Oud en nieuw, Gulle mensen met krant/folderwijk!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:05

Het ligt aan het tijdstip of ik open doe...

Gisteren een meisje hier wat 2 deuren verderop stond toen wij thuiskwamen en ze zag ons naar binnen gaan. Hadden net eten gehaald dus gingen eten, en dan om 18.10 de bel dus. Tijdens het eten doe ik sowieso niet open, bij niemand niet.

En als ik wel open doe zeg ik dankjewel maar geef niets, vind het echt super irritant dat gebedel aan je deur.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:05

Sander_ schreef:
Waarom is een fooi in een restaurant geven anders dan een fooi aan een krantenbezorger? :?

Beiden zijn "sectoren" waarbij een zodanige "traditie" heerst. Om eerlijk te zijn geef ik liever 2 euro aan een 13-jarige die een heel jáár zijn werk voor je doet, dan aan een restaurant waar men een heel wat dikker uurloon krijgt. ;)

Maarja, mensen die in een restaurant werken verdienen meestal een maandloon waarvan ze zichzelf moeten onderhouden. Een 13jarige verdient alleen een extra zakcentje denk ik, in de meeste gevallen. Tenzij ze er bijvoorbeeld hun verzorgpony van moeten betalen ofzo...
Zou wat zijn, als er eentje aan je deur komt en je moet vragen: waar gebruik je het geld voor? Even zodat ik weet of ik het nodig vind je wat te geven. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:07

@Anne. Dat van die slager was ook maar een voorbeeld :+ Het gaat om het idee.

Babsiej schreef:
Het ligt aan het tijdstip of ik open doe...

Gisteren een meisje hier wat 2 deuren verderop stond toen wij thuiskwamen en ze zag ons naar binnen gaan. Hadden net eten gehaald dus gingen eten, en dan om 18.10 de bel dus. Tijdens het eten doe ik sowieso niet open, bij niemand niet.

En als ik wel open doe zeg ik dankjewel maar geef niets, vind het echt super irritant dat gebedel aan je deur.

Dat meisje stond dus ook bij mij voor de deur en ik krijg (en wil) ook nooit folders.
Alleen nu toevallig omdat de huizen hier in het blok in de steigers staan en we net nieuwe deuren hebben.
Ik heb niets gegeven en uitgelegd dat ze hier normaal ook niet komt en ik dus voor die ene keer al helemaal niets ga geven.

collectes geef ik trouwens altijd, want dat vind ik weer heel wat anders. Dat is positief gebedel zeg maar :)

Maeh

Re: Oud en nieuw, Gulle mensen met krant/folderwijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:09

Dat is sneaky, alleen even langskomen wanneer het kerst is.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:09

Laat ik het eens vertellen, ik werk bij een bedrijf dat hier in Brabant en Zeeland onder andere de Bode en wat weekbladen EN folders verspreidt.. Wat een gemieter ieder jaar met die kaartjes, van mij mogen ze afgeschaft worden. Als we ze aan de bezorgers geven dan hebben ze er altijd te weinig, of er loopt een andere bezorger in hun wijk. Of ze klagen omdat de weekendbezorger eerder kaartjes heeft gekregen en langs de deur is gegaan, zodat de midweek bezorger niets meer krijgt.

Dan worden we weer door bewoners gebeld dat de bezorger brutaal zijn geweest en zich echt opdringen..

Ik kan het van de kant van de bezorgers wel heel goed begrijpen dat zij veel waarde hechten aan die kaartjes. Ik geef toe dat een folder of Bode wijk niet zo superveel verdient, en tussen de 50 en 150 euro is al snel veel geld voor een jongere..

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:12

Ik heb ook een krantenwijk, alweer bijna 2,5 jaar! Ik bezorg het NRC Handelsblad (6 keer per week), het Parool (6 keer per week), de Volkskrant Banen (1 keer per week) en de Sportweek (1 keer per week). Gemiddeld heb ik zo'n 60 huizen en ben er hooguit 75 minuten mee bezig. Ik krijg volgende week de nieuwjaarskaartjes :). Bij mij zijn de mensen ook aardig gul: vorig jaar heb ik €265,85 opgehaald :)). Dat is meer dan wat ik in 1 maand verdien :=. Gisteren liep 1 van die abonnees naar buiten en zei: ''Bel je volgende week even aan? Want de week daarna zijn we er niet (zijn ze op vakantie)''. En vandaag een andere abonnee: ''Ben je al langs geweest met je kerstgroet?'' ''Nee, ik kom volgende week!'' ''Oke, zie ik je dan!''. Dus de mensen waarderen me wel, en daar doe ik het ook voor :). Vorig jaar heb ik ook meerdere keren gehad dat de mensen niet thuis waren toen ik met m'n nieuwjaarskaartje + de krant aanbelde. Toen heb ik het kaartje gewoon bij de krant door de brievenbus gedaan. Een week later deden ze dan open om me alsnog wat te geven.
Laatst bijgewerkt door x_Charlie op 23-12-09 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:14

