Veulen84 schreef:Het feit dat je er jong uitziet of het feit dat je misschien wel drank kan doorgeven aan een minderjarige is geen objectieve rechtvaardiging. Ze zijn namelijk interpreteerbaar, wanneer ik iemand van 23 zie kan die er in mijn ogen wel ouder uit zien. Maar in jou ogen jonger. Niks objectieve aan.
Nee, je kunt inderdaad niet ruiken of iemand 15 of 18 is, daarom moet iedereen die er jonger dan 20 jaar uitziet ook juist een ID kunnen laten zien. De geboortedatum bepaalt uiteindelijk of je alcohol mag kopen of niet, objectiever zul je het niet krijgen.
Veulen84 schreef:En het doorgeven van drank is natuurlijk helemaal een misschien.
Ben ik op zich wel met je eens, maar de wetgever heeft bepaald dat de risico's van alcoholgebruik onder minderjarigen in dit geval zwaarder wegen. Dat zal best eens 'oneerlijke' situaties opleveren, maar zorgt er ook voor dat een groep minderjarigen met één 16-plusser geen alcohol meekrijgt en dat vind ik een goede zaak. Ik snap wel wat je bedoelt en hecht zelf ook altijd veel waarde aan privacy, maar ik vind dit probleem groot genoeg om indien nodig mijn ID-kaart tevoorschijn te toveren. Onterecht misschien, maar voor de goede zaak.

Daarom zou het in principe ook niet problematisch moeten zijn om een ID-kaart te tonen in een supermarkt..
Bedrijfsleider erbij. Tuurlijk is controle goed, maar oud genoeg is oud genoeg, toch? Bedoel, volgende keer neemt iemand z'n zoontje van 6 mee en krijgt 'ie ook geen bier mee ofzo? TS is toch gewoon meerderjarig? Hele vreemde gang van zaken en balen TS dat jij nu naar een andere winkel moet om toch je inkopen compleet te maken.