Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:13

@Kiwipitje:
Bovendien is er over smaak nogal wat te zeggen.
Wat de ene persoon mooi vindt, is voor de ander geen cent waard. En andersom. Dat is het probleem van artistieke opdrachten nou eenmaal.

En je kunt als fotograaf niet meer of beter vastleggen, dan dat je daadwerkelijk te zien krijgt.
Het is wel heel makkelijk om te roepen "De fotograaf heeft niet voldaan aan de opdracht". Maar de opdracht was toch om foto's van de paarden te maken, en dat is toch ook gebeurd? ;)

Het is zo vanaf een afstand gewoon niet te beoordelen hoe zo'n shoot in werking is gegaan. En of de fotograaf daar dan wel of niet 't beste uit heeft kunnen halen.

Ik heb ook wel 'ns shoots waarbij het paard en voorbrenger zó slecht voorbereid zijn of afgeleid zijn, dat de hele shoot dáárdoor misloopt.
Ben ik dan een slechte fotograaf en moet ik dan al 't geld terug betalen?
Lijkt me niet. De klant heeft net zoveel verantwoordelijkheid op dat gebied om z'n dier zo optimaal mogelijk voor te stellen. En dan nóg is het altijd maar een gok of het dier zich wil/kan laten zien. Daar zijn wel wat trucjes voor, maar er zijn nou eenmaal paarden die hun dag niet hebben. En er zijn nou eenmaal mensen die wel 'ns hun dag niet hebben.

En dan is het wel héél makkelijk om te zeggen dat 't allemaal de schuld van de fotograaf was.
Er komt gewoon wat meer bij kijken dan dat.

Je kunt als fotograaf prachtige perfecte aanwijzingen geven. Maar als die bijv. gewoon niet opgevolgd worden, en de klant gaat achteraf zeuren; tja, dan kun je als fotograaf weinig.

Ik zeg niet dat dat nu ook het geval was, want zoals ik al eerder schreef; ik ben er niet bij geweest, dus ik kan het niet beoordelen.

Maar het laat wél zien dat je hier echt maar 1 kant van 't verhaal leest, en dus gewoon niet weet wie er verantwoordelijk was voor de minder goede resultaten. En dat kan zowel de TS, als de fotograaf, als de paarden zijn.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:16

TS heb je eigenlijk al wel de bewerkte foto's ontvangen? Of heb je alleen alle onbewerkte foto's gezien..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:16

@Marjoow: "Leven ruïneren" lijkt mij redelijk overtrokken.

Als blijkt dat de fotograaf echt je geld niet terug wil geven kun je altijd je heil nog zoeken bij een van de vele opgelicht-sites op internet. Vaak zitten daar wel mensen die weten hoe je zoiets kunt oplossen.

Anoniem

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:17

Maar Kiwi... er is hier helemaal geen sprake van oplichting....

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:18

Femke schreef:
@Kiwipitje:
Bovendien is er over smaak nogal wat te zeggen.
Wat de ene persoon mooi vindt, is voor de ander geen cent waard. En andersom. Dat is het probleem van artistieke opdrachten nou eenmaal.

En je kunt als fotograaf niet meer of beter vastleggen, dan dat je daadwerkelijk te zien krijgt.
Het is wel heel makkelijk om te roepen "De fotograaf heeft niet voldaan aan de opdracht". Maar de opdracht was toch om foto's van de paarden te maken, en dat is toch ook gebeurd? ;)

Het is zo vanaf een afstand gewoon niet te beoordelen hoe zo'n shoot in werking is gegaan. En of de fotograaf daar dan wel of niet 't beste uit heeft kunnen halen.

