gohya schreef:Het plaatsje Bergeijk spreken ze uit op t.v. als Berg-eik.
Ja mijn grote frustratie.

Tis Ber-geijk! Niet Berg-eijk. Ookwel uitgesproken als: Bugaik
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ffortuna schreef:Kerstomaatjes wordt ook vaak fout gelezen/gezegd. Als kerst-omaatjesipv kers-tomaatjes, hahahahaha.
Enneh: ik zeg ook automatisch etc. wel met een au, maar auto toch echt als oto.
bo0tjeee schreef:JunkDeLuxe schreef:En sorry ik moet het gewoon vragen. Hoe in godsnaam spreek ik dan Leeuwaarden correct uit?! Ik zou het gewoon zeggen zoals het er staat..
Lee - u - warden
Kwanyin schreef:Ik vind ooto juist zwaar ordinair klinken.
Maar spreken jullie dingen als "automatisch", "automaat", "autocad" (computerprogramma), "automutulatie"... ook allemaal met oo dan?
Embe schreef:Citaat:De AUto was stuk dus gingen we met de trAm naar de snAckbar
Ooohhh, gruwel
Anoeska schreef:Ik vind AUto echt heel ordinair klinken. Ik zeg dus ook altijd OOto.
NatasjavE schreef:Kwanyin schreef:Ik vind ooto juist zwaar ordinair klinken.
Maar spreken jullie dingen als "automatisch", "automaat", "autocad" (computerprogramma), "automutulatie"... ook allemaal met oo dan?
Nee, das dan weer heel gek..das bij mij allemaal met de AU
Anoeska schreef:Oh ja, heel erg 'museums'! En het verschil tussen kunnen/kennen en liggen/leggen niet weten, dat vind ik ook zo dommig!
ellepel schreef:maar is het dan trekker of tracktor?
AppelQueen schreef:Anoeska schreef:Ik vind AUto echt heel ordinair klinken. Ik zeg dus ook altijd OOto.
haha helemaal mee eens, ik vind museums ook erg dommig overkomen (!) hoewel het dus wel mag van de dikke van dalen![]()
ook irriteer ik me aan mensen die constant HUN zeggen terwijl het in 90% van de gevallen zij moet zijn. En als iemand zeg "Hij is langer als mij" dan denk ik ook altijd bij mezelf "jij bent een stuk dommer DAN IK"
Ik geef les op een school en het irriteert me mateloos hoe slecht een bepaalde groep jongeren de Nederlandse taal beheerst.