wanneer type je nu abn ??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:28

kleinvosje schreef:
Cchanny schreef:
Heb ik toch de verkeerde dan gekozen.. :P
Internet Explorer heeft het niet ?

IE is al hartstikke oud en achterhaald toch? Ik gebruik hem ook niet meer, heb nu chrome en werkt veel fijner!

Dat denk ik niet.
Heb nog steeds gewoon updates hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:29

IE werk ik al jaren niet meer mee, die hoort thuis in het museum als je het mij vraagt ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:30

Chiqa schreef:
IE werk ik al jaren niet meer mee, die hoort thuis in het museum als je het mij vraagt ;)

Daar heb ik nou compleet geen last van. Het werkt snel en handig bij mij.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:34

Jans schreef:
Ik typ altijd ABN. Zo ben ik opgevoed en ik kan het me werktechnisch niet veroorloven niet ABN te typen.

MSNtaal vind ik echt verschrikkelijk, taalverloedering noem ik dat.

Tuurlijk een typfoutje kan altijd, maar probeer het altijd te vermijden door teksten terug te lezen.

Tuurlijk, ik kan hier als Rotterdammer zijnde gaan typen, en overal een T achter plakken. Maar doe ik niet, want ik wil graag begrijpbaar zijn voor anderen.

Net als dat er veel mensen "me paard" typen, "me moeder" dat is fout. Kan ik me zo aan ergeren. Je leert notabene in de onderbouw van de basisschool al dat het "mijn paard" en "mijn moeder" is.

Amen!

Hetzelfde als dat sommige mensen niet het verschil weten tussen een hoofdletter en een kleine letter. Dan wordt een "kleine" letter a gewoon als A geschreven maar dan in het klein. Vreselijk.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:35

Vjestagirl schreef:
Chiqa schreef:

Daar heb ik nou compleet geen last van. Het werkt snel en handig bij mij.

Gezellig dan ga ik ook in het museum zitten. :D
Nee ik vind IE nog steeds er handig en lekker snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:37

vibabu schreef:
Hetzelfde als dat sommige mensen niet het verschil weten tussen een hoofdletter en een kleine letter. Dan wordt een "kleine" letter a gewoon als A geschreven maar dan in het klein. Vreselijk.

Geeft altijd van die grappige taferelen, als ze bijvoorbeeld de naam van een huisdier zonder een hoofdletter schrijven. Bv " ik had rommel op schoot liggen " Blijkt Rommel een huisdier te zijn :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:47

Plien91 schreef:
Ik kan ook al schreeuwend tegen mijn gesprekspartner iets vertellen terwijl we ons in een stille ruimte bevinden. Het doel is dan wel bereikt, maar de manier waarop zal niet echt uitnodigen om nog eens een gesprek met mij aan te gaan.

_/-\o_ Inderdaad wat kleinvosje ook schreef, prachtige vergelijking!

Ik sta er nog steeds versteld van dat sommige mensen zo slordig of zelfs slecht schrijven. Zal vast ook wel opvoeding zijn, mijn vader was journalist en taalfreak, ik had niet thuis moeten komen met fouten die ik af en toe, geregeld eigenlijk, zie staan. En echt, zo'n taalpurist ben ik niet eens. Snap best dat de dees en tees niet altijd even makkelijk zijn, is ook mijn valkuil, net zoals sommige woorden er om vragen verkeerd gespeld te worden (tip: ander woord gebruiken of even Googelen ;) ).
Bijkomend nadeel is ook dat je met een dergelijke schrijfwijze mij in ieder geval het idee geeft nog een uk of laaggeletterde te zijn. Mensen die echt dyslexie hebben pik ik er wel uit door de manier van schrijven. Van een volwassen iemand verwacht ik niet zo snel een zin als 'Me paard heb tog hoi gevrete' maar sta soms met de kaak op de grond als ik dan even in een profiel spiek.
Overigens is het gewoon, tegenwoordig. Ik zie het ook op andere plekken, hoe tenenkrommend er geschreven wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:51