Ik heb ook wel 'ns shoots waarbij het paard en voorbrenger zó slecht voorbereid zijn of afgeleid zijn, dat de hele shoot dáárdoor misloopt.
Ben ik dan een slechte fotograaf en moet ik dan al 't geld terug betalen?
Lijkt me niet. De klant heeft net zoveel verantwoordelijkheid op dat gebied om z'n dier zo optimaal mogelijk voor te stellen. En dan nóg is het altijd maar een gok of het dier zich wil/kan laten zien. Daar zijn wel wat trucjes voor, maar er zijn nou eenmaal paarden die hun dag niet hebben. En er zijn nou eenmaal mensen die wel 'ns hun dag niet hebben.

En dan is het wel héél makkelijk om te zeggen dat 't allemaal de schuld van de fotograaf was.
Er komt gewoon wat meer bij kijken dan dat.

Je kunt als fotograaf prachtige perfecte aanwijzingen geven. Maar als die bijv. gewoon niet opgevolgd worden, en de klant gaat achteraf zeuren; tja, dan kun je als fotograaf weinig.

Ik zeg niet dat dat nu ook het geval was, want zoals ik al eerder schreef; ik ben er niet bij geweest, dus ik kan het niet beoordelen.

Maar het laat wél zien dat je hier echt maar 1 kant van 't verhaal leest, en dus gewoon niet weet wie er verantwoordelijk was voor de minder goede resultaten. En dat kan zowel de TS, als de fotograaf, als de paarden zijn.

Maar artistiek is toch iets anders als 'fototechnisch correct'? Want ik lees van Fiffill dat er o.a afgesneden neuzen o.a bijzaten, dat lijken me voor de fotograaf geen foto's die haar werk echt goed terecht stellen zeg maar.

Fiffill, inderdaad. Ik weet ook niet om hoeveel foto's het ging? Maar als ik een serie schiet van, ommenabij een kaart vol [900/1000 foto's] houd ik er rond de 100/150 over die ik dan doorstuur naar de eigenaar o.i.d. Alleen als er echt speciaal gevraagd word om alles dan wil ik het best doen, maar anders is het nabewerken o.i.d [als dat nodig is] veeeel te veel werk!

Anoniem

"Opgelicht sites" Kiwipitje?
Wow, jij vormt gemakkelijk een mening na het horen van 1 verhaaltje...

De fotograaf heeft al meerdere opties aangeboden voor het herstellen van het afgekeurde werk.
Dat heeft dus absoluut NIETS met oplichting te maken.

Maar overdreven reacties van snel bevooroordeelde types kunnen inderdaad iemand (onterecht) schade toebrengen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-10 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Nouks schreef:
De fotograaf wordt mijns inziens helemaal niet openbaar beoordeeld, er wordt uiterst respectvol gepraat over beide betrokken partijen.

Bovendien, als ik voor mezelf spreek, ik weet over wie het gaat en heb de foto's gezien. In mijn geval ken ik ook ander werk van de fotograaf, en vind ik het werk net als de TS erg tegenvallen. Ook ik ben van mening dat een beetje nabewerking en een strakkere (of überhaupt) selectie waarschijnlijk al een heel ander beeld had gegeven van de foto's dan nu het geval is (geweest).

Maar het valt me wel tegen van de fotograaf in kwestie, omdat ik ook ander werk van haar ken. Met als gevolg: deze situatie valt me tegen van haar (de fotografie, maar ZEKER en MET NAME de communicatie), maar dat zie ik los van haar fotografie normaal gesproken en zodoende ook van haar goede naam.

En daarin zal ik vast niet de enige zijn denk ik zo...

Daarnaast nog het feit dat de TS de fotograaf absoluut niet negatief te kijk zet en dat bovendien in dit topic niet duidelijk wordt om wie het gaat. Dus nee, goede naam aantasten vind ik persoonlijk niet aan de orde.

Ja ben het ook met je eens, hadt de foto's ook zeer zeker niet direct gelinkt met de betreffende fotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:21

Courses schreef:
Maar artistiek is toch iets anders als 'fototechnisch correct'? Want ik lees van Fiffill dat er o.a afgesneden neuzen o.a bijzaten, dat lijken me voor de fotograaf geen foto's die haar werk echt goed terecht stellen zeg maar.

