Zinnen beginnen met, IK....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: Zinnen beginnen met, IK....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:43

Die 'regel' om eerste zinnen van een tekst niet te beginnen met Ik is aan het verdwijnen onder invloed van het Engels, waarin het helemaal niet onbeleefd is om (ook formele brieven) met I te beginnen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:15

Douce schreef:
Ligt aan de context, in een serieuze omgeving is het nogal lastig.

Maar moet zeggen, soms begin ik zinnen zeer bewust met ik. Vooral juist in irritatiemomentjes. Dan maak ik zinnen als; 'het voelt voor mij alsof je me aanvalt' ipv jij valt me aan!

Maar dat is in jouw voorbeelden denk ik niet het geval?

Edit, en in deze post staat alweer 3x ik :')

4x om precies te zijn :P

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:42

Miss_Caroo schreef:
Ik vind dat het in een sollicitatie niet hoort.
Maar als je tegen iemand zegt: ik vind het vervelend dat jij dit doet, komt beter aan als: jij bent vervelend.

Je kunt ook zeggen 'Dat wat jij doet vind ik vervelend.' Dat is ook een ik boodschap.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:57

Bij ons op de opleiding moeten we tot vervelens toe reflecteren, in allerlei verslagen, en ook in het stageverslag. En wat moet de dan doen? Juist, de hele tijd over jezelf praten... ik deed dit, ik deed dat, enzovoorts. Dan wordt het langzamerhand wel vervelend.
Wat wij echter wel geleerd hebben is ook feedback geven, en zoals eerder gezegd is dat het beste vanuit de ik-boodschap, dus jawel, ik vind het vervelend dat.... want dat geeft me het gevoel dat... en ga zo maar door. Wat ik denk is dat het niet zozeer een kwestie is van desinteresse in een ander, je kunt het ook anders stellen: ik ben benieuwd hoe het met je gaat.... Dan is het geen desinteresse maar juist interesse... Het hangt er van af in welke context je het gebruikt en in spraak wat de intonatie is.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:18

Op school heb ik ook altijd geleerd dat je in zakelijke brieven etc niet met ''ik' vooraan een zin van een nieuwe alinea mag beginnen.
Dit doe ik dan ook niet. Maar als het gewoon op een forum is oid dan let ik er niet echt op.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:27

Daar erger ik me dus ook zo kapot aan he :Y) Vreselijk, lijkt net of je je zelf dan heel belangrijk vindt. En het staat gewoon zo niet netjes enzo :) Ik heb trouwens zelf ook op school geleerd dat je een zakelijke brief enzovoorts, niet met Ik mag beginnen. Snap ik ook wel, want het staat gewoon zo onpersoonlijk! :j Lijkt net of je je dan zelf heel belangrijk en machtig vind ofzo, en dat is gewoon echt raar! :') Het komt trouwens ook opdringerig over.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:09

Skygirl schreef:
Miss_Caroo schreef:
Ik vind dat het in een sollicitatie niet hoort.
Maar als je tegen iemand zegt: ik vind het vervelend dat jij dit doet, komt beter aan als: jij bent vervelend.

Je kunt ook zeggen 'Dat wat jij doet vind ik vervelend.' Dat is ook een ik boodschap.

Ja maar eigenlijk zeg je toch precies hetzelfde.
ik stoor me er iig niet aan als iemand zegt; ik vind dit vervelend, of wat jij doet vind ik vervelend.
waar we ons tegenwoordig druk om kunnen maken he? :')

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:03

In formele - of sollicitatiebrieven let ik er echt wel op dat ik zinnen niet begin met 'ik'. Maar hier op bokt bvb typ ik rustig een hele alinea waarbij elke zin begint met het woord ik. :D