Taalverloedering, mens erger je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:04

Lielle schreef:
Je ergeren aan slecht of onverzorgd taalgebruik wordt hier op Bokt door heel wat mensen als onzin, elitair, arrogant en noem maar op gezien want 'je begrijpt toch wat er staat'. Ik negeer dergelijke berichten gewoon, mensen die geen moeite doen om hun tekst redelijk correct te presenteren, hoeven niet te verwachten dat ik moeite doe om hun tekst te lezen.

_/-\o_
Hier sluit ik me volledig bij aan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:06

Ik spreek het uit als 'zowiezo', niet met een harde 's' maar een wat zachtere (en meer Nederlandse) 'z' (Amsterdams uitgezonderd natuurlijk :) )

Maar... de spelling ligt gewoon vast. Het is 'sowieso' omdat 'sowieso' de manier is waarop het gespeld moet worden, volgens het woordenboek en de taalrichtlijnen. Dat kun je vreemd, stom, onzinnig, logisch, handig of normaal vinden, het IS gewoon zo :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:14

Shadow0 schreef:
Ik spreek het uit als 'zowiezo', niet met een harde 's' maar een wat zachtere (en meer Nederlandse) 'z' (Amsterdams uitgezonderd natuurlijk :) )

Maar... de spelling ligt gewoon vast. Het is 'sowieso' omdat 'sowieso' de manier is waarop het gespeld moet worden, volgens het woordenboek en de taalrichtlijnen. Dat kun je vreemd, stom, onzinnig, logisch, handig of normaal vinden, het IS gewoon zo :)

En het komt omdat het woord 'sowieso' uit het Duits gejat is :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:15

ayo schreef:
Ik sla die wirwar berichtjes vol fouten gewoon vaak over, gewoon geen zin om moeite te doen om het allemaal te ontrafelen. Ik heb ook nooit de illusie dat er daadwerkelijk iets nuttigs in dergelijke berichten staat, en dat komt grotendeels door de vorm. Als het netjes geschreven zou zijn, heb je al een heel ander beeld van de booschap.

Als ik een leek was, en ik start op bokt een topic met: "Ik heb een jaarling gekocht maar ik weet er niet zo veel van. Ik vroeg me af of ik er al een zadeltje op mag gooien, en er misschien eens op zitten, misschien wat stappen, gewoon om te proberen. Kan dit?"
Stel dat ik 2 antwoorden krijg op dit topic.

Antwoord 1:
"Een paard is niet van suiker, en een veulen ook niet. Ik zou het niet elke dag doen, maar je mag gerust eens een keertje een zadel op je veulen leggen. Als je niet te veel weegt, kan je er zelfs een keertje gaan opzitten. Zorg er wel voor dat er iemand bij is die hem vasthoudt."

en antwoord 2:

"je gaat tog niet op een veulen zitten laat staan bereiden die rug is veel te zwak dat is egt niet goed. ik vindt dat je er iemand moet zoeken die ervaren is om je te helpen of je gaat voor een verassing te komen staan als hij strax rugproblemen heeft."

Dan is mijn antwoord: "Ok bedankt, ik ga vanavond eens kijken naar een leuk zadeltje!"
Alleen omwille van het taalgebruik schat ik bokker 1 veel volwassener en met veel meer ervaring in, en hecht ik veel meer geloof aan wat ze zegt. Bokker 2 mag van mij part jaarling-expert zijn van 25 jaar zijn, ik zie een 13-jarige meisje voor mij die maar wat in het rond roept.

ayo

Re: Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:17

Treffend idd. Je bent gewoon veel moeilijker serieus te nemen met zulk taalgebruik.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:18

Brainless schreef:
Mijn zoon (10 jaar, groep 7) leert goed Nederlands, perfect.
Het probleem is dat als ze bv geschiedenis hebben, daar nauwelijks naar de Nederlandse spelling wordt gekeken. (het gaat nl om de antwoorden en niet of de spelling goed is). Belangrijke namen moeten wel goed geschreven worden, maar voor de rest wordt er niet om gekeken.
Ook op het hoger onderwijs kom je dat steeds vaker tegen.
Ik las laatst iemands boekverslag door. Daar zaten ontzettend veel fouten in. Haar reactie .... ja, hee, het gaat alleen om de inhoud! En ja hoor een 8 en geen opmerkingen over de grove spelfouten.