Uiteraard.
Ik heb de foto's ook niet allemaal gezien. Slechts een hele kleine selectie van 5 stuks, en die zagen er niet verkeerd uit.
Die waren technisch correct. En zeker het betaalde geld waard.

Maar daarmee kan ik inderdaad niet oordelen over de volledige shoot, omdat ik niet weet of het een representatief beeld gaf.

Daarom laat ik me daar ook bewust niet over uit ;)
En spreek ik even over fotoshoots in 't algemeen. Want van dit specifieke geval heb ik niet voldoende gezien om een eerlijk beeld te kunnen vormen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:22

Mee eens Femke. :j We horen hier maar een kant van het verhaal, dan kun je imo niet zo snel conclusies gaan trekken. :)
Maar mensen ed. op de achtergrond, het lijkt me dat je als fotograaf zijnde daar wel wat aan kunt doen als je voldoende ruimte hebt en de mensen staan op een kluitje, dan zou ik aan die zijde geen foto's maken of de mensen even vragen ergens anders te gaan staan... maar wie weet heeft ze dat ook wel geprobeerd.
Daarbij heeft een klant niks aan 100 foto's waartussen misschien 5 echt mooie zitten, en de rest is niet interessant/scheef/paard met afgesneden delen... dat zou ik niet op mijn site zetten.

Courses schreef:

Fiffill, inderdaad. Ik weet ook niet om hoeveel foto's het ging? Maar als ik een serie schiet van, ommenabij een kaart vol [900/1000 foto's] houd ik er rond de 100/150 over die ik dan doorstuur naar de eigenaar o.i.d. Alleen als er echt speciaal gevraagd word om alles dan wil ik het best doen, maar anders is het nabewerken o.i.d [als dat nodig is] veeeel te veel werk!

Volgens mij gewoon alle foto's direct van de kaart op de website gezet. Dus inclusief alle mislukte en mindere foto's.
En iedereen werkt anders maar deze fotograaf houdt kennelijk de ontspanknop ingedrukt ipv een goed moment af te wachten en dan te klikken, waardoor veel foto's echt ontzettend veel op elkaar leken omdat ze doorgeklikt waren... voor de klant niet fijn en handig uitzoeken. Krijg je zo een paar honderd foto's voor je kiezen waartussen je de leuke uit moet gaan vissen... imo is dat gewoon het werk van de fotograaf zelf, de mooiste foto's selecteren en die aan de klant tonen.

Femke, ik heb dus wel alle foto's gezien en ik zag er zeker wel mooie plaatjes tussen hoor :) maar door al die andere foto's vallen die weg, en dan is het lastig om de mooie ertussenuit te zoeken...
Gaat hier om de portretfoto's, actiefoto's heb ik ook gezien maar die hadden idd mensen/paarden op de achtergrond, dat stoort inderdaad (maar ik weet niet of de fotograaf daar iets aan had kunnen doen, ik was er niet bij).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:24

Kiwipitje schreef:
@Marjoow: "Leven ruïneren" lijkt mij redelijk overtrokken.

Als blijkt dat de fotograaf echt je geld niet terug wil geven kun je altijd je heil nog zoeken bij een van de vele opgelicht-sites op internet. Vaak zitten daar wel mensen die weten hoe je zoiets kunt oplossen.

Je leest niet goed, ik bedoel het fotografenleven van die persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:26

Ik dacht dat "tsjakka" van Andre van Duin was? :+ (of is Emiel Ratelband het typetje? Ik volg het allemaal niet zo...)

