stelling: God is bi

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:57

@Blue Eyes; Oh? En hoe weet jij dat?
Er staat toch duidelijk: ‘En wanneer een man bij een manspersoon ligt zoals men bij een vrouw ligt,
hebben beiden iets verfoeilijks gedaan. Zij dienen zonder mankeren ter dood
gebracht te worden. Hun bloed is op hen.’ (Leviticus 20:13)

In deze context is man plus man toch homo?
Afgoderij is iets heel anders hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:58

Veirl schreef:
Wat zijn we toch weer onorigineel vandaag zeg. :O Komt er iemand met een stelling waarvan ik denk: dát is nog eens origineel (of het ergens opslaat, daar ga ik niet op in) en waar komen ze uiteindelijk weer mee? Met hetzelfde, saaie, oude, afgetrapte "als God van iedereen houdt, waarom is er dan zo'n haat tegen homo's?" Kunnen jullie (degenen die dit zeggen) niets beters verzinnen? Na ál die talloze discussies over het geloof hier op bokt, komen jullie stééds terug met zulke "vragen". Waarom is er haat naar homo's? Waarom is er zoveel ellende op aarde?
En moet er weer een topic komen waarin het totale christendom wordt afgezeken? Moet dat serieus weer? Zal ik dan maar topics starten over het boeddhisme, het hindoeïsme, het "geloof in jezelf", het weet ik veel wat voor geloven er tegenwoordig nog meer zijn. Nee, dat is pas not done. Het christendom afzeiken, tuurlijk mag het, maar waag het eens om iets te zeggen over Allah. Of wat mij betreft de Dalai Lama.
Jullie geloven geen eens in God, waarom maken jullie je er dan zo druk om? Ja en ik praat in de jullie vorm, want dat doen jullie ook. Alle gelovigen zouden homo's haten, alle gelovigen gaan zondags naar de kerk met een hoedje op etc.
En dan nog de vraag over de appel: is het nou Adam z'n schuld of Eva d'r schuld? Serieus? Jullie geloven er niet in, en ondertussen is er nog de vraag wie het nou had gedaan?
Niet alles staat in de Bijbel. In de Bijbel staat niet dat de aarde rond is, de Bijbel is geen aardrijkskundeboek, geen geschiedenisboek, geen roman. Het is het Woord van God en er staat zoveel symboliek in dat boek. Hoe bevalt jullie deze gedachten: Adam staat voor de man, Eva staat voor de vrouw. Dat zou toch ook kunnen? Wíj de mensheid hebben ervan gemaakt dat het één man en één vrouw zijn, wij hebben ervan gemaakt dat het een appel is.
Het valt me gewoon op hoe makkelijk het elke keer is om lekker elke gelovige af te zeiken en ondertussen moeten wij maar weer proberen respectvol blijven te reageren, want stel je voor dat wij – als gelovigen – ook maar één negatieve opmerking maken. Dat kan toch niet? Wij geloven toch?
Man o man…

Ik vind het weldegelijk een intressante stelling :j Ik heb serieus het idee (mede omdat ik totaal niet gelovig ben en niet veel van de bijbel afweet) alsnog door dit soort discussies mijn horizon kan verbreden.

Het Christendom of wat dan ook word ik mijn ogen echt niet 'afgezeken'.
Ieder heeft hier z'n vragen en z'n meningen. Met name de niet gelovigen.
En waarom ?
Omdat wíj als niet gelovigen de harde feiten dan willen weten. Wat maakt het uit als de een zegt 'Wát vind ik heel de Bijbel/God een onzin'.
Laat degene dat lekker vinden.
Vind het fijn voor degene die wél gelovig zijn zich aan iets vast kunnen klampen waar ze steun in vinden. Of dat nou een God of een geloof is.
Ik zou willen dat ik het kón. Echt. Maar ik geloof pas iets als ik harde feiten zie.
En die kunnen gewoon niet bewezen worden.
Daarom krijg je misschien wat van die 'nutteloze' vragen. Maarja, wat wil je met iets dat niet bewezen is ?

