Ben jij vegetariër?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij vegetariër?

A. Ja
208 (42%)
B. Nee
261 (53%)
C. Nog niet
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 485

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:32

Wat ik me afvraag, wat antwoorden jullie als iemand je vraagt waarom je vegetarier bent? Mijn antwoord is eigenlijk altijd dat ik het zielig voor de dieren vind, maar dat vind ik eerlijk gezegd altijd zo kinderlijk klinken, alsof ik helemaal niet weet waar ik het over heb. Maar om als antwoord nou een heel betoog te gaan houden... :=

xManon_

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:33

Ja ik zeg dat idd ook Harvest_Moon, maar mensen die dat niet zo ervaren begrijpen dat ook niet en dan sta je daar..

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:34

xManon_ schreef:
Horsiegek, als je overweegt helemaal niks meer te investeren in die praktijken, waarom eet je dan wel vis?

Dat zal altijd een discussiepunt blijven, maar toen ik vegetarier werd was ik nog erg jong en zat ik in de groei dus ik moest wat binnen krijgen van mijn ouders, maar nu ik 17 ben heb ik het nog steeds nodig. Ik slik vitamine B12 en ijzer, maar nog heb ik moeite om de stoffen binnen te krijgen. Ik eet misschien 1x in de week vis om dit een beetje op peil te houden. Egoïstisch? Tja misschien..
Verder probeer ik altijd rekening te houden met de viswijzer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:43

verootjoo schreef:
Twiggy2008 schreef:
En toch kun je er niet omheen dat de bio-industrie nog steeds een drama is en dat er bv belachelijk veel antibiotica gebruikt wordt, met alle gevolgen van dien voor de mensheid. Om nog maar niet te spreken van de zware milieubezwaren....... Je kunt er niet omheen, het is gewoon geen fijne bedrijfstak en al helemaal niet voor de dieren......

De bio-industrie zoals die geschetst wordt bestaat allang niet meer in nederland. Op antibiotica zit een enorm lange wachttijd zodat deze allang uit het lichaam is voor het vlees wordt.

Bleker erkende van de week anders nog het mega probleem met antibiotica (in Pauw & Witteman). Laatst nog een heel artikel over gelezen ook, antibiotica is een megaprobleem in de bio-industrie. Ik denk dat jouw informatie niet helemaal klopt, hoor. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:45

Harvest_Moon schreef:
Wat ik me afvraag, wat antwoorden jullie als iemand je vraagt waarom je vegetarier bent? Mijn antwoord is eigenlijk altijd dat ik het zielig voor de dieren vind, maar dat vind ik eerlijk gezegd altijd zo kinderlijk klinken, alsof ik helemaal niet weet waar ik het over heb. Maar om als antwoord nou een heel betoog te gaan houden... :=

zeg dat je het voor jezelf ethisch niet te verantwoorden vindt dat er voor jouw genoegdoening het leven van een levend wezen genomen moet worden :')

dan krijg je wel andere blikken dan als je zegt 'ik vind 't zielig voor de diertjes ':D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:55

Menino, goed omschreven, ja!!! :D

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:07

inderdaad! :)

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:14

Inderdaad! Dankjewel :)

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:02

Ik ben nu een half jaar vegetariër en daarvoor at ik bijna nooit vlees. Ikvheb er absoluut geen moeite mee.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:04

Menino schreef:
Harvest_Moon schreef:

zeg dat je het voor jezelf ethisch niet te verantwoorden vindt dat er voor jouw genoegdoening het leven van een levend wezen genomen moet worden :')

dan krijg je wel andere blikken dan als je zegt 'ik vind 't zielig voor de diertjes ':D

Haha , geniaal. Die ga ik gebruiken *\o/*

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:15

Ik ben ook vegatarier nu toch zo'n 7 jaar. Ik doe soms wel makkelijk met dierlijk stremsel, maar veder ben ik heel streng. Mijn reden was omdat ik het zielig voor de dieren vind, maar dat is nu veranderd. Voor het mileu is het vreselijk slecht om dieren te eten ( en vooral op de manier dat wij dit doen) en ik vind het zo'n vies idee om een dood dier in je mond te stoppen := veder heb ik met dode dieren geen probleem ( hart ontleden? leuk :D) Maar eten ieuwl..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:26

