Berdien schreef:Klopt hoor Bente, niemand wordt hier beter van. Maar ik denk dat elk helder denkend mens dat vindt. Probleem is alleen dat mensen niet meer helder (willen) denken en dat situaties die eigenlijk nergens over gaan zo gierend uit de hand kunnen lopen.
De haat tegenover politie, daar schrik ik ook wel eens van. Waar gehakt worden vallen spaanders maar over het algemeen vind ik de NLse politie toch echt niet verkeerd bezig. Nou moet ik ook zeggen dat ik als brave bep nog nooit in aanmerking ben gekomen met de politie
Ik hoor wel vaker dat de politie van Amsterdam-Amstelland vrij hardhandig is...
Ik zelf ben wel eens in aanraking gekomen met de politie. Dit was op Koninginnedag in Amsterdam, ik was op de fiets onderweg naar huis.
Ik dacht een stukje af te snijden langs een grachtje, zodat ik niet over een groot plein zou hoeven (waar het wss erg druk zou zijn, zoals bijna overal in Amsterdam).
Helaas kwam ik toen uit op de kruising er achter, die afgesloten was en waar dranghekken stonden met ruim 200 man erachter... en ik stond aan de verkeerde kant van de hekken.
Had niet kunnen weten dat het was afgesloten daar, het was gewoon een weg die ik altijd fietste (ik weet nog steeds niet waarom het afgesloten was) maar ik kon geen kant op. Er stond bereden politie en er was een agente (zonder paard) die zei dat ik maar even bij haar aan de zijkant moest gaan staan.
Prima, ik was afgestapt en liep erheen met mijn fiets. Toen zei echter de agent te paard die zo te zien de leiding had dat hij me aan de andere kant van het hek wilde hebben...
Ik weer naar hem toe met mijn fiets, bleek dat hij me door het hek wilde hebben met fiets en al, terwijl er ruim 200 mensen stonden te dringen tegen die hekken!
Ik probeerde uit te leggen dat ik er niet door zou kunnen met mijn fiets, omdat ze zo stonden te duwen. Toch liet hij iemand een van de dranghekken wat opschuiven en ik moest er doorheen met mijn fiets en al.
Natuurlijk lukte dat niet. Al die mensen die werden door dat kleine gaatje geperst door de druk van de rest erachter, laat staan dat mijn fiets er doorheen zou kunnen!
Ik riep nog een keer naar hem 'ik denk niet dat dit gaat lukken!' maar toen kwam hij ineens dichterbij met zijn paard en begon mij met mijn fiets erdoor te pletten door zijn paard zijwaarts tegen me aan te laten duwen...
Gelukkig stond mijn fiets tussen mij en het paard, een jongen achter het hek pakte me vast ("pas op meisje je wordt geplet door een paard") en ik deed echt m'n best om er tussen te komen, maar dat kon gewoonweg niet - zoals ik al had uitgelegd aan de agent, maar hij luisterde niet.
Mensen in paniek natuurlijk, het was warm en allemaal op slippers en dat paard stond te stampen op z'n plek (dus bijna op hun voeten). Gelukkig ben ik niet bang voor paarden...
De agent werd zo driftig dat hij zijn paard steeds meer liet duwen, het brak mijn handrem af en ik begon een beetje boos te worden (ik was al die tijd nog rustig gebleven, ik snap ook wel dat ik per ongeluk ergens ben aangekomen waar ik niet moet zijn) en gelukkig riepen er toen agenten te paard die al die tijd stilstonden dat het niet ging werken, of hij even rustig en normaal wilde doen... en toen stopte hij.
Wat deed hij toen? Het bevel geven om alle hekken open te zetten zodat de mensen er door konden....
Ik vond het zo'n rare actie, ik had achteraf eigenlijk aangifte moeten doen. Hij was hier duidelijk de persoon die fout zat, ik werkte rustig mee en iedereen zag wel in (behalve hij) dat ik er gewoon echt niet doorheen kon met mijn fiets. Het was een ontzettend driftig mannetje...
Ik snap dat de politie hun werk moeten doen, maar het gaat niet altijd even goed. Zoals hierboven bijvoorbeeld, en het natrappen in de bus. Het is gewoon een lastig beroep en je doet het eigenlijk nooit goed volgens de omstanders (net zoals scheidsrechter bij een voetbalwedstrijd, je hebt het altijd voor minimaal één groep fout gedaan...), maar sommige dingen gaan eigenlijk gewoon te ver.