Wie betaalt op eerste date?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:31

JuliaMaria schreef:
MarcoBorsato schreef:
JuliaMaria, zoals je kunt zien heb ik niet meer direct over de date, maar over de opmerking van snoetie die vindt dat er verschil is tussen man en vrouw.

En verder blijf ik bij wat ik gezegd heb. Mijn 'speculaties' zijn toch wel ergens op gebaseerd, het zijn mijn normen en waarden, het is wat ik heb meegekregen van huis uit. Ik ben waarschijnlijk niet zo traditioneel/ouderwets opgevoed.

Nu doe je het wederom: Waarom zou ik ouderwets/traditioneel zijn opgevoed? Waar baseer je dat op? :?

Ik baseer het op ons meningsverschil :)

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:38

tja, ik ben dan nog niet zo oud, en werk niet (aanstaande zaterdag eerste proefdag *\o/* !). Ik vind het niet fijn om te profiteren maar ik heb dus zelf niet veel geld om uit te besteden. Houd als ik een date heb wel wat opzij. Aan de andere kant vind ik ook dat als een man met jou iets wilt doen dat hij best mag betalen. Hij stelt het voor om met jou wat te doen! En hij gaat er denk ik dan ook niet vanuit dat het 50/50 ofzo word.. maar misschien zie ik dat verkeerd :P

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:42

Aan het jongetje uit Velsen-Noord: schelden is niet zo chique hoor. Kom maar eens terug als je je echt volwassen kunt gedragen.

Olympia96: ik krijg de rillingen van Opzij.

Lieveli: dat instinct verliest een man niet zomaar. Misschien wat meer daten? Dan begrijp je hoe het spelletje werkt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:46

Vudress schreef:
Aan het jongetje uit Velsen-Noord: schelden is niet zo chique hoor. Kom maar eens terug als je je echt volwassen kunt gedragen.

Lieveli: dat instinct verliest een man niet zomaar. Misschien wat meer daten? Dan begrijp je hoe het spelletje werkt.

Sneren uitdelen in een discussie noem ik niet discussiëren, maar je frustratie eruit gooien. Waarom zou je zeggen dat ik meer moet daten? Waar maak je uit op dat ik te weinig date? Waarom zou je zo persoonlijk worden als iemand het niet met je eens is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:49

Getsie , wat een onsympathieke en hooghartige reacties geef je Vudress :n

Er zullen ongetwijfeld mannen zijn die dat wel leuk vinden , maar voor de normale burger ben je met die instelling niet echt "relatie-materiaal" zeg maar :P

*wacht op sneer*

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:48

Het is al een tijd geleden, ik weet niet meer hoe we dat gedaan hebben :+
Maar ik vind 50/50 normaal, al vind ik het wel heel galant en lief als een man aanbied de rekening te betalen. Maar zou altijd aanbieden 'de helft' te betalen, of bv de drankjes erna.
Wij doen het nu vaak om en om of splitsen nog wel eens de rekening (of hij legt 50 neer en ik 20 omdat hij geen 20 meer heeft bv). Houden het niet bij, maar heb wel het idee dat we wat dat betreft een beetje hetzelfde betalen :)

Vudress : wat een nare berichten, ik ken genoeg mannen die 'goed ontwikkeld' zijn, en een hoop vrouwen die dat niet zijn !

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:52

pmarena schreef:
Getsie , wat een onsympathieke en hooghartige reacties geef je Vudress :n

Er zullen ongetwijfeld mannen zijn die dat wel leuk vinden , maar voor de normale burger ben je met die instelling niet echt "relatie-materiaal" zeg maar :P

*wacht op sneer*

Zoals ik eerder al zei heeft een man het niet nodig om geld uit te geven bij een leuke meid, om het jachtinstinct te activeren.
Bij haar werkt dat dus blijkbaar anders?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:02

