Uitdrukkingen die alleen jouw familieleden/vrienden snappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

Re: Uitdrukkingen die alleen jouw familieleden/vrienden snappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:46

Bij de grote boodschap doen 'even je ruggegraat verlengen'. :+

Of als een van ons heel zenuwachtig is, gaat het altijd over 'een flink pak luiers kopen.'

Zenuwachtig zijn is altijd 'in je broek diarreejen'

Ik ben er zo echt heel lang van overtuig geweest dat 'diarreejen' (ja, met die 'j' erbij) een werkwoord was, en ik vond het dan ook erg raar toen ik er een keer op werd aangesproken.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:12

Als iemand iets zegt, standaard terug zeggen "je bent zelf een......" is er ook een van hier.
Bijvoorbeeld iemand verteld een heel verhaal over een koe, als reactie geven je bent zelf een koe, of kijk die boom, je bent zelf een boom, bij alles ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:16

Fliebers (vruchtvlees)
Heet als een frikadel (heet van smaak)

En zo nog wel een aantal woorden/uitdrukkingen waar ik even niet op kan komen.
Waarschijnlijk omdat het hier thuis zulke normale woorden/uitdrukkingen zijn dat ik niet meer door heb dat het raar is. :Y)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:17

Ik vraag wel eens naar de Bobo de mensen om mij heen snappen prima waar ik het over heb.

Andere waarschijnlijk niet ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:37

naar de neus zeggen wij als we naar de drankenwinkel gaan
vroeger, als pap weg ging en wij vroegen , waar ga je heen, zei hij,mijn neus na, en toen we een keer mee mochten, ging hij naar die winkel
dachten wij dus dat die winkel de neus heette
en sinds die tijd noemen we die winkel dus zo

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:30

Oeh zo hebben wij massa's dingen die niemand anders kent...

"Au mijn schroefjes"!: Mijn moeder was gevallen met de fiets, jukbeen gebroken, geopereerd, schroefjes erin. En tja, die kaarten voor die cabaretier waren al tijden geleden besteld, dus mijn moeder mee, met haar schroefjes. Ze kon dus eigenlijk niet lachen want dan deden haar schroefjes pijn. Wat een hel moet die show voor haar geweest zijn!
Nu nog steeds, als we ergens enorm om moeten lachen, is het "au mijn schroefjes!" (niet omdat ze pijn heeft he, meer zo van "stop er mee, ik heb buikpijn/ kaakpijn van het lachen)

Lakelokkie is ontbijtkoek dat heb ik ooit "uitgevonden".

Als we iemand horen rochelen "koffertje". We zaten eens in de trein en hoorden een rochelend geluid. Dus mijn ouders en ik kijken elkaar aan zo van "getver", mijn vader "nee joh, dat is een koffertje" (dat schoof). Stappen we uit op het station loopt voor ons een man die exact hetzelfde geluid produceert, het was dus GEEN koffertje!

"Vicks", nav van een reclame van vroeger, waarmee we bedoelen "tuurlijk, helemaal waar (NOT!)"

"Ik ga je ophangen", als ik mijn moeder aan de telefoon heb en het gesprek wil afronden.

Kom er niet op maar we hebben er zo nog wel een hoop...

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:31

Wij wilden trouwens vroeger alleen maar springboterhammen eten! (geroosterd brood dus)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:21

In de auto bij mijn ouders vroeger..
Waar gaan we heen..
Naar het dakgotenmuseum.

Dat is ook echt blijven hangen in de familie..

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:22

Het dakgotenmuseum!! Geniaal :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:41

Mijn man en ik zeggen vaak 'mosterd' tegen elkaar als de ander iets doet wat geen zin meer heeft of de ander al bedacht heeft (van mosterd na de maaltijd).

En we hebben het altijd over 'een Sinterklaasmomentje' als iets je zin in seks volledig wegneemt :')

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:47

Mijn neef wil steeds baarmoeder worden :j

(Aantal jaar geleden zei hij baarmoeder ipv vroedvrouw en dat komt ook steeds weer boven drijven :+ )

En hesp is heps bij ons :)

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:50

Red_Savage schreef:

Of als een van ons heel zenuwachtig is, gaat het altijd over 'een flink pak luiers kopen.'

Ik ben er zo echt heel lang van overtuig geweest dat 'diarreejen' (ja, met die 'j' erbij) een werkwoord was, en ik vond het dan ook erg raar toen ik er een keer op werd aangesproken.

Getver jullie hebben wel alleen ontlastinguitspraken :P

In onze familie:
" 't ken d'r maar weer in zitte" (met een Leids accent)
Na het eten, daar begon mijn oom mee en sindsdien zeggen we het regelmatig ;)

"Maar ik heb van die lange benen hoor."
Mijn ene oma wil graag opstaan als je er langs wil, want ze denkt dat ze lange benen heeft en jij er anders niet door kan :')

"Je bent een loer!"
Dat zei een kindjes van kennissen van ons een keer, in plaats van jaloers.

