Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:17

Veulen84 schreef:
Het feit dat je er jong uitziet of het feit dat je misschien wel drank kan doorgeven aan een minderjarige is geen objectieve rechtvaardiging. Ze zijn namelijk interpreteerbaar, wanneer ik iemand van 23 zie kan die er in mijn ogen wel ouder uit zien. Maar in jou ogen jonger. Niks objectieve aan.

Nee, je kunt inderdaad niet ruiken of iemand 15 of 18 is, daarom moet iedereen die er jonger dan 20 jaar uitziet ook juist een ID kunnen laten zien. De geboortedatum bepaalt uiteindelijk of je alcohol mag kopen of niet, objectiever zul je het niet krijgen.

Veulen84 schreef:
En het doorgeven van drank is natuurlijk helemaal een misschien.

Ben ik op zich wel met je eens, maar de wetgever heeft bepaald dat de risico's van alcoholgebruik onder minderjarigen in dit geval zwaarder wegen. Dat zal best eens 'oneerlijke' situaties opleveren, maar zorgt er ook voor dat een groep minderjarigen met één 16-plusser geen alcohol meekrijgt en dat vind ik een goede zaak. Ik snap wel wat je bedoelt en hecht zelf ook altijd veel waarde aan privacy, maar ik vind dit probleem groot genoeg om indien nodig mijn ID-kaart tevoorschijn te toveren. Onterecht misschien, maar voor de goede zaak.

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:24

arans schreef:
De casiere, had moeten vragen of jou zusje buiten de deur had willen wachten, en dan jou laten betalen. Als jou zusje dit niet zou willen doen mag ze je het bier idd ontzeggen.

Als cassiere mag je dat niet vragen, als haar zusje buiten had gestaan en de cassiere weet dat, dan mag ze je het nog steeds weigeren.
Wij hebben die alcohol en tabak test ook gehad en daar stond zelfs een stukje in over een jongen die 17 was en bij jou aan de kassa een pakje sigaretten wil kopen, buiten staan zijn vrienden. je weet niet zeker of die vrienden 16+ zijn. mag je hem dan de sigaretten verkopen??

Het antwoord is NEE!
Dus als haar zusje buiten was gaan staan wachten had de cassiere het nog steeds wettelijk gezien niet mogen verkopen.

RoodZonnetje

Re: Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:27

Draakje, hoe moeten jullie dan zien dat de groep mensen die buiten staat vrienden van de desbetreffende jongen zijn?

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:35

dat kun je alleen zien als de groep aankomt, bij ons zit de infobalie bij de ingang, dus heb je mooi zicht op de mensen die binnenkomen, dan weet je wel wie bij wie hoort. maar het valt eigenlijk niet te controleren. Bij twijfel moet je eigenlijk nee verkopen.
Maar zelf vind ik het belachelijk dat de supermarkt voor politie agentje moet gaan spelen, kan mij het schelen dat iemand van 16+ alcohol geeft aan z'n vrienden van 16-. Je verkoopt het aan iemand die dat wettelijk mag, wat die er daarna mee doet is niet de zaak van de supermarkt vind ik, maar helaas krijgen wij wel de boete.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 07:51

goeroe schreef:
Nee, je kunt inderdaad niet ruiken of iemand 15 of 18 is, daarom moet iedereen die er jonger dan 20 jaar uitziet ook juist een ID kunnen laten zien. De geboortedatum bepaalt uiteindelijk of je alcohol mag kopen of niet, objectiever zul je het niet krijgen.

Ik val niet over het feit dat je een identiteitskaart moet laten zien. Ik val over het feit dat er een leeftijdsgrens word getrokken. Die leeftijdsgrens zorgt voor ongelijke behandeling. Iemand van 21 kan de drank ook doorgeven aan z'n vrienden. Sterker nog iemand van 34 die met z'n zoon van 10 shopt kan hem dat ook geven. Zo benadeel je een groep die er wezenlijk niets aan kan doen.

goeroe schreef:
Ben ik op zich wel met je eens, maar de wetgever heeft bepaald dat de risico's van alcoholgebruik onder minderjarigen in dit geval zwaarder wegen. Dat zal best eens 'oneerlijke' situaties opleveren, maar zorgt er ook voor dat een groep minderjarigen met één 16-plusser geen alcohol meekrijgt en dat vind ik een goede zaak. Ik snap wel wat je bedoelt en hecht zelf ook altijd veel waarde aan privacy, maar ik vind dit probleem groot genoeg om indien nodig mijn ID-kaart tevoorschijn te toveren. Onterecht misschien, maar voor de goede zaak.