Om even terug te komen op wat eerder vandaag gezegd is: hoe vinden jullie dat een leerkracht van een bovenbouwgroep (groep 5 of hoger) bijvoorbeeld een geschiedenisopdracht na moet kijken? Fouten negeren, fouten markeren / onderstrepen, laten verbeteren, aparte beoordeling geven voor inhoud en spelling, o.i.d.? En waarom?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:27

Als ik later in mijn klas sta, dan stel ik van te voren wel eisen.
Opdrachten die ingeleverd worden hoeven niet spelfoutvrij te zijn, maar ik zet er wel een kringeltje onder om ze erop te attenderen.
Werkstukken wil ik wel spellingfoutvrij hebben, ik zit nog een passende consequentie te bedenken.
Wat ik erg belangrijk vind, is om de leerlingen hier altijd van te voren van op de hoogte te stellen.

Maar wat de keerzijde van de medaille is; kinderen met faalangst, angst om spelfouten te maken maar die wel enorm goed kunnen schrijven (stijl) , die rem je ontzettend af met zo'n regel. Lastig.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:30

Lyonesse schreef:
Ik ook hoor :j Ik heb ook altijd zwaar de neiging om zulke TSers niet meer serieus te nemen :=

Ja idd, dat heb ik nou ook altijd.
Ik vind het ook erg hoor, zelfs al zijn ze 13! Toen ik 13 was was mijn spelling en zinsopbouw echt wel véél beter!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:32

Zeker niet de fouten laten zitten, dan leren ze het nooit.

Ik zou zeggen onderstrepen, als een kind eens weinig tot geen spelfouten hebben er bijvoorbeeld een plusje bijzetten.
Het moet natuurlijk wel leuk blijven, en gewoon goed opletten bij kinderen die er meer moeite mee hebben.

Het scheelt ook al enorm veel als kinderen gewoon echt elke avond worden voorgelezen, van jongs af aan.

Vind dat een treffend voorbeeld! Ik neem mensen ook niet meer heel serieus als er bijvoorbeeld "egt" staat.

Brainless: Een boekverslag maak je toch voor Nederlands? Daar kunnen ze toch niet de spelfouten negeren? Kan ik mij haast niet voorstellen en anders vind ik dat echt diep triest..
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 09-11-09 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:32

Shadow0 schreef:
Winniiee schreef:
Dus een fout in de taal is slechte communicatie?

Een enkele losstaande fout niet. Maar de slordigheid hier op Bokt leidt wel degelijk tot miscommunicaties.

- "Dat bedoelde ik niet!"
- "Maar dat schreef je wel."
- "Ja maar dan had jij gewoon moeten begrijpen dat ik het anders bedoelde."

Dat begrijp ik. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:59

Wat ook op bokt veel gebeurd (en eigenlijk overal) is zeggen dat iemand te hard reed. Wat onmogelijk is. Je kunt alleen te snel rijden. Dat soort dingen irriteert me ook ontzettend.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:02

Ik vind het ook slecht en kan me er vaak kapot aan ergeren.
Hoewel ik zelf soms ook een klein taalfoutje maak (d/t) maar goed, dit is wel een zeer ernstige vorm van fouten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:07

LizMD schreef:
loveshadow schreef:
Volgens mij speelt de invloed van buitenlandse talen op het Nederlands ook een grote rol bij de 'taalverloedering.' Zo vind ik het zelf bijvoorbeeld lastig om een voltooid deelwoord uit te schrijven van Engelse woorden in het Nederlands. Ik vind het allemaal even raar staan. :P Als je bijvoorbeeld het woord 'plannen' hebt, dat is afkomstig uit het Engels, neem ik aan? Moet je dan "op z'n Engels" er een voltooid deelwoord van maken door er '-ed' achter te plakken, of moet je 't kofschip / 't fokschaap / xtc-koffieshop gebruiken? Wat is correct? Omcirkel het juiste antwoord. :P :+ 'Ik heb geplanned/gepland/geplant' Ik vind 'geplant' raar staan, maar de 'n' zit niet in 't kofschip, dus volgens die regel zou het moeten eindigen op een 't' een D dus. Hetzelfde geldt voor 'checken,' dat weet ik ook niet. Gechecked/gecheckt/gecheckd? Gelukkig is daar wel een Nederlands woord voor, zodat ik dat gewoon kan vermijden. :P

Zit de letter in 't kofschip wordt het een T aan het eind, zit hij er niet in een D. De N zit niet in het kofschip dus een D. Het voltooid deelwoord van plannen is gepland. Het is inderdaad wel vervelend met die Engelse werkwoorden, ik doe daar meestal ook maar wat.