Ik wou net zeggen :P

Juist ook als je zelf ook betaalt , geef je misschien wel duidelijker aan dat je nog niet helemaal "van hem" bent...en hem niet nodig hebt voor zijn geld....
dus laat hem maar laten zien wat hij behalve dat geld verder nog in huis heeft om me te veroveren :P

(en die dingen zijn veel belangrijker , ik heb geen vent nodig voor het geld maar wil iemand die juist op allerlei andere gebieden aan aanvulling is :) )

Laat maar komen dat openhouden van die deuren , en lieve zorgzame (doch niet al te betuttelend !!) dingetjes doen :+:

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:12

Vudress schreef:
Denigrerend? Nee hoor! Mannen zijn dom en werken een beetje simpel. Daar moet je gebruik van maken in plaats van moeilijk over te doen.

Vraag me af waarom jij sowieso nog date met mannen? := Je lijkt ze niet als relatiemateriaal te beschouwen en er een gelijkwaardige relatie mee op te bouwen. Ik vind het niet gelijk ongelijkwaardig als de man betaalt hoor, maar wel vanuit zo'n redenering.

Daarnaast vind ik het nogal hoerig als jij het terecht vindt dat hij alles moet betalen voor een paar uur met jouw fysieke aanwezigheid. :7 Als het goed is date je iemand waar jij het ook leuk mee vindt om tijd door te brengen? Ik vind het raar dat je daar zelf dan per se niet je steentje aan wilt bijdragen. Dan date je niet de goede.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:24

pmarena schreef:

Juist ook als je zelf ook betaalt , geef je misschien wel duidelijker aan dat je nog niet helemaal "van hem" bent...en hem niet nodig hebt voor zijn geld....
dus laat hem maar laten zien wat hij behalve dat geld verder nog in huis heeft om me te veroveren :P

(en die dingen zijn veel belangrijker , ik heb geen vent nodig voor het geld maar wil iemand die juist op allerlei andere gebieden aan aanvulling is :) )

Laat maar komen dat openhouden van die deuren , en lieve zorgzame (doch niet al te betuttelend !!) dingetjes doen :+:

Vind dat nogal dubbel.. (onduidelijk wel te verstaan)
Je hebt hem niet nodig voor zijn geld en geeft dat dus duidelijk aan.
Maar je wil wel dat hij deuren voor je open gaat houden, terwijl je hem daar toch ook niet voor nodig hebt? :?
Waarom dat dan wel?

(imo zou geld nietzo'n grote rol moeten spelen op een date. Zou genoeg meenemen voor beide (zekerheid), maar als ik gevraagd word ga ik niet betalen. Ik zou het zelf een belediging vinden als iemand moeilijk gaat doen over betalen terwijl ik diegene als zijnde date heb gevraagd (alsof ik niet zou willen/kunnen betalen voor hem)

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:27

Vudress schreef:

_O- Dank je wel voor je bevestiging. Heerlijk hoe een mens één gedachte kan hebben die niet meer te veranderen is. Geloof toch echt dat ik meer ervaring heb dan jouw in het leven, hoe triest het ook klinkt. Misschien een lichte vorm van Borderline? Wie zal het zeggen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:37

superwoman schreef:
pmarena schreef:

Vind dat nogal dubbel.. (onduidelijk wel te verstaan)
Je hebt hem niet nodig voor zijn geld en geeft dat dus duidelijk aan.
Maar je wil wel dat hij deuren voor je open gaat houden, terwijl je hem daar toch ook niet voor nodig hebt? :?
Waarom dat dan wel?

