Probleempjes met mijn kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:03

DebGizmo schreef:
Het valt me trouwens op hoe makkelijk sommige ouders zijn als hun kind moeilijk handelbaar is en bijna 4 word en dus naar school gaat. Vaak hoor je dan dat ze op school vast wel door de juf of meester bijgeschoold word in gedrag, ongelovelijk.... wie is de opvoeder?

Ik denk ook niet dat moeders er vanuit gaan dat de juf ze dan wel opvoed. Is meer een soort van cynisch grapje. Het is meer het idee dat het kind geestelijk meer uitgedaagd word, meer structuur krijgt (ze moeten toch mee in de groep, kring zitten e.d.) en ook dat de kinderen elkaar een beetje corrigeren, want ze willen niet buiten de boot vallen. Dan veranderen ze vanzelf wel. En of dat nu door de "strenge juf" komt, of door 100 andere dingen maakt eigenlijk niet uit, voor mama is het in ieder geval een hele opluchting.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:20

Het lijkt me echt heel vervelend!
Ik zou als ze zo uit der slof schiet gewoon er op een in krukje in de hal ofzo zetten, zonder ook maar 1 woord te zeggen. Komt ze weer gewoon weer zonder wat te zeggen terug zetten net zo lang tot ze rustig daar zit er dan halen en zeggen dat ze sorry moet zeggen en het niet nog 1 keer in der hoofd moet halen.
Als ze bijv met iets gooit pak je het speelgoed af en geef je het niet meer terug ( alleen als ze een hele dag lief is ).
Als ze iets goed doet beloon je er met een sticker ofzo of geef je wat je afgepakt hebt weer terug.

Ik heb niet alles doorgelezen, sorry als ik in de herhaling val.

Je kan er ook heel strak houden in het begin , geen snoepjes meer enzo.
Vertel haar ook dan dat als ze lief is weer leuke dingen mag hebben\doen anders niet, en probeer soms haar gedrag ook te negeren en bijv. gewoon weg lopen of even met de andere 2 gaan spelen.

Veel suc6 he!

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:15

melissa_b schreef:
ooo wat vervelend! Volgens mij best een nachtmerrie om zo te lezen.. Tjaa ik denk dat ik haar zou opsluiten of onder de koude douche enz? Maar zo sta ik er in, wie niet wilt luisteren moet maar voelen! Wat een gek kind dat ze zo reageert.. Mjaa het mes snijdt natuurlijk aan 2 kanten.

Ben jij wel consequent met haar? Desnoods laat je haar de hele dag op de gang totdat ze normaal doet, laat je dochter maar in de tuin of andere wc gaan enz.

Ik hoop van harte dat jij geen kinderen krijgt later... Jeetje zeg :oo

Sterkte ermee TS, ik heb totaal geen opvoedkundig advies. Hopelijk is het gewoon de leeftijd en gaat het vanzelf over. En waarschijnlijk helpt het ook wel als ze naar school gaat, straf van 'een vreemde' is toch een stuk enger dan van je moeder/vader :) misschien helpt het wel.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:18

inderdaad, Rinoa :)) Sommige mensen reageren met zielige en onzinnige tips in zo'n topic en weten duidelijk niet waar ze het over hebben! Onorthodoxe methodes zijn dat.. "Gewoon een klap geven, gewoon opsluiten in haar kamer, gewoon een pleister op dat smoeltje plakken.. 8)7 "

Mossel

Re: Probleempjes met mijn kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:40

sticker systeem vindt ik wel een goeie :) Ik ben zelf ook heel moeilijk vooral in de puberteit kwam dat naar voren, op mijn 17de is Pdd-nos geconstateerd. Maar als ik een keer niet naar bed wou als klein kind, dan zei m,n vader nou dan blijf je zitten tot ik naar bed ga (mocht ook niet in slaap vallen), en reken maar dat ik snel boven was :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 00:03

Beloningssysteem inderdaad :)
Ik ben nog niet in dat stadium aangekomen (thank God, maar mijn portie zal ik vast nog wel krijgen) en ik denk toch dat negatief gedrag negeren beter werkt dan constant afstraffen. Vergeet niet; negatieve aandacht is ook aandacht en koters hebben dat snel door.

