Straks praktijkexamen auto!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Straks praktijkexamen auto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:40

Dat ligt dan wel aan je rij-instructeur. Die bij ons weten waar je ongeveer af moet rijden en oefenen daarom ook wel eens daar in de omgeving. Niet alleen maar examen-routes, maar gewoon in die omgeving rondrijden zodat je al een beetje weet hoe of wat. Ik geloof dat veel rijscholen dit doen. Stiekem niet helemaaaal eerlijk natuurlijk, want je zult wel vaker ergens rijden waar je nog nooit bent geweest, ook als je net je rijbewijs hebt gehaald en dan is het ook niet de bedoeling dat je mensen overhoop rijdt, maar een instructeur weet van tevoren in welk gebied het examen is.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:40

Kiwipitje schreef:
Clairee schreef:
http://www.cbr.nl/overhetcbr.pp
De site van de SP is nauwelijks objectief te noemen natuurlijk. Dat is de site van het CBR natuurlijk ook niet omdat het over hun eigen organisatie gaat, maar feit blijft dat een stichting is die door de overheid is belast met onder andere de taak van het afnemen van rij-examens.

Zou je mij jouw bron willen geven die vermeld dat het een stichting is? Dat het door de overheid belast is met de taak van het afnemen van rij-examens lijkt mij duidelijk.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:41

Dat staat in de link die boven mijn stukje tekst staat :). De eerste zin zelfs.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:42

Kiwipitje schreef:

Oh niet normaal hoe blind ik ben, excuus :D

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:43

Blue_Eyes, inderdaad. Ik reed nu echt op punten waar ik nog nooit ben geweest. Het is wel in mijn eigen woonplaats, maar alsof ik alle wijken af ga om ze even te leren kennen want wie weet krijg ik die wel met mijn examen. Maar goed, nu ben ik weer een ervaring + wijk rijker haha.
Electra, bedankt. Het komt allemaal wel goed, het duurt alleen wat langer haha!
Kiwipitje, mijn instructeur wist niks. Die dag juist dat we buiten Arnhem gingen, richting Elst.. Maar ik heb heel Elst niet gezien, en alleen maar een stukje snelweg, en een woonwijk waar ik nooit was geweest.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:43

Clairee schreef:
Kiwipitje schreef:
Oh niet normaal hoe blind ik ben, excuus :D
Geen probleem.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:44

Vealosz schreef:
Kiwipitje, mijn instructeur wist niks. Die dag juist dat we buiten Arnhem gingen, richting Elst.. Maar ik heb heel Elst niet gezien, en alleen maar een stukje snelweg, en een woonwijk waar ik nooit was geweest.
Ik bedoel niet dat hij van tevoren de specifieke route weet die jij moet gaan rijden, maar er worden diverse routes gereden door het CBR voor examens en daar is hij waarschijnlijk wel van op de hoogte dus dan had hij best met jou wat van die routes kunnen gaan rijden.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:48

Kiwipitje schreef:
Dat ligt dan wel aan je rij-instructeur. Die bij ons weten waar je ongeveer af moet rijden en oefenen daarom ook wel eens daar in de omgeving. Niet alleen maar examen-routes, maar gewoon in die omgeving rondrijden zodat je al een beetje weet hoe of wat. Ik geloof dat veel rijscholen dit doen. Stiekem niet helemaaaal eerlijk natuurlijk, want je zult wel vaker ergens rijden waar je nog nooit bent geweest, ook als je net je rijbewijs hebt gehaald en dan is het ook niet de bedoeling dat je mensen overhoop rijdt, maar een instructeur weet van tevoren in welk gebied het examen is.

Dat vind ik wel een prettig idee in ieder geval :P

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:50

Kiwipitje schreef:
Vealosz schreef:
Ik bedoel niet dat hij van tevoren de specifieke route weet die jij moet gaan rijden, maar er worden diverse routes gereden door het CBR voor examens en daar is hij waarschijnlijk wel van op de hoogte dus dan had hij best met jou wat van die routes kunnen gaan rijden.

