wat betaal jij aan kostgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:35

Ik vroeg net aan mn moeder of ik kostgeld moet betalen als ik 18 ben.

Antwoord: 'Kostgeld vind ik het belachelijkste wat er is' _O-

Zou het mijn kinderen ook nooit vragen later.

Rosaa

Re: wat betaal jij aan kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:40

Ik betaal 100 euro per maand. Maar betaal mijn eigen dingen ook echt zelf.. Overlijdensverzekering, ziektekostenverzekering dat soort dingen. Ik werk parttime (24 u ) maar zit meestal hoger, en zit nog op school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:41

Uhm, niks. Mijn ouders willen me (en m'n zus) zolang we studeren financieel bijstaan zodat we ons helemaal kunnen concentreren op onze studie. Mijn zus woont op zichzelf maar bijvoorbeeld haar eten (vast bedrag per maand) betaalt mijn moeder. Vind ik ook niet meer dan normaal eigenlijk. Je krijgt kinderen, en daar ben je verantwoordelijk voor tot ze goed voor zichzelf kunnen zorgen vind ik. Ik zie zóveel mensen om me heen zwoegen en maar stoppen met hun studie etc. omdat ze het financieel anders niet redden. Dat vind ik zo erg.. Zou het later hetzelfde doen als mijn ouders. :j Ik hoor ook zoveel ouders zeggen: 'Je bent 18 hoor, je zoekt het zelf maar uit, je bent oud genoeg om voor jezelf te zorgen.' Dat vind ik erg.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:41

Sodeletuut schreef:

Zou ze dat nog zeggen als je op je 30ste nog bij haar inwoont? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:42

Miryamk schreef:
Sodeletuut schreef:

Dat zou ongezond zijn, denk dat veel ouders daar niet vanuit gaan, en logisch ook.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:46

zo raar is het toch niet, dat je, als je gewoon financieel voor jezelf kan zorgen, daarmee bedoel ik dus niet meer studerend maar werkend, je gewoon je eigen kosten betaalt? Dus ziektekostenverzekering, verzekering (evt.) van je paard, en dus ook kostgeld, als je het zo wil noemen, als bijdrage in je eigen levensonderhoud? En niet gerelateerd aan leeftijd. Gewoon als je financieel "zelfstandig" bent.

En thuis een handje meehelpen vind ik heel normaal. Je woont met een aantal personen in 1 huis, dan moet je ook zorgen dat je het met elkaar leefbaar houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:49

texelse schreef:
zo raar is het toch niet, dat je, als je gewoon financieel voor jezelf kan zorgen, daarmee bedoel ik dus niet meer studerend maar werkend, je gewoon je eigen kosten betaalt? Dus ziektekostenverzekering, verzekering (evt.) van je paard, en dus ook kostgeld, als je het zo wil noemen, als bijdrage in je eigen levensonderhoud? En niet gerelateerd aan leeftijd. Gewoon als je financieel "zelfstandig" bent.

En thuis een handje meehelpen vind ik heel normaal. Je woont met een aantal personen in 1 huis, dan moet je ook zorgen dat je het met elkaar leefbaar houdt.

Als je niet meer studeert is het een heel ander verhaal. Maar de meeste werkende mensen wonen dan ook niet meer thuis. Als je zelf je geld verdient vind ik dat je best mag bijdragen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:54

Ik ben bijna 20 en dring er sinds ik 18 ben op aan dat ik een eigen maandelijkse bijdrage wil leveren ('kostgeld' vind ik zo'n naar woord :+ ). Maar mijn ouders willen dit niet hebben. Ik betaal wel alles voor mezelf (incl. studie) en mijn dieren. Dit jaar hebben we afgesproken dat ik het eea betaal als we op vakantie zijn (leuke dingen doen, etentje, boodschapjes) maar ook daar heb ik echt op moeten aandringen. Soms ben ik een keer sneller dan mn moeder en kan ik de wekelijkse boodschappen pinnen ;). Een groot deel van het geld wat ik maandelijks overhoud, zet ik dan ook opzij voor later en ooit hoop ik mijn ouders een keer een mooie vakantie oid cadeau te kunnen doen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:00

