Zal ik er 5 cent bij doen...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Sanne

Re: Zal ik er 5 cent bij doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:24

Ik ben assistent filiaalbeheer en bij ons in de winkel werken nu/eerst ook meiden die het niet snappen.
Afgelope zaterdag nog zo'n geval gehad.. Ze snapte er niks meer van en kwam er niet meer uit, dus had ze mij erbij geroepen.. Appeltje eitje :P Binnen 2 seconde opgelost, maar goed je moet het leren en snappen dan is het vrij makkelijk :D
Ik denk altijd maar: Ik ben ook zo begonnen en dat weet ik nog goed :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:27

Ik zou zeggen ga er zelf eens zitten. Vijf cent erbij moet nog lukken inderdaad maar ik zit ook wel eens in de zenuwen hoor. Heb pas 3 keer kassa gedraait en klanten zoals jij die zich aan alles irriteren zijn erg vervelend. Je moet werkelijk aan alles tegelijk denken, en ik vind het soms ook wel even lastig nog zelf na te denken omdat je 'simpel wordt' doordat je het bedrag dat je moet terug geven vind op het scherm. Dan vond ik het in het begin weleens lastig ja, als je het bedrag genoemt heb, hebt ingetoetst wat er betaald word, 101 verschillende getallen voor je neus heb om ook nog even zelf te gaan denken. En ik vind eigenlijk niet dat ik dom ben, zit in het examenjaar van de havo met prima cijfers en al helemaal voor de vakken waar rekenen van belang is. Edit: Nu ik eraan gewend ben heb ik nergens problemen mee hoor, voor de duidelijkheid en vraag regelmatig klanten er iets bij te leggen. Bij mijn andere baantje doe ik niet anders als hoofdrekenen en terug tellen. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-09 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:31

CCindy schreef:
Ik heb nu 2x achter de kassa gewerkt (ben vorige week aangenomen) en heb dit ook al een paar keer meegemaakt. Het terugtellen is het probleem niet, maar je moet intikken wat het bedrag is , anders klopt de kassa niet meer. Als de kassa dan eenmaal al open is en je hebt het bedrag al ingetikt, kun je dat niet meer veranderen bij ons volgens mij. Of het moet via een ingewikkelde manier die ik nog niet weet , en aangezien ik dus net nieuw ben durf ik dit niet te proberen, voordat dalijk alles weg is en de bon dus ook niet meer uitgeprint kan worden : O

Als ze er meteen 5 cent bij geven is dat mooi, maar niet als het bedrag al is ingetikt en de kassalade al open is ...

Is nog geen probleem hoor wat uiteindelijk komt hetzelfde bedrag terecht in de kassa. :+ Maar ik snap wat je bedoeld, zat er zelf in het begin ook moeilijk mee te doen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:33

Ik werk nu al langere tijd achter de kassa,
Bij 't bedrijf waar ik werk is 't gewoon intoetsen en 't komt op 't beeld te staan wat het wisselgeld is.
Maar ik help ook wel eens bij het bedrijf van m'n oom, de Primera, en daar staat het er dus niet op.
Dan moet je echt vreselijk overschakelen van 'Ow, oliebol, het staat er niet op' maar vaak kom ik er dan nog wel uit. Gewoon eerst naar de hele euro en dan door naar het betaalde bedrag (':

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:33

Simpel uitgelegd:

Iets kost 17.45
Ze geeft 20 euro
Ze geeft er 2.45 bij. Dat wordt dan van die 17.45 afgehaald dus wordt het 15 euro.
Hoef je alleen nog maar 5 euro terug te geven :D

Maar goed dit kan je wel 100 x uitleggen aan sommige mensen, maar dan snappen ze het nog niet. Het heeft gewoon tijd nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:37

WoodySan schreef:
Simpel uitgelegd:

Iets kost 17.45
Ze geeft 20 euro
Ze geeft er 2.45 bij. Dat wordt dan van die 17.45 afgehaald dus wordt het 15 euro.
Hoef je alleen nog maar 5 euro terug te geven :D

Maar goed dit kan je wel 100 x uitleggen aan sommige mensen, maar dan snappen ze het nog niet. Het heeft gewoon tijd nodig..

Aan wie leg je het nou precies uit? :Y)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:39

Voorbeeld hoe ik het uitleg aan mijn collega's.. Bedoel er mee dat ik het toch vrij simpel uitleg of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:41

Oh ja zeker. Maar denk dat voor veel nieuwe meiden het terug rekenen zelf het probleem niet is, iig ik heb daar totaal geen problemen mee. Alleen de stress die eromheen hangt als klanten mee gaan denken en dan vaak ook nog ongeduldig worden, die stress heb ik ervaren mijn eerste werkdag. :=

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:42

Mijn moeder zei zoiets laatst ook al.
Dat ze de laatste tijd als ze vraagt, 10 cent ofzo erbij? Dat ze dan veel eerder de jongeren nee zeggen.
Mijn moeder denkt gewoon zoals altijd, dat het door die rekenmachines komt,.
haha, want jah, die had je vroeger niet..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:42

Je moet echt nóóit gaan stressen, nergens voor nodig!
Jij zit achter de kassa, als de mensen het fatsoen en geduld niet kunnen opbrengen even te wachten,
Kopen ze het maar lekker ergens anders!
Die ene klant maakt heus geen verschil :+

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:46

oelesss elke nieuw kassa meisje doet er bij ons geruime tijd over om het te leren. waarom ? Omdat het nieuw is en je dit normaal nooit deed.