En verder heel veel disney-uitspraken die op dat moment heel toepasselijk zijn, gevolgd door de vraag "welke film?".

Ik ben vast nog wel wat uitspraken vergeten, onze familie heeft veel dingen die alleen wij begrijpen :Y)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:51

Mn vriendin en ik kunnen met ons gezicht dingen tegen mekaar 'zeggen' wat andere dan niet opmerken
Dan schieten we even later in de lach en staat iedereen osn aan te kijken van "huh waarom lachen ze?" :+

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:58

Mijn vader gaat regelmatig de bruine tekkel uitlaten (wc dus :') ) staan mensen ook raar te kijken aangezien we geen hond hebben :D
En wij zijn fan van monty python, dus als iemand vervelend doet hoor je uit verschillende hoeken van de kamer "nnniiee" (voor de kenners ;))
En als iemand iets onnuttigs verteld oid. "Hoor ik daar een lama schijten"
Als iemand iets niet verstaat: "Of je worst lust" of "dat je zo lekker licht danst"
En zo kan ik nog wel even door gaan :')

Edit: In de trant van musea gingen wij altijd naar het vingerhoedjes en het nylonkousenmuseum :')

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:04

Red_Savage schreef:

Hahah, dat van de grote boodschap noemen wij: even wat uit de rug laten vallen :p

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:07

Mijn moeder heeft er heel erg veel, voor haar 50ste verjaardag gaan we ook een woordenboek maken met haar uitdrukkingen & woorden. Niemand begrijpt ze. :+

Ik mag ze ook niet op internet zetten. :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:09

egothee.
1 kopje thee maken ipv een hele pot.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:13

Oh, ja ik weet er een!
Vleede.

Als je het in een zin zet snapt iedereen het, maar als het gewoon als woord is niemand :')

"Dat was vleede week :') "

Kwam er pas een paar weken geleden achter dat heel dat woord niet bestaat -O-

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:27

Als mijn pa vis als avondeten maakt: "We eten dooie vissen"

Als iemand iets te eten niet hoeft en aan een ander aanbiedt: "Getver krijg ik zeker een voorgekauwd stukje?"
(iets met mijn zusje vroeger die als mijn moeder niet keek, gauw dingen terug in de pan spuugde :oo en dan gilde ik: MAAAAAAAAAM ze heeft een voorgekauwd stukje in de pan gegooid!!" echt smerig := )

Mijn pa zei ook altijd 'vette lappen' ipv. bed.

Animal_ABC schreef:
"Ik ga je ophangen", als ik mijn moeder aan de telefoon heb en het gesprek wil afronden.

Dat komt nog van vroeger toen we nog zulke telefoons hadden:
Afbeelding

:j

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:47

Inside joke in de vriendengroep....

We staan met zijn allen in de frituur en voor ons staat een apart uitziende familie, ahum, type familie Flodder. Die mensen bestellen een hoop, waardoor ook een bakske (ja, op z'n Vlaams ;) ) samourai- saus. Resultaat: marginale mensen worden voortaan 'bekskes' genoemd. :') Best wel grof eigenlijk, maar iedereen ligt er nog steeds van in een deuk :D En nieuwkomers snappen er niks van.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:54

Mijn moeder deed vroeger een engels cursus op de computer en daar zat ook een spraakprogramma bij. :j dan zei de computer dus wat en moest mijn mams het nazeggen.
's Avonds was mijn moeder dus bezig met die cursus toen mn zus en ik langs liepen en toen zei ze "wats du wetter toemorro?" in zwaar gebrekkig engels. Mn zus en ik lagen echt in een deuk. :')
Wij zeggen nu dus altijd "wats du wetter toemorro" (in heel gebrekkig engels dus) als iemand een domme opmerking maakt :')

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:55

Paard afstappen in plaats van uitstappen, ontstaan vanuit een verspreking van mijn vader die hem nu nog gebruikt.
Doe je nog even afstappen, de eerste keer stapte ik vrolijk af en keek hij me aan of ik gek was nu niet meer ;) Nu zeggen we het eigenlijk altijd, (leuk op concour :P )

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:01

Hahaha geweldige uitspraken hier allemaal zeg!

Wij hebben er ook best veel maar ik kan er nu even niet op komen (zo normaal zijn ze al geworden).

Ik las er wel eentje die wij ook altijd zeggen. Als iemand iets heel ongeloofwaardigs verteld: ja.. en toen kwam Sneeuwwitje :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:04

op de camping bij van de franse patsers, die iig nietzoveel te patseren hadden; Kijk, daar zijn onze lekkere franse mooiboys weer :+
als iemand boos is op een vriendin of op mij; Als blikken konden doden, waren wij allang dood. Of we deden op tijd onze ogen dicht :D

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:20

Als mijn mama en ik discussieren, en één van ons kan de discussie niet langer aan, dan roept die: "omdat je gie nie kunt zuppen"

( = westvlaams voor: omdat jij niet goed kan drinken! )

En dan kijken mensen echt zo van: HUH?