De wetgever heeft bepaald dat supermarkten zelf verantwoordelijk zijn voor het naleven van de wet. De extra maatregel om mensen onder de 20 te vragen om een id, is zelf bedacht. Niks geen wet, gewoon de branche die z'n kont probeert af te dekken voor problemen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:05

Sinds kort moeten de cassieres om een ID vragen bij mensen tot 21 geloof ik? Ik laat voortaan me ID standaard zien om ze het makkelijker te maken :j
Hier heeft de AH als een boete gehad omdat ze het niet vroegen aan iemand die 18 was..
Maar ik vind het wel raaaaar dat je het niet meekrijgt.. Volgens mij mag dat niet :n
Dan zou een moeder die bier gaat kopen met een dochter/zoon van 5 het ook niet mee moeten krijgen?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:11

Iemand móet zijn ID laten zien als diegene jonger is dan 20 dus..... Wat nou als ik in de situatie in mijn voorgaande post had geweigerd mijn ID te laten zien?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:20

Dan krijg je het niet mee.. Simpel as that..
Supermarkten krijgen boetes als ze ID niet vragen, al is diegene oud genoeg om de drank te kopen toch kunnen ze dan een boete krijgen :j

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:27

Ik heb t ook gehad met mn vriend, we gingen iets halen fles pessoa ofzo, en toen moesten we allebei onze idkaart laten zien, ik was nog net geen 16, maar mijn vriend was 21 dus neem aan dat ie dan toch echt wel de alcohol mee zou mogen nemen.. heb hun der ook vriendelijk voor bedankt, en zijn naar een andere winkel gegaan

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:34

Als je met een groep bent en er haalt iemand drank, dan moet de hele groep zestien zijn en zijn of haar ID kaart meenemen. Anders krijgt de supermarkt de boete en zo proberen ze dat dus te voorkomen. Trek het je dus niet te persoonlijk aan. :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:36

goeroe schreef:
Veulen84 schreef:
Het feit dat je er jong uitziet of het feit dat je misschien wel drank kan doorgeven aan een minderjarige is geen objectieve rechtvaardiging. Ze zijn namelijk interpreteerbaar, wanneer ik iemand van 23 zie kan die er in mijn ogen wel ouder uit zien. Maar in jou ogen jonger. Niks objectieve aan.

Veulen84 schreef:
En het doorgeven van drank is natuurlijk helemaal een misschien.

Idd.
Zo gaat het bij ons bij de AH ook. Heel oneerlijk idd, maar ja. Zoals Goeroe zegt, het weegt zwaarder dat mnderjarigen alcohol mee zouden krijgen. Verder krijgen supermarkten en grote boete als zij zien dat zo'n stelletje met alcohol weggaat.. Pas wanneer de minderjarigen buiten zicht van de supermarkt is, is de supermarkt niet meer aansprakelijk voor alcoholgebruiik onder deze minderjarige..

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:13

liedje89 schreef:
Bij ons (werk bij ah) stond laats wel in de nieuws brief dat iedereen in een groep jongeren boven de 16 moest zijn en dat je anders niet mocht verkopen. Volgens mij mag dit dus wel ontzegt worden anders stond het niet in het regelement.

Vond dit zelf een beetje onzin die van 15 loopt dan de winkel uit en de rest loopt nog een keer rond en gaat in een andere rij staan. Bovendien als je een zusje van laten wezeggen 7 jaar had meegenomen zou je het waarschijnlijk wel gewoon mee krijgen. Grote onzin dus.

Dit had ik inderdaad met sigaretten. Mams was ziek dus kon zelf niet weg. M'n zusje en ik op de terugweg langs de AH en moesten beide [ik 18 jaar] en zusje [14 jaar] ID laten zien. Omdat mijn zusje nog geen 16 was kreeg ik het dus niet mee.

Daarin tegen zijn we doorgegaan naar benzine pomp en daar kreeg ik het wel mee terwijl zusje nog geen 16 was.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:27

Ik ben 21, maar van mij eisen ze ook een ID als ik drank wil kopen!
Als ik dan zeg dat ik ouder ben dan 20 word ik hard uitgelachen! :\

Ik vind het wel apart dat de TS geen bier mee kreeg, zij is tenslotte 19 en mag dus wettelijk vastgesteld bier mee nemen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:31

marleen_88 schreef:
Ik vind het wel apart dat de TS geen bier mee kreeg, zij is tenslotte 19 en mag dus wettelijk vastgesteld bier mee nemen.