(imo zou geld nietzo'n grote rol moeten spelen op een date. Zou genoeg meenemen voor beide (zekerheid), maar als ik gevraagd word ga ik niet betalen. Ik zou het zelf een belediging vinden als iemand moeilijk gaat doen over betalen terwijl ik diegene als zijnde date heb gevraagd (alsof ik niet zou willen/kunnen betalen voor hem)

Tja , dubbel...ligt er maar aan hoe je het opvat , het blijft natuurlijk een spel van "goed gevoel" :)

Als hij alles steeds betaald dan voelt dat voor mij niet goed , ik voel me dan "schuldig" , ook al bedoelt hij het lief.
Als hij lief en zorgzaam voor me is dan voelt dat fijn , maar het moet niet kleinerend / betuttelend worden.
Net zoals een cadeautje / verrassing / bloemetje hartstikke lief is , maar gewoon een warme knuffel op het juiste moment misschien nog wel beter :)

In de meeste dingen ligt er een vrij dunne scheidslijn tussen wat wel en niet goed is , en dat is misschien niet altijd logisch :P

Maar bij mij komt het er op neer dat ik het erg oppervlakkig / goedkoop vind om me te laten paaien door zijn geld , ik zoek geen man die zijn liefde toont door zijn portemonnee te trekken :)

(dit is dus het gevoel dat ik er bij heb hè , begrijp de nuances die ik uiteraard ook prima zie ;) )

Nadia
Oppermuts

Re: Wie betaalt op eerste date?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:18

Moderatoropmerking:
Willen we het hier wel netjes houden?? Dus geen gehak en gevit op anderen, dat voegt helemaal niets toe aan het topic.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:21

Man laten betalen..

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:23

ik ben dan misschien iets ouder, maar de date betaalt de man bij ons... of in ieder geval in mijn 'oude' tijd :-)
dat wil niet perse zeggen dat een vrouw niets kan/mag betalen. De eerste date behoort tot hoffelijkheid. Erna kunnen soms kleine dingen een wereld van verschil maken ;-)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:25

LecyTinker schreef:
of het gelijk als ijsbreker gebruiken... als je de menu kaart in handen hebt heel luchtig zeggen "uh, even over hoe we het gaan doen met betalen, dan weet ik of ik een salade bestel of filet mignon... " En dan een beetje verleidelijk kijken en dan lachen...

_O-

Ik heb op mijn eerste date mijn vriend laten betalen :P Maar we voelden beide meteen al aan dat er wel meer dates zouden gaan volgen :D Anders zou mijn gevoel me zeggen 50/50..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:27

Wij zijn opgevoed dat de man betaald. Mijn broer en neven (en mijn vriend) betalen altijd voor het meisje. Dames waar ze sowieso niet echt zeker van zijn nemen ze eerder wat mee te drinken dan meteen uit eten. Dat doen ze pas als ze haar echt leuk vinden. En dan uiteraard betaald de man.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:53

Pfoe Vudress, ik blijf erbij dat ik vind dat jij echt ongelooflijk minachtend over mannen praat! Jachtinstinct... ik dacht echt dat wij als mensen tegenwoordig toch wel íets verder geëvolueerd waren... of ga jij echt helemaal op de holbewoner-tour en zorg je gelijk 9 maanden na de eerste date ook al voor nageslacht?? Want dat is tenslotte toch het instinct dat er bij mannen inzit..

*Ziet Vudress op date gaan met een man die met pijl en boog op zijn rug een zelfgeschoten mamoet komt brengen, waarna zij meteen begint met het bouwen van een geschikt nest voor het nageslacht*

Sorry, dat is geen sneer, maar een grapje op zijn tijd moet kunnen toch...?

Ik vind het persoonlijk een beetje een hooghartige instelling, dat de man maar moet betalen omdat hij jouw gezelschap wenst. Alsof je daar zelf niet wil zijn! En als dat inderdaad het geval is, zou ik maar heel gauw wegwezen. Als je er dan zit om er een gratis avondje uit mee te verdienen, ja dan doet mij dat nogal aan een zeker beroep denken ja...

