Het is AUto, niet OOto!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:39

gohya schreef:
Het plaatsje Bergeijk spreken ze uit op t.v. als Berg-eik.

Ja mijn grote frustratie. :D
Tis Ber-geijk! Niet Berg-eijk. Ookwel uitgesproken als: Bugaik

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:39

Ffortuna schreef:
Kerstomaatjes wordt ook vaak fout gelezen/gezegd. Als kerst-omaatjes :') ipv kers-tomaatjes, hahahahaha.

Enneh: ik zeg ook automatisch etc. wel met een au, maar auto toch echt als oto.

_O- _O- :')

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:40

Ffortuna schreef:
Kerstomaatjes wordt ook vaak fout gelezen/gezegd. Als kerst-omaatjes :') ipv kers-tomaatjes, hahahahaha.

Enneh: ik zeg ook automatisch etc. wel met een au, maar auto toch echt als oto.

Tja of bommel-ding (bom-melding)
en ik was 12 zat op een typcursus en moest een hele tekst overtypen.. het ging over een polle-pel.
Pas aan het einde van de tekst dacht ik : oww het is een Pol-lepel

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:40

bo0tjeee schreef:
JunkDeLuxe schreef:
En sorry ik moet het gewoon vragen. Hoe in godsnaam spreek ik dan Leeuwaarden correct uit?! Ik zou het gewoon zeggen zoals het er staat..

Lee - u - warden

Zullen we dat maar niet gaan doen lee-u-warden :P
Je spreekt het gewoon uit zoals het er staat, dus Leeuwarden ( en dan leeuw zoals het beest leeuw :P ) of gewoon Liwwadden, dan snappen we je ook wel ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:41

Kwanyin schreef:
Ik vind ooto juist zwaar ordinair klinken :') .

Maar spreken jullie dingen als "automatisch", "automaat", "autocad" (computerprogramma), "automutulatie"... ook allemaal met oo dan?

:j

Al weet ik autocad niet helemaal zeker, omdat dat een merknaam is, die ik niet ken. Maar als ik het ergens van zou moeten oplezen, dan zou ik zeker OOtocad zeggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:41

Of Ljouwert. :j

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:44

Embe schreef:
Citaat:
De AUto was stuk dus gingen we met de trAm naar de snAckbar

Ooohhh, gruwel :r

En zo spreken wij in België dat dus wel uit :) . Als je bij ons met ooto en trem komt aandraven denken wij, Antwerpenaren: daar heb je weer een Hollander die net wil spreken :') (Ja, in Antwerpen worden Nederlanders meestal allemaal Hollanders genoemd, foutje in ons taalgebruik)
Snackbar is dan weer zo'n woord dat wij noooooit zouden gebruiken en typisch Nederlands is denk ik. Wij zeggen gewoon naar waar we echt gaan: broodjeszaak, frituur, kipburger halen, pitta, ...

Ach, ik heb zoveel Nederlandse vriendinnen en ik ga me echt niet ergeren aan iemands taalgebruik, aangezien ik zelf mijn Antwerps dialect gebruik en ik vrienden over heel Vlaanderen en Nederland heb die toch allemaal andere uitspraken hebben. Erger je dood waaraan je je wil ergeren, maar het leven is zoveel leuker zonder ergernissen over kleine dingen zoals taalgebruik (dialecten zijn toch mooi en een deel van de lokale cultuur?) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:47

Ine23: ik durf het bijna niet te vragen, maar... pitta :? wat is dat?

In Limburg noemen ze de snackbar ook de frituur. En in Amsterdam noemen m'n vriendinnen de snackbar de 'snakbar', dus 'snak' met een A uitgesproken (i.p.v. met een E). :+

Ik vind die verschillen zelf ook alleen maar leuk, toch wel bijzonder dat er in zo'n klein gebied zoveel taalverschillen zijn.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:48

Anoeska schreef:
Ik vind AUto echt heel ordinair klinken. Ik zeg dus ook altijd OOto.

haha helemaal mee eens, ik vind museums ook erg dommig overkomen (!) hoewel het dus wel mag van de dikke van dalen :r
ook irriteer ik me aan mensen die constant HUN zeggen terwijl het in 90% van de gevallen zij moet zijn. En als iemand zeg "Hij is langer als mij" dan denk ik ook altijd bij mezelf "jij bent een stuk dommer DAN IK"
Ik geef les op een school en het irriteert me mateloos hoe slecht een bepaalde groep jongeren de Nederlandse taal beheerst. -:(-

Anoeska

Re: Het is AUto, niet OOto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:51

Oh ja, heel erg 'museums'! En het verschil tussen kunnen/kennen en liggen/leggen niet weten, dat vind ik ook zo dommig!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:51

@Ffortuna: Euhm pita? Zo'n broodje met shoarmavlees en sla etc in?
Als wij dan toch het over "snacks" hebben zeggen wij ook gewoon snAks, want in Antwerpen zijn we redelijk enthousiast in het uitspreken van onze A :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:54

NatasjavE schreef:
Kwanyin schreef:
Ik vind ooto juist zwaar ordinair klinken :') .

