Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:40

Niwla schreef:
Ik denk heel eerlijk gezegd niet dat ongelovigen in de hemel komen..

En als iemand dan ontzettend hard z'n best gedaan heeft om een goed mens te zijn en als het hem dan vrij goed gelukt is (op een paar foutjes na natuurlijk, niemand is perfect toch)? Als deze persoon wel gelooft in 'iets' maar niet perse in God. Misschien wel omdat hij niet gelooft in het 'instituut' geloof?
Dan zou zo iemand dus door God geweigerd worden, terwijl hij wél een goed mens is?
Hm, vreemd...
Als dat zo is, hecht ik er niet zo veel waarde aan om in de hemel te komen.

Rianne_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:41

Nee dat denk ik niet Insun. Het blijft bij denken natuurlijk, want niemand weet het zeker. :) Maar ik denk dat als jij altijd je best hebt gedaan om op een zo goed mogelijke manier te leven en wel geloofd dat er iets is maar niet zeker weet wat (gewoon omdat het ook moeilijk ís, dat beseft God ook heus wel).. Dan denk ik wel dat je in de hemel komt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:41

Rianne_ schreef:
En daar ben ik dan weer te nuchter voor MysticTinker. :+ Dus als je dood gaat leef je verder in een ander lichaam? Nee, daar geloof ik dan weer totaal niet in.

Niet dat je dan ineens *plof* in een ander lichaam zit, nee :+
Ik geloof wel dat je geest uit het dode lichaam 'zweeft' ofzo.. Dan krijg je dus die tunnel waar je in kan gaan, richting je familie en vrienden die op je wachten (of je blijft nog even op aarde hangen om je dierbaren nog wat energie te geven).. en zodra het tijd is, als je op niemand meer hoeft te wachten, en je hebt nog niet genoeg geleerd in je leven, dan geloof ik wel dat je opnieuw geboren kan worden, waar je dan weer nieuwe lessen leert. Vandaar dat elk mens een ander karakter hebben, sommige mensen heel goed en puur geboren worden, en andere mensen heel bang of heel slecht geboren worden. En bij dieren gaat dat ook ongeveer zo denk ik (duh, wij zijn ook dieren uiteindelijk)
Geen idee waarom ik dat geloof, ben normaal meer van het wetenschappelijke, maar heb er vaak over nagedacht wat er na het leven kan zijn, en op deze manier klinkt het gewoon erg logisch :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:42

Rianne_ ja dan zitten wij echt op 1 lijn.
Onze kerk is ook samen gegaan met een Gereformeerde kerk. Kon toch wel wat verschillen merken maar vind het wel prima eigenlijk.

Heino: het kan wel, dat ben ik absoluut met je eens! Ik geloof het alleen niet :P .
Maar tuurlijk heb je daar een punt om over te discusseren en na te denken.
Maar zou dat stukje discussie/verschil in denken voor jou te moeilijk zijn om een relatie te onderhouden?

(en nu ga ik echt weer aan het werk)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:42

Oké. Wel goed uitgelegd op zich Mystic! :) Het is niets voor mij, maar als jij je er goed bij voelt is dat ook goed toch?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:47

Nee, ik geloof niet, ik ben er eerder tegen!!
Ik ben te vaak bedonderd door streng gelovige mensen(op zondag vooraan in de kerk en de rest van de week de hele wereld bedonderen)
Zonder geloof zou er een hoop minder ellende op de wereld zijn,
Het gros van de oorlogen draait om het geloof!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:49

Miepie1980 schreef:
Heino: het kan wel, dat ben ik absoluut met je eens! Ik geloof het alleen niet :P .
Maar tuurlijk heb je daar een punt om over te discusseren en na te denken.
Maar zou dat stukje discussie/verschil in denken voor jou te moeilijk zijn om een relatie te onderhouden?

Maar dan ontken je dus wetenschap? Hoe verklaar je dat toeval? Bij het ene toeval wordt gezegd "dat is de hand van God" en bij het andere toeval is het "ja, da's toeval, punt".

Ja, dat zou het voor moeilijk maken een relatie te onderhouden. Omdat ik graag een relatie heb met iemand die op de meeste punten met mij overeenkomt qua wereldbeeld. Je wilt toch een gemeenschappelijke factor in je relatie neem ik aan, een basis waarop je voortborduurt.

Colunder: dat ben ik absoluut met je eens (zie profiel) maar ik denk wel dat er nog meer factoren een rol spelen bij oorlog.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:52

_Tara schreef:
@ Niwla: Dus er was zomaar ploep een wolf. Als er zomaar al een wolf was, hoeft die ook niet verder geëvolueerd te worden natuurlijk.

Ik denk dat mensen in de loop der tijd ontzettend veranderd zijn. En ik geloof ook dat de hond van een wolf afstamt. Dus in dat opzicht zijn ze wel geëvolueerd.
noekje schreef:
Niwla schreef:
Heino: Ik geloof idd niet dat de apen en de mensen een gemeenschappelijke voorouder hebben.

Oké, maar leg dan eens uit waarom je een bewezen theorie niet gelooft en een bijbel wel?
*puur nieuwsgierigheid, geen aanval.