Verder verwoord Nouks het exact zoals ik het voel. Ik heb niks ten nadele van de fotograaf en ben echt verrast door de foto's, en jammer genoeg niet in positieve zin. Dat kan gebeuren, er kan altijd vanalles verkeerd gaan, maar als je dan op voorhand al met moeilijke communicatie zit, en dit achteraf niet beter is, wat moet je dan? Ik heb uiteraard geprobeerd het met de fotograaf onderling op te lossen, ik heb veel geprobeerd, maar waar trek je de grens? Hoeveel e-mails blijf je sturen? Hoeveel keer aanvaard je te lezen dat er voor de fotograaf geen andere optie is, maar die optie die hij/zij heeft voorgesteld voor jou (jullie) als klant helemaal niet ideaal is? Terwijl er andere, misschien niet zo gebruikelijke, oplossingen voor handen zijn ...

Ik heb het trouwens express hier geopend, omdat de fotograaf hier ook aanwezig is, en zo ook haar kant van het verhaal kan doen als ze dat nodig acht. Dit vind ze niet nodig en ze houdt het verder liever via e-mail, geen probleem voor mij, maar de kans is er wel ;)

@ Courses : Fiffill heeft al een gedeelte van de reactie gegeven. Als tijdslimiet had ze gezegd dat de foto's op dinsdag, uiterlijk op woensdag (de shoot was op zondag) op de website zouden staan. Hierop hebben we nog met z'n allen gereageerd "wauw, zo snel al? Zo'n haast heeft het niet hoor." Maar het zou erop staan, en dat vonden we erg leuk natuurlijk. Uiteindelijk ben ik er nog achteraan moeten gaan en heb ik 2 weken later een linkje doorgekregen met de foto's (zonder verdere uitleg of info).

Verder heb ik bij de fotograaf al uitgebreid verhaal gehaald (of proberen te halen). Dit topic is er omdat na diverse e-mails er nog steeds geen oplossing is en niet lijkt te komen en ik gewoon eens wilde weten of je nog andere dingen kan vragen of dat je nergens recht op hebt. Dat is alles.

@ Femke : naar aanleiding van je laatste post .. Jij hebt mijn pony ook voor je lens gehad, toen voor de allereerste keer (weet je nog dat ik zei dat ik GEEN idee had hoe hij zich zou gaan gedragen? ), in een heel stuk mindere omgeving (toen hadden we de nieuwe weiden nog niet) en met heel beperkte hulp. En je foto's waren prachtig. Dus als dan een fotograaf met dezelfde pony, een stuk betere omgeving, foto's maakt die ikzelf ook nog kan maken (en de shoot kost geen € 20 ) dan stelt mij dat toch teleur, want daarvoor heb ik geen fotoshoot geboekt ... En het is nog altijd dezelfde pony ;) Hij heeft erg goed z'n best gedaan .. We zijn pas bezig met vrijheidsdressuur, ik heb aangegeven dat het mij leuk leek daar foto's van te hebben maar dat ik niet wist of hij iets zou laten zien. Heb voor de shoot even het flemen enzo proberen te oefenen maar pony had er totaal geen zin in .. Maar tijdens de shoot gedroeg hij zich alsof hij nooit anders had gedaan. Zo is de pony gewoon ;) En dat lijkt me als fotograaf echt niet moeilijk om mee te werken ...

@ Limoen : enkel de onbewerkte heb ik gezien, op mijn vraag of de foto's nog bewerkt werden voor afdruk heb ik een bevestigend antwoord gehad en op mijn vraag of ze misschien wat voorbeelden kon sturen heb ik nooit nog iets gehoord..

@ Femke2 : dat verklaart wel veel .. Ik heb ook een aantal foto's gezien die héél erg leuk waren :j Zoals ik zei: naderhand op de laptop enzo zag het er allemaal goed uit .. Maar dan zie je ook maar een aantal foto's. En als je dan tevreden moet zijn met 5 mooie foto's tussen de 200 (weet niet precies hoeveel het er zijn) andere foto's .. Vraag het me af ..

