Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:56

_Lot schreef:
Waarom je iemand aan zou spreken op zijn overgewicht? Het zou immer niet jouw zaak zijn.

Nee, dat klopt, het is zijn zaak, en als hij wil afvallen moet hij dat zelf willen en zelf doen.
Maar als niemand hem aan het denken zet? Positief benaderen in de zin van samen gaan sporten oid vind ik om de zaak heen draaien, come to the point.

Waarom denk jij daar het recht toe te hebben? Heeft iemand tegen jou gezegd "Lot het is jouw taak om dikke mensen aan te spreken?"

Echt, als jij mij aan zou spreken zou ik niet voor mezelf instaan.. Wat denk jij als buitenstaander wel niet over mij te zeggen?

Jackgirl, laten we dan ook alle rokers, drugsgebruikers, alcoholdrinkers etc aanpakken.. ;)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:57

jackgirl schreef:
ik heb het topic globaal doorgelezen.
En kan me niet vinden in de manier van de ts.

Maar kan me ook niet vinden in de mensen die zeggen.. waar bemoei je je mee , het is toch mijn lichaam ?!
Tuurlijk is het jou lichaam, maar mensen met o.a overgewicht hebben meer kans op bepaalde ongemakken, ziektebeelden.
Uiteindelijk draagt de hele maatschappij de kosten e.d die nodig zijn.

Wat mij betreft mag er best wel eens op gewezen worden, maar dan wel met een positieve draai eraan. ( dus niet de draai van de ts :+ )

en hoe zit t met rokers, drinkers, mensen met anorexia (denk aan klinieken etc)

iedereen kost geld tegenwoordig.

-marije-

maar je hoefd mensen niet persoonlijk te benaderen op hun overgewicht.
lot, als jij dit heel erg belangrijk vind, ga er dan wat mee doen!
en probeer mee te helpen om mensen niet persoonlijk (maar via bijvoorbeeld folders, reclame) erop te wijzen dat overgewicht ongezond is.
zo kwets je geen mensen, maar je zet misschien wel mensen aan het denken

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 11:57

jackgirl, wat voor positieve draai?

Onali

randalinpony schreef:
Tja maar even een vraag aan alle mensen met overgewicht hier: als je weet dat het op langere termijn je gezonheid schaadt (is echt genoeg onderzoek naar gedaan), is dat dan geen trigger om toch gezonder te eten?

Niet voor alle mensen zoals Lot (die is gewoon vet onbeleefd), of om op een mannequin te kunnen lijken, of weet ik veel wat, maar gewoon voor jezelf, omdat je van jezelf houdt en het beste voor jezelf wilt?

En oh ik weet hoe moeilijk lijnen is, en hoe moeilijk het is om écht je eetpatroon te veranderen (is mij ook niet goed gelukt, ben toch weer te zwaar na 2 jaar geleden 15 kg te zijn afgevallen) maar ben je het niet gewoon waard?

Ik zou er idd nog wat vanaf willen. Zodat ik weer vaker zou kunnen paardrijden. Jaja ik spaar mn paard door zelf zelden of nooit te rijden met mijn overgewicht.
Maar ten eerste is het verrekte moeilijk, wat alleen maar gecompliceerder maakt doordat ik onregelamtige werkuren heb. Ik werk vaak avonden en eet dan mee op de groepen, maar als ik het niet lust eet ik brood. En ik ga echt niet een kostje voor mezelf erbij koken. Zoveel gaspitten hebben ze niet :+

Op het paardrijden na en tja het feit dta ik ook wel eens bekeken wil worden door een man ( :o ) zouden voor mij reden zijn om af te vallen. Maar op de dagen dat ik het prima naar m zin heb en mn leven me gewoon bevalt en grondwerk doe met mn fjord heb ik helemaal geen behoefte om af te vallen.

Zoals ik al eerder zei deed ik mee aan iets, maar dat kostte me 160 euro's per maand. Dus dat heb ik 10 kilo lichter en 6 maandne later afgezegd. Moet nog steeds iets anders vinden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:58

_Lot schreef:

Verzin het zelf eens?

Mac en bijbehorende vervelende medewerkers uitbannen lijkt mij een goede eerste. :')
Laatst bijgewerkt door upendo op 15-07-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Nanne schreef:
De mensen in mijn omgeving houden namelijk van mij zoals ik ben.

En ik denk dat bovenstaande het allerbelangrijkste is voor mensen met (en ook zonder) overgewicht!
Daar kan geen dieet tegenop.

Sani

Sani schreef:
Waarom vind jij dan dat jij mensen aan het denken moet zetten?

Denk je niet dat de televisie, radio etc dat al genoeg doet? oftewel de media

Wie denk jij dat jij bent om daar nog aan toe gevoegd te worden?

graag antwoord TS

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:59

Nanne schreef:
_Lot schreef:
Waarom je iemand aan zou spreken op zijn overgewicht? Het zou immer niet jouw zaak zijn.

