Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:20

Dit doet mij heeeeel erg denken aan 100 jaar geleden toen ik voor mijn eerste stage op een decanaat van Christelijke school stage ging lopen. Natuurlijk hou je rekening met de eisen van je werkgever. Ik ben daar alleen zooooo ongelukkig geweest. |( Ik probeerde hen echt te begrijpen maar tegen het zwart-wit denken waarmee ik toen geconfronteerd ben was ik niet opgewassen. Ook het feit dat daar een aantal leraren mij wilde 'bekeren' vond ik gewoonweg chockerend. Ondanks mijn grote respect voor andersoortige geloven/visies, heb ik een levenslange aversie ontwikkeld tegen het chchchchristelijke geloof. Ik ben van de weersomstuit stage gaan lopen bij de kunstacademie. Wat een verademing...

Nou ja, das mijn ervaring. Hopelijk heb jij het daar wel naar je zin en kun je er wat van opsteken! Wat betreft de kledingeis; gewoon doen; misschien heeft je moeder, een vriendin, etc wat in de kast liggen dat je aan kan doen. Mocht je bemerken, wat ik overigens niet hoop, dat je je er niet thuis voelt; er mee kappen. Er zijn meer stageadressen en ga niet tegen je gevoel in! Succes!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:21

Blue_Eyes schreef:
@Rian: Het zetje omdat je ziet dat je overtuiging in ieder geval met respect kan worden behandeld misschien? :)* Ik mag hopen dat je dan niet bedrogen uitkomt...

Of dat zij respect moeten hebben voor jouw (in dit geval TS haar) kledingkeuze waarin je je fijn voelt ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:22

Ik snap heel goed dat als je ergens maanden moet rondlopen, dat je dan moeite krijgt om aan een wens te blijven voldoen, die eigenlijk niet bij je past.

Maar ik heb echt weinig begrip voor mensen die een middagje ergens op bezoek gaan, en dan niet gewoon aan iemands wensen willen voldoen. Wat maakt dat ene middagje nou uit. Al doe je het maar om een ander blij te maken. Is goed voor je karma :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:24

Blue_Eyes schreef:
Wat is nou het verschil? Je komt een presentatie geven in de school waar ze vragen om een rok te dragen, dus....
Je krijgt er toch voor betaald, je werkt in dit geval toch voor die mensen? En wat nog, je wilt daar toch leerlingen werven?

Nou, kijk, dat vind ik al een van de opmerkelijke dingen hier: de vmbo-school is niet degene die de voorlichtende student betaalt. En daarmee kan die school nog veel minder aanspraak maken op zo'n verzoek.

Maar goed, ik zou dus ook mijn werkgevers en klanten uitkiezen: er moeten hele goede redenen zijn om voor iemand te werken met een dergelijk verzoek - ik zou vermoedelijk eerder besluiten dat het beter is om verder te zoeken naar een betere match.

Citaat:
Buiten dat zie ik heel veel mensen die heel hard hun kont tegen de krib gooien omdat de achtergrond van deze vraag toevallig geloof is.

Eigenlijk is mijn grootste bezwaar meer feministisch: het komt niet overeen met mijn principiele normen en waarden op gebied van vrouwenrechten.
Het punt is dat als het GEEN christelijk college zou zijn, iedereen wel zou inzien dat het een vrij onredelijk verzoek is, en dat een dergelijk verzoek uberhaupt alleen maar kans van slagen heeft *omdat* er religieuze overwegingen aan ten grondslag liggen. Want daarmee wordt het zo makkelijk buiten de discussie geplaatst.

Citaat:
Maar wat is dat nou voor onzin? Als de vraag nou was geweest 'trek een onderbroek aan, want dat is goed fatsoen' - hadden jullie er dan ook allemaal in je blote achterwerk gestaan, want 'er moet toch keuzevrijheid zijn' en 'ik gooi mijn kont tegen de krib als er eisen gesteld gaan worden'?

Ik zou niet opzettelijk de andere manier kiezen (want dan laat je je nog net zo veel beinvloeden), maar ja, ik vind niet dat een ontvangende partij die verder niets met je te maken heeft op voorhand dat soort verzoeken hoeft te doen. En ik zou daar in de meeste situaties dan ook op reageren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:25

Blue_Eyes schreef:
@PG: *zucht* Lees mijn berichten nog even terug.... fatsoen, aanpassen aan je gastheer...?

