Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Equidea schreef:Ik weet wel dat het zo is, dat je relatie na een aantal jaar kan verslechteren als je geen kinderen krijgt.
Was een hele docu over, over de hormonen die je nodig hebt om een relatie gelukkig te houden.
LindyH schreef:Nee, het zou niet zo moeten zijn, maar het is volgens mij wel zo. Mensen vragen altijd waarom je geen kinderen hebt, maar nooit waarom je wel kinderen hebt. Dat geeft aan het dat het hebben van kinderen normaal is en dus 'goed', en het niet hebben van kinderen abnormaal, dus 'slecht'.
Ik voel die druk wel, al is het alleen al van mijn moeder. Ik ben niet van plan om ervoor te zwichten, maar ik kan me voorstellen dat mensen dat wel doen, onbewust vaak.
EDIT: wat listiglistje zegt dus.
LindyH schreef:Natuurlijk zijn postnatale depressies ook afhankelijk van hormonale dingen enzo, maar dat gejubel speelt vaak ook een rol.
Ik begrijp trouwens heel goed dat ouders zelf jubelen. Dat mag uiteraard als je ergens blij mee bent. Het gaat mij meer om de omgeving die verplicht mee moet doen. Ik doe daar zelf ook aan mee. Als iemand vertelt dat ze zwanger is ga ik ook gillen. Maar dat is echt puur omdat dat van je verwacht wordt. Een gewoon "Goh, leuk voor je", is echt niet genoeg. En daar erger ik me aan. Nogmaals, dat ligt ook niet aan de zwangeren zelf, dat is een maatschappelijk verschijnsel. En daarheb ik bezwaar tegen.
LindyH schreef:Tja, opzich ben ik ook blij dat het niet meer is zoals vroeger, maar ik bedoel het ook meer zoals je zelf zegt: toen gingen de dingen gewoon zoals ze gingen en hoefde je er niet over na te denken. Het leven is nu zo complex dat we moeten beslissen over sterven, met alle ethische kwesties die daarbij komen kijken (euthanasie). Zo moeten we ook beslissen over geboorte, met alle ethische kwesties die daarbij horen. Ik ben ergens wel jaloers op mensen die dat dus blijkbaar helemaal niet doen.
LindyH schreef:Ik bedoel dat eigenlijk al het levensgeluk te maken heeft met het zorgen voor nageslacht: verliefd zijn, een goede relatie hebben, (goede) seks hebben, zwanger zijn, kinderen krijgen, zorgen voor kleine kinderen. (De glimlach van een kind...) Dat heeft de natuur heel slim gedaan. Dat is ook waar het hele leven om draait. Voor de rest stelt het leven niet veel voor.
Je kunt alleen gelukkig zijn en van het leven houden als je je bezig houdt met het zorgen voor nageslacht. En vervolgens kunnen je kinderen ook alleen gelukkig zijn als zij zorgen voor nageslacht, en hun kinderen ook weer...
Dat houdt in dat we dus eigenlijk door de natuur aan het lijntje worden gehouden. Het is een cirkelredenering.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel...
Loose schreef:je hele leven draait dan zo'n beetje om de kinderen. maarja aan de andere kant word je er vast ook wel een keer zat van dat je wereld om jezelf draait.
Bellatrix schreef:Ik wil later adopteren. Er zijn al genoeg kinderen op de aarde zonder ouders en die zou ik graag een thuis willen geven.
Moggsy schreef:Hemeltje, 15 jaar en dan al gaan denken of je kinderen wilt of niet.
Is dit 15 jaar zijn en mee willen praten of gaat de tijd te snel voor mij.
Voordat je ook maar aan iets volwassens begint en daar valt m.i. kinderen krijgen onder, moet je eerst van je jeugd hebben genoten en daar hoort dit vraagstuk niet bij.