O ja, je hebt gelijk! Dankjewel. :)

Tutchi schreef:
Om even terug te komen op wat eerder vandaag gezegd is: hoe vinden jullie dat een leerkracht van een bovenbouwgroep (groep 5 of hoger) bijvoorbeeld een geschiedenisopdracht na moet kijken? Fouten negeren, fouten markeren / onderstrepen, laten verbeteren, aparte beoordeling geven voor inhoud en spelling, o.i.d.? En waarom?

Ik vind zeker dat er aandacht aan besteed moet worden, juist op de basisschool al. Ik zou dan toch kiezen voor een aparte beoordeling voor inhoud en spelling en/of de fouten laten verbeteren. Het markeren van fouten heeft volgens mij geen zin. Als ik werkstukken terug krijg waarin taalfouten zijn verbeterd of aangestreept, dan heb ik zelf meestal geen zin meer om daar nog aandacht aan te besteden, omdat ik al zoveel tijd in dat werkstuk heb gestoken ;) ..

Een aparte beoordeling voor het taalgebruik is misschien confronterender, waardoor de kinderen wellicht beter op hun taal zullen letten. En ik denk dat ze het meeste leren van het verbeteren van fouten, dan schrijven ze het uit zoals het hoort. Voor mij zou dat in ieder geval het beste werken. :j

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:19

Laatst zag ik op EA dat iemand schreef 'het artikel is gereserfeert'.....en ik snap gewoon niet dat het zo moeilijk is.

Bijvoorbeeld of je een d of een t schrijft aan het eind van een voltooid deelwoord; de regel met 't Kofschip is zoooo simpel toe te passen, is dat dan nog te veel moeite?

Ik dacht dat het beroepsdeformatie was (werk als redacteur) maar er zijn dus meer taalpuristen hier.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:30

Vjestagirl schreef:
Wat ook op bokt veel gebeurd (en eigenlijk overal) is zeggen dat iemand te hard reed. Wat onmogelijk is. Je kunt alleen te snel rijden. Dat soort dingen irriteert me ook ontzettend.

Als je het woord hard opzoekt in de dikke van dale staat daar ook snel bij dus dat is helemaal niet fout. Zie maar:
Citaat:
1. hard bn 1 niet week of zacht 2 (van water) kalkrijk 3 (van geld enz.) volwaardig, niet gedevalueerd 4 streng: ~e straffen 5 hevig: een ~e regen 6 hardvochtig, ruw 7 moeilijk: een ~e strijd 8 smartelijk: het is ~ voor mij 9 recht op de man afgaand; meedogenloos: ~e acties; ~e garanties betrouwbaar, nauwkeurig geformuleerd; iets ~ maken bewijzen; de ~e kern ve groep de overtuigde, fanatieke leden ervan

2. hard bw 1 op onzachte manier: ~ slaan 2 op krachtige wijze 3 zeer, erg: ~ nodig 4 luid: ~ schreeuwen 5 snel

har·den hardde, h, i gehard 1 hard maken 2 hard worden 3 uithouden, volhouden: het niet kunnen ~ vd kou

Maar aangezien je zegt dit soort dingen heb je ook nog een kloppend voorbeeld :Y).

EDIT: Door een fout met copy/paste viel ik in herhaling.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 10-11-09 01:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:31

Bij ons op school wordt er buiten het vak Nederlands volgens mij ook niet heel erg op gelet. Alleen bij Duits, maar dat is ook de enige. Bij Ned wordt je dan ook wel echt afgestraft als je in een tekst spelfouten of grammaticale fouten maakt.

Nu ik dit zo typ, een veel voorkomende is ook enigste. Zo irritant :+ . Ik ben qua taal ook wel een beetje perfectionistisch. Mensen met wie ik omga vinden mij vaak ook irritant, omdat ik hen verbeter O:) .

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:37

xKatleentjex schreef:
Wat wel weer hilarisch is, is de vindingrijkheid van sommigen om het woordje 'sowieso' te spellen. Onvoorstelbaar op hoeveel manieren je dat kan 'spellen'. Volgens mij hield het bloopertopic daar zelfs een lijst van bij :D :D .