@Rian: Het zetje omdat je ziet dat je overtuiging in ieder geval met respect kan worden behandeld misschien? :)* Ik mag hopen dat je dan niet bedrogen uitkomt...

Ik val zwaar in herhaling, ik ga lekker in mijn warme eucalyptusbad dobberen :wave:

Ik vind je een hele slechte gastheer als mensen zich moeten aanpassen. Als jij iemand vraagt ga je ook nog eisen stellen ook? := Het zal wel een verschil in opvoeding zijn, mensen die hier komen moeten zich op hun gemak voelen en die worden zonder vooroordelen tegemoet getreden. Want ik vind dit een vorm van vooroordelen en mensen niet accepteren zoals ze zijn. Daar zou ik me bijgevolg sowieso al niet goed voelen en dan ben je slecht bezig als "gastheer".

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:30

Mensen, waar het omgaat is dat als je GEEN jurk/rok draagt, terwijl dat dus wel gevraagd wordt, je gewoon buiten de werkcultuur valt. Kun je zo feministisch zijn als wat, je moet verrekte sterk in je schoenen staan, om tegen die druk (en ja die is er gewoon!) bestand te zijn. Is dat nou een goede stage? Meteen in de clinch te liggen en te moeten vechten tegen de bierkaai? Wat je gaat deze principekwestie toch niet winnen (zie mijn eerdere post).
Ik adviseer TS dan ook om een ander adres te kiezen als dit niet haar levensbeschouwing is..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:31

Anoeska schreef:
Maar ik heb echt weinig begrip voor mensen die een middagje ergens op bezoek gaan, en dan niet gewoon aan iemands wensen willen voldoen.

Ik vind dat je het best om mag draaien en dat hun er best begrip voor mogen hebben dat je een nette broek draagt. Waarom moet de TS niet zo´n punt maken van het dragen van een rok (die ze daar speciaal voor moet aanschaffen) voor een dag? Je kunt het ook omdraaien en stellen dat zij er niet zo´n punt van moeten maken dat de TS een nette broek draagt.

Shadow0

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:32

Het ging toch om een eenmalig iets? Als het voor langere tijd is zou ik inderdaad aanraden om een andere stageplek te zoeken - dat verschil is gewoon te groot.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:37

yildiz schreef:
Mensen, waar het omgaat is dat als je GEEN jurk/rok draagt, terwijl dat dus wel gevraagd wordt, je gewoon buiten de werkcultuur valt. Kun je zo feministisch zijn als wat, je moet verrekte sterk in je schoenen staan, om tegen die druk (en ja die is er gewoon!) bestand te zijn. Is dat nou een goede stage? Meteen in de clinch te liggen en te moeten vechten tegen de bierkaai? Wat je gaat deze principekwestie toch niet winnen (zie mijn eerdere post).
Ik adviseer TS dan ook om een ander adres te kiezen als dit niet haar levensbeschouwing is..

Het is geen stage, ze voor voorlichting geven over de school waar ze nu stage loopt. Maar geeft dit dan niet aan hoe bekrompen hun denkwijze is, als dit echt zo zou zijn?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:38

Waar ligt die school? In een ver weg gelegen achtergebleven land ofzo? :=
wat respectloos van die school dat ze je eigen (in nederland gebruikelijke) kledingstijl niet accepteren.
Ga je ook presentaties doen op nudistencampings? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:39

CaPrIoLe`79 schreef:
Waar ligt die school? In een ver weg gelegen achtergebleven land ofzo? :=
wat respectloos van die school dat ze je eigen (in nederland gebruikelijke) kledingstijl niet accepteren.

:oo :')
Heerlijke vergelijking :')

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:40

Delphi schreef:
yildiz schreef:

Het is geen stage, ze voor voorlichting geven over de school waar ze nu stage loopt. Maar geeft dit dan niet aan hoe bekrompen hun denkwijze is, als dit echt zo zou zijn?

