De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jeudi

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:52

Geloven jullie dat God tekenen van zijn bestaan geeft?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:53

Ja, dat geloof ik. Sterker nog; ik weet het zeker. Je moet ze alleen wel willen zien ;)

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:56

of je wilt ze zo graag zien dat je er in gaat geloven dat ze er zijn....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:59

Tja... je kunt ook alles afdoen met 'dat is normaal', 'dat is toeval'. Maar elke dag een klein wonder van God zien, dát maakt pas blij :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:01

Ik ben Christelijk op gevoed, maar ik gloof niet dat god bestaat, er klopt gewoon niet veel van de bijbel en god almachtig, omdat het tegenstrijdig is , het is een mooie geschiedenis boek dat wel.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:04

Moll schreef:
Ik ben Christelijk op gevoed, maar ik gloof niet dat god bestaat, er klopt gewoon niet veel van de bijbel en god almachtig, omdat het tegenstrijdig is , het is een mooie geschiedenis boek dat wel.

Ik heb daar net een uitleg over gegeven maar die negeer je schijnbaar? :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:04

laetitia schreef:
@meflower:

ik heb mij blijkbaar niet goed verwoord ;-). Ik probeer me aan de 10 geboden te houden. Natuurlijk ben ik niet 'heilig', maar ik doe enorm mijn best om een goed mens te zijn en iedereen gelijk te zien en gelijkwaardig te behandelen. Geen vooroordelen te hebben (al lukt dat echt niet altijd), niet meteen oordelen etcetera.

Dus nu mijn vraag: stel je bent een goed mens, met een goed hart die veel liefde voor de wereld heeft maar je gelooft in niet in God: kom je dan in de hel volgens de Bijbel?

Hey! Gelukkig voel je je niet aangevallen, was nl niet te bedoeling. Maar ik snap je wel hoor, super dat je zo'n instelling hebt.
Alleen (ik ben christen) de christenen denken anders en daardoor lopen die denkwijzen niet op 1 lijn. Zoals je zegt: natuurlijk ben ik niet heilig. Ik snap wat je bedoelt, maar eigenlijk......geloven christenen dat ze IN Christus wel degelijk heilig zijn ;). Het zijn maar van die verwarrende termen misschien, maar dat maakt het zo lastig om met niet-christenen te praten over geloof omdat we gewoon niet op dezelfde lijn zitten (waarschijnlijk).
Ik vind het supermoeilijk om niet te oordelen of vooroordelen te hebben....zucht..

En je laatste vraag: wie ben ik dat ik daar op ga antwoorden? Alleen God zal oordelen dus ik zal het oordeel echt niet over jou gaan vellen haha. Maar...ik kan je wel kort uitleggen wat het hele idee van de Bijbel en het christelijk geloof is. Ik zal het in een paar zinnen proberen.....
Na de zondeval van Adam en Eva is de relatie met God niet meer zoals het was. Jezus kwam om het weer goed te maken tussen God en de mens. Je kunt nog zo je best doen (liefdevol zijn, goede dingen doen enz.) maar dat alles is niet goed genoeg. Voor God is het goed als je in Jezus gelooft en ja....ook al doe je dan nog steeds zonde (niet altijd je naaste liefhebben als jezelf en God boven alles).

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:07

Daphna schreef:
dan het volgende punt waar het boek zich zelf tegen spreekt, god is almachtig en al wetent, is dit zo? dit klopt ook niet als we naar de afvalige engel kijken, had god dit toch van te voren moeten weten

Weetje, de Bijbel spreekt niet over 'almachtig' eigenlijk. Dat staat er niet. Er wordt gesproken over "macht". En wat je zegt zijn erg ingewikkelde dingen....waar wij mensen onze hersenen over breken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:08

Faux schreef:
Moll schreef:

Ik heb daar net een uitleg over gegeven maar die negeer je schijnbaar? :)

Ik lees overigens al jaren in de Bijbel, maar heb nog nooit een tegenstrijdigheid gevonden. Ik vind alleen maar dingen waar ik veel aan heb in mijn leven, en lees dingen die de Bijbel al wist en waar de wetenschap pas jaren later achter kwam :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:08

H_Nalanta schreef:
Moll schreef:
nee maar elke christen bid tot DE here jezus, dus dit zou niet mogen volgens de 10 geboden

Wie zegt dat?