Vind de reactie van Melissab niet kunnen, onbegrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:39

Vannacht weer een uurtje met madam in de weer geweest. Nou ja, laten we het erop houden dat het minder lang duurde dan de vorige keer... :')

Bedankt voor alle tips weer, ik ga ze eens samen met mijn man door te nemen om te bekijken wat het beste bij ons gezin past.

Ook bedankt voor alle PB'tjes die ik ontvangen heb :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:04

Klaar is bij mij klaar en dat weten de kinderen ook maar hoe doe je dat? Dat kan ik zo niet 123 uitleggen...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:06

Rinoa schreef:
melissa_b schreef:
ooo wat vervelend! Volgens mij best een nachtmerrie om zo te lezen.. Tjaa ik denk dat ik haar zou opsluiten of onder de koude douche enz? Maar zo sta ik er in, wie niet wilt luisteren moet maar voelen! Wat een gek kind dat ze zo reageert.. Mjaa het mes snijdt natuurlijk aan 2 kanten.

Ben jij wel consequent met haar? Desnoods laat je haar de hele dag op de gang totdat ze normaal doet, laat je dochter maar in de tuin of andere wc gaan enz.

Ik hoop van harte dat jij geen kinderen krijgt later... Jeetje zeg :oo

Sterkte ermee TS, ik heb totaal geen opvoedkundig advies. Hopelijk is het gewoon de leeftijd en gaat het vanzelf over. En waarschijnlijk helpt het ook wel als ze naar school gaat, straf van 'een vreemde' is toch een stuk enger dan van je moeder/vader :) misschien helpt het wel.

idd, sorry hoor maar melissa dat kan niet,
Ts houd volgensmij heel veel van der kindje en zoekt een kindvriendelijke oplossing geen mishandeling!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:07

Rock, ik heb niet alle antwoorden van iedereen gelezen maar ik kan je vertellen dat wat je schrijft herkenbaar is. Ik heb ook een stronteigenwijze dochter.

De enige raad die ik je kan geven is: wees consequent en standvastig.
Dat wat jij beschrijft met die mug/vlieg op de kamer heeft mijn dochter precies hetzelfde geprobeerd. Het was of ik mijn verhaal las. :D

Alleen bij mij duurt dat geen 2 uur. Ik kijk of ik iets zie wat ik moet vangen, maar als ik niets hoor dan is het licht uit en slapen. Dan mag ze van mij alles bij elkaar krijsen en gillen maar ik ga gewoon naar mijn eigen bed en zij moet op haar kamer blijven. En dat gaat door merg en been maar de aanhouder wint hoor. Als ze in de gaten krijgt dat dat gedrag haar niets op levert dan wordt het vanzelf minder.

Doet ze overdag stout, verwijder haar dan inderdaad na een waarschuwing van de plek waar ze speelt en zet haar op de trap of weet ik veel welke strafplek je hanteert. En laat haar maar gillen en krijsen, zolang ze dat blijft doen, blijft ze gewoon zitten. Klaar. Mijn dochter begon tegen de deur aan te schoppen uit kwaadheid omdat ik haar op de gang/trap had gezet. Lekker laten doen, zolang ze maar niet binnenkomt. Komt ze wel binnen dan zeg je niks, pakt haar rustig op en zet haar terug op de strafplek. Ben je hier heel consequent in dan gaat ze na verloop van tijd netjes haar straf uitzitten, echt waar.

Probeer wel goed gedrag te belonen. Dus wanneer ze op een positieve manier aandacht vraagt, geef haar daar dan ook complimentjes voor. Je hoeft haar echt niet uitgebreid te belonen met speelgoed of snoep, kinderen zijn heel gevoelig voor de goedkeuring van hun ouders.

Dingen die je in mijn ogen juist NIET moet doen is straffen met eten (geen toetje want je deed stout) of straffen op haar kamer. Haar kamer moet haar veilige plek zijn, ik stuur mijn kinderen nooit voor straf naar hun kamer. En als je gaat zeggen "je moet nu ophouden want anders pak ik je speelgoed af/ krijg je geen toetje/ mag je niet naar je sport"dan moet je dat dus ook waarmaken en waar blijf je dan uiteindelijk?

Je kunt dus beter je kinderen laten weten waar ze aantoe zijn. Stout gedrag? Dan volgt separatie naar de strafplek, onherroepelijk. Zo weet een kind altijd waar het aan toe is en komt het niet voor verrassingen te staan. Voor kinderen is duidelijkheid gewoon ontzettend belangrijk, ook voor wat betreft straffen.

