Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spirit schreef:Ik zit er trouwens aan te denken om voor mijn verjaardag misschien op maat gemaakte oordoppen te vragen (of geld er voor). Hebben jullie nog tips waar ik die dan het best zou kunnen laten aanmaken? Waar hebben jullie goede ervaringen mee/over gehoord?
Spirit schreef:Ik zit er trouwens aan te denken om voor mijn verjaardag misschien op maat gemaakte oordoppen te vragen (of geld er voor). Hebben jullie nog tips waar ik die dan het best zou kunnen laten aanmaken? Waar hebben jullie goede ervaringen mee/over gehoord?
Nouks schreef:@Spirit, mijn ervaring is dat de meeste concertzalen netjes om en nabij de 100 decibel blijven. Laat het eens 105 worden maar dan houdt het wel op hoor. We hadden in Atak laatst een bandje die graag op 110 DB wilde spelen. Dat kregen ze bij de geluidsman simpelweg niet voor elkaar. 110 DB "klinkt" al een keer zo hard als 100 DB (en geeft ook een keer zo snel gehoorschade), laat staan 130!!
E.e.a. is overigens wel gemeten bij de mengtafel/front of house, dit is bijvoorbeeld bij buitenfestivals vrijwel standaard op 30 meter. Dan is natuurlijk wel het geluid vlakbij het podium veel sterker dan bij FOH (waar het gemeten wordt). Maar ga je dus bij een concert vrijwel standaard in de buurt van het licht/geluid staan, dan kun je er bij de meeste zalen vanuit gaan dat het geluid de 100-105DB niet overstijgt.