En daarbij, níemand heeft gezegd dat álle gelovige homo's haatten.
Het gaat om de zin 'God houd van IEDEREEN' nou ... Dat is dus niet :+ Voor als die God zou bestaan, want er is haat aan homo's.
(Dat stáát in de Bijbel, blijkbaar).

En ik zeg eerlijk, IK vind heel de Bijbel (God, Jezus, Christus, Adam, Eva of hoe je het beestje ook wilt noemen) een grote onzin.
Maar ik vind het wel degelijk intressant om er meer over te leren :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:59

@Iddel: Lees de rest van het hoofdstuk en zoek wat informatie over wat er in die tijd allemaal gebeurde. Dan ben je er heel gauw achter. Ik heb er bovendien avondenlang over geboomd met een heel aantal mensen, waarvan er ook twee een doctorstitel in de theologie hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:01

Citaat:
Het gaat om de zin 'God houd van IEDEREEN' nou ... Dat is dus niet :+ Voor als die God zou bestaan, want er is haat aan homo's.

Als je niet leest of het niet wilt snappen, kan ik net zo goed geen antwoord geven, natuurlijk ;)

God houdt van iedereen. Hij haat alleen de zonde. Of homoseksualiteit een zonde is, daarover verschillen de meningen.

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:01

KiWiKo schreef:
dat snap ik ook niet helemaal :)

OF je houd van iedereen.......... OF je houd niet van iedereen :D :D

en als je niet van iedereen houd.......... dan ben je geen god lijkt me :)

maar god houd wel van iedereen alleen is hij niet alleen lief maar kan hij ook boos worden en je straf geven!
jou vader kan toch ook van jer houden en je dikke straf geven omdat je iets hebt gedaan wat niet mocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:02

Maar het stond toch in de Bijbel dat homoseksualiteit een zonde is ?

Zo niet, dan trek ik terug wat ik heb neergetypt :j
Want dan klopt het inderdaad niet.
Maar naar mijn weten/horen stond dat er dus in.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:02

Ik vind persoonlijk toch wel dat je het OT en NT niet moet mixen. In OT is God nog verwijderd van de mens, boos, anders. Er bestaan tal van regels waaraan je je moet houden. In Leviticus staat een hele lijst van 'onreine' dieren die je niet mag eten, in het NT wordt gezegd dat het niet meer telt etc. Ik vind dit ook een fout van sommige kerken, ik vind dat het te vaak wordt gemixt. Het OT is prachtig qua verhalen en qua spreuken, maar het is niet meer op toepassing van ons. Dat is het NT en in het NT staat dat we onze naasten moeten liefhebben en God boven alles. Ik denk dat als we ons nou allemaal eens bezig gaan houden met het liefhebben van onze naasten, dat we daar al druk genoeg mee zouden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:04

@Blue Eyes; Kun jij me niet het één en ander uitleggen? Met alle respect hoor, want het komt op mij over dat het gewoon over homoseksuelen gaat.

Ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar ik zou graag jouw verhaaltje willen horen. :)

Overigens vind ik het OT ook veel mooier dan het NT.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:05