Ah, dat wist ik niet... In dat geval zou ik er niet te moeilijk over doen en gewoon een jurk/rok van iemand lenen. Het werkt nu eenmaal niet in de maatschappij je NIET aan te passen. In ieder geval niet als het om werk gaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:44

CaPrIoLe`79 schreef:

Nudistencampings zullen niet van je vragen dat je bloot loopt, als je het van anderen maar respecteert. (Daar is wel een aanmerking bij: de mensen die lijken te komen om te 'gluren' worden vriendelijk doch dringend verzocht om op te hoepelen, net als in de sauna. Maar als je daar komt vanwege een zakelijke bespreking word je daar niet raar aangekeken op je kledingkeuze.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:53

yildiz schreef:
Het werkt nu eenmaal niet in de maatschappij je NIET aan te passen. In ieder geval niet als het om werk gaat.

Dus kunnen zij zich toch ook aanpassen en de nette kledingkeuze van de TS te accepteren?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:55

En dat zouden zij ook eigenlijk moeten doen, wanneer ze op bezoek komen bij de school van de TS. En die vraagt aan ze of ze hun kledingstijl willen aanpassen.

Maar nu gaat de TS bij hen op bezoek, hun huis, hun regels en wensen.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:58

CaPrIoLe`79 schreef:
Waar ligt die school? In een ver weg gelegen achtergebleven land ofzo? :=wat respectloos van die school dat ze je eigen (in nederland gebruikelijke) kledingstijl niet accepteren.

Het spijt me om je wakker te maken maar deze scholen staan ook in grote steden zoals Rotterdam e.d.

Anoeska schreef:
En dat zouden zij ook eigenlijk moeten doen, wanneer ze op bezoek komen bij de school van de TS. En die vraagt aan ze of ze hun kledingstijl willen aanpassen.

Maar nu gaat de TS bij hen op bezoek, hun huis, hun regels en wensen.

Ik ben het met je eens. Alleen denk niet dat hun zich moeten aanpassen op de school van de TS want een rok is toch gewoon een normaal kledingstuk?
Kijk als je een hoofddoek of een keppeltje opmoet is dat echt een specifiek teken van een geloof alleen mensen die nergens aan doen dragen ook normaal rokken. ;)
(dit niet specifiek tegen Anouska maar gewoon in het algemeen).

Ik snap wel dat je het niet handig vind als je niet echt rokken hebt en liever in een broek loopt, maar een rok is een normaal kledingstuk. ;)
Als mensen bij een heel officieel iets aanwezig zijn en mannen in pak moeten, gaan ze (meestal) ook niet in een spijkerbroek rondlopen.
Ik kan me goed in de TS vinden hoor (ookal vind ik dat een school het wel kan vragen maar eigenlijk moeten ze daar niet moeilijk over doen), alleen sommige mensen doen alsof een rok echt een uitzonderlijk iets is. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:01

Dat is een broek IMO ook?

TS gaat toch ook niet in haar jogging?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 04:40

Delphi schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wat is nou het verschil? Je komt een presentatie geven in de school waar ze vragen om een rok te dragen, dus....
Je krijgt er toch voor betaald, je werkt in dit geval toch voor die mensen? En wat nog, je wilt daar toch leerlingen werven?

Het gaat er in mijn ogen ook vooral om dat de TS zich dus niet fijn voelt in jurken en rokken en deze dus nooit draagt en dan vanzelfsprekend ook niet in de kast heeft hangen! Moet zij nu een nieuwe rok of jurk gaan kopen, ongeacht de prijs daarvan, om aan het verzoek te voldoen?

Kijk, ik draag regelmatig een rokje met legging of een jurkje met legging en daar voel ik me fijn in. Als ik zo´n verzoek zou krijgen zou ik dat dus aan doen omdat ik me er 1. lekker in voel 2. het dus sowieso in de kast heb hangen en 3. ik het misschien toch al aan had gedaan.

Maar als ik dus niets van een rok of jurk in de kast heb hangen én ik voel me er ook nog eens niet prettig in dan ga ik toch echt niet tegen mijn zin een rok kopen/lenen en die dag dragen.

In dat geval is er is toch niets mis met een nette broek? Zij kunnen het wel willen, maar jij vertegenwoordigd jouw opleiding en zo geef jij ook het beeld dat er daar rokken gedragen worden. Het gaat om wat je te vertellen hebt, niet om jouw kleding. Als ze de inhoud van jouw presentatie beoordelen op het wel of niet dragen van een rok zijn ze wel heel bekrompen bezig. En daarna is het maar die vraag of je dat soort leerlingen op je school wilt hebben omdat daar niet standaart rokken en jurken gedragen worden.

