Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:51

madelief88 schreef:
Fiffill schreef:
Blijf me toch verbazen dat er nog zoveel mensen zijn die denken dat je die voedingsstoffen alleen uit vlees kunt halen...

Het grootste gedeelte kan je wel vervangen, echter niet alles en bv. niet dierlijke eiwitten leveren minder eiwit (0om het zo maar te zeggen) dan dierlijk eiwit. Daarom bereken je voor een vegetarier ook op een andere wijze de benodigde eiwitinname dan een standaard vleesetend persoon.
Ik blijf me erover verbazen dat mensen die geen achtergrond qua opleiding hierin hebben dat zo keihard zeggen. Als je genoeg van voeding weet kan je inderdaad de juiste voedingsstoffen uit andere producten halen zodat het niet schadelijk is, maar sommige tekorten bij kinderen kunnen wel voor een minder goede ontwikkeling zorgen.

Ja, maar als vegetariër zijnde eet ik ook gewoon zuivel en eieren waar ook de nodige voedingsstoffen in zitten. :) Een kind dat vegetariër is hoeft helemaal geen tekorten te hebben. Ik vind ook niet dat ik zo "speciaal" moet eten, we eten gewoon hoor. Er wordt hier wel bewust met het eten omgegaan, maar dat is imo altijd goed, vleeseter of niet. Overigens denk ik dat de meeste vegetariërs zich veel meer verdiepen in voeding en voedingsstoffen dan de gemiddelde mens.
Zoals ik al eerder zei, na m'n hele leven vegetariër te zijn heb ik nog steeds perfecte bloedwaardes (toevallig twee maanden terug nog getest) en ben ik buiten dat op alle gebieden kerngezond verklaard.

Twiggy2008 schreef:
En we vallen niet eens om van de nare ziektes en de zware tekortkomingen. :D

Overigens ken ik inmiddels erg veel mensen die vegetarisch zijn of die bewust een paar dagen in de week geen vlees eten.
Het worden er steeds meer. :)

Dat merk ik om me heen ook. Ik vind het erg positief - niet zozeer dat mensen meteen minder vlees moeten gaan eten, maar meer dat ze op hun voeding gaan letten.

Rosa__

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:59

Ik ben vegetariër. Hoe ik het zou doen... Kind zou bij mij vanaf de geboorte gewoon vegetarisch gevoed worden, en als hij/zij ouder wordt en zich bewust wordt van wat vlees is, mag hij/zij zelf bepalen of hij/zij het vegetarische eetpatroon voort wil zetten of ook vlees wil eten. Kind voelt zich dan niet 'schuldig' of zo, ik vind het zélf bijvoorbeeld wel jammer dat ik vroeger wel vlees heb gegeten... Ik zou wel vegetarisch blijven koken, ik kan namelijk echt niet met vlees werken. Maar mijn kind zou buiten de deur vlees mogen eten, daar ben ik wel vrij in. Voor thuis zou ik ook wel (alleen biologisch!) vlees willen kopen zoals boterhamworst, maar niet voor het warme eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:04

ik ben zelf vegetarisch, maar ik zou mijn kinderen niet vegetarisch opvoeden. wel moet het vlees dat ze eten biologisch zijn en hooguit 2x per week. en uitleggen waarom mama geen vlees eet natuurlijk :Y) als ze er dan zelf voor kiezen om ook vegetarisch te worden vind ik dat leuk natuurlijk, maar als ze vlees willen eten is het ook goed.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:04

Fiffill schreef:
Dat zou betekenen dat ik dus te weinig voedingstoffen binnen zou krijgen, wat echt grote onzin is.. de meeste haal je overigens niet uit vleesvervangers in de vorm van 'n nepvleesje dat je koopt in de supermarkt maar uit dingen zoals noten, peulvruchten ed. Zonder vleesvervangers uit de supermarkt maar met voldoende voedsel waar de juiste voedingsstoffen in zitten zou je 't volgens mij ook prima redden.

Ja, in mijn ogen is dat niet gezond inderdaad en krijg jij te weinig voedingsstoffen binnen en dat is en blijft mijn mening.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:04

Toch zegt de dokter heel wat anders en dat laten de onderzoeken ook zien, gezonder kan je 't bijna niet krijgen. Mening of niet, dat zijn feiten...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:10

Fiffill schreef:
Toch zegt de dokter heel wat anders en dat laten de onderzoeken ook zien, gezonder kan je 't bijna niet krijgen. Mening of niet, dat zijn feiten.

