Het lijkt mij wel interessant om deze discussie in YR te zien.
Moontje1991 schreef:tja mischien is het bij jullie minder dan hier in noord holland.
Of merken jullie er minder van hier is het altijd druk met kinderen op straat en de taal die er dan uit komt.
Als je uit een boerengehucht komt en niet weet dat het tegenwoordig zo gaat krijg je bijna een hartaanval
Het zal in de randstad misschien erger zijn dan in een boerengehucht, maar ook ik (Amsterdammer, geboren en getogen) kijk ervan op. Niet zozeer van het aspect dat kinderen sneller aan sex beginnen, maar wel van dat een 11-jarige serieus zwanger wil raken. De rede maakt het feest compleet. Om meer aandacht te krijgen en daar dan ook nog eens zo bewust van te zijn en het uitspreken. Maar zoals lieveli hierboven zegt en ik ook in mijn eerdere post al heb gezegd, denk ik dat zij toch echt een uitzondering is en niet de regel. (Als we er even vanuit gaan dat de brief een serieuze inzending is, wat ik betwijfel.)
Dat komt overigens niet omdat ik mijn ogen sluit. Ik ben niet zo snel geshockeerd en hou er niet van als mensen voor andere willen bepalen wat goed of slecht voor ze is (CDA, CU). Ik begeef me alleen niet zo heel vaak in de omgeving van basisschoolkinderen.
En ik denk dat er ook een verschil zit in woorden en daden. Ik zong op mijn 8ste ook vieze liedjes, vroeg me op mijn 6de af wat sperma was, dansten in groep acht in topjes op de spice girls en we vloten naar elkaar als een jongen en een meisje samen naar de wc gingen in de kleuterklas/middenbouw. De huidige kinderen zijn gewoon nog wat grofgebekter en de media speelt een grotere rol. Maar dat kinderen dingen roepen, hoeft nog niet te betekenen dat ze ook de daad bij het woord voegen. Al gebeurt dat ook, maar er zullen meer kinderen zijn met een grote mond dan kinderen die serieus praktiseren. Als kind ben je soms gewoon een beetje bezig met pochen en stoer doen.
Mirjamsel schreef:Bij mij op school werd er een meisje op haar 17e zwanger.. Op zich valt dat nog mee, maar toen zei ze laatst: "Ik vind het raar dat er hier op school niet meer mensen met een kind hebben of die zwanger zijn". Toen brak m'n klomp

Hier breekt mijn klomp ook van. Het verbaast mij dat kinderen al zo vroeg bezig zijn met zwangerschap. Hallo, ga van je leven genieten en studeren ofzo. (Misschien komt mijn enorme verbazing ook door mijn eigen idee over kinderen; ik heb zelf überhaupt geen kinderwens. Ik ging lekker vroeg aan de pil, toen ik jong was moest ik er al helemaal niet aan denken.)
Ik denk dat er dan toch echt een behoorlijk gebrek is aan seksuele voorlichting. En die seksuele voorlichting moet gewoon vroeg beginnen en daarbij moet ook aanbod komen wat een kind hebben betekent.
Mirjamsel schreef:Ik ben er trouwens wel trots op dat ik "laat" ben. Het meerendeel van mijn vriendinnen heeft al +10 jongens (en meisjes) gezoend en met al meerdere seks gehad. Ik heb sinds mijn 16e mijn eerste en enige vriendje. Terwijl de rest er op los neukt om het maar zo te noemen. Er zijn zelfs wedstrijdjes aan de gang?? Ik hou niet van uitgaan, misschien scheelt dat

Je moet er eerder trots op zijn dat je doet waar jij je goed bij voelt. Ik vind dat je een ander niet moet beoordelen op of hij/zij 'vroeg' of 'laat' is. Voor iedereen is dat anders en je moet voor jezelf bepalen wanneer dat is. Als dat vroeg is, vind ik niet dat je je daarvoor moet schamen of er trots op moet zijn. Zelfde geldt voor als je laat bent. Net zoals of je nou veel neukt of niet. Je moet zelf weten wat je prettig vindt.
plutolover schreef:Volgens mij weten die kinderen niet eens wat sex is.
Sex doe je als goed is uit liefde.
ikkan me niet voorstellen als je 10 0f 11 bent dat je echt weet wat liefde is :s. Teminste op dat gebied.
sorry vind het ongeloofwaardig klinken.
De liefde bedrijven doe je uit liefde. Sex kan ook voortkomen uit lust. Dat overigens niet meteen hoeft te betekenen dat het ook zonder genegenheid is. Maar dat is eigenlijk een andere discussie.
Onderschat kinderen niet; ik denk dat ze wel degelijk op die leeftijd al iets voor elkaar kunnen voelen. Natuurlijk is het anders als je ouder bent, veel minder serieus en sterk, maar dat betekent niet dat het er helemaal niet is.