En vergeet vooral de complimentjes niet, je ziet je kinjd daarvan groeien.

Succes, komt wel goed joh. Is een verdomd moeilijke leeftijd hoor (en de puberteit moet nog komen, ik hou mijn hart vast voor die 2 van mij) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 16:12

Dank je :)

Het gaat nu een stukje beter :j Ben nét een klein beetje consequenter nog geworden en het pakt goed uit lijkt het :)

Ik moet overigens zeggen dat ik mijn oudste nu soms wel naar haar kamer stuur, maar ik heb het daar met haar over gehad en gezegd; als ik écht heeeeeeel boos ben moet je van mij op de gang, maar als ik denk dat je even kalmeren moet, dan stuur ik je naar je kamer, en dan mag je daar even uitrazen, en het dan omzetten in iets positiefs. Dat blijkt geweldig te werken.

Ze smijt met de deur ( := ) en daarna hoor ik haar nog even boos gillen... als ik even later ga kijken is ze 9 van de 10x een spelletje aan het doen of zo. :+:

Soms zit ze nog een beetje te mokken, maar ik kan altijd goed met haar praten erover dan. :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:25

Ts, wat fijn!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:46

Wow, ik heb niet alle reacties gelezen maar wel jouw posten Rock. Mijn complimenten hoe je het aanpakt.

Consequent zijn daar heeft ze idd het meeste aan. Ze is in staat om je uitleg waarom sommige dingen bestraft worden te begrijpen.

Goed bezig hoor.... alhoewel je nog veel "achter-het-behang" momenten zult krijgen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:57

tja, ik ben vier en het interesseert me geen zier. heel herkenbaar.
een aantal keren de koude douche zoals hier al vaker geopperd wordt. worden ze vanzelf mak. en niet alleen er mee dreigen maar ook DOEN

enne dat deursmijten moet je ook niet accepteren. deed de oudste hier ook, nou die heeft 1x de wind zo ongenadig hard van voren gekregen dat ze het voortaan wel laat

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:07

had je nog wat aan mijn pb?????

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:10

Met de deur gooien? Jij vindt dat een grapje?
Hier wordt en werd dat absoluut niet gedaan, en er werd op élke leeftijd geluisterd, dit gedrag moest al lang tegengehouden worden alvorens het allemaal zo ver ging... Ik vrees dat je harder zult moeten wezen ipv te 'onderhandelen' met een kleuter van 4.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:24

amen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:28

maikeltje schreef:
Rock, ik heb niet alle antwoorden van iedereen gelezen maar ik kan je vertellen dat wat je schrijft herkenbaar is. Ik heb ook een stronteigenwijze dochter.

De enige raad die ik je kan geven is: wees consequent en standvastig.
Dat wat jij beschrijft met die mug/vlieg op de kamer heeft mijn dochter precies hetzelfde geprobeerd. Het was of ik mijn verhaal las. :D

Alleen bij mij duurt dat geen 2 uur. Ik kijk of ik iets zie wat ik moet vangen, maar als ik niets hoor dan is het licht uit en slapen. Dan mag ze van mij alles bij elkaar krijsen en gillen maar ik ga gewoon naar mijn eigen bed en zij moet op haar kamer blijven. En dat gaat door merg en been maar de aanhouder wint hoor. Als ze in de gaten krijgt dat dat gedrag haar niets op levert dan wordt het vanzelf minder.

Doet ze overdag stout, verwijder haar dan inderdaad na een waarschuwing van de plek waar ze speelt en zet haar op de trap of weet ik veel welke strafplek je hanteert. En laat haar maar gillen en krijsen, zolang ze dat blijft doen, blijft ze gewoon zitten. Klaar. Mijn dochter begon tegen de deur aan te schoppen uit kwaadheid omdat ik haar op de gang/trap had gezet. Lekker laten doen, zolang ze maar niet binnenkomt. Komt ze wel binnen dan zeg je niks, pakt haar rustig op en zet haar terug op de strafplek. Ben je hier heel consequent in dan gaat ze na verloop van tijd netjes haar straf uitzitten, echt waar.

