in negatieve zin verslavend is of bij elke keer doen/gebruiken schade aan het lichaam toe brengt. En ook seksueel misbruik is niet verslavend...