Ik krijg t idee alsof het heel harteloos is ofzo, als je ouders vragen om een bijdrage. Vriendin van mij zei ook " pff nou als mijn ouders dat vragen, ben ik weg" Nou ga dan weg, alsof dat goedkoper is, dan kom je erachter hoeveel alles wel niet kost. Ook belachelijk vind ik dat er word gezegd: je neemt kinderen dus je betaalt ervoor. Ja voor hoelang? En als je dan vraagt of ze mee willen betalen op hen 18e is het ineens hard? Blijkbaar vinden velen het vanzelfsprekend dat ouders zat genoeg hebben om alles zelf te kunnen betalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:05

pinuts schreef:
Ik krijg t idee alsof het heel harteloos is ofzo, als je ouders vragen om een bijdrage. Vriendin van mij zei ook " pff nou als mijn ouders dat vragen, ben ik weg" Nou ga dan weg, alsof dat goedkoper is, dan kom je erachter hoeveel alles wel niet kost. Ook belachelijk vind ik dat er word gezegd: je neemt kinderen dus je betaalt ervoor. Ja voor hoelang? En als je dan vraagt of ze mee willen betalen op hen 18e is het ineens hard? Blijkbaar vinden velen het vanzelfsprekend dat ouders zat genoeg hebben om alles zelf te kunnen betalen..

Vind jij het dan wel normaal als je als kind van 18 ineens te horen krijgt: 'Betaal maar 150 euro in de maand mee.' Je bent 18, studeert, wil ook wel eens wat leuks doen, en moet dan ineens de eindjes aan elkaar knopen om én te studeren, én te werken. Dat kan behoorlijk zwaar zijn hoor. Je ouders hebben uiteindelijk voor jou gekozen, dus IK vind het niet meer dan normaal dat ze je dan ook goed op weg helpen, tot je werkt en het financieel van ze over kan nemen. Dr zitten dan nog wel uitzonderingen tussen voor mij. Als het een kind betreft die echt geen ene flikker uitvoerd en profiteerd zonder geldige reden (aandoening, depressief weetikwat) maar gewoon geen zin heeft om wat te doen, mag die best wat meebetalen om te leren wat het leven financieel inhoud.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:08

Zolang ik studeer hoef ik geen kostgeld te betalen, maar ben er een jaar tussenuit geweest, en studeerde dus niet, betaalde toen met 19 jarige leeftijd 100,- kostgeld p.m.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:08

Miryamk schreef:

Ten eerste; Ja, dat zou ze zeggen.
Ten tweede; Dat gebeurd toch niet _O-

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:11

Ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen , maar dat komt natuurlijk ook door de situatie waar ons gezin in zat. Mijn broer en ik zijn nooit iets te kort gekomen.
Wel deed ik veel voor mijn ouders in het huishouden en vond ik het leuk om 1 of 2 keer per week lekker te koken.
Maar ik zou het niet meer als normaal gevonden hebben om een bijdrage te leveren in mijn onderhoud ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:12

Juul, ik studeer, en ik betaal alles zelf ( school, boeken etc etc. ) mijn ouders zullen mij altijd steunen met studie, want die vinden dat heel belangrijk maar ik betaal bij mijn moeder thuis gewoon wel mee. Ja vind ik normaal, want ik weet hoe het is om zelf alles te betalen ( heb ook eventjes op mezelf gewoond ) en dan is de bijdrage die ik hier lever maar klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:15

pinuts schreef:
[naam], ik studeer, en ik betaal alles zelf ( school, boeken etc etc. ) mijn ouders zullen mij altijd steunen met studie, want die vinden dat heel belangrijk maar ik betaal bij mijn moeder thuis gewoon wel mee. Ja vind ik normaal, want ik weet hoe het is om zelf alles te betalen ( heb ook eventjes op mezelf gewoond ) en dan is de bijdrage die ik hier lever maar klein.

Tja het ligt er maar net aan hoe je in elkaar zit. Ik zou het niet redden om te werken voor m'n onderhoud, en te studeren, en ik weet dat van veel meer mensen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:16

Ik geloof dat zolang in naar school ga, ik niks hoef te betalen.

Ik denk alleen wanneer ik een full time baan krijg na mijn studie en ik nog thuis woon, ik wel kostgeld moet betalen. Zou dat niet moeten, zou ik bijvoorbeeld de boodschappen en zulke dingen betalen.

Ik (ben nu 19 jaar) zou nu echt niet weten waar ik het geld vandaan moet halen om kostgeld te betalen. €50 zal nog lukken (makkelijk) maar €150 is wel erg veel ...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:17

Ja snap ik hoor ( met 72 euro studiefinanciering kom je niet ver ) En nee ik hoef niet te werken om mijn moeder te betalen, bij mij ligt t nog wat anders. ( ga dat niet op internet zetten) Maar ik vind, wanneer het nodig is je best je ouders een beetje mee kan betalen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:18

als ik een vaste baan heb, zou ik geen kost geld hoeven te betalen maar wel me paard zijn stalling, wat ik ook goed kan begrijpen :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:21

Juul schreef:
Maar de meeste werkende mensen wonen dan ook niet meer thuis.