Ikzelf heb havo gedaan, normale cijfers voor wiskunde. Maar ook ik deed er achter de kassa (bijbaantje in t weekend) een aantal maanden over om t te leren. waarom? Omdat het wennen is.

heb geduld niet iedereen is zo snel als jij. (overigens is het irritant als een klant uit zichzelf gaat bijgeven omdat ik soms euros te kort kom om terug te geven, dan geef ik dus liever 1,95 terug ipv 2 euro.)

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:46

nou, daar kan ik me nou écht niet aan storen.. dat ze niet groeten, oké ( zelfs daar kan ik me niet aan storen, want misschien zit zo'n meisje al heel de dag achter de kasa.

Ik weet zelf ook nog dat ik 3 jaar geleden als cassiere werkte. Zenuwachtig dat ik was! Ik raakte soms hélemaal de kluts kwijt. génant!!

Nee, ik snap écht niet dat je je nou hieraan kan storen. Tegenwoordig liggen de (bij)baantjes niet voor het oprapen, en wordt je even snel ingewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:00

arian_wolf schreef:
Tegenwoordig liggen de (bij)baantjes niet voor het oprapen, en wordt je even snel ingewerkt.

Precies, na 20 minuten kon ik het 'zelf uitzoeken'. Al moet ik zeggen dat het uiteindelijk allemaal wel makkelijk is, maar die eerste avond voelde ik me echt heel dom afentoe. :+

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:05

Toen ik net kassa zat vond ik dat ook moeilijk op de een of andere manier. Kon wel rekenen, maar was nog beetje stresserig omdat ik nieuw was. Nu vind ik het juist fijn als ze er wat bijgeven.

Maar je hebt ook klanten die het niet snappen hoor als je er iets bij vraagt.. Kijken ze daarna heel verward naar wat ze terugkrijgen, moet ik het toch nog even hardop voor de klant uitrekenen :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:06

pff ik moet zeggen da tik er ook moeite mee heb
net nieuw achter de kassa, komen soms nieuwe dingen bij, en vooral dat terugtellen is al erdelijk moeilijk, onmdat er een heleboel klanten achter die ene klant staat. Als ze het dan nog omgooien kom ik er wel uit, maar met die zenuwen is het toch lastig
en ik ben toch eht niet dom: eindexamen havo dit jaar, en wis/eco/m&o ben ik nou ook niet slecht in hoor :=

Maar als er mensen beginnen te zuchten, steunen en dingen te zeggen ga je alleen maar meer in de stress

dus ook geduld hebben, en niet zeuren omdat ze in de stress schieten of het even niet meer weten : dat kan gewoon
wij zijn ook maar mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:31

noekje schreef:
Toen ik net kassa zat vond ik dat ook moeilijk op de een of andere manier. Kon wel rekenen, maar was nog beetje stresserig omdat ik nieuw was. Nu vind ik het juist fijn als ze er wat bijgeven.

Maar je hebt ook klanten die het niet snappen hoor als je er iets bij vraagt.. Kijken ze daarna heel verward naar wat ze terugkrijgen, moet ik het toch nog even hardop voor de klant uitrekenen :+

Haha precies, eigenlijk moesten wij ook maar eens gaan klagen over de klanten hihi!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:50

Chiqa schreef:
zap schreef:
We of niet voor de leeuwen geworpen worden heeft namelijk heeeelemaal niks te maken met het zelf kiezen voor de baan. Misschien ben ik
dom (tja, ook kassamuts he), maar ik snap die logica niet!

Nou t is idd behoorlijk duidelijk dat je er niet veel van begrijpt zo moeilijk moet een kassabaantje toch niet zijn.
Ik hoop voor je dat je het ooit wel zal begrijpen, mocht je ooit hogerop komen ;)

zucht...en hieruit blijkt wel hoe je over cassieres denkt en nu snap ik ook precies waarom je reageert zoals je reageert en het is me
nu helemaal duidelijk dat je het niet wilt begrijpen en het niet zult begrijpen :wave:

btw, ben ik diegene die in het weekend alles in goede banen moet leiden bij de kassaploeg, dus ik zal het wel begrijpen denk je anders
hadden ze me die verantwoording niet gegeven denk je wel?