Maar spreken jullie dingen als "automatisch", "automaat", "autocad" (computerprogramma), "automutulatie"... ook allemaal met oo dan?

Nee, das dan weer heel gek..das bij mij allemaal met de AU

Dat is toch niet logisch zo :') .

Ik heb vroeger heel veel moeite gehad met bommelding. Dat was voor mij bommel-ding. Het heeft volgens mij een jaar geduurd eerdat ik het doorhad. Al die tijd gedacht dat 'bommel'-ding een speciale naam was om te zeggen dat iemand een bom had gemeld. }:0

Vorig jaar zat ik op school te staren naar een briefje tegen een deur: "panelgesprek)... "panèlgesprek...panèl...." "jong, pènelgesprek!" "aaaaahja tuurlijk" :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:55

Ine23 schreef:
Erger je dood waaraan je je wil ergeren, maar het leven is zoveel leuker zonder ergernissen over kleine dingen zoals taalgebruik (dialecten zijn toch mooi en een deel van de lokale cultuur?) :)

:j :j :j Helemaal mee eens.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:57

Anoeska schreef:
Oh ja, heel erg 'museums'! En het verschil tussen kunnen/kennen en liggen/leggen niet weten, dat vind ik ook zo dommig!

Dat vind ik soms ook zo vaag, wanneer ze beginnen met "Jaha, en ik kon die jongeh erg goed...!" (Krijg dan hele rare beelden voor me }> ). En dan hebben ze het over kennen...

Oke, wij zouden ook zeggen : "Den ken 'k wa", maar dat vind ik echt dialect..."Ik kon hem wel" is dat niet (wat kon je wel? :') )

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:57

Als je elkaar maar begrijpt is het goed toch?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:58

Whaha, ook meteen zeuven pagina's :P

Mij valt percies (perzisch) altijd op ipv precies...maar daar stoor ik me niet, vind het alleen maar grappig.

En het verschil tussen kennen kannen kunnen we niet!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:59

Ik spreek alles met AU uit als OO.....dat gaat ootomatisch :D

Ik heb een collega die er heilig van overtuigd is dat het woord "verders" een bestaand woord is...hoe vaak ik dat wel niet uit een mail of brief heb moeten halen :Y)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:00

ellepel schreef:
maar is het dan trekker of tracktor?
:+

Trektor :+
Hier werd ik op gecorrigeerd toen ik op de bus kwam, want een trekker is trekker met oplegger of zonder oplegger en een tractor is waar de boeren op rijden haha.
Nu zeg ik trektor, tractor kan ik echt niet goed uitspreken! :D

Ach ja kleine foutjes, dialect etc. Nee ik kan me er niet druk om maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:02

Hihi TS je lijkt mijn oma wel , die kan er ook zo driftig om worden als ze het weer hoort op TV , OOto , kan ze zo lekker van gaan mopperen :P

Zelf noemt ze een bodywarmer een buddywarmer :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-06-11 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:02

Auto komt uit het Grieks en betekent niets anders dan 'zelf'. Zit dus niets frans aan! :D
Dus au, geen oo! Maar persoonlijk zou ik me er niet aan storen!! :n :D

En bij trektor denk ik aan een trekkend insect! _O-
Trekker of tractor. maar wij zeggen trekker.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:06

De eerste die geen uitspraakfoutjes maakt, moet nog geboren worden volgens mij :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:08

inplaats van langs hoor je ook heel van langes.. of duizend word uitgesproken als duuzend,.. ik kan er altijd wel om lachen

Boras schreef:
De eerste die geen uitspraakfoutjes maakt, moet nog geboren worden volgens mij :)

Inderdaad leven en laten leven ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:08

Ik vind het irritanter als mensen slecht nederlands schrijven. In een topic wensen mensen sterkte aan de nabestaande ipv nabestaanden, of bij de afstamming van een paard vragen wat de afstammeling is, dat is er ook zo eentje :Y) . Staat een beetje knullig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:10

AppelQueen schreef:
Anoeska schreef:
Ik vind AUto echt heel ordinair klinken. Ik zeg dus ook altijd OOto.

haha helemaal mee eens, ik vind museums ook erg dommig overkomen (!) hoewel het dus wel mag van de dikke van dalen :r
ook irriteer ik me aan mensen die constant HUN zeggen terwijl het in 90% van de gevallen zij moet zijn. En als iemand zeg "Hij is langer als mij" dan denk ik ook altijd bij mezelf "jij bent een stuk dommer DAN IK"
Ik geef les op een school en het irriteert me mateloos hoe slecht een bepaalde groep jongeren de Nederlandse taal beheerst. -:(-

Dat is ook zo'n fout waar ik me vreselijk aan erger ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:10

Vala schreef:
Ik vind het irritanter als mensen slecht nederlands schrijven. In een topic wensen mensen sterkte aan de nabestaande ipv nabestaanden,

Misschien is er maar 1?? :D