Pluizebolpum beleef jij nog wel plezier op Bokt? Als ik jou reactie zo mag intepreteren *kuch* heb ik het idee dat je je groen en geel ergert als dr ergens een taalfoutje staat. :D

En met opvoeding heeft dit imo niets te maken hoor, denk eerder in de richting van interesse hebben voor de Nederlandse taal of niet.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:52

Chiqa schreef:
vibabu schreef:

Geeft altijd van die grappige taferelen, als ze bijvoorbeeld de naam van een huisdier zonder een hoofdletter schrijven. Bv " ik had rommel op schoot liggen " Blijkt Rommel een huisdier te zijn :D

:D Dat zijn dan wel weer leuke dingen. Een leraar bij ons op school ging iedereen met de toets afrekenen die niet het verschil wist te maken tussen een A en een a. Uiteindelijk maar gestopt anders zou (bijna) iedereen een dikke onvoldoende hebben gehad.

Ook zoiets leuks: klasgenootje zei dat ze dyslectisch was met engels. Daar heb ik maar op geantwoord dat ik ook allerlei moderne aandoeningen heb :o

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:22

Chiqa schreef:
Pluizebolpum beleef jij nog wel plezier op Bokt? Als ik jou reactie zo mag intepreteren *kuch* heb ik het idee dat je je groen en geel ergert als dr ergens een taalfoutje staat. :D

Jahoor, ik heb een heel goede 'ignore'stand ontwikkeld voor teksten zoals 'Me paard heb tog hoi gevrete' , daar heb ik het over. Iemand die gewoon een spelfoutje maakt vind ik geen ramp, zou niet durven, ben zelf ook allerminst voutloos ;) en zie dat zelf ook regelmatig over het hoofd.

In HKdingen vind ik het dan ook minder erg, misschien omdat dat iets meer een 'onder ons' gebeuren is, het soms even best snel gaat en je de mensen goed kent.
Op het moment dat iemand een algemeen topic maakt en verwacht dat de lezer ergens over meedenkt, is het dan zoveel gevraagd om wat extra aandacht aan je openingspost te besteden? En moet je dan tegenwoordig volleerd Neerlandicus zijn als je een gewoon doorsnee nette tekst kunt schrijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:23

Spelfoutjes zijn in mijn ogen ook geen ramp. Bewust MSNtaal daarentegen wel :j ik typ in mijn snelheid ook wel eens letters door elkaar. Dan krijg je hele leuke dingen, maar gezien de Nederlandse taal reduntant is maakt het heel soms niet uit dat ik in mijn snelheid wel eens wat mis of hussel :')

Probeer er wel altijd op te letten. Zo heb ik bovenstaand stuk ook drie keer doorgelezen :+

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:33

Nu ben ik vast een domme muts, maar wat is reduntant? }:0 Krijg bij google alleen de betekenis overbodig, maar dat lijkt mij niet echt te kloppen...

Anoniem

Re: wanneer type je nu abn ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:37

Redundant in de taal is dat deze ook nog goed te begrijpen is als je de klinkers weglaat. Oftewel klinkers overbodig :j

Z z j bvrbld dt ng mtn knnn lzn :j

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:55

Volgens mij heb ik daar weleens een stukje over gelezen.
Ik kan het inderdaad nog lezen!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:19

Ik typ eigenlijk altijd ABN, omdat ik mij erg bewust moest worden van de spelfouten die ik maakte. Ook op msn/sms typ ik dus met t/dt etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:56

Pluizebolpum schreef:
Op het moment dat iemand een algemeen topic maakt en verwacht dat de lezer ergens over meedenkt, is het dan zoveel gevraagd om wat extra aandacht aan je openingspost te besteden? En moet je dan tegenwoordig volleerd Neerlandicus zijn als je een gewoon doorsnee nette tekst kunt schrijven?

Hier ben ik het wel met je eens. Als je ook maar enigszins de behoefte heb dat je verhaal begrepen wordt
dan is het idd niet verkeerd om wat duidelijker te zijn. Zo stuitte ik een paar weken geleden op een totaal ander forum op een topic waarin de titel stond dat google dood was.