Ik heb zelf de middagkrant (AD, NRC & Het Parool zelfde als x_Charlie dus ;)) gelopen.. en ik moest ontslag nemen rond de kaartjes-periode. Veel mensen zeiden dat ik maar even moest wachten omdat ik dan lekker wat geld kreeg.. maar ik wilde het niet, ben toch eerder gestopt. Buiten dat ik mezelf dan echt een bedelaar voel, vind ik het gevaarlijk om alleen met zoveel geld over straat te gaan. Iedere malloot ziet dat jij kaartjes uitdeelt en geld aanneemt..
Laatst bijgewerkt door Anne. op 23-12-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

aronneke

Ochtendkranten worden vaak ook veel meer gewaardeert dan folders in weekkranten, of in plastic. Onze Telegraaf bezorger krijgt ieder jaar 5 euro. De bode bezorgers een kleinigheidje.. Maar alles bij elkaar opgeteld komen er toch altijd 7 verschillende bezorgers aan de deur...

x_Irisje_x

Het krantenmeisje krijgt van mijn ouders altijd 10 euro met kerst :) Ze is altijd op tijd en supervriendelijk

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:17

Palouse schreef:
Maarja, mensen die in een restaurant werken verdienen meestal een maandloon waarvan ze zichzelf moeten onderhouden. Een 13jarige verdient alleen een extra zakcentje denk ik, in de meeste gevallen. Tenzij ze er bijvoorbeeld hun verzorgpony van moeten betalen ofzo...
Zou wat zijn, als er eentje aan je deur komt en je moet vragen: waar gebruik je het geld voor? Even zodat ik weet of ik het nodig vind je wat te geven. :+

Toen ik nog kranten liep, zeiden de oudjes van dagen altijd dat ik er geen vuurwerk van mocht kopen :Y)

Maar zonder dollen: het gaat om het principe. Net zoals nu gezegd wordt, dat krantenlopers er voor betaald worden, kun je ook zeggen dat restaurantmedewerkers hun loon hebben en ervoor betaald worden natuurlijk. }>

Maeh

Re: Oud en nieuw, Gulle mensen met krant/folderwijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:18

Hahaha! :D
Ik vind dat je gelijk hebt hoor! Helaas gaan sommige krantenlopers er echt vanuit dat ze recht hebben op die fooi.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:20

Cayenne schreef:
Xfeno01X schreef:
Niet aso bedoelt hoor maar als je blijft zitten denk ik toch gou dat HUN een beetje aso zijn , die dan op z'n minst even open en neem het kaartje aan anders hebben wij ook het gevoel van '' nou loop ik hier een beetje 50 keer onderuit te gaan voor iemand die ik eigenlijk heel erg goed ken en mij dan met een vuile blik aankijkt nou dan heb ik het al snel gezien )

Dus stel dat ik bij de slager werk en jou iedere week van vlees moet voorzien.
Moet ik dan ook met kaartjes langs de deur in de hoop om geld te vangen, omdat ik steeds wanneer ik jouw vleeswaren in plakjes moet snijden, het risico loop dat ik mijn vingers eraf snij?
Nee. Dat is namelijk het risico van het vak en de omstandigheden, net zoals de weersomstandigheden deze week een risico van jouw vak zijn.
Dat weet je van tevoren en je wordt daar ook voor betaald, dus ik zou daar over niet gaan zeuren en al helemaal geen extra geld voor verwachten..

Nee zo bedoel ik het nou ook weer niet maar alsnog kan je wel even opendoen een hand geven en oop prettige feestdagen wensen , mij gaat het echt niet om het geld (ik heb het toch niet per see nodig)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:26

Ik heb een tijd in mijn jeugd de wijkkrant gelopen, kreeg niet betaald, en deed het met plezier.
Ik kwam ook niet langs de deur om te 'bedelen', ik wist van te voren dat ik vrijwilligerswerk deed...