Niet als ze een minderjarige >16 jr zonder ID kaart bij zich heeft.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:36

mijn zus had pas hetzelfde.

ze wou shag kopen maar normaal krijgt ze het gewoon mee (ze is 19), nou wou die kerel persee een id oid zien.
dus ik zei; maar kijk ze heeft 2 tattoo's, dus ze is ouder dan 16 lijkt me toch!

hij kent mijn zus zelfs.
vindt het zooon onzin, mij geeft hij alles mee terwijl ik 14 ben :S

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:51

Sjonge Goeroe, bewonder jou vasthoudendheid om allerlei kort door de bocht meningen hier nog verstandig te pareren. Het is jammer dat je geen leeftijd ziet bij het commentaar maar het lijkt erop dat het vooral de puppies van nog géén 30 jaar zijn die zich druk maken om het feit dat de supermarkten zich gewoonweg houden aan de regels.
En veulen84, de maatregel van het tonen van je ID is een manier die de branche hanteert om aan de wetgeving te kunnen voldoen. Daar is toch niets mis mee? Is er niemand die zich realiseert dat de branche het liefst alle minderjarigen hele kratten van wat voor drank dan ook zou verkopen? De supermarkten winnen niks bij de wetgeving rond drank en minderjarigen, ze houden zich alleen maar aan de regels omdat ze anders beboet worden. En je kunt toch niemand kwalijk nemen dat ie zich aan de wet houdt? En als je de maatregel niks vindt, dan moet je op een of andere manier invloed zien uit te oefenen op de wetgeving. Ga stemmen zodra je 18 bent!! Wordt lid van een politieke partij.
Ik vond een drankje of wat op een avond ook lekker toen ik 17 was. Maar ik hoop dat mijn kinderen zich een beetje inhouden vanaf hun 16e. Je zuipt je IQ namelijk een behoorlijk eindje omlaag als je alcohol drinkt op je 16e, ook bij weinig drank.
Maar gezien de antwoorden hier en daar en de herhalingen van domme reacties door het niet lezen van wat er al getypt is er misschien bij sommigen weinig verloren :P
Voor wat betreft de zogenaamde vervelende reactie van de kassiere richting TS; wij horen het verhaal maar van 1 kant. De kassiere heeft zich aan de regels gehouden, daar is niks mis mee. En de reactie van TS is zodanig verontwaardigd dat ik me afvraag wie er nu lelijk heeft gedaan.... Maar dat doet er niet toe, regels zijn regels en bevallen ze niet, doe er op een juiste manier iets aan. 8-)

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:01

Die cassière uit de beginpost v/d TS heeft goed gehandeld hoor :j

Iedereen waarvan een cassière dénkt dat hij of zij 20 of jonger is, moet zijn/haar ID laten zien. Zo niet? Dan mag de alcohol niet verkocht worden.

Ook al komen er vaste klanten waarvan je weet dat ze (bijvoorbeeld) 18 zijn, dan nog mag je de alcohol niet meegeven als ze hun ID niet bij zich hebben. En waarom dat is? Omdat jij als cassière wel kan zeggen dat hij/zij 18 is, maar een controleur kan het op dat moment dus niet checken..

Het zusje van de TS zat trouwens zelf fout, want als 15-jarige hoor je jouw ID-kaart gewoon op zak te hebben ;) Daarom zou het in principe ook niet problematisch moeten zijn om een ID-kaart te tonen in een supermarkt..

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:03

justahorse schreef:
Ze hadden jou het bier gewoon mee moeten geven. Jij bent degene die het koopt en niet jou zusje!

Dat klopt dus niet.

veraA schreef:
Die cassière uit de beginpost v/d TS heeft goed gehandeld hoor :j

Iedereen waarvan een cassière dénkt dat hij of zij 20 of jonger is, moet zijn/haar ID laten zien. Zo niet? Dan mag de alcohol niet verkocht worden.

Ook al komen er vaste klanten waarvan je weet dat ze (bijvoorbeeld) 18 zijn, dan nog mag je de alcohol niet meegeven als ze hun ID niet bij zich hebben. En waarom dat is? Omdat jij als cassière wel kan zeggen dat hij/zij 18 is, maar een controleur kan het op dat moment dus niet checken..

Het zusje van de TS zat trouwens zelf fout, want als 15-jarige hoor je jouw ID-kaart gewoon op zak te hebben ;) Daarom zou het in principe ook niet problematisch moeten zijn om een ID-kaart te tonen in een supermarkt..