Pas had ik voor school een presentatie te geven. Dresscode: Pak. En nee, ik heb ook geen pak in de kast hangen en om nou te zeggen dat ik me er prettig bij voelde... :n Neemt niet weg dat ik dan inderdaad daarvoor een pak koop.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 04:49

Maar dat is wel voor de opleiding die jij gekozen hebt. Niet voor iets waarvoor je gewoon uitgenodigt wordt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 04:53

Klopt, dat van mij was verplicht, dus moest ik er heen en dus moest ik een pak kopen. Bij TS is het niet verplicht, dus hoeft ze niet heen, dus hoeft ze geen rok te kopen. (overigens hoeft ze sowieso geen rok te kopen, want er staat nergens dat ze er in broek niet in komt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:08

yildiz schreef:
Dit doet mij heeeeel erg denken aan 100 jaar geleden toen ik voor mijn eerste stage op een decanaat van Christelijke school stage ging lopen. Natuurlijk hou je rekening met de eisen van je werkgever. Ik ben daar alleen zooooo ongelukkig geweest. |( Ik probeerde hen echt te begrijpen maar tegen het zwart-wit denken waarmee ik toen geconfronteerd ben was ik niet opgewassen. Ook het feit dat daar een aantal leraren mij wilde 'bekeren' vond ik gewoonweg chockerend. Ondanks mijn grote respect voor andersoortige geloven/visies, heb ik een levenslange aversie ontwikkeld tegen het chchchchristelijke geloof. Ik ben van de weersomstuit stage gaan lopen bij de kunstacademie. Wat een verademing...

Nou ja, das mijn ervaring. Hopelijk heb jij het daar wel naar je zin en kun je er wat van opsteken! Wat betreft de kledingeis; gewoon doen; misschien heeft je moeder, een vriendin, etc wat in de kast liggen dat je aan kan doen. Mocht je bemerken, wat ik overigens niet hoop, dat je je er niet thuis voelt; er mee kappen. Er zijn meer stageadressen en ga niet tegen je gevoel in! Succes!

Ik kan me voorstellen als je jaren moet aanpassen dat je dan zegt: Nee bedankt. Ik kan me ook voorstellen dat je niet een baan aan neemt waarin je dagelijks je aan moet passen aan het geloof van een ander.

Maar dit is een opleidingenmarkt, er zijn dus veel opleidingen vertegenwoordigt, er staan daar veel scholen hun opleiding te promoten, waarschijnlijk in standjes zoals op de beurs. Tenminste zo ken ik opleidingmarkten.
Meestal is het een dagje en daarom vinden mensen dat je je voor een middagje best kan aanpassen. Het heeft niets met bekeren te maken.
Men vraagt haar 1 dagje in een rok te lopen. Er lopen daar kinderen met hun ouders, welke misschien erg gereformeerd zijn en die jouw school waarschijnlijk het daglicht niet gunnen als daar een vrouw staat te presenteren die niet het fatsoen heeft gehad zich op hun terrein aan te passen.
Het is wat anders als je het dag in dag uit moet doen, dan deed ik het waarschijnlijk ook niet, maar voor een dagje zou ik persoonlijk niet zo'n probleem maken. Waarschijnlijk lopen er dus nog meerdere vrouwen rond van andere scholen, die ook voor dat dagje een rok aantrekken.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:44

Als ik het goed begrijp, dan moet jij jou school gaan promoten voor de richting die jij doet? Dus jij moet leerlingen informeren die later kunnen doorstromen naar jou school richting dierenzorg?