Persoonlijk erger ik me het meest aan (nog zo'n hele leuke, het is àltijd 'zich ergeren aan' en nooit 'zich irriteren aan') aan 'g' in plaats van 'ch' (egt, tog...als je 'egt' op de zoekmachine invult dan weet je genoeg) en mensen die hardnekkig weigeren hoofdletters en leestekens te gebruiken. Zulke zinnen lees ik zelfs gewoon niet meer. Ik vraag me dan altijd af of je zelf niet doorhebt dat het absoluut niet prettig is om 20 zinnen te lezen waar geen enkele hoofdletter of leesteken in voorkomt.

haha ja die ben ik ook vaak kwijt :P die sowieso ik heb al met 2x Z geschreven of van alle 2 eentje :D soms ben ik het gewoon helemaal kwijt

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:39

inderdaad erg irritand..
ik probeer ook heel erg de kleine msn wordjes die ik er nog tussen heb eruit te trainen..
Merk wel dat als ik enthousiast ben over iets, bv een topic op bokt dat ik dan zo snel wil reageren dat ik niet goed oplet wat ik typ.
Nou kan ik er verder niet tegen als een zin niet klopt.. of te lange niet kloppende zinnen..

Maar ik denk dat het op bokt ook een beetje enthousiasme is of dat er gewoon niet bij na gedacht wordt omdat het niet moet..!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:48

xKatleentjex schreef:
ayo schreef:
Ik sla die wirwar berichtjes vol fouten gewoon vaak over, gewoon geen zin om moeite te doen om het allemaal te ontrafelen. Ik heb ook nooit de illusie dat er daadwerkelijk iets nuttigs in dergelijke berichten staat, en dat komt grotendeels door de vorm. Als het netjes geschreven zou zijn, heb je al een heel ander beeld van de booschap.

Als ik een leek was, en ik start op bokt een topic met: "Ik heb een jaarling gekocht maar ik weet er niet zo veel van. Ik vroeg me af of ik er al een zadeltje op mag gooien, en er misschien eens op zitten, misschien wat stappen, gewoon om te proberen. Kan dit?"
Stel dat ik 2 antwoorden krijg op dit topic.

Antwoord 1:
"Een paard is niet van suiker, en een veulen ook niet. Ik zou het niet elke dag doen, maar je mag gerust eens een keertje een zadel op je veulen leggen. Als je niet te veel weegt, kan je er zelfs een keertje gaan opzitten. Zorg er wel voor dat er iemand bij is die hem vasthoudt."

en antwoord 2:

"je gaat tog niet op een veulen zitten laat staan bereiden die rug is veel te zwak dat is egt niet goed. ik vindt dat je er iemand moet zoeken die ervaren is om je te helpen of je gaat voor een verassing te komen staan als hij strax rugproblemen heeft."

Dan is mijn antwoord: "Ok bedankt, ik ga vanavond eens kijken naar een leuk zadeltje!"
Alleen omwille van het taalgebruik schat ik bokker 1 veel volwassener en met veel meer ervaring in, en hecht ik veel meer geloof aan wat ze zegt. Bokker 2 mag van mij part jaarling-expert zijn van 25 jaar zijn, ik zie een 13-jarige meisje voor mij die maar wat in het rond roept.

ik ben van mening dat er door sms en msn "taal" ook veel meer fouten in iemand sluipen, daar je dit vaak veel doet, je worden afkort en dan straks in hun hooft zit als strax ...

dan heb je die rot taal, volgens mij word het onder breezertaal neergezet. zoals sgool, sgatje, tog enc... dit zijn wel fouten (maar niet eens fouten dit is bewust zo geschreven) waar ik me aan irriteer... dit omdat dit geen foutje meer is doordat men vaker op msn afkort of met smsen, maar dit is een bewuste keuze net als dat elke letter hoofd/kleine letter... ZoAlS DiT ook zo irritant....
Andere spelfouten vind ik niet zo heel erg, bij mij alleen als het echt wijst op jeugdigheid zoals die 2 kleine voorbeeldjes die ik hier schreef

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:50

lieniminnie schreef:
inderdaad erg irritand..
ik probeer ook heel erg de kleine msn wordjes die ik er nog tussen heb eruit te trainen..
Merk wel dat als ik enthousiast ben over iets, bv een topic op bokt dat ik dan zo snel wil reageren dat ik niet goed oplet wat ik typ.
Nou kan ik er verder niet tegen als een zin niet klopt.. of te lange niet kloppende zinnen..