Je kunt tot God bidden, je kunt tot Jezus bidden, je kunt tot de Heilige Geest bidden.. Ik doe het alle drie.. Apart en ook tegelijk.
Jezus was de Zoon van God, Hij was God maar ook mens. Moeilijk te begrijpen maar het is wel zo, dus waarom zou je daar dan niet naar mogen bidden? ;)

Hey mensen ik zou als ik jullie was niet in die (zinloze) discussies verwikkeld raken.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:09

MeFlower schreef:
En je laatste vraag: wie ben ik dat ik daar op ga antwoorden? Alleen God zal oordelen dus ik zal het oordeel echt niet over jou gaan vellen haha. Maar...ik kan je wel kort uitleggen wat het hele idee van de Bijbel en het christelijk geloof is. Ik zal het in een paar zinnen proberen.....
Na de zondeval van Adam en Eva is de relatie met God niet meer zoals het was. Jezus kwam om het weer goed te maken tussen God en de mens. Je kunt nog zo je best doen (liefdevol zijn, goede dingen doen enz.) maar dat alles is niet goed genoeg. Voor God is het goed als je in Jezus gelooft en ja....ook al doe je dan nog steeds zonde (niet altijd je naaste liefhebben als jezelf en God boven alles).

Ik ben ook christen maar met deze uitleg ben ik het dus echt niet eens. :)
Wat ik denk, is dat God veel groter is dan wij westerse christenen proberen te claimen.
Hij gaat zoveel vérder dan onze religie.

Ik geloof werkelijk dat er maar één God is, en dat alle religies op aarde diezelfde God op hun eigen manier zien en aanbidden.
Daarom geloof ik dus ook dat bijvoorbeeld een jongetje wat in een Ashram in India opgroeit, daar elke dag leert mediteren, lief te hebben en heel nederig de tempelvloeren schrobt, ook bij God kan komen. Want hij doet het voor God, en hij weet niet beter dan dat hij het juiste doet, zo is hij opgevoed en hij kent Jezus niet.

Ook zal het me niets verbazen dat als ik in de hemel terechtkom, ik Mahatma Gandhi (een voorbeeld) tegenkom. ;)

Wat ik wel denk is.. Als je toch niet in God gelooft, waarom wil je dan in de hemel terechtkomen? Want als het goed is geloof je daar ook niet in, dus waarom zou je jezelf dan überhaupt de vraag stellen: Als ik een goed mens ben, maar NIET in God geloof, wat dan? Kom ik dan niet in de hemel?

Je geloof er toch niet in? Hoe kan je er dan in komen? Laat staan; er je druk over maken?
Laatst bijgewerkt door Faux op 04-11-10 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:09

verootjoo schreef:
Moll schreef:
Het woord Satan is ingevoerd door de katholieke kerkt zo ook het beeld van hem wat zij hebben gepikt van uit de egyptishe mythologie, en dit was de god van de vrugtbaarheid, en het pentogram van uit de wicca.
echter klopt het niet want god schiep alles naar zijn evenbeeld, dus betekend dat dat god dus een duistere kant heeft, en als dit zo is dan zou hij bevooroordeeld zijn

zou jij alsjeblieft ook in normaal leesbaar NL kunnen schrijven?

Dat is de wet van tegenstellingen. Schep je licht, moet er ook duister zijn, want zonder duister geen licht. Schep je het goede, moet er ook kwaad zijn, want zonder kwaad is er geen goed :)

sorry ben lees blind doe me best.
dit klopt niet volgens het scheppings verhaal, want god schiep 2 werelden, hemel en aarde, dus geen 3 dus geen hel ofzo.

In het allereerste begin schiep God twee werelden, die elkaars tegenpolen waren:
In den beginne schiep God de hemel en de aarde." (Genesis 1:1)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:10

Ik denk dat je veel uit de bijbel kan leren en in de loop van je leven steeds weer nieuwe dingen ziet omdat je in een andere fase bent en anders het leven in kijkt. Net als het boek van bijvoorbeeld hempfling. Voor vele onbegrijpbaar, maar leg het een paar jaar weg en lees het nog eens en je kijkt er weer heel anders tegenaan. De bijbel gaat alleen nog wat verder en naast mooie verhalen zoals je die als kind ziet wordt er ook veel gebruik gemaakt van symbolen en tekens die later weer terug keren. Ik vind het een mooi boek, maar zal het niet snel lezen. Ga ook niet meer naar de kerk terwijl ik wel zo ben opgevoed. Ik kan alleen niet geloven in iets wat is bedacht om te zorgen dat mensen niet in opstand kwamen tegen de hogere leiders, een soort van onderdrukken. Geef ze iets om overna te denken en je kunt je gang gaan. Maar dat neemt niet weg dat de bijbel goed in elkaar steekt. Je moet het alleen niet letterlijk geloven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:11

Faux schreef:
Moll schreef:
dan het volgende punt waar het boek zich zelf tegen spreekt, god is almachtig en al wetent, is dit zo? dit klopt ook niet als we naar de afvalige engel kijken, had god dit toch van te voren moeten weten

Typ het woord almacht, almachtig of alwetend maar eens in bij een bijbel-zoekmachine. Deze 3 woorden komen nauwelijks (echt maar 3 of 4 keer ofzo) in de bijbel voor. :) Als ze voorkomen, is het vaak in aanbidding, dat men zegt: U bent almachtig.