Probeer wel goed gedrag te belonen. Dus wanneer ze op een positieve manier aandacht vraagt, geef haar daar dan ook complimentjes voor. Je hoeft haar echt niet uitgebreid te belonen met speelgoed of snoep, kinderen zijn heel gevoelig voor de goedkeuring van hun ouders.

Dingen die je in mijn ogen juist NIET moet doen is straffen met eten (geen toetje want je deed stout) of straffen op haar kamer. Haar kamer moet haar veilige plek zijn, ik stuur mijn kinderen nooit voor straf naar hun kamer. En als je gaat zeggen "je moet nu ophouden want anders pak ik je speelgoed af/ krijg je geen toetje/ mag je niet naar je sport"dan moet je dat dus ook waarmaken en waar blijf je dan uiteindelijk?

Je kunt dus beter je kinderen laten weten waar ze aantoe zijn. Stout gedrag? Dan volgt separatie naar de strafplek, onherroepelijk. Zo weet een kind altijd waar het aan toe is en komt het niet voor verrassingen te staan. Voor kinderen is duidelijkheid gewoon ontzettend belangrijk, ook voor wat betreft straffen.

En vergeet vooral de complimentjes niet, je ziet je kinjd daarvan groeien.

Succes, komt wel goed joh. Is een verdomd moeilijke leeftijd hoor (en de puberteit moet nog komen, ik hou mijn hart vast voor die 2 van mij) :+

Jouw manier van aanpakken gebruik ik ook of laat ik zeggen....gebruikte.
Mijn dochter is inmiddels 6 en ook behoorlijk opstandig geweest, dit mede door de scheiding met mijn ex, god wat vond ik het zwaar om haar voor de zoveelste keer te straffen en ja....ook een tik op de bips of koude douche (wat het overigens alleen maar erger maakte).
Ik heb er zelf avonden om zitten janken zo uitputtend was het en zo rot voelde ik me door die tik, helemaal als mijn donderstraal ook nog even brulde..JE BENT EEN ROT MAMA EN PAPA IS VEEEEL LIEVER!!! die woorden raakten mij heel erg en ben het toen op een andere manier gaan aanpakken omdat ik meer op de gefrustreerde mama begon te lijken.

Via de TV...dat nanny programma zag ik dat beloon en straf systeem, nou die werkte perfect!!!
Nu waarschuw ik mijn dochter alleen even en meestal is dat voldoende,heel soms komt de trap nog in beeld maar 9 van de 10x is die niet meer nodig.
Complimentjes geven doe ik idd nu ook veel meer, als ik zeg dat ze al een grote meid word omdat ze iets uit zichzelf doet zie je haar van oor tot oor stralen.
Ze heeft me 1x een schop gegeven, had ze geleerd van een jongetje op school zei ze, ik heb haar toen een schopje terug gegeven waarop ze zei.....dat doet best pijn....heel goed schat dat doet het bij mama ook!!! niet meer doen dus!! ze heeft het echt nooit meer gedaan.

Soms is het een beetje zoeken wat nou de beste aanpak is, maar het ouderwets straffen komt er bij mij niet meer in. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:29

unicorn_kiss schreef:
dit gedrag moest al lang tegengehouden worden alvorens het allemaal zo ver ging...

As as as is verbrande turf? Ik vind het noemen van dingen die gedaan hadden moeten worden zo zinloos... er is nu een situatie waar Rock nu mee aan de gang gaat. Wat er allemaal had moeten gebeuren is niet meer zo heel relevant voor het hier en nu. En in het hier en nu zit er bovendien verbetering in. Je kunt niet op 1 dag ineens het hele kind omturnen. Stapje voor stapje dus.

(En eh, voor al die mensen die denken dat je het met kracht of negatieve dingen op kunt lossen: dat is niet altijd zo. Ik ken adhd'ers die meerdere keren een klap van het stroomnet gekregen hebben, en er toch weer mee aan de gang gaan. Normaal gesproken is een electrische schok zo ongeveer de sterkste en snelste negatieve associatie die je kunt hebben, vandaar het nut van stroomdraad om de wei. Maar sommige kinderen met adhd leren daar niet van. Die missen de koppeling - of eigenlijk: het signaaltje 'doen' is net wat eerder dan het signaaltje 'niet doen'. Daar kun je met geen machtsvertoon tegenop, dan zul je andere manieren moeten vinden.)