Tja, er zijn ook andere bewijzen, die worden echter verzwegen...Zo waren er eens twee mannen die zich voor een onderzoek op hebben laten nemen in het ziekenhuis (onderzoek moest onder medisch toezicht) en ik meende een maand lang alleen vlees hebben gegeten. Resultaat: o.a. stoppen van haaruitval, verminderde cholestrol, gewichtsafname....Beide mannen waren na de tijd super gezond, eigenlijk nog gezonder als voor de tijd.

Dit is echt al jaren geleden onderzocht, ik heb dit artikel gebruikt toen ik nog in 4 havo zat of zo...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:13

Ik zeg ook niet dat vlees eten ontzettend slecht voor je is, ik zeg alleen dat ik dus niet te weinig voedingstoffen binnen krijg wat MamboBeach wel van mening is. :) Van mij mag je geen vlees eten ongezond vinden, maar ik heb er geen last van - dat ik tekorten heb is niet waar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:15

Fiffill schreef:
Toch zegt de dokter heel wat anders en dat laten de onderzoeken ook zien, gezonder kan je 't bijna niet krijgen. Mening of niet, dat zijn feiten...

Ja, en een andere dokter zegt het weer anders en dat zijn dan ook feiten. Geeft helemaal niets hoor, mijn kinderen en ik blijven dat stukje vlees toch wel eten. Zelf ben ik juist helemaal niet zo´n vleeseter en at het ook bijna nooit maar sinds ik het wel ben gaan eten voel ik mij prettiger.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:17

Ik heb het nu ook over bloeduitslagen, dat zijn cijfertjes en dan maakt 't niet uit welke dokter je hebt. ;) En ik probeer je heus niet te "bekeren" hoor, ik zou wel de laatste zijn die zoiets wil doen. Ik ben trouwens van mening dat de een misschien meer behoefte aan vlees heeft dan de ander. :j

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:19

Adil schreef:
Fiffill schreef:
Toch zegt de dokter heel wat anders en dat laten de onderzoeken ook zien, gezonder kan je 't bijna niet krijgen. Mening of niet, dat zijn feiten.

Tja, er zijn ook andere bewijzen, die worden echter verzwegen...Zo waren er eens twee mannen die zich voor een onderzoek op hebben laten nemen in het ziekenhuis (onderzoek moest onder medisch toezicht) en ik meende een maand lang alleen vlees hebben gegeten. Resultaat: o.a. stoppen van haaruitval, verminderde cholestrol, gewichtsafname....Beide mannen waren na de tijd super gezond, eigenlijk nog gezonder als voor de tijd.

Dit is echt al jaren geleden onderzocht, ik heb dit artikel gebruikt toen ik nog in 4 havo zat of zo...

Anderzijds zijn er ook weer onderzoeken over bijvoorbeeld bepaalde soorten darmkanker die bij vleeseters veel vaker voorkomen dan bij vegetariërs. Er zijn zoveel verschillende onderzoeken met zoveel verschillende conclusies... Uiteindelijk is het een gevoelskwestie waar je voor kiest.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:25

Fiffill schreef:
Ik heb het nu ook over bloeduitslagen, dat zijn cijfertjes en dan maakt 't niet uit welke dokter je hebt. ;) En ik probeer je heus niet te "bekeren" hoor, ik zou wel de laatste zijn die zoiets wil doen. Ik ben trouwens van mening dat de een misschien meer behoefte aan vlees heeft dan de ander. :j

Maar dat is juist wat ik bedoel, ik denk dat de 1 er makkelijker zonder kan dan de ander. En als het prima gaat. Vooral door blijven gaan! Alleen de vraag was mbt de kinderen en nee, die moeten gewoon vlees eten met mate. ALs ze ouder zijn en dat niet meer willen, dan verdiepen ze zich er maar in en dan is het hun keuze.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:28

MamboBeach schreef:
Fiffill schreef:

Maar dat is juist wat ik bedoel, ik denk dat de 1 er makkelijker zonder kan dan de ander. En als het prima gaat. Vooral door blijven gaan! Alleen de vraag was mbt de kinderen en nee, die moeten gewoon vlees eten met mate. ALs ze ouder zijn en dat niet meer willen, dan verdiepen ze zich er maar in en dan is het hun keuze.