Maar wie zegt dat, omdat mensen dat zeggen, het ook waar is? Wie zegt dat God almachtig is?

Hier zou je wel een vergelijking kunnen maken.. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen: "Ja, maar hij kan altijd alles maken. / -krijgt alles voor elkaar. / -weet alles."

Da's beeldspraak. Want de persoon waarover het gaat KAN helemaal niet alles maken, KRIJGT helemaal niet alles voor elkaar en WEET al ZEKER niet alles. ;)

Wij kunnen ook nooit weten of een ander alles weet, want wij weten zelf niet alles. En dat zullen we nooit kunnen weten ook. Misschien is er wel zoveel om te weten dat zelfs God niet alles weet. Je weet het niet. ;)

En als hij dan WEL wist dat mensen verkeerde keuzes zouden gaan maken, dan nog.. Hij weet dan waarschijnlijk ook waarom hij TOCH de mens geschapen heeft. En wij kunnen wel proberen dat te snappen, maar dan kun je proberen tot je dood bent. Want pas dan zul je het snappen. ;)

Zie het als een vork door een papier geprikt. Mensen onder het papier zullen zeggen: Hee, dan zijn 3 afzonderlijke punten, hoe kan dat nou, wat is het verband, waarom? Maar boven dat papier is duidelijk dat die 3 punten met elkaar verbonden zijn en een doel hebben. Maar dat is een andere dimensie die wij (nog) niet kunnen zien. :)

"... En midden in de troon en rondom de troon waren vier dieren, vol ogen van voren en van achteren. En het eerste dier was een leeuw gelijk, en het tweede dier een rund gelijk, en het derde dier had een gelaat als van een mens, en het vierde dier was een vliegende adelaar gelijk. En de vier dieren hadden elk voor zich zes vleugels en waren rondom en van binnen vol ogen en zij hadden dag noch nacht rust, zeggende: "Heilig, heilig, heilig is de Here God, de Almachtige, die was en is en die komt." (Openbaring 4:6-7)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:12

Ik heb toch ook gezegd: 3 of 4 keer ofzo. ;)
Maar dan nog: Wat is de term Almacht? Wie zegt dat dat betekent dat God ALLES weet ook van de toekomst e.d.?

Het is zo jammer dat je steeds zo valt over dit soort letterlijkheden.. :) Daar gaat het namelijk helemáál niet om.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:13

H_Nalanta schreef:
Moll schreef:
nee maar elke christen bid tot DE here jezus, dus dit zou niet mogen volgens de 10 geboden

Wie zegt dat?

Je kunt tot God bidden, je kunt tot Jezus bidden, je kunt tot de Heilige Geest bidden.. Ik doe het alle drie.. Apart en ook tegelijk.
Jezus was de Zoon van God, Hij was God maar ook mens. Moeilijk te begrijpen maar het is wel zo, dus waarom zou je daar dan niet naar mogen bidden? ;)

Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben... Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God..." (Exodus 20:3-5)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:13

Moll schreef:
dit klopt niet volgens het scheppings verhaal, want god schiep 2 werelden, hemel en aarde, dus geen 3 dus geen hel ofzo.

In het allereerste begin schiep God twee werelden, die elkaars tegenpolen waren:
In den beginne schiep God de hemel en de aarde." (Genesis 1:1)

sorry, maar ik snap écht niet wat je hiermee bedoelt :+ God schiep de hemel en de aarde, dat klopt helemaal. Waar zeg ik dan dat God ook de hel schiep :?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:14

In den beginne schiep God de hemel en de aarde." (Genesis 1:1)[/quote]
Misschien heb je in de hemel ook 2 mogelijkheden, goed of kwaad, maar geen aparte hel. Mensen die kwaad doen leren de goede iets. Mensen die goed doen kunnen weer een voorbeeld zijn voor het kwaad. Ieder zijn eigen prosess zowel op aarde als in de hemel. Je leeft op aarde en overdenkt in de hemel.
Laatst bijgewerkt door iefke op 04-11-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:15

