Oordoppen, zou jij het doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: Oordoppen, zou jij het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:35

Hardste wat ik in een concertzaal gehoord heb is 110 db (meermalen meegekeken bij het mengpaneel), op festivals heb ik geen idee hoe hard het geluid is.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:42

Ik zit er trouwens aan te denken om voor mijn verjaardag misschien op maat gemaakte oordoppen te vragen (of geld er voor). Hebben jullie nog tips waar ik die dan het best zou kunnen laten aanmaken? Waar hebben jullie goede ervaringen mee/over gehoord?

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:45

ik heb nu wel niet het hele topic doorgelezen maar ik heb eens een keertje oordoppen geprobeerd op een fuif maar ik kon enkel nog maar de beat horen? De zang enz van het liedje kon ik niet meer horen?

Ik ben opzich wel voor oordoppen maar ik wil dan wel graag nog alles/meeste kunnen horen. Hangt dit af van de kwaliteit van de oordoppen of wil dit zeggen dat ik niet zo'n goed gehoor heb?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:58

Spirit schreef:
Ik zit er trouwens aan te denken om voor mijn verjaardag misschien op maat gemaakte oordoppen te vragen (of geld er voor). Hebben jullie nog tips waar ik die dan het best zou kunnen laten aanmaken? Waar hebben jullie goede ervaringen mee/over gehoord?

Hier zit een opticien die dat doet, daar heb ik de mijne laten maken.

Ik denk dat concerten hier vaak ruim over de 100 dB gaan, want hier wordt vanaf volgend jaar een wet ingevoerd dat concerten en festival max. 100 dB mogen produceren en daartegen is enorm veel tegenstand: http://www.demorgen.be/dm/nl/3824/Binne ... erkt.dhtml

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:03

Ja, maar er zijn verschillende audiciens/opticiens die dat doen natuurlijk en dan vroeg ik me af bij welke mensen goede ervaringen hebben. Zo bedoelde ik het meer. :P

@CaroR, dat kan aan de kwaliteit van de oordoppen liggen. Wat voor heb je gebruikt?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:26

Ik had voor harde muziek al alpine maar dat vond ik niks, kreeg ze ook niet goed in.
Nu ik motorrijd, heb ik Noizezz, dat zijn weliswaar universele maar je krijgt een set filters samen met 4 maten pluggen dus dat past gewoon altijd. Het model is iets anders dan de lamellendingen. Verkrijgbaar bij Schoonenberg. Vanwege die motor heb ik de oranje filters, die dempen 30 dB. Ze kosten een paar tientjes maar via marktplaats al voor 12,50. Ik vind ze heel fijn, weinig vervorming van het geluid, ik versta de intercom veel beter met die doppen in, ze zitten zo comfortabel dat je ze gemakkelijk uren in kunt houden. Je moet even handigheid krijgen bij het indoen, maar nu gaat het uitstekend.
Het voordeel van filterdempers boven bijv. schuim of waxproppen is dat het geluid veel minder vervormt en dat je niet een verstopt gevoel krijgt, omdat het niet luchtdicht is afgesloten.
Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:11

Spirit schreef:

ik heb ze van Filterz.nl
komen aan huis de afgietsels maken en dan krijg je ze met 3 weken thuisgestuurd. je hebt dan nog een tijdje garantie op de pasvorm zodat je ze goed kan proberen :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:31

Ik heb net mijn alpine-dopjes binnengekregen! Al even uitgetest met de muziek hier hard aan, maar wat een verschil zeg! Muziek klinkt echt een tandje zachter én heel fijn: de meest schelle tonen worden eruit gefilterd, muziek klinkt veel beter op deze manier! :D

Bedankt voor de tip Jolien!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:24

Ik ben vanochtend ook even naar de winkel geweest om alpine-dopjes te halen, ze hadden alleen maar de music pro in de winkel en die heb ik maar genomen, het leek mij wel verstandig in iedergeval :)
Super bedankt voor het plaatsen! Want anders had ik er denk ik niet meer aan gedacht nog even voor Reading fest oordopjes te halen. Ik heb ze nog niet uitgeprobeerd met harde mzuiek aan, maar ik vind het ze iig wel een beetje vreemd zitten nog. Ik ben benieuwd hoe ze gaan bevallen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:39

Nouks schreef:
@Spirit, mijn ervaring is dat de meeste concertzalen netjes om en nabij de 100 decibel blijven. Laat het eens 105 worden maar dan houdt het wel op hoor. We hadden in Atak laatst een bandje die graag op 110 DB wilde spelen. Dat kregen ze bij de geluidsman simpelweg niet voor elkaar. 110 DB "klinkt" al een keer zo hard als 100 DB (en geeft ook een keer zo snel gehoorschade), laat staan 130!!

E.e.a. is overigens wel gemeten bij de mengtafel/front of house, dit is bijvoorbeeld bij buitenfestivals vrijwel standaard op 30 meter. Dan is natuurlijk wel het geluid vlakbij het podium veel sterker dan bij FOH (waar het gemeten wordt). Maar ga je dus bij een concert vrijwel standaard in de buurt van het licht/geluid staan, dan kun je er bij de meeste zalen vanuit gaan dat het geluid de 100-105DB niet overstijgt.