Met dat eerste ben ik het eens, ik reageerde op je uitspraak "en krijg jij te weinig voedingsstoffen binnen" want daar ben ik het dus niet mee eens/dat is niet waar. Maar ik denk ook dat helemaal geen vlees eten voor sommige personen gewoon niet goed werkt. :)
Dat kinderen vlees moeten eten, ik denk ook dat het aan het kind ligt. :j Ik heb persoonlijk niks geleden aan het feit dat ik geen vlees at, ik had er ook totaal geen behoefte aan. :n

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:30

Ik denk dat ik mijn kinderen ook vegatarisch zou opvoeden. En héél bewust zou maken met wat je eet. als ze is ergens anders gaan eten en een stuk vlees willen proeven mogen ze dat doen, maar ik zal ht zelf niet snel klaar maken. en als ze later toch overstappen op het vlees eten dan is dat hun eigenkeuzen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 03:26

Tja...... het consultatiebureau deed destijds niet moeilijk toen ik aangaf dat ik onze dochter vegetarisch liet eten.
Ze gaven aan dat als je aan goede vleesvervanging doet het tegenwoordig echt geen probleem meer is. En dat is ook wat ik zie aan mijn dochter. En ook aan mezelf. Ik voel me echt super zonder vlees. We eten heel gezond en dat merk je toch aan veel dingen (weerstand, gewicht, energie tot aan je uiterlijk aan toe, e.d.). Mijn dochter wil nog steeds geen vlees eten, wat andere kindjes ook doen. Ze wil geen dode dieren eten. Ik vind daar niets mis mee. De tijd zal leren hoe ze er later mee omgaat. Ik vind het haar eigen keuze. Maar er komt hier dan alleen biologisch vlees in huis en ook niet elke dag, hoor. :)

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 08:56

Twiggy2008 schreef:
Mijn dochter wil nog steeds geen vlees eten, wat andere kindjes ook doen. Ze wil geen dode dieren eten. Ik vind daar niets mis mee. De tijd zal leren hoe ze er later mee omgaat. Ik vind het haar eigen keuze. Maar er komt hier dan alleen biologisch vlees in huis en ook niet elke dag, hoor. :)

Het enige vlees waar mijn jochie interesse in heeft is boterhamworst in bob de bouwer vorm :j

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:05

odetteke schreef:
Twiggy2008 schreef:
Mijn dochter wil nog steeds geen vlees eten, wat andere kindjes ook doen. Ze wil geen dode dieren eten. Ik vind daar niets mis mee. De tijd zal leren hoe ze er later mee omgaat. Ik vind het haar eigen keuze. Maar er komt hier dan alleen biologisch vlees in huis en ook niet elke dag, hoor. :)

Het enige vlees waar mijn jochie interesse in heeft is boterhamworst in bob de bouwer vorm :j

_/-\o_
Geniaal!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:55

odetteke schreef:
Twiggy2008 schreef:

Hahaha, nou, mijn meissie laat zich ook niet daardoor omkopen, haha!!! :D

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:33

Mijn moekie is lekkere vegamacaroni aant maken :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:40

Fiffill, daar heb je het weer, jij hebt daar gelukkig niet onder geleden en ik wel. Ik at ook bijna geen vlees en ik had toch wel iets nodig. En waarom zou ik met vleesvervangers, bijvoorbeeld, moeten werken als er gewoon vlees is. Ik ben van mening dat je van alles iets moet eten maar wel met mate.Mijn dochter is helemaal gek van dieren en vraagt ook wel eens van welk dier het is wat we eten. Ik ben daar gewoon heel nuchter en eerlijk in en ook eet zij dan gewoon haar vlees op hoor. :D Het is natuurlijk onzin dat als je van dieren houdt, je geen vlees zou mogen eten. :D Dat begrijpt mijn dochter natuurlijk ook wel! :j :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:42

Ja natuurlijk houdt iemand niet minder van dieren als 'ie ze op eet. Alhoewel ik het ergens altijd wel een beetje hypocriet vindt als mensen wel vlees eten maar geen paardenvlees omdat ze zelf een paard hebben... natuurlijk hun eigen keus, maar denk dat dat toch wel zo'n beetje het beste vlees is (voor het dier zelf dan).

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 18:45

MamboBeach schreef:
Fiffill, daar heb je het weer, jij hebt daar gelukkig niet onder geleden en ik wel. Ik at ook bijna geen vlees en ik had toch wel iets nodig. En waarom zou ik met vleesvervangers, bijvoorbeeld, moeten werken als er gewoon vlees is. Ik ben van mening dat je van alles iets moet eten maar wel met mate.Mijn dochter is helemaal gek van dieren en vraagt ook wel eens van welk dier het is wat we eten. Ik ben daar gewoon heel nuchter en eerlijk in en ook eet zij dan gewoon haar vlees op hoor. :D Het is natuurlijk onzin dat als je van dieren houdt, je geen vlees zou mogen eten. :D Dat begrijpt mijn dochter natuurlijk ook wel! :j :D

Daarin ben ik het wel met je eens ja! Ik hou ook van dieren, maar ik eet ook echt wel vlees.
Al moet ik zeggen (hoe stom ook..) dat ik alleen rund, varken en kip eet. Geen konijn of hert, of andere "rare" dingen. Niet dat het zieliger is, maar ik ben zo opgevoed, en ik vind het eerder vreemd om dat te eten. Heb er ook geen behoefte aan.