Dus in mijn beleving denk ik dan aan iets technisch en ben dan altijd wel benieuwd wat het probleem is.
Aan het eind van het verhaal bleek het om een hond te gaan. (Stond echt pas in een van de laatste zinnen, daarvoor varieerde het dus in eerste instantie tussen een zoekmachine, later twijfelde ik aan een hamster, even kreeg ik een vermoeden dat het een kat was (omdat het zijn brokken niet had opgegeten) en toen ze schreef dat de ze met een 'lege halsband' naar huis reden ontdekte ik dat het om een hond ging..

Sommige mensen hebben soms de weelderige fantasie dat je hun leven gewoon kent, en als je het dus over Piet of Truus heb je onmiddellijk weet dat het om de cavia of de buurman gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:12

vibabu schreef:
Amen!

En hier kan ik me ook aan ergeren :D (niet banketstaaf bedoeld naar jou vibabu, geldt ook voor andere boktgebruikers) Zeggen jullie in het dagelijks leven ook 'Amen!' als iemand iets zegt wat je wel aan staat?

edit; misschien een beetje teveel offtopic.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:22

Amen Plaudar!
Nee, grapje! Vind ik ook wel apart eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:30

Mensen die ja en amen zeggen kan ik niet serieus nemen. Net of ze geen eigen mening hebben, zoals de wind waait waait het rokje. (En ik geef toe 'misbruik' dat woord ook soms voor het gemak hoor) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:32

saffire schreef:
Kiwipitje schreef:
Dat heeft niets te maken met het feit dat je uit Brabant komt. Wat een onzin zeg :=

Ik vind het maar heel normaal dat je in topics (misschien met uitzondering van HK topics) gewoon normale Nederlandse volzinnen typt die beginnen met een hoofdletter, eindigen met een punt en daartussen ook de juiste interpuntie en spelling hebben. Zeggen dat je slecht bent in spelling is een slecht excuus. Bij elke internet browser kun je spellingcontrole instellen en die haalt een deel van de fouten er echt wel uit. Natuurlijk staat er her en der wel eens een foutje, maar een tekst zo typen dat deze goed leesbaar is en er netjes uit ziet vind ik echt niet teveel gevraagd.

Dat heeft wel te maken met dat ik uit brabant kom , ik type soms zoals ik praat en brabants is vaak zonder n of t/d .
Maar sommige maken er dan een groot probleem van en dat vind ik niet altijd leuk snap je.
En nederlandse volzinnen wat versta je daaronder? want het woord ken ik niet

Ik kom uit Zeeland, 9 km van de Belgische grens. Ik kan amper Nederlands práten. :') En ik kan ook gewoon netjes zonder spelfouten typen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:35

Chiqa schreef:
Mensen die ja en amen zeggen kan ik niet serieus nemen. Net of ze geen eigen mening hebben, zoals de wind waait waait het rokje. (En ik geef toe 'misbruik' dat woord ook soms voor het gemak hoor) ;)

Ja inderdaad, dat is precies mijn punt! In mijn ogen is een post waar alleen een berichtje wordt gequote met vervolgens als reactie 'amen', volkomen nutteloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:43

Hele lappen tekst quoten en dr een amen onder kwakken is imo pure luiheid dat kan je toch niet interessant vinden om verder op door te borduren? (Behalve dan nu even in dit topic :D )

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:50

Chiqa schreef:
En met opvoeding heeft dit imo niets te maken hoor, denk eerder in de richting van interesse hebben voor de Nederlandse taal of niet.
Het is niet meer dan fatsoenlijk om netjes te typen. Wat heeft interesse daar nou weer mee te maken?

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 11:29

Kiwipitje schreef:
Chiqa schreef:
Het is niet meer dan fatsoenlijk om netjes te typen. Wat heeft interesse daar nou weer mee te maken?

En wat versta jij dan onder netjes typen als ik vragen mag ?
Komt een beetje bot over, zo van : als je een letter vergeet ben je onfatsoenlijk , dat is natuurlijk onzin.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:45

Dat heb ik hiervoor al uitgelegd. Ik zeg nergens: 'als je een letter vergeet ben je onfatsoenlijk'. Die conclusie trek jij eruit.