Ik denk dat hij die dus niet wist.. De route die ik gereden heb, daar ben ik allemaal nog NOOIT geweest.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:52

mensen kraak ts niet zo af hoe zouden jullie reageren als je op een klein foutje zakt?

ik heb de mijne vorig jaar in 1x gehaald vriendin van me heeft er 4x over moeten doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:52

Mijn jongste dochter is bezig met rijlessen, maar die doet eerst een tussentijdse toets. Dan heb je ontheffing voor de bijzondere verrichtingen als je die haalt en je krijgt advies van de examinator wat je(eventueel) nog kan verbeteren aan jezelf. Mijn dochter lest ook regelmatig in het "examengebied".
Maar mijn schoonzoon komt uit een "dorp" en heeft 40 km verderop examen gedaan en was dus daar niet zo bekend, immers hij leste daar niet iedere keer, want dit was te ver weg.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:54

Was je schoonzoon in een keer geslaagd electra?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:56

Vealosz schreef:
Ik denk dat hij die dus niet wist.. De route die ik gereden heb, daar ben ik allemaal nog NOOIT geweest.
Dat is raar, want ik neem aan dat hij vaker examens begeleid :=. Of hij kiest er bewust voor geen examenroutes / routes in het examengebied te oefenen. Dat kan ook en daar zal hij dan ongetwijfeld zijn reden voor hebben.

SecretLIN schreef:
mensen kraak ts niet zo af hoe zouden jullie reageren als je op een klein foutje zakt?
Ze is vast niet alleen gezakt op het feit dat ze de weg niet zo goed wist :), maar misschien meer door de manier waarop daar vervolgens mee om is gegaan, of er zijn andere dingen mis gegaan.

Electra63 schreef:
Maar mijn schoonzoon komt uit een "dorp" en heeft 40 km verderop examen gedaan en was dus daar niet zo bekend, immers hij leste daar niet iedere keer, want dit was te ver weg.
Dit had ik ook wel een beetje. Bij mij was het maar 25 kilometer, maar we konden daar heen rijden, één route één keer oefenen en dan weer terug zo ongeveer.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:57

Mijn instructeur is niet mee gegaan. Ik mocht de keuze maken, meenemen of niet. Ik heb voor niet gekozen, omdat het toch geen nut had.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:58

Nee, 3 x gezakt, maar 1 x omdat hij zijn ID was vergeten. :D
Mijn oudste dochter is wel in 1 x geslaagd. (wel TTT gedaan).
Dus ik geloof zeker, dat het voordeel heeft om af te rijden in je woonplaats, dus dat je er bekend bent.
Ter info: mijn dochter rijdt in Rotterdam en mijn schoonzoon heeft afgereden in Bergen op Zoom.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:59

Je ID vergeten, das zonde. :')

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:00

Dat zal inderdaad wel schelen. Ik heb afgereden in een andere plaats dan mijn woonplaats, wél TTT gedaan (die ging niet zo goed, maar wel fijne tips gehad toen) en examen in 1 keer gehaald.

patatkraam schreef:
Je ID vergeten, das zonde. :')
Wow inderdaad. Dát is pas balen.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:19

Tuurlijk is het balen dat je gezakt bent maar volgende keer beter :)
Ik heb mijn praktijk ook in 3 x moeten doen. 1ste keer een ingreep logisch dat je dan zakt. 2e keer was ik te voorzichtig en 3e keer was alles perfect! Ik ben blij dat ik hem eindelijk heb gehaald haha.

En van dat de examinatoren zoveel % moeten laten zakken, dat hoor je hier ook heel veel. Maar ik geloof er eigenlijk weinig van.
Ook de rijinstructeurs weten niet altijd de routes. Toen ik voor de 3e keer op moest was hier in mijn omgeving vanalles afgesloten en ook mijn examinator kwam niet uit de omgeving. Maar als je goed kan rijden kan je dat in een wijk/weg/route die je niet kent ook.