Rock: lekker doorgaan zo als je nu bezig bent: steeds wat consequenter, en denk aan je nickname: rotsvast :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:45

wendyashley schreef:
maikeltje schreef:
JE BENT EEN ROT MAMA

Daar had onze dochter ook een handje van todat ik ben begonnen met op zulke momenten tegen haar te zeggen IK HOU OOK VAN JOU. De eerste keer keek ze me heel verbaasd aan zo van dat had ik niet verwacht.

En het wierp zijn vruchten af.

Voor boze buien hebben we zo'n boksbal opgehangen.

Afbeelding

Was voor haar ook een hele goeie remedie slaan tegen zo'n slingerend ding valt niet mee en het ontaarde meestal in dolle pret.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:54

Slaan met de deur is inderdaad geen grapje :n maar met het afkafferen van mij adhd kind krijg ik een bang onzeker kind. Dan liever een deur die uit het lood gaat.

Vanmiddag sprak ik haar aan op het slaan met de deuren en ze zei toen; 'Ik was ook ZO BOOS!'

Kleine hoera voor mijn dochter die tot voor kort haar emoties niet kon benoemen maar alleen maar hysterisch kon worden van haar eigen frustratie *\o/*

Het is misschien voor mensen met 'gewone' kinderen moeilijk te begrijpen, maar het feit dat ze uiting kan geven aan haar boosheid is zo belangrijk! En ze kiest ervoor om dat te doen op een manier die niemand pijn doet!

Ze slaat me niet, ze scheldt me niet uit, ze doet zichzelf geen pijn...

De volgende keer probeert ze om niet meer met de deur te slaan, maar ik denk dat ik dan wel even een kussen moet geven dat ze door haar kamer smijten kan om fysiek die boosheid weg te werken :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:58

Ik weet niet... is het niet beter fysieke uiting 'af te leren', dan een deur of een persoon te vervangen door een kussen?
Want wat als het kussen er niet is, op een andere locatie bv?
Liever een rondje buiten rondstappen ofzoiets? Eerst een aantal keer diep in en uit ademen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:07

Ik heb het hele topic doorgelezen en denk dat je al vele nuttige tips hebt gekregen.
Met je laatste reactie denk ik dat je volledig zegt wat er gebeurd als ik de situaties zo lees...
Het benoemen van gevoelens en emoties is voor elk kind van die leeftijd al moeilijk, voor een kind met een mogelijke 'stoornis' (wat een rotwoord, spreek liever van een aandachtspuntje) als adhd of add is dat nóg moeilijker.

Benoem wat je ziet. Ik zie dat je boos bent, dat mag, maar schelden mag niet. Daarom ga je nu even afkoelen op de gang/kruk/stoel.
Ik zie dat je verdrietig bent, wat is er aan de hand, wil je erover praten.
Weer later (als dit een beetje werkt) kun je verder gaan. Afspreken dat wanneer ze zich boos voelt, ze zzélf naar de afgesproken plek gaat. Daarna uiteraard complimenteren!

Als is ze pas 4, kinderen zijn echt niet achterlijk. Een gesprek is prima te voeren en het helpen met benoemen van emoties kan het zijn dat je een woedeaanval voor blijft. De frustratie blijft dan weg. Er blijft dan alleen woede/verdriet/boosheid etc over.

Ik ben van mening dat er ook met een 4jarige prima te praten is en afspraken te maken zijn, zonder dat je over de gevoelens heenwalst 'omdat ik dat wil' of 'omdat dat gewoon zo is'.
Valt niet altijd mee, soms heb je geen zin in discussie of uitleggen, maar het is wel belangrijk.

Succes! Denk dat je al een aardig eind op de goede weg bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:12

Unicorn, mijn oudste dochter (daar ging het in mijn bovenstaande stukje over, dat was niet helemaal duidelijk) heeft die fysieke uiting nu nog nodig. Gelukkig is dat maar 'even' en kan ze het daarna nu al zelfstandig omzetten in iets positiefs en verder gaan.

Dat is allemaal relatief nieuw voor haar en ik weet dat als ik haar 'overvraag' we weer terug zijn naar af. Langzaam bouwen we richting frustratie -> benoemen. We zijn inmiddels van frustratie -> frustratie -> frustratie naar frustratie -> uitlaatklep -> benoemen gegaan.

Het gaat dus de goede kant op :)