Klopt :j het gaat wel eens hoger dan de 100 maar ik heb het zelf nog nooit hoger dan de 105 zien worden, alhoewel je het natuurlijk niet altijd zelf kunt zien (kom wel vaker in zaaltjes waar er een meter zichtbaar hangt bij FOH :) ) Maar het zal echt niet gauw tegen de 130 aanzitten... :n

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:20

Goeie reminder Jolien! Ik ga zaterdag weer naar een festival en vorig jaar heb ik toch wel beschadiging op gelopen (met herriestoppers in). Wilde ze nog voor dit nieuwe festivalseizoen nieuwe aanschaffen maar dat ben ik dus vergeten, heb ze vanmorgen gelijk gehaald! Ik heb Noizezz orange, de meneer van de schoonenberg hoorcomfort zei dat deze goed genoeg waren, we zullen zien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:18

Iedereen graag gedaan en vind de bewustwoording alleen maar leuk om te horen :)
Ik ben een aantal keer in paradiso geweest, bij anouk was het gemiddelde decibel achterin de zaal!! 115 db en bij een dubstep feest de gemiddelde 120db. Toen ik bij de laatste voor de boxen stond wapperde mn haar gewoon alle kanten op!! Zo hard. Mja t was wel een grappig gevoel en mn ore nhadden er geen last van :D

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:31

Ik vind dat echt een vervelend gevoel trouwens, als de bas zo hard staat dat je het door je hele lichaam voelt dreunen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:26

Mijn oordoppen weer uit het stof gehaald. Ik ga zo naar The Weakerthans in Rotown <3

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:31

Op Awakenings zag ik er ook aardig wat mensen mee lopen (daarvoor dit topic al gespot, dus lette er op). Er waren een aantal met de meest verschrikkelijke kleuren :') Maar ook waarbij ik het pas zag als ik met ze stond te praten.

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar ben er wel benieuwd naar. :j

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:32

Spirit schreef:
Ik vind dat echt een vervelend gevoel trouwens, als de bas zo hard staat dat je het door je hele lichaam voelt dreunen.

:D Ik hou er van! Bass moet je niet horen, die moet je voelen :D
Laatst bijgewerkt door Lins_Vetra op 01-07-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:32

Mijn vriend heeft ze gister ingehad en vond het heerlijk :D

Ik vind ook dat je de bass wel mag voelen :P

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:37

Het ligt misschien aan de muziek, maar ik vind het echt walgelijk. :')

Ik was gisteren uit (had geen oordoppen bij me) en ik had twee decibelmeters gespot! Weet bijna zeker dat die er eerder nog niet hingen. In de eerste kroeg stond het geluid echt veel te hard, dat voelde ik aan mijn oren. Gelukkig zijn we daar niet lang gebleven. In de tweede stond het ook nog wel hard, maar voelde het niet aan mijn oren. Daar lag het decibelniveau ongeveer rond de 100/105. In de derde kroeg echter lag het niveau rond de 80/85 steeds, dat was echt perfect!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:56

De max is 105 meen ik. Personeel moet dan wel bescherming dragen. Vanaf 80 hoeft het niet meer.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:05

In Rotown Rotterdam hebben ze ook een decibelmeter hangen. Daar sloeg deze soms uit naar 111dB, maar meestal zat de band rond de 105dB. Bij akoestische nummers was het geluid soms maar 80dB. Ik kon toen ook echt mensen door de hele zaal horen praten. Dat kan ook aan mijn oordoppen gelegen hebben. Die horen 25dB te dempen (Alpine MusicPro), maar weet niet of ze dat ook werkelijk doen.

Het was trouwens echt supergeluid! Een van de weinige keren dat ik echt van de muziek kon genieten met mijn oordoppen in. Vaak is het geluid toch wat anders (zang valt vaak weg).

Onienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:46

Ik ga mn nieuwe oordoppen vandaag proberen! ben benieuwd! *\o/*

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 10:59

Maar ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom de muziek zo hard staat. Ik heb het altijd irritant gevonden, en zeker die piep de volgende dag in je oor. Waarom zetten ze de muziek niet gewoon zachter?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:21

Omdat je anders geen muziek meer hoort maar alleen schreeuwende mensen, of je hoort alleen drums en de rest van de instrumenten/zang komt er niet overheen (vooral in kleinere zaaltjes). Da's met concerten nog wel logisch dan, keiharde muziek in clubs snap ik ook niet...

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:43

Ik ben net de Musicsafe Pro gaan halen voor Rock Werchter
Nu die dingen nog in mijn oren krijgen :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:50

Het lijkt nog vaak voor 'mietjes' te worden gezien die oordopjes. Ik ga niet snel meer zonder. Ik ga nu niet meer veel uit, maar als ik ga heb ik oordoppen in. Je kan een stuk beter met elkaar communiceren, zoveel minder piep-pjin na het gebeuren, maar ook minder pijn tijdens. Ik hoor goed, ik hoor heel best vaak, en doet mij gewoon vaak echt pijn. Dan kijk ik om mij heen, en lijk ik de enige, ben ik nu zo raar?

Ik heb een aantal jaar geleden dan ook het gelijk groots aangepakt en compleet aangemeette oordoppen aangeschaft. En met los haar zie je ze amper :) En wat een verademing die dingen! Ik heb een constante piep in mijn oren al (niet door geluid waarschijnlijk, ik hoor alles nog goed en geen party-dip), en heb weinig zin dat dat erger wordt.

Ik hou van ijn oordoppen :+: Helaas heb ik de aangemeten doppen kwijt geraakt (duur grapje :o), en doe ik het nu mte de 'wegwerp' van schonenberg geloof ik, met filter. Voor die paar keer per jaar dat ik uit ga is dat prima :)