Imo is de evolutietheorie helemaal niet 100 % bewezen. Ze zijn er nog altijd mee bezig. Ik vind de schepping een veel logischere verklaring.

colunder: helaas merk ik ook dat vaak de strengste christenen je besodemieteren waar je bij staat. Jammer is dat voor de "normale" christenen..
Laatst bijgewerkt door Niwla op 03-05-10 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:52

Edit: opgelost.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:54

colunder schreef:
Ik ben te vaak bedonderd door streng gelovige mensen(op zondag vooraan in de kerk en de rest van de week de hele wereld bedonderen)

:oo Je kunt ook een beetje anders reageren. Een beetje meer om anderen denken bijvoorbeeld. :) Ik ben het totaal niet met je uitspraak 'zonder geloof zou er een hoop minder ellende op de wereld zijn' eens. :n Ik denk dat er dan nog heeeel wat meer ellende zou zijn!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:58

@ Rianne: Misschien als iedereen hetzelfde geloof had, dat er dan minder ellende was. Want eerlijk, dat er nu, door verschillende geloven, ellende is, ben ik het wel mee eens. Denk bijvoorbeeld al eens aan racisme, hoofddoekjes problemen en weet ik veel wat nog allemaal meer. Dan heb ik 't nog niet eens over oorlogen.

@ Niwla: Ik denk dat ik daar dan te nuchter voor ben om het scheppingsverhaal logischer te vinden klinken dan evolutie. Twee mensen die samen een hele aarde hebben bevolkt, nee. Volgens mij zouden we dan heel wat meer afwijkingen hebben :=

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:59

Dat is waar Tara. Maar de verschillende geloven kunnen ook weer heel goed zijn. :) Ik denk niet dat het aan de geloven zelf ligt, maar meer aan dat iedereen een eigen mening heeft en wil dat een ander die mening met ze deelt. Want daar gaat het toch eigenlijk om? Ik zou het anders stellen: "Als iedereen elkaar en elkaars geloof zou respecteren, zou er minder oorlog zijn". Dus het ligt niet per definitie aan de verschillende geloven. :)

Zou er geen oorlog komen over het geloof, dan wel over andere dingen. We zijn nou eenmaal mensen met verschillende meningen etc.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:00

Zo kun je het inderdaad ook wel weer stellen. Mensen slaan mekaar ook de hersens in omdat ze een andere voetbalclub supporten bv.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:02

Precies! Zo blijven er altijd ruzies/discussies omdat de mensen nou eenmaal verschillende meningen/gewoonten hebben. Het houd pas op met oorlogen als iedereen het zelfde zou zijn en denken, en dat gebeurd dus nooit.
Laatst bijgewerkt door Rianne_ op 03-05-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

_Tara_: dat kan! Ik vind dat juist andersom. :D

Rianne: Helemaal mee eens weer. :D

8nnemiek

Nou ja, zonder geloof kunnen er ook geen oorlogen en misdaden en bedreigingen 'in de naam van God/Allah' worden gepleegd.. En hebben veel van die extreme mensen minder reden om kwaad te worden. Maargoed, ze vinden natuurlijk altijd wel een ander excuus om oorlogen te beginnen enzo..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:03

Daarom Mystic. :) Ook al zou er geen geloof zijn, of maar 1 hetzelfde geloof, dan nog zou er oorlog zijn. Om wat voor reden dan ook.. Hitler was ook niet uit geloof , toch?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:05

Rianne_ schreef:
colunder schreef:

:oo Je kunt ook een beetje anders reageren. Een beetje meer om anderen denken bijvoorbeeld. :) Ik ben het totaal niet met je uitspraak 'zonder geloof zou er een hoop minder ellende op de wereld zijn' eens. :n Ik denk dat er dan nog heeeel wat meer ellende zou zijn!

Waarom zou er dan meer ellende zijn denk je??
Er zullen ook zeker genoeg goede mensen zijn die geloven, en iedereen moet zelf weten of hij geloofd of niet,maar ik ben even te vaak teleurgesteld door gelovige mensen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:06

Hitler wel, gedeeltelijk, toch? Alle Joden werden vermoord omdat hij een 'zuiver' ras wilde.. terwijl hij zelf Joods was.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:07

Colunder, het is denk ik toeval dat je te vaak teleurgesteld bent geweest door gelovige mensen. Dit hadden net zo goed mensen kunnen zijn die niet geloven, am I right? :)

Ik denk dat er meer ellende zou zijn omdat er nu veel mensen zijn die willen leven naar hun geloof en zich dus aan die normen/waarden houden o.a. :) Ook kunnen mensen enorm veel kracht uit het geloof halen en zijn mensen minder eenzaam. Als iemand verdrietig is of eenzaam, is dat toch ook ellende? Als iemand zich in zo'n geval aan God vast kan houden, is diegene ook minder eenzaam imo.

Rianne_

MysticTinker schreef:
Hitler wel, gedeeltelijk, toch? Alle Joden werden vermoord omdat hij een 'zuiver' ras wilde.. terwijl hij zelf Joods was.

Nou ja, meer zijn eigen geloof dan denk ik.. :=

RoodZonnetje

Niwla schreef:
Imo is de evolutietheorie helemaal niet 100 % bewezen. Ze zijn er nog altijd mee bezig. Ik vind de schepping een veel logischere verklaring.

Maar het is wél bewezen dat mens en aap een gezamelijke voorouder hebben. Of ja, je kan dat natuurlijk ook heel heel heel veel toeval noemen maar dat vind ik nogal naïef.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:08

Als nu iedereen Bhoedist werd.. :j Dan was de wereld wel een stuk vrediger denk ik

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:09

Heino, maar dat is weer iets anders dan dat we er echt van afstammen. Ik weet niet goed wat ik er van moet denken eigenlijk. Zo kun je overal wel iets achter zoeken..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:09

MysticTinker schreef:
Als nu iedereen Bhoedist werd.. :j Dan was de wereld wel een stuk vrediger denk ik

Maar dat gaat nooit gebeuren.. ;) En ach, wie weet wat voor problemen er dan weer zouden ontstaan..