Ow en btw, hogerop kom ik wel hoor. Mijn VWO is afgerond en zit in het derde jaar van de universiteit! En dan nog kan je weleens de kluts kwijt
zijn..net zoals iedereen zijn pincode weleens een keer vergeet (nog nooit gebeurt? komt vanzelf een keer).

[edit] ben je zelf weleens cassiere geweest?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:56

Ik snapte het eerst ook niet. ;)
En als klant moet je dan al HELEMAAL niet proberen om aan de verkoper (of cassiere) uit te leggen hoe het werkt, want diegene zit dan echt wel in de stress en schaamt zich echt! (ervaring)

Maar later heeft mijn bazin het 1x aan me uitgelegt, en nu is het inderdaad appeltje, eitje. Maar wanneer je er nog nooit van hebt gehoord en dan in het heetst van de strijd ineens 5 eurocent erbij krijgt, nou dan had ik hem ook liever geweigerd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:57

Chiqa schreef:
Nou t is idd behoorlijk duidelijk dat je er niet veel van begrijpt zo moeilijk moet een kassabaantje toch niet zijn.
Ik hoop voor je dat je het ooit wel zal begrijpen, mocht je ooit hogerop komen ;)

Ik vind die opmerking van jou echt ongepast. ;) Er hebben hier al verschillende mensen gereageerd die een baantje achter de kassa hebben terwijl ze daarnaast nog op tamelijk hoog niveau school/een opleiding volgen. Het afentoe in de stress schieten/de kluts kwijt raken etc heeft weinig te maken met het wel of niet hoger op kunnen komen.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:19

Chiqa schreef:
zap schreef:
We of niet voor de leeuwen geworpen worden heeft namelijk heeeelemaal niks te maken met het zelf kiezen voor de baan. Misschien ben ik
dom (tja, ook kassamuts he), maar ik snap die logica niet!

Lekkere opmerking, zegt genoeg over je verstand. :x Maar aan je verdere opmerkingen te lezen ben je superieur, dus ik hou me verder stil. Ook ik werk met een kassa :evaw:

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:07

Cyntje schreef:
Toekie schreef:
Ik zie gelijk de kassieres van Man Bijt Hond voor me. :')

''Hé dooie'' :')

Ja die. _O-

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:09

Ik had er eerst ook heel veel moeite mee. Nu ook nog wel maar dan schrijf ik het even op en ben ik er zo uit.

Bijvoorbeeld 20.40. Iemand betaald met 30 en geeft er 1 euro bij. Dan word het bedrag 19.40 en moet ik 10.60 terug geven.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:19

Klanten kunnen er anders ook wat van.
Moeten ze 8,90 betalen, vragen ze of ze er 10 cent bij moeten doen :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:37

Het lijkt mij dat een caissiere toch een beetje moet kunnen rekenen. Ik haal dingen graag in veelvoud. Leg het dan zo neer dat het makkelijk te tellen is (in rijtjes van 5, of in stapeltjes van 5) zodat ze maar 1 keer hoeven te tellen en de rest gewoon kunnen uitrekenen. Toch valt het me keer op keer op dat ze dan alles steeds stuk voor stuk en met op de vingers tellen langs de band schuiven, regelmatig de tel kwijtraken en opnieuw beginnen en uiteindelijk een aantal aanslaan dat niet klopt. Terwijl ik er alles aan doe om het ze zo makkelijk mogelijk te maken. Ik bedoel: Als ik stapeltjes van 5 doosjes van iets maak, dan 3 stapels heb die even hoog zijn met de merk- en productnamen allemaal dezelfde kant op zodat je meteen kan zien dat het om hetzelfde product gaat hoef je in principe maar een stapel te tellen, en dat te vermenigvuldigen met het aantal stapels. En dat is dus blijkbaar te moeilijk. Maar kost klauwen met tijd, vinden de wachtenden achter je altijd zo leuk.

Ook met het teruggeven van geld, of met het afronden naar makkelijke bedragen gaat het heel vaak fout, zelfs als de kassa het aangeeft presteren sommigen het nog om een verkeerd bedrag te noemen.

Als je als caissiere wilt werken zou je op z'n minst basale rekenkunst onder de knie moeten hebben. Het is echt geen hogere wiskunde wat er gevraagd wordt en vaak geven de kassa's zelf al aan wat het makkelijkste is!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:15

Rosie_Posie schreef:
Klanten kunnen er anders ook wat van.
Moeten ze 8,90 betalen, vragen ze of ze er 10 cent bij moeten doen :+

Of als ze bijvoorbeeld 40 euro bij willen pinnen, je legt uit dat je alleen een briefje van 50 hebt omdat je moeilijk in je 10tjes en 20jes zit, dan nog krijgen ze het voor elkaar om domweg te vragen: Heb je het dan een beetje klein? Twee 20jes en een 10je ofzo?
Alsof de klanten zo bijster slim zijn :+