Let wel: Het is bij mij zeker niet zo dat ik de man niet wil laten betalen als hij dat wil, ik vind dat zelfs erg lief. Maar ik vind zéker niet dat je dit moet verwachten en zou me hier ook niet altijd prettig bij voelen en zal dus ook altijd aanbieden om mee te betalen. (Uiteraard niet zo dat het ongemakkelijk wordt, maar door gewoon, als de rekening komt, je portemonnee te pakken en ongeveer de helft op tafel te leggen).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:02

Na 7 jaar in mijn relatie alles te hebben betaald( o je geld vergeten) zeg ik nu.......Laat de man maar betalen.
Maar mocht ik ooit weer gaan daten is het natuurlijk wel iemand van minimaal 40 jaar die best wel wat kan betalen. Ik vind het galant als ze je een beetje vertroetelen met bv een bloementje.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:19

Ik vind dat de man moet betalen :=
De eerste date dan, daarna vind ik wel dat het 50/50 of ik wel eens kan betalen .
Dat is altijd zo geweest en nooit veranderd.

Kan me niet anders voorstellen, ik snap wel dat sommige dames zelf willen betalen.
Ik denk dat dat gewoon ligt aan je eigen waarden en normen..

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:03

Ronne schreef:
*Ziet Vudress op date gaan met een man die met pijl en boog op zijn rug een zelfgeschoten mamoet komt brengen, waarna zij meteen begint met het bouwen van een geschikt nest voor het nageslacht*

Hahahahahahaha _O-, ik heb tranen in mijn ogen hier. Ge-wel-dig! _/-\o_

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:09

Vudress schreef:
dat instinct verliest een man niet zomaar. Misschien wat meer daten? Dan begrijp je hoe het spelletje werkt.

Nou ik hoef mijn date niet te laten betalen om dat jachtinstinct aan te wakkeren hoor ;)
Daar gebruik ik mn looks, charme's etc voor en dan staan ze al lang op scherp ver voor de rekening gebracht wordt...!!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:14

Vudress: ik snap wat je bedoelt als je het hebt over Opzij. (Hoewel dat echt niet voor alle artikelen geldt in mijn beleving.)

Maar goed, wat vind je van Elsevier? Kan wel? Dan heb ik nu een leuk citaat voor alle vrouwen die graag voor zich laten betalen.

Uit Elsevier Stijl, december 2010:
"Hoogleraar sociale wetenschappen Aafke Komter over de diamantenzaak tussen Charles Taylor en Naomi Campbell: door te geven, plaats je jezelf in een moreel superieure positie [....]. Het ontvangen kan gevoelens van afhankelijkheid en dankbaarheid teweeg brengen. Hoe meer je geeft, des te meer aanzien je geniet en des te meer prestige, macht en eer je kunt verwerven."

Grappig. Als je bovenstaande doortrekt dan krijg je dit:
Ronne schreef:

Als je als zo'n cadeautje (het etentje) aanneemt, dan plaats je jezelf de in de invloedssfeer van een man. En dat is waaraan ik geen behoefte heb :D

Overigens is de inleiding van het artikel:
"Macht, altruisme, geld, wederkerigheid: achter elk cadeau gaan ongeschreven codes en motieven schuil. Zeker als mannen en vrouwen elkaar iets geven, staat het traditionele rolpatroon nog stevig overeind."

Met andere woorden -en in mijn eigen vrije vertaling- Ronne, Lieveli, ik en enkele anderen vormen blijkbaar de uitzondering op de regel. (En daar ben ik in ieder geval óntzettend blij mee!)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:18

Ik vind tussen een diamand van ik weet niet hoeveel duizenden dollars geven en uit eten nemen nog wel een groot verschil zitten :o.

Er zit denk ik wel een kern van waarheid in, maar ik denk toch dat er na het 1x betalen van een etentje nog geen machtsverhoudingen ontstaan binnen een relatie hoor :=

DonRoubos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:22

Vind het een beetje jammer hoe er minachtend word gepraat over beide geslachten. Waarom zouden er in godsnaam "Machtsverhoudingen" moeten bestaan in een relatie? Je respecteert elkaar toch op persoonlijkheid en niet op geld en macht?