Moll schreef:
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben... Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God..." (Exodus 20:3-5)

En met deze tekst bedoelt hij zichzelf, als DRIE-éénheid. Ziel, geest en lichaam. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:15

Moll schreef:
H_Nalanta schreef:
Wie zegt dat?

klopt ook. Het klopt allemaal wat je zegt, want dit staat letterlijk zo in de Bijbel. Maarrrr... als je tot de Heilige Geest bid, bid je tot God, want de Heilige Geest is de geest van God. Die gaf Jezus toen Hij de aarde verliet. Bid je tot Jezus dan bid je tot God, want Jezus is het lichaam van God :)

Overigens is het niet de bedoeling van de Bijbel teksten uit zijn context te trekken, je moet de Bijbel altijd in zijn context blijven lezen, anders wordt het een ernstig gevaarlijk boek. Wil je iets zeggen over die tekst, moet je alle teksten over dat onderwerp naast elkaar leggen. Later in de Bijbel wordt namelijk uitgelegd over de 3-eenheid en hoe te bidden ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:18

Faux schreef:
Moll schreef:

En met deze tekst bedoelt hij zichzelf, als DRIE-éénheid. Ziel, geest en lichaam. :)

dan is Jezus dus geen god, want god is niet narcistisch

god is al weten, jezus was dit niet:

Wanneer hij sprak over de Dag des Oordeels gaf Jezus duidelijk aan dat zijn kennis beperkt was toen hij zei, "Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen." (Marcus 13:32, en Matteus. 24:36) Maar God weet alles. Zijn kennis is zonder beperkingen. Dat Jezus, zoals hij zelf toegaf, niet wist wanneer de Dag des Oordeels zou zijn is duidelijk bewijs dat Jezus niet alwetend is, en dat Jezus daarom niet God is.

god heefd geen god en jezus had dit wel

God is de uiteindelijke rechter en toevlucht voor iedereen. Hij roept geen anderen aan noch bidt Hij tot anderen. Jezus, echter, gaf toe dat er Iemand was Die hij aanbad en tot Wie hij bad toen hij zei, "Ik vaar op naar mijn Vader en Uw vader, naar mijn God en uw God." (Johannes 20:17) Het is ook overgeleverd dat hij aan het kruis zou hebben uitgeroepen, "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" (Matteus 27:46) Als Jezus God was, is het dan niet mogelijk om deze passage te lezen als "Mijzelf, mijzelf, waarom hebt Gij mij verlaten?" Zou dat geen pure nonsens zijn? Bad Jezus tot zichzelf toen hij het Onze Vader (Lucas 11:2-4) uitsprak? Terwijl in de tuin van Getsemane was bad hij, "Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt." (Matteus.26:36-39) Bad Jezus tot zichzelf? Het feit dat Jezus, zoals hij zelf toegaf en zoals bleek uit zijn acties, een ander wezen erkende en aanbad en tot een ander wezen bad als tot God is duidelijk bewijs dat Jezus niet God was.

moet ik door gaan?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:19

Moll, wat je nu allemaal zegt heb ik net DUIDELIJK uitgelegd. :) Ik weet niet van welke website je deze teksten allemaal plukt, maar misschien kun je zelf eens wat meer onderbouwen, vanuit jezelf.

En als je niet in God gelooft, hoe kan je er dan ZO van overtuigd zijn dat hij niet narcistisch is? ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:22

narsicme is een zonde, 1 van de 7 dood zonde om duidelijk te zijn, en god maakt geen fouten hij is immers god

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:23

God is ook niet narcistisch. ;)
Ik vind het alleen zo frappant dat jij allemaal felle uitspraken doet over God, terwijl je niet eens in hem gelooft?
Waarom maak je je er dan zo druk om?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:24

Je hoeft niet door te gaan hoor, ik ken de Bijbel prima.
De vragen die jij hebt, zijn ook vragen waar Christenen mee worstelen. Het is lastig om de 3-eenheid te begrijpen, en bijna te veel voor ons beperkte verstand. Persoonlijk ga ik er vanuit dat God een bedoeling heeft, en vertrouw ik op God.

Jezus is God in de vleselijke vorm. Jezus is een soort 'brug' tussen God en de mensen. Maar toch ook één met God. Het is lastig uit te leggen. Helemaal als je met teksten aan komt zetten zonder context. Je kunt deze teksten niet beoordelen zonder de context.
Wil je iets weten over een bepaald onderwerp uti de Bijbel, zoek dan eerst alle teksten op waar daar wat over geschreven wordt.