Igg veel succes met je volgende examen! en hopenlijk slaag je dan wel.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:25

Vealosz schreef:
Mijn instructeur is niet mee gegaan. Ik mocht de keuze maken, meenemen of niet. Ik heb voor niet gekozen, omdat het toch geen nut had.

Als een instructeur meegaat, is dat heel erg handig :j

Die neemt wat stress bij jouw weg, omdat hij en de examinator samen kleppen en dan lijkt het net alsof hij niet zoveel op jou let..
Daarbij, kan hij jij waarschuwen dmv een schopje tegen je stoel, dat je op moet letten of dat er een lastige kruispunt aankomt of zo :j

Ik zou hem de volgende keer wel meenemen hoor :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:17

_Nancy schreef:
Vealosz schreef:

Die neemt wat stress bij jouw weg, omdat hij en de examinator samen kleppen en dan lijkt het net alsof hij niet zoveel op jou let..
Daarbij, kan hij jij waarschuwen dmv een schopje tegen je stoel, dat je op moet letten of dat er een lastige kruispunt aankomt of zo :j

Ik werd juist tijdens mijn TTT strontzenuwachtig van mijn instructeur.. :+
Elke keer in de spiegel kijken of hij boos keek ofzo..

Ik heb bij mijn rij-examen zonder hem gereden, vond ik het een stuk relaxter. :)
Ben ook in 1x geslaagd. Dat is dus heel persoonlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:59

Destino schreef:
@ Polly, misschien moet je dan bij de rijscholen beginnen? Aangezien die dit aan hun leerlingen doorgeven?

geef me ff het nummer van die rijscholen dan :)

Misschien zijn wij een uitzondering maar wij vertellen dat echt niet aan een leerling om de simpele reden dat er niks van klopt en ik mijn leerlingen liever niet voorlieg, dat er 'collega's' zijn die wel zo met hun klanten om willen gaan blijft natuurlijk een beetje jammer... :roll: maar ook dat zegt meer over de betreffende rijschool dan over het cbr.
Van alle examens waar ik bij ben meegeweest kon ik me over het algemeen prima vinden in het oordeel van de examinator, en ik heb het nog nooit in mijn hoofd gehaald om tegen de stoel van mijn leerling te schoppen bij een kruispunt 8)7

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:40

_Nancy schreef:
Vealosz schreef:

ik had die van mij ook niet mee, maar wel in 1x geslaagd :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:42

De mijne zij ook ik ga lekker hier bij cbr kopje koffie drinken en jij lekker rijden en dan zien we wel, hij zei als ik echt wou dat hij meeging hij wel mee zou gaan maar hij vond het ook niet nodig hij kon immers dan toch niks doen :)

moest alleen beloven zijn auto heel te houden hahaha :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:40

Nou ik vond het wel fijn dat hij mee was :D
Het verschilt natuurlijk per persoon, maar door zijn gepraat met de examinator was ik wel rustiger :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:53

Balen dat je gezakt bent joh!
Ik weet hoe het is, ben ook de eerste keer gezakt. Had een examinator in opleiding en was nogal een strenge man. Het was winter en het was glad buiten, in de ochtend waren alle examens afgelast en ik moest om 10:05 ofzo en ik reed wat voorzichtiger dan normaal en ik voegde te snel in op te snelweg, ik had de hele invoegstrook moeten gebruiken.
Het gaat niet altijd even eerlijk hoor vind ik. Vriendin van mij was ook gezakt, alles ging goed, dat zei die man ook, alleen reed ze te voorzichtig. Terwijl haar vriend met 2 (!!) ingrepen slaagd. Liever dat je wat voorzichtig rijdt dan dat je bijna 2 keer een ongeluk veroorzaakt. :\
Volgende keer beter TS!!

Edit: [HK] Het afrijstress en rijles topic - Deel 8! het algemene topic hierover.