@ Fiffill : die actiefoto's hadden zeker anders gekund :j Ik geef toe, pony liep graag richting uitgang etc. en dat was dus naar de rest van de paarden, maar we deden ons best om hem meer naar het midden te krijgen, en sowieso staan de paarden maar aan 1 korte zijde ... Heb op een bepaald moment gevraagd of we meer naar het midden moesten of dat het zo lukte, en ze zei dat het goed was zo en dat ze erg leuke foto's had. Pony had het ook op dat moment ook wel even gezien dus ik ben er verder niet mee bezig geweest .. Fout van mij? Misschien. Maar het voelde op dat moment wel gewoon goed aan.

En jongens, hou het een beetje rustig hé .. Er heeft hier niemand het over oplichting en dat soort dingen. Het is gewoon niet geworden wat ik (we) ervan verwacht hadden, en dat kan gebeuren. Zoals Nouks etc. zeggen verbaast het hun, en dat neem ik ook zeker aan, aangezien ik het dus ook niet verwacht had ... Daarom is een nieuwe shoot misschien wel op z'n plaats, maar dat is praktisch gezien weer een stuk minder. Dus we zijn nog even denkende ... Verder wil ik duidelijk maken dat ik niks tegen de fotograaf heb en er helemaal niet op uit ben om haar een slechte naam te bezorgen ofzo, als dat zo was zou ik het wel al overal op het forum verspreid hebben dat je niet bij die fotograaf moet boeken enzo ;)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:28

Het is overigens inderdaad waar dat je als er een overheersende hoeveelheid mindere foto's tussen zit je vaak de goeie vergeet. Erg zonde is dat, maar het is vaak wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:28

En dat is dus precies het probleem van de kwestie.
Het valt voor mensen die er zelf niet bij waren, gewoon niet te beoordelen of het anders had kunnen worden.

Ik heb het zelf ook wel 'ns meegemaakt, een aantal jaren geleden.
Ik kwam een fotoreportage maken van meerdere paarden.
Aan de hand voor de portretten werden ze zodanig voorgesteld dat ze letterlijk geen seconden stil stonden. De paarden bleven maar korte rondjes om de eigenaar heen rennen, en de eigenaar deed daar (ondanks mijn herhaaldelijke aanwijzingen) helemaal niets aan.

En toen de actiefoto's gemaakt moesten worden, werd het paard in de paddock gezet, en liep de eigenaar zelfs weg. Tot mijn enorme verbazing.

En achteraf?
De eigenaar was ontevreden en heeft zelfs haar advocaat allerlei brieven laten schrijven met dreigingen.

Terwijl ik mijn uiterste best had gedaan om er een topshoot van te maken. Maar zonder input van de voorbrenger en de paarden, is het gewoon onmogelijk om tot een goed resultaat te komen.

En daarbij speelt het woord "verwachtingen" de grootste rol.
In mijn geval had die eigenaar blijkbaar de verwachting dat ik in m'n eentje een ongewassen paard met strontvlekken in de paddock kon laten rondrennen en daar dan super topkwaliteit foto's van kon maken.

En dan achteraf klagen dat er poepvlekken op de foto's te zien waren en dat 't paard niet echt rondliep.
Tja, duh...
Ik had er op die shoot qua communicatie álles aan gedaan om de eigenaar te overtuigen dat er wat meer input nodig was. Maar die boodschap kwam niet aan.

En als fotograaf heb ik achteraf de problemen ervan gehad.
Dus zo zie je dat sommige verhalen gewoon echt 2 kanten hebben.

Nogmaals; ik kan niet oordelen hoe het hier was. Maar ik kan me wél heel goed voorstellen dat er meer aan de hand geweest kán zijn waardoor de shoot niet optimaal was.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:30

Waarom wacht je niet gewoon op het uiteindelijke, volledige resultaat? Je geeft haar amper de kans (ik weet niet hoeveel tijd er al overheen gaat)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:31

Courses schreef:
Het is overigens inderdaad waar dat je als er een overheersende hoeveelheid mindere foto's tussen zit je vaak de goeie vergeet. Erg zonde is dat, maar het is vaak wel zo.