Nee, dat klopt, het is zijn zaak, en als hij wil afvallen moet hij dat zelf willen en zelf doen.
Maar als niemand hem aan het denken zet? Positief benaderen in de zin van samen gaan sporten oid vind ik om de zaak heen draaien, come to the point.

Waarom denk jij daar het recht toe te hebben? Heeft iemand tegen jou gezegd "Lot het is jouw taak om dikke mensen aan te spreken?"

Echt, als jij mij aan zou spreken zou ik niet voor mezelf instaan.. Wat denk jij als buitenstaander wel niet over mij te zeggen?

Jackgirl, laten we dan ook alle rokers, drugsgebruikers, alcoholdrinkers etc aanpakken.. ;)

daar heb je helemaal gelijk in !

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:59

Zo.. Dus jij vind dat je gewoon mensen aan kan spreken op hun gewicht? >;)

Weetje,.. nee ik zeg het maar niet. Anders spring ik uit mijn vel..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:00

Wendy15 schreef:
randalinpony schreef:
Tja maar even een vraag aan alle mensen met overgewicht hier: als je weet dat het op langere termijn je gezonheid schaadt (is echt genoeg onderzoek naar gedaan), is dat dan geen trigger om toch gezonder te eten?

Niet voor alle mensen zoals Lot (die is gewoon vet onbeleefd), of om op een mannequin te kunnen lijken, of weet ik veel wat, maar gewoon voor jezelf, omdat je van jezelf houdt en het beste voor jezelf wilt?

En oh ik weet hoe moeilijk lijnen is, en hoe moeilijk het is om écht je eetpatroon te veranderen (is mij ook niet goed gelukt, ben toch weer te zwaar na 2 jaar geleden 15 kg te zijn afgevallen) maar ben je het niet gewoon waard?

Ik heb ook veel overgewicht gehad, en ben ook op eigen kracht veel afgevallen (22 kilo) :)
Ben altijd veel gepest vroeger, en júist daardoor ging ik voor de tv zitten met een zak chips. Toen ik mijn pony kreeg ging de knop om. At alleen gezonde dingen, geen frisdrank, telde m'n caloriën en ging elke avond een rondje joggen en regelmatig een stuk fietsen.
Het gewicht wat ik toen bereikt heb dat heb ik jaren weten vast te houden. Uiteindelijk wilde ik er graag nog wat af hebben, sportte 5 keer per week fanatiek (spinnen, kickboksen, fitness, zumba) maar kreeg er niet meer af :n Zou graag nog iets slanker zijn, zit nu op het randje van net wel/net niet gezond gewicht. Maar ik moet accepteren dat dit gewicht bij mij hoort denk ik :) En dan kunnen buitenstaanders zoals Lot denken van goh daar kan nog wel wat af.. Van mezelf weet ik hoe hard ik ervoor gewerkt heb en dat ik wss nooit superslank zal worden :)

Tja maar toch ligt aan overgewicht altijd een disbalans tussen energieverbruik en energieinname ten grondslag, behalve dan bij bepaalde medicijnen en aandoeningen.
Vaak beseffen mensen niet hoe bepaalde dieetkeuzes (zoals lightproducten, voeding met suiker, vruchtensappen) bijdragen aan hun gewicht, ook al denken ze gezond bezig te zijn.

Ik ben door mijn genen ook gezegend met een natuurlijke aanleg om dik te worden, alleen bij mij gebeurde dat pas na mijn zwangerschap.
Er is natuurlijk nog altijd een verschil tussen licht, matig of zeer zwaar overgewicht voor je gezonheid dus iedereen mag ook voor zichzelf bepalen wat hij voor zichzelf nog acceptabel vindt. Maar ik vind je gezondheid een groot goed, misschien omdat ik al op jongere leeftijd heb ervaren hoe het is om ziek te zijn.

Nanne

Tivoli schreef:
Nanne schreef:
De mensen in mijn omgeving houden namelijk van mij zoals ik ben.

En ik denk dat bovenstaande het allerbelangrijkste is voor mensen met (en ook zonder) overgewicht!
Daar kan geen dieet tegenop.

Zeker weten Tief!

Veseosunce

_Lot schreef:

Jeetje wie denk je wel dat je bent? De Almachtige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:01

Je kan er mensen héél erg mee kwetsen, en ik denk dat over de effectiviteit van dergelijke opmerkingen valt te twijfelen...

je gaat dunne mensen toch ook niet op hun eetgewoontes aanspreken omdat hun aderen dichtslippen ? Het gaat niet om het ovegrewicht zelf, maar om de eetgewoontes die erachter zitten die ongezond zijn. Dus als je iemand op z'n overgewicht aanspreekt, spreek je diegene indirect aan op z'n uiterlijk. En dat is gewoon, nogal hard... Je gaat mensen ook niet aanspreken omdat ze een grote neus hebben.