Ik vind dat, als je je kind vegetarisch opvoed, het niet alleen moet omdat 'jij' als ouder het dan zo zielig vind, ik vind dan wel dat er ook een goed standpunt achter moet zitten. Maar dat is mijn mening. :)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:47

( ik ben een niet roker ) mijn dochters roken wel ( ik eet geen vlees () Mijn dochters eten wel vlees.
Wel wijs ik ze op effecten die gepaard gaan met roken en vlees eten
Roken is gezellig en kan de spanning verminderen , pensioengat wordt ook kleiner.
Vlees kan lekker zijn als je het goed klaarmaakt , maar er worden ook de nodige stoffen in het veevoer gedaan waar je niet blij mee bent , varkens hebben een slechte leverfunctie , waardoor de stapeling van gif in het vet plaatsvindt , dat bakken wij lekker uit bij de boerenkool en zuurkool.........Aardig is te kijken waar je goed vlees haalt. Ik ben geen vegetarier omdat ik het zielig vind voor de dieren ,k heb er gewoon geen behoefte aan.
In de opvoeding is het niet het overbrengen van mijn overtuigingen , maar mijn kinderen te leren hun eigen keuzes te maken op basis van hun argumenten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:48

En waarom moet er een "goed" standpunt achter zitten? :?
Sorry, maar dat vind ik altijd zo'n onzin, vegetariërs die altijd maar moeten uitleggen waarom ze geen vlees eten en "ik vind het zielig" is dan geen geldige reden blijkbaar. Waarom niet? Dat mogen die mensen toch zelf weten? Wie ben jij om te bepalen voor anderen wat een goede reden is om geen vlees te eten?

(Ook al is het niet mijn eigen standpunt, ik snap het gewoon niet).

Trouwens, volgens mij is wild en paardenvlees het beste vlees wat je kunt eten met het oog op het leven van die dieren...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:51

Ja, ik zou mijn mijn kind vegetarisch opvoeden. Dat heeft met meerdere dingen te maken. Allereerst heeft een mens vlees niet nodig, de meeste vegetariers eten zelfs gezonder dan vleeseters, omdat er tegenwoordig veel te veel vlees wordt geconsumeerd. Daarnaast weet je nooit precies wat er in het stukje vlees in de supermarkt zit. Naast de voedingsaspecten zijn er ook de ethische aspecten: de manier waarop slachtdieren worden behandeld vind ik dusdanig absurd en onthutsend dat ik er naar van zou worden als ik zo'n stuk vlees in m'n mond zou stoppen. Ik steun geen dierenleed via het eten van een stukje vlees als ik het toch niet nodig heb, en ik hoop mijn kind te leren dat iets niet per se 'goed' is omdat het normaal is. Met vlees, en met heel veel andere dingen die gebeuren in de wereld.

MamboBeach schreef:
En waarom zou ik met vleesvervangers, bijvoorbeeld, moeten werken als er gewoon vlees is. Ik ben van mening dat je van alles iets moet eten maar wel met mate.

Vanwege de manier waarop dat vlees wordt vervaardigt?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 18:51

Fiffill schreef:
En waarom moet er een "goed" standpunt achter zitten? :?
Sorry, maar dat vind ik altijd zo'n onzin, vegetariërs die altijd maar moeten uitleggen waarom ze geen vlees eten en "ik vind het zielig" is dan geen geldige reden blijkbaar. Waarom niet? Dat mogen die mensen toch zelf weten? Wie ben jij om te bepalen voor anderen wat een goede reden is om geen vlees te eten?

(Ook al is het niet mijn eigen standpunt, ik snap het gewoon niet).

Trouwens, volgens mij is wild en paardenvlees het beste vlees wat je kunt eten met het oog op het leven van die dieren...

Omdat ik vind dat een kind dan wel mee "moet" krijgen wáárom het dan zielig is. Ik bedoel dus dat ik vind dat het wel beargumenteert moet worden.. Zodat het kind snapt, en uit kan leggen, waarom het geen vlees eet. Ipv van alleen maar te roepen tegen bv. klasgenootjes dat het zielig is, kan het kind dan misschien ook een mooi standpunt uitleggen.
Ik bedoel dus niet dat dat niet de enige reden mag zijn.