Ik denk ook dat dat, wat de foto's betreft, vooral het probleem is. Je krijgt meteen zo'n grote hoeveelheid foto's te zien waarvan de meerderheid mislukt of niet zo mooi is (niet heel vreemd, ik heb ook vaak een kleiner aantal goede foto's dan mindere foto's ;) ) en daardoor vallen de betere weg (die zijn lastig te vinden door de grote hoeveelheid foto's) en is je eerste indruk "deze shoot is écht die prijs niet waard."

Limoen schreef:
Waarom wacht je niet gewoon op het uiteindelijke, volledige resultaat? Je geeft haar amper de kans (ik weet niet hoeveel tijd er al overheen gaat)

Ik dacht al bijna een jaar? Maar dat kan ik mis hebben hoor, meende dat te lezen...

Edit; nou Femke, lekker is dat. :=
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-11-10 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:32

Limoen schreef:

Als je even terug gaat lezen heeft ze al redelijk veel tijd erover heen laten gaan ;)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:33

Een jaar?!

Marjo

Er word telkens gesproken over een lange tijd, maar dat kan iedereen anders inzien natuurlijk ;) Het word naar mijn idee neergezet alsof ze 2 jaar geleden een bon heeft gekocht, vorig jaar een shoot had en pas dit jaar de fotos.

Fenrir

Limoen schreef:
Een jaar?!

Het was een kerstcadeau van vorig jaar, en inmiddels is het al bijna weer kerst... dus een behoorlijke tijd denk ik. :j

Edit; zie nu dat het vooral lang heeft geduurd om de mensen/paarden bij elkaar te brengen, dus het zal minder zijn. ;) De TS zal het wel weten.
Maar toch, neem aan dat we het hier niet over een paar weken hebben...
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-11-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

zo wat een topic!
heb hem net helemaal doorgelezen en vind het erg jammer dat de fotograaf niet reageert zodat het verhaal van twee kanten word verteld!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:34

Marjoow schreef:
het leven van de fotograaf compleet ruineren
Misschien bedoelde je iets anders dan wat je zei, maar ik kan prima lezen. Dank je :).

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:34

Fiffill schreef:
Limoen schreef:
Een jaar?!

Het was een kerstcadeau van vorig jaar, en inmiddels is het al bijna weer kerst... dus een behoorlijke tijd denk ik. :j

Maar dat wil niet zeggen dat de fotoshoot óók met kerst is geweest.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:35

Dat weet ik Limoen, en zie mijn edit. ;) Maar ik vind een tijd langer dan 3 weken ook al vrij lang.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-11-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Fiffill schreef:
Limoen schreef:
Een jaar?!

Een jaar dus, maar ze geeft zelf aan dat het regelen lang duurde (van beide kanten). Wanneer was de shoot?

Anoniem

Limoen schreef:

En dat resultaat zou zijn?

Ik heb gehad:
Citaat:
Hoi [naam],

Hierbij stuur ik je de link naar de foto's:

* link foto's *

Ik neem aan dat dat dan het resultaat is? Dat dit de foto's zijn die ze wil presenteren en waar we onze keuze uit kunnen maken?
Of waar moet ik op wachten?

Alles is ongeveer een jaar geleden begonnen, maar de shoot is nog niet superlang geleden hoor. Foto's zijn na 2 weken op bovenstaande manier ontvangen (terwijl er meermaals gezegd werd dat het nog dezelfde week zou zijn, wat we snel vonden maar het zou zo zijn, dus super dan toch?). En toen is de rest van het e-mailcontact begonnen, waar we nu dus nog mee bezig zijn... :) Sorry als het overkwam alsof ik een jaar op de foto's heb moeten wachten ofzo, dat heb ik nooit zo willen aangeven ;)