Maar ik denk dat het op bokt ook een beetje enthousiasme is of dat er gewoon niet bij na gedacht wordt omdat het niet moet..!

Volgens mij spel je irritant nog steeds met een t. Ik stel voor dat de mensen die dit soort dingen roepen zich voortaan permanent van ieder commentaar op andermans taalgebruik onthouden. Je komt notabene klagen over andermans taalgebruik terwijl er fouten in je post staan. Zie dit hier bij meerdere mensen, is dus niet alleen op jou bedoeld.

Ik ben zelf trouwens hardstikke dylectisch dus de van dale op internet is mijn grote vriend zo af en toe. Maar ik heb echt geen zin om het voor ieder 'wat een leuke foto' post helemaal na te gaan zoeken hoor. Foutje op zijn tijd moet zolang het niet om serieus werk gaat toch kunnen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:58

Hahaha, ja klopt :+
Ik vind je post wel iets te aanvallend, een fout kan gebeuren, dat er nou net in dit topic zo op gelet wordt.. :roll:
Het is nou niet zo dat ik ongelovelijk loop te **** op mensen die af en toe een foutje maken..

En mensen met dyslectie kunnen er niks aan doen, daar hoor je me ook zeker niet over klagen, maar ik irriteer me aan mensen die wel heel veel fouten maken zoals in de openingspost is aangegeven. Ik neem aan dat dat toch wel mag als ik maar 1 foutje in mijn post zit?
Oh en er zullen er geheid nog meer voorbij komen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:03

lieniminnie schreef:
inderdaad erg irritand..

Weet je wat mijn vriend dan heel hard roept? :P Irri heeft geen tandjes :D (en dan schrijf je het ook nooit meer fout :P)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:19

Die kende ik nog niet hoor. O:)

Ik vind het zelf zo ontzettend vervelend als mensen je constant verbeteren. Vooral ook omdat het bij mij echt niet helpt. Mens wat bij mij de dyslectie test heeft afgenomen heeft letterlijk gezegd dat ik niet eens hoefde te proberen om bijles te nemen, helpt toch niet in mijn geval. Maar ik vind het toch wel heel erg als mensen lopen klagen over andermans 'vouten'. Bovendien vind ik spelling ook niet iets om je bijster druk over te maken, over 10 jaar gooien ze het toch weer om en dan heb ik het allemaal fout uit mijn hoofd geleerd :Y) .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:23

Ik vind dat er op bokt teveel mensen rondhangen die zich te weinig druk maken om spelling, grammatica en zinsopbouw. Onbewust sluipt er altijd wel een foutje in, maar structureel verkeerde zinnen? Dat is gewoon gemakszucht. Dat leest niet prettig :n
Een keer een -d of -t verkeerd geplaatst, ach: dat overkomt iedereen wel eens.

Moet er wel bij zeggen dat ik de nieuwe spelling niet heel goed beheers (en eerlijk is eerlijk: ik heb ook geen flauw idee wat er veranderd is behalve de kado, buro woorden en dat aquariums ook mag). Ik blijf wel hechten aan bepaalde spelling van woorden. Cadeau vind ik gewoon mooier klinken dan Kado.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:39

Vind het ook jammer als iets zo slecht geschreven is dat het gewoon niet meer te lezen is. Maar ik weet niet of iemand van jullie deze kent:
Citaat:
The phaomnneil pweor of the hmuan mnid
Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the
olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be at the rghit pclae. The rset can be a total mses and you can
sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as
a wlohe.

Maar imo duurt het best lang voodat iets niet meer te lezen is :+ , maar dat kan ook aan jaren van mijn eigen spelling fout rijke notities terug lezen komen. Bij echte msn taal denk ik vaak wel dat ik met een jonge poster te maken hebt, maar ik lees het wel gewoon. Ik vind die 'als je geen leestekens/ABN/spaties/enters gebruikt ga ik hier niet op reageren reacties' trouwens echt stront vervelend. Dan reageer je toch al :Y). Reageer dan gewoon inhoudelijk en wijs op de spelling :+ of doe wat je zegt -of wat je dan eigenlijk niet zegt- en negeer de poster in kwestie.