De meeste mensen die ik ken die zo rond hun 25e nog thuis wonen (of zelfs ouder zijn) zijn mensen die relatief vroeg zijn begonnen met werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:25

pinuts schreef:
Ja snap ik hoor ( met 72 euro studiefinanciering kom je niet ver ) En nee ik hoef niet te werken om mijn moeder te betalen, bij mij ligt t nog wat anders. ( ga dat niet op internet zetten) Maar ik vind, wanneer het nodig is je best je ouders een beetje mee kan betalen.

Klopt, en komend jaar krijg ik nieteens studiefinancering. En werken zit er dan zeer waarschijnlijk ook niet in want ik heb het dan druk genoeg met school, huishouden en pony.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:26

Ik ben net 18 en hoef nu nog niks te betalen. We hebben het er ook niet echt over gehad..
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder werkt niet (ziektewet) en heeft het financieel niet ruim.
Ik help wel heel veel in het huishouden en betaal af en toe wat boodschappen.

Mijn broer betaalt wel kostgeld, maar die doet dan ook helemaal niks in huis.

Ik vind trouwens dat hier weinig naar de financiele situatie van de ouders wordt gekeken.
Dat iemand kostgeld betaalt, vinden sommigen belachelijk. Maar je weet de situatie toch helemaal niet?
Ouders gescheiden? Werk? Veel/weinig broers en zussen? ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:27

Wendy schreef:
[naam] schreef:
Maar de meeste werkende mensen wonen dan ook niet meer thuis.

De meeste mensen die ik ken die zo rond hun 25e nog thuis wonen (of zelfs ouder zijn) zijn mensen die relatief vroeg zijn begonnen met werken...

Ja dat kan idd wel. Maar ik vind het persoonlijk altijd een beetje raar staan als je als werkende nog thuis woont, weet niet.. Of er moet echt een reden achter zitten. Maar 't lijkt mij dat je dan wel lekker je eigen gedoetje wil.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:27

Mijn moeder heeft wel eens gezegd dat we kostgeld moeten betalen, maar dat zal er toch wel nooit van komen.
En als we het moeten betalen dan gaat ze dat geld sparen en krijgen we het als het ware terug als we het huis uit gaan. :)

Maar zou dan hooguit 50 euro per maand zijn. Ze vind het belangrijker dat ik ook nog gewoon leuke dingen kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:29

LePapillon schreef:
Ik ben net 18 en hoef nu nog niks te betalen. We hebben het er ook niet echt over gehad..
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder werkt niet (ziektewet) en heeft het financieel niet ruim.
Ik help wel heel veel in het huishouden en betaal af en toe wat boodschappen.

Mijn broer betaalt wel kostgeld, maar die doet dan ook helemaal niks in huis.

Ik vind trouwens dat hier weinig naar de financiele situatie van de ouders wordt gekeken.
Dat iemand kostgeld betaalt, vinden sommigen belachelijk. Maar je weet de situatie toch helemaal niet?
Ouders gescheiden? Werk? Veel/weinig broers en zussen? ...

Ja daar heb je ook weer gelijk in. Maar in die gevallen gaat het dan ook vaak wel uit liefde van de kinderen uit dat ze meebetalen. Dan is het niet moeten moeten moeten, weetjewel. Ik bedoel als ouders financieel heel ruim zitten het een beetje gierig als ze dan kostgeld vragen van een hard werkend kind (mijn mening)..

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:29

Hier was het ook 'vanaf 18 jaar betaal je mee!'
Helaas liep alles even anders, en was er weinig te betalen rond mijn achttiende. Nou is de stelling veranderd in; heb je een vaste fulltime baan en woon je thuis, dan betaal je mee. :)
Ik studeer, heb dus nu ook niet veel in te brengen, dus ik betaal nog geen kostgeld.
Maar als ik het zou hebben zou ik het niet vreemd vinden om mee te betalen. :)

Juul; mijn broer is er zo één die met 23, vaste baan thuis woont. Waarom? Geen specifieke reden eigenlijk, hij heeft gewoon geen zin 'zijn eigen gedoetje' en op zaterdagavond alleen thuis zitten.
Terwijl ik niet kan wachten tot ik het huis uit kan. :+