Antwoord: 'Kostgeld vind ik het belachelijkste wat er is'

Zou het mijn kinderen ook nooit vragen later.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Ik hoor ook zoveel ouders zeggen: 'Je bent 18 hoor, je zoekt het zelf maar uit, je bent oud genoeg om voor jezelf te zorgen.' Dat vind ik erg. 
Miryamk schreef:Sodeletuut schreef:Ik vroeg net aan mn moeder of ik kostgeld moet betalen als ik 18 ben.
Antwoord: 'Kostgeld vind ik het belachelijkste wat er is'
Zou het mijn kinderen ook nooit vragen later.
Zou ze dat nog zeggen als je op je 30ste nog bij haar inwoont?

texelse schreef:zo raar is het toch niet, dat je, als je gewoon financieel voor jezelf kan zorgen, daarmee bedoel ik dus niet meer studerend maar werkend, je gewoon je eigen kosten betaalt? Dus ziektekostenverzekering, verzekering (evt.) van je paard, en dus ook kostgeld, als je het zo wil noemen, als bijdrage in je eigen levensonderhoud? En niet gerelateerd aan leeftijd. Gewoon als je financieel "zelfstandig" bent.
En thuis een handje meehelpen vind ik heel normaal. Je woont met een aantal personen in 1 huis, dan moet je ook zorgen dat je het met elkaar leefbaar houdt.
). Maar mijn ouders willen dit niet hebben. Ik betaal wel alles voor mezelf (incl. studie) en mijn dieren. Dit jaar hebben we afgesproken dat ik het eea betaal als we op vakantie zijn (leuke dingen doen, etentje, boodschapjes) maar ook daar heb ik echt op moeten aandringen. Soms ben ik een keer sneller dan mn moeder en kan ik de wekelijkse boodschappen pinnen
. Een groot deel van het geld wat ik maandelijks overhoud, zet ik dan ook opzij voor later en ooit hoop ik mijn ouders een keer een mooie vakantie oid cadeau te kunnen doen. pinuts schreef:Ik krijg t idee alsof het heel harteloos is ofzo, als je ouders vragen om een bijdrage. Vriendin van mij zei ook " pff nou als mijn ouders dat vragen, ben ik weg" Nou ga dan weg, alsof dat goedkoper is, dan kom je erachter hoeveel alles wel niet kost. Ook belachelijk vind ik dat er word gezegd: je neemt kinderen dus je betaalt ervoor. Ja voor hoelang? En als je dan vraagt of ze mee willen betalen op hen 18e is het ineens hard? Blijkbaar vinden velen het vanzelfsprekend dat ouders zat genoeg hebben om alles zelf te kunnen betalen..

pinuts schreef:[naam], ik studeer, en ik betaal alles zelf ( school, boeken etc etc. ) mijn ouders zullen mij altijd steunen met studie, want die vinden dat heel belangrijk maar ik betaal bij mijn moeder thuis gewoon wel mee. Ja vind ik normaal, want ik weet hoe het is om zelf alles te betalen ( heb ook eventjes op mezelf gewoond ) en dan is de bijdrage die ik hier lever maar klein.

pinuts schreef:Ja snap ik hoor ( met 72 euro studiefinanciering kom je niet ver ) En nee ik hoef niet te werken om mijn moeder te betalen, bij mij ligt t nog wat anders. ( ga dat niet op internet zetten) Maar ik vind, wanneer het nodig is je best je ouders een beetje mee kan betalen.
Wendy schreef:[naam] schreef:Maar de meeste werkende mensen wonen dan ook niet meer thuis.
De meeste mensen die ik ken die zo rond hun 25e nog thuis wonen (of zelfs ouder zijn) zijn mensen die relatief vroeg zijn begonnen met werken...

LePapillon schreef:Ik ben net 18 en hoef nu nog niks te betalen. We hebben het er ook niet echt over gehad..
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder werkt niet (ziektewet) en heeft het financieel niet ruim.
Ik help wel heel veel in het huishouden en betaal af en toe wat boodschappen.
Mijn broer betaalt wel kostgeld, maar die doet dan ook helemaal niks in huis.
Ik vind trouwens dat hier weinig naar de financiele situatie van de ouders wordt gekeken.
Dat iemand kostgeld betaalt, vinden sommigen belachelijk. Maar je weet de situatie toch helemaal niet?
Ouders gescheiden? Werk? Veel/weinig broers en zussen? ...