Vind het niet erg om wat te geven, maar als ik dan lees dat iemand niet blij is met 50 cent, of uberhaupt 10 cent. Dan hou ik die liever :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:27

Equidea schreef:
Vind het niet erg om wat te geven, maar als ik dan lees dat iemand niet blij is met 50 cent, of uberhaupt 10 cent. Dan hou ik die liever :)

Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:29

Mayaki schreef:
Jildau schreef:
Ben ik nou de enige hier die het een beetje stom vind dat je de bezorgers extra geld moet geven?

Nee hoor!
Ik bezorg zelf ook een krant, en ik heb de kaartjes er gewoon bij in de bus gedaan. Ik vind het zelf een beetje schooiergedrag, omdat je ook gewoon je loon uitbetaald krijgt. En je bent er ook nog eens een keer langer mee bezig.

Ik heb in het verleden ook jaren (zo'n tien jaar) kranten en folder bezorgd. En zo deed ik dat ook!
Mijn ouders vonden het vreselijk om ook nog eens te zeuren om extra's!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:31

Ons vakantiekind uit Duitsland loopt mee met mijn dochter, allebei krijgen ze de helft.Ze is er erg blij mee,niks geven vinden ze ook niet erg.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:31

Ik breng een onbelangrijk krantje rond, 1x in de week, 350 huizen volgens mij, en ik ging samen met mijn broertje (wij delen de buurt zeg maar) en we hadden €105,-. Dus dat was wel mooi! :D (We zijn trouwens bij 3 straten niet langs de deur geweest) En ik vind 50 cent gewoon vrij normaal om te geven aan de deur, je moet al blij zijn als je iets krijgt toch. ;)
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 23-12-09 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:32

Loizy schreef:
Equidea schreef:

Amen!

Maar... dat zijn ook weer de uitzonderingen...
Moet je daar dan je mening op baseren?

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:36

Grappig om dit te lezen! Mijn idee is, (degene die de hele week door bezorgen, oftewel alle dagen) een extraatje voor hun vind ik wel goed! Ze moeten toch alle dagen, en kunnen geen dagje zomaar niet bezorgen! Regen, sneeuw of hagel, geen excuus..

Zo heb ik ook ongeveer 2 jaar gelopen! Maar dan kreeg ik ook echt van iedereen best veel! Rond de 60 bezorgadressen, en beide jaren had ik rond de 200 euro :D Dat was echt wel een extraatje.. (En zonder te bedelen. :+ , aangezien ik alleen maar een kaart moest geven en de beste wensen wensen.. :P )

Iedereen fijne feestdagen!! (:)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:38

Equidea schreef:

Amen![/quote]

Maar... dat zijn ook weer de uitzonderingen...
Moet je daar dan je mening op baseren?[/quote]

Ik baseer het wel een beetje op de manier hoe iemand zich gedraagt, en vaak wonen die mensen ook bij je in de buurt en ken je ze toch al wel een beetje.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:39

Als ze hier langs komen krijgen ze ook altijd twee euro.

Als ik ooit krantenwijk ga doen, durf ik waarschijnlijk niet eens aan te bellen om fijne kerstdagen te wensen in de hoop dat ik geld krijg, vind het aan de ene kant een beetje vreemd..:=

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:41

Ik vond het echt super gezellig, ik had namelijk ook veel ouderen in mijn wijk, en dan ging ikgewoon ff gezellig een praatje houden! Vonden ze *D echt super leuk! En het is gewoon leuk om te weten bij wie je kranten bezorgt.. :Y)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:43

Vorige week stonden er twee jongentjes met badge aan de deur. Vertelde leuk dat zij de folders in de bus deden, waarop ik zei 'nou niet bij mij. Ik heb een nee, nee sticker' :D (dat is echt zo) En ik weet wie er bij ons in de buurt kranten/folders bezorgen en dat waren zij toch echt niet :Y)

Ik geef kleingeld, als ze echt iets bezorgen, maar beter dan niks toch? (:)
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 23-12-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:44

Ik heb het ook 2 jaar gedaan.. Had 413 huizen en was er bij ongeveer 3OO geweest.. Het eerste jaar had ik 175,- en het 2de jaar 3OO.. Waarvan sommige niks gaven en sommige echt een briefje van 2O gaven :j

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:45

Waar ik me echt aan erger is dat hier iemand aan de deur komt met zijn hypocriete "Fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!" terwijl ze anders geen bek tegen je open trekken (tenminste die was er vorig jaar nog, geloof ik _O- )
Vriendelijke meisje van de folders (volgens mij) krijgt altijd wat meer _O-