In dit geval vind ik een rok alles behalve geschikt hiervoor... Zie je iemand in dierenzorg al met een rok rondlopen? Nuja je bent op dat moment niet bezig met dieren, maar in die richting is een rok toch gewoon absoluut niet geschikt. Ik zou me niet houden aan de kledingsvoorschriften die jou PR manager eist en gewoon gaan zoals je gewoon bent te gaan, welliswaar met een net voorkomen, je moet nu ook niet in je vuile kleren gaan staan, dat komt jou school ook niet ten goede :)

En indien ze willen dat je in een rok gaat moeten ze maar mensen uit de richting onthaal en PR naar daar sturen als je die richting hebt op school, hier op onze scholen moeten zij meestal de school gaan vertegenwoordigen en omdat zij PR doen moeten zij meestal een kostuum (voor meisjes) met rok kopen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:50

Ik zou geen rok aanschaffen hiervoor. Alleen al omdat het niks te maken heeft met de opleiding
die je komt promoten. Als iemand nu een pak aan moet schaffen voor zijn opleiding, omdat diegene een opleiding volgt
waar het in de praktijk een normale norm is om een pak of mantelpak te dragen, ja dat kun je verwachten.
Maar om een rok aan te moeten omdat je anders niet wordt geaccepteerd door degene die jou heeft uitgenodigt om zijn
studenten informatie te geven over jullie opleiding. Lijkt mij een gebrek aan respect voor jouw opvattingen.

Als deze school niet wil dat er iemand in een broek komt om informatie te verschaffen, dan doen ze het toch zonder die informatie?
Of zoeken ze een wel christelijke opleiding die dezelfde informatie aan hun kan verschaffen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:53

RiandeV schreef:
Hm Welshcobfan, ik vind jouw redenering wel een beetje makkelijk. Het zou mij juist gaan om die achterliggende gedachte, vrouwen moeten een rok aan, omdat de bijbel op die manier is uitgelegd..
Maar als iedereen op de wereld zo kon denken als jij was er waarschijnlijk een hoop minder gedoe. :)

Sja, ik vind het geen probleem om mij aan te passen. Voor die ene keer zou mij het geen ruzie waard zijn :) Ik zie het gewoon als een rok. Een hoofddoek maakt je ook nog geen moslim. Dus ik zou het totaal geen probleem vinden om een rok, hoofddoek, of weet ik veel wat te dragen als de gastheer dat voor 1 keer vraagt omdat het op die school gebruikelijk is. Gewoon een formaliteit :)
En ik vind het ook respectvol.

Wat ik wel erg slecht vind is dat het gewoon niet eerder is doorgegeven! Want als je ruim van te voren weet dat je een rok aan moet, dan kun je nog op tijd een rok regelen (ik had het wel erg gevonden als ze ook de rok voor je uitkozen, maar daar ben je gelukkig vrij in!) en als je echt geen rok aan wilt, dat je nog met iemand kan wisselen voor de voorlichting. Dat is wel kwalijk.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:07

Leuk dat ik dit topic tegen kom, ik heb hier elke dag mee te maken!

Bij mijn vriend thuis zijn ze ook zo sterk van geloof, de meiden bij hem thuis hebben niet eens broeken. Elke keer als ik daar naar huis moet, of een feestje van hun kant heb moet ik nadenken over het feit of ik een rok aan trek of niet.
Voor mij voelt dat als, trek een rok aan en ze mogen je en wanneer je hem niet aantrekt kijken ze je niet aan. En geloof me dat doen ze!

Laat ik het nog sterker vertellen, een legging is hier ook niet goed! Volgens de dominee is de legging hetzelfde als een broek.

Ik zelf heb gigantisch veel problemen hiermee, omdat toegeven aan een rok dragen dwars tegen mijn gevoel in gaat. Ze zullen me moeten nemen zoals ik ben immers?
Aan de andere kant, wordt mijn vriend er zo gelukkig van als zijn familie mij niet mag omdat ik een broek dragend persoon ben?

Hij zelf vind dat ik die keuze zelf moet maken, je moet je prettig voelen in wat je draagt zegt hij..

In ts haar geval zou ik zeggen, trek een broek aan en wanneer ze er naar vragen kun je gewoon zeggen waarom jij een broek aan hebt en geen rok. Dat je die geloofsovertuiging niet deelt en als ze dat niet respecteren, ze je niet hadden moeten uitnodigen.

Ik sta er zowieso van te kijken dat ze jullie uitgenodigd hebben, zouden ze hun leerlingen naar een school zonder cristelijk geloof willen sturen? Voor mij is dat een teken dat ze er zowieso al meer voor open staan. Daar hoef je op de scholen van mijn vriend zijn zusjes echt niet over na te denken.