Daarnaast ben ik 45 kg afgevallen, en daar heeft geen 1 opmerking van buitenaf bij geholpen. Zonder motivatie vanuit jezelf kom je er echt niet, en dan doen opmerkingen 'van buiten' alleen maar pijn. Als iemand tegen mij zei ' kan je dat mss beter niet eten ' bestelde ik er vervolgens 3, omdat ik het te achterlijk vond dat mensen zich met mijn gewicht bemoeide. Ik was daar toen redelijk gelukkig mee, mijn gewicht, en het enige wat ik vroeg was dat mensen me accepteerde zoals ik was.
Wat geeft mensen dan 't recht om een opmerking te maken? :)

xDramaQueen

-marije- schreef:
en probeer mee te helpen om mensen niet persoonlijk (maar via bijvoorbeeld folders, reclame) erop te wijzen dat overgewicht ongezond is.

breng dat kind nou niet op ideeën := straks krijgt iedereen in de omgeving een folder door de deur, u bent te dik, val af.

upendo

MarJon schreef:
Zo.. Dus jij vind dat je gewoon mensen aan kan spreken op hun gewicht? >;)

Weetje,.. nee ik zeg het maar niet. Anders spring ik uit mijn vel..

Mnaah, niet teveel aandacht aan besteden..

TS komt zichzelf nog wel tegen. :)

upendo

xDramaQueen schreef:
-marije- schreef:

breng dat kind nou niet op ideeën := straks krijgt iedereen in de omgeving een folder door de deur, u bent te dik, val af.

Fijn voor een anorexiapatiëntje.. :=

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:02

xDramaQueen schreef:
-marije- schreef:

hihi, verbranden die flyer }>

randalinpony

upendo schreef:
_Lot schreef:

Verzin het zelf eens?

Mac en bijbehorende vervelende medewerkers uitbannen lijkt mij een goede eerste. :')

_O-

Enige nadeel is dat die vervelende werknemers dan overal weer opduiken. Dus we kunnen beter de mac laten staan en dichtspijkeren.

Vithou

Waarom zou je die mensen willen laten inzien dat ze overgewicht hebben? Ik denk dat ze dat zelf ook wel snappen, menig obesitas-patiënt is hier heus wel van bewust, en misschien ook wel bezig om er wat aan te doen.

Verder heb ik geen overgewicht maar ondergewicht, eetstoornis.
Als mensen mij een halfjaar geleden hierop zouden aanspreken op een negatieve manier, was ik waarschijnlijk wél in de kliniek beland en kostte het jullie geld.

Mensen weten zelf wel dat ze overgewicht hebben, het is aan hen de keuze of ze er wat aan willen doen of niet, maar daar is geen negatief commentaar voor nodig.

Thioro

En misschien moeten we zwangere vrouwen er ook op aanspreken. Al dat ouderschapsverlof kost ook geld.
Oh en vergeet de gezonde medemens niet die gaat skieën (of paardrijden), die ongevallen behandelen kost ook geld.

En zo kunnen we nog wel even verder gaan.

De enige die tegen mij iets mogen zeggen over m'n uiterlijk zonder een klap of hysterische scène te krijgen zijn m'n familie en enkele goede vrienden (en die laatste brengen het nog heel voorzichtig, áls ze er ooit al iets van zeggen).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:05

Ik vind het trouwens een irritante tendens om het bestaan van een mens enkel uit te drukken in de kosten.
Iedere mens heeft ook waarde en levert op een of andere manier wat op...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:06

Thioro schreef:
En misschien moeten we zwangere vrouwen er ook op aanspreken. Al dat ouderschapsverlof kost ook geld.
Oh en vergeet de gezonde medemens niet die gaat skieën (of paardrijden), die ongevallen behandelen kost ook geld.

En zo kunnen we nog wel even verder gaan.

De enige die tegen mij iets mogen zeggen over m'n uiterlijk zonder een klap of hysterische scène te krijgen zijn m'n familie en enkele goede vrienden (en die laatste brengen het nog heel voorzichtig, áls ze er ooit al iets van zeggen).

oh en in dat geval mogen mensen ook niet meer fietsen en autorijden, maar ook niet meer lopen want mijn broer heeft zijn enkel gebroken toen hij gewoon van de stoep stapte etc etc
hmm word wel een zwaar leven zo :=

Onali

xDramaQueen schreef:
-marije- schreef:

Klant: Ik wilde graag een Bic Macmenu

Medewerker: Nou kijk eens mevrouw*geeft folder*, dan heb ik voor u iets om te lezen tijden het eten.

:')

ZusJacobs

Je mag mij best aanspreken (positief dan wel negatief) maar het is niet zo makkelijk om af te vallen heur.. Zou wel grappig zijn als het door andere opeens sneller gaan, moet het nog altijd zelf doen en hoeveel stimulans ik ook heb langzaam blijft het gaan.. In ieder geval bij mij..