En dit wel inderdaad.
Overigens doen de supermarkten het niet om jou te pesten hoor :D
De boetes die hiervoor worden uitgeschreven aan supermarkten zijn niet grappig.
En nu die nieuwe regel er is voor supermarkten, onder de 20 = ID laten zien staan ze maar weer al te vaak te controleren.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:06

Amable schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat je pissig bent. Ik denk dat ik er idd ook een principe kwestie van gemaakt had :o Bedrijfsleider erbij. Tuurlijk is controle goed, maar oud genoeg is oud genoeg, toch? Bedoel, volgende keer neemt iemand z'n zoontje van 6 mee en krijgt 'ie ook geen bier mee ofzo? TS is toch gewoon meerderjarig? Hele vreemde gang van zaken en balen TS dat jij nu naar een andere winkel moet om toch je inkopen compleet te maken.

Die bedrijfsleider had de caisierre 100% gelijk gegeven, gezien die correct handelde :D

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:07

Die boetes zijn inderdaad niet grappig.. En als je het heel simpel bekijkt, zou iedereen van 14+ hun ID moeten kunnen laten zien, als je dus oud genoeg bent zou het kopen van alcohol/sigaretten helemaal geen problemen moeten opleveren met deze nieuwe regeling :)

Overigens is het als cassière ook niet leuk om te vragen hoor. Want je moet vrienden, kennisen en vaste klanten ook vragen. Soms vraag je ook aan mensen die al dik door de 20 zijn, dan schaam je je ook wel hoor, maar goed.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:15

ik werk bij de PLUS als cassière (stoer hea) maar ik moet ook altijd beide IDs vragen! als ze erachter komen dat ik niet het ID vraag aan mensen onder de 20 krijg ik als cassière een dikke boete!! }>

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:08

Draakje schreef:
Maar zelf vind ik het belachelijk dat de supermarkt voor politie agentje moet gaan spelen, kan mij het schelen dat iemand van 16+ alcohol geeft aan z'n vrienden van 16-. Je verkoopt het aan iemand die dat wettelijk mag, wat die er daarna mee doet is niet de zaak van de supermarkt vind ik, maar helaas krijgen wij wel de boete.

precies!
dat je als winkel je aan de wet moet houden,met ie 16+ regel,is een goede zaak,maar daar moet het ook bij blijven,ik vind het te ver gaan dat je als cassiere elke "misschien" uit moet gaan sluiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:43

Joh dan moet je naar de USA gaan , daar vroegen ze aan mijn baas van boven de 60 nog elke keer zijn ID als hij een drankje wilde , dat gaat helemaal nergens over :P

gigagent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:09

ikkemetwikke schreef:
Draakje schreef:

precies!
dat je als winkel je aan de wet moet houden,met ie 16+ regel,is een goede zaak,maar daar moet het ook bij blijven,ik vind het te ver gaan dat je als cassiere elke "misschien" uit moet gaan sluiten.

Dat gaat niet te ver aangezien de kassiere voor "elke misschien" wel beboet kan worden en de winkel ook! Die winkels willen echt graag verkopen hoor, ze hebben geen pest de minderjarige policy. Ze mogen het gewoon niet.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:39

Geen enkele winkel/horecagelegenheid mag alcohol of tabak meegeven aan iemand waarvan hij/zij niet zeker weet hoe oud diegene is. Sowieso niet als iemand geen ID bij zich heeft. Ik heb bij mij in de winkel al met diverse jongeren ruzie gehad omdat ik weigerde om ze iets mee te geven.

De boete is voor de supermarkt/verkopende organisatie, niet voor de cassiere, hoewel er winkels zijn die de boete op de cassiere proberen te verhalen. Dat is wettelijk gezien niet haalbaar, maar proberen kan altijd natuurlijk. :D

Wij hebben toevallig gisteravond nog controle gehad van de VWA, en zijn gelukkig geslaagd, maar dat kwam alleen maar omdat we die dag al bezoek hadden gehad van ze, en ze hadden aangekondigd dat ze binnenkort een controle zouden doen. Dus de bedrijfsleider heeft alle kassadames nog even streng toegesproken, en nu vroegen ze netjes van iedereen een legitimatiebewijs.

Wat mij wel opvalt is dat veel mensen het niet durven te vragen, uit angst voor boze klanten. Op zich begrijpelijk, maar de boete is niet mis, en mijn baas kan die betalen.
Ik denk dat ze het ineens wel durven vragen op het moment dat ze die 3500 euro zelf op moeten hoesten. :D