RedPassion schreef:
Verder geloof ik ook dat het gezonder is om vegetarisch te eten, mits je oplet dat je alles binnen krijgt aan stoffen. En wat er in vlees zit is tegenwoordig in zoveel goede en lekker vervangers te vinden, het is qua gezondheid echt niet nodig om vlees te eten. :n Sterker nog, er zit heel wat troep in dat bio-industrie vlees, ik denk dat het 'meewerkt' aan heel wat welvaartsziektes.
.

volgends mij kan ik mij herinderen dat vegatariers langer minder kans hebben op hart en vaat ziektes en gezonder zijn dan vlees eters. Natuurlijk niet alle he, maar dit komt vaak omdat vegatariers naar hun hele dieet kijken, dus alles wat ze eten en er heel goed op letten dat ze ook alle stoffen binnne krijgen, ik heb vaak het idee dat vlees eters dat niet doen, vooral omdat ze vlees eten...

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:32

Een tijdje terug stond er trouwens in de Psychologie Magazine een artikel over vegetariërs. Volgens mij met de strekking dat die slimmer zijn :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:32

Geen maaltijd zonder vlees voor mij :)

Ik eet zo veel mogelijk wild. Gezond, natuurlijk en lekker :) Maar voor een stuk vlees uit de supermarkt draai ik m'n hand ook niet om. Maar voor de rest wel zo biologisch mogelijk.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:33

Twiggy2008 schreef:
PandorJ schreef:
Ik ben sinds 2009 vegatariër , ik vind het ook moeilijk om eieren te vinden met stempel 0.
Wij hebben altijd eieren met stempel 2, want myn ouders intresseerd dat niet.. :(

Bij de AH, de biologische eieren. :)

Ah, dank je wel! Daar zoek ik dus al een tijd naar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 03:27

Polivy schreef:
Een tijdje terug stond er trouwens in de Psychologie Magazine een artikel over vegetariërs. Volgens mij met de strekking dat die slimmer zijn :D

Nou, dat is absoluut waar. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 03:44

Twiggy2008 schreef:
Polivy schreef:

Nou, dat is absoluut waar. :)

Is dat wetenschappelijk bewezen dan? :+ vraag me af wie er allemaal getest zijn :')

Ik eet overigens ook regelmatig vegetarisch zoals falafel ofzoiets :P en kaas schitzels ofzo :') in elk geval vega dingen. Ca 2 x per week.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:33

Volgens mij heeft mijn moeder het gescand. Kan wel eens vragen of ze dat nog heeft.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:44

hier een pecotariër, iemand die geen vlees,kip eet maar wel vis,
maar ik eet daarintegen weer geen industrie vis, dus alleen wild gevangen vis.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:45

Harvest_Moon schreef:

ik zeg altijd, dat ik het oneerlijk vind, dat die dieren geboren worden om afgaakt te worden.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:04

Ik ben nu ongeveer 13 jaar vegetarier. Ik eet geen vlees, vis, kip of gelatine en qua leer heb ik een uitstervingsbeleid. (Alles wat ik heb gebruik ik op en een nieuw product moet van een ander materiaal zijn.)

Ik heb 5 belangrijke redenen om vegetarier te zijn:

- voor de dieren
- voor de gezondheid
- voor het milieu
- voor mijn medemens
- het idee om een lijk op te eten staat me tegen.

Genoeg redenen dus om het altijd te blijven. Mijn vader is inmiddels ook vegetarier en mijn zusje ook. In restaurants is het soms wel lastig, maar ik zoek restaurants er wel op uit (Indiaas, italiaans etc.)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:08

Harvest_Moon schreef:

Ik vraag altijd waarom zij vlees eten.
Wordt ook een beetje flauw van continue diezelfde vraag, alsof ik mezelf moet verantwoorden. Alleen als ik merk dat mensen echt geïnteresseerd zijn, en het ook overwegen, dan vind ik het de moeite waard om het betoog uit de kast te halen ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:24

judith__ schreef:
hier een pecotariër, iemand die geen vlees,kip eet maar wel vis,
maar ik eet daarintegen weer geen industrie vis, dus alleen wild gevangen vis.

Dan vraag ik me echt af waarom je geen vlees eet? :?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:25

Er zijn ook mensen die erg slecht tegen vlees kunnen. Ik ken iemand die er erge migraine van krijg en daarom vegetariër is geworden. Maar dit geld dus alleen voor vlees en niet voor vis. Misschien is dat ook zo bij haar?
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 26-02-11 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:26

Ik ook.. Een vis die gestikt wordt op het droge vind ik even erg als koeien/varkens wat dan ook die geslacht worden.