[gast1122] schreef:
Veirl schreef:
Wat zijn we toch weer onorigineel vandaag zeg. :O Komt er iemand met een stelling waarvan ik denk: dát is nog eens origineel (of het ergens opslaat, daar ga ik niet op in) en waar komen ze uiteindelijk weer mee? Met hetzelfde, saaie, oude, afgetrapte "als God van iedereen houdt, waarom is er dan zo'n haat tegen homo's?" Kunnen jullie (degenen die dit zeggen) niets beters verzinnen? Na ál die talloze discussies over het geloof hier op bokt, komen jullie stééds terug met zulke "vragen". Waarom is er haat naar homo's? Waarom is er zoveel ellende op aarde?
En moet er weer een topic komen waarin het totale christendom wordt afgezeken? Moet dat serieus weer? Zal ik dan maar topics starten over het boeddhisme, het hindoeïsme, het "geloof in jezelf", het weet ik veel wat voor geloven er tegenwoordig nog meer zijn. Nee, dat is pas not done. Het christendom afzeiken, tuurlijk mag het, maar waag het eens om iets te zeggen over Allah. Of wat mij betreft de Dalai Lama.
Jullie geloven geen eens in God, waarom maken jullie je er dan zo druk om? Ja en ik praat in de jullie vorm, want dat doen jullie ook. Alle gelovigen zouden homo's haten, alle gelovigen gaan zondags naar de kerk met een hoedje op etc.
En dan nog de vraag over de appel: is het nou Adam z'n schuld of Eva d'r schuld? Serieus? Jullie geloven er niet in, en ondertussen is er nog de vraag wie het nou had gedaan?
Niet alles staat in de Bijbel. In de Bijbel staat niet dat de aarde rond is, de Bijbel is geen aardrijkskundeboek, geen geschiedenisboek, geen roman. Het is het Woord van God en er staat zoveel symboliek in dat boek. Hoe bevalt jullie deze gedachten: Adam staat voor de man, Eva staat voor de vrouw. Dat zou toch ook kunnen? Wíj de mensheid hebben ervan gemaakt dat het één man en één vrouw zijn, wij hebben ervan gemaakt dat het een appel is.
Het valt me gewoon op hoe makkelijk het elke keer is om lekker elke gelovige af te zeiken en ondertussen moeten wij maar weer proberen respectvol blijven te reageren, want stel je voor dat wij – als gelovigen – ook maar één negatieve opmerking maken. Dat kan toch niet? Wij geloven toch?
Man o man…

Ik vind het weldegelijk een intressante stelling :j Ik heb serieus het idee (mede omdat ik totaal niet gelovig ben en niet veel van de bijbel afweet) alsnog door dit soort discussies mijn horizon kan verbreden.

Het Christendom of wat dan ook word ik mijn ogen echt niet 'afgezeken'.
Ieder heeft hier z'n vragen en z'n meningen. Met name de niet gelovigen.
En waarom ?
Omdat wíj als niet gelovigen de harde feiten dan willen weten. Wat maakt het uit als de een zegt 'Wát vind ik heel de Bijbel/God een onzin'.
Laat degene dat lekker vinden.
Vind het fijn voor degene die wél gelovig zijn zich aan iets vast kunnen klampen waar ze steun in vinden. Of dat nou een God of een geloof is.
Ik zou willen dat ik het kón. Echt. Maar ik geloof pas iets als ik harde feiten zie.
En die kunnen gewoon niet bewezen worden.
Daarom krijg je misschien wat van die 'nutteloze' vragen. Maarja, wat wil je met iets dat niet bewezen is ?

En daarbij, níemand heeft gezegd dat álle gelovige homo's haatten.

En ik zeg eerlijk, IK vind heel de Bijbel (God, Jezus, Christus, Adam, Eva of hoe je het beestje ook wilt noemen) een grote onzin.
Maar ik vind het wel degelijk intressant om er meer over te leren :j

Niet van iemand houden en afkeuren wat iemand doet is toch totaal iets anders.
Als jou kind een misdrijf begaat, zul je dat misschien verafschuwen, maar houd je daarom niet meer van hem/haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:05

Ík vind het gewoon heel jammer dat door een Bijbel/God (of wat dan ook) iemands kijk ergens op/mening heel erg beïnvloed kan worden.

Het mooie vind ik er wel weer van (wat ik al eerder heb neergetypt) dat mensen heel veel steun ondervinden juist aan een Bijbel/God (of wat dan ook).

:)

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:06

Veirl schreef:
Man o man…

ik ben het helemaal met je eens!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:06

x_Anne_x schreef:
Als jou kind een misdrijf begaat, zul je dat misschien verafschuwen, maar houd je daarom niet meer van hem/haar?

Is deze zin voor mij bedoelt :) ?
Want dan snap ik hem niet helemaal :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:07

@Fellowschat: Zou je misschien kunnen uitleggen waarom je het met Veirl eens bent?

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:08

Fellowschat schreef:
Escha schreef:

dat staat in de bijbel...

Waar?

sorry menselijke fout!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:08

[gast1122] schreef:
x_Anne_x schreef:

Is deze zin voor mij bedoelt :) ?
Want dan snap ik hem niet helemaal :=

Ik bedoel dat het niet goedkeuren dat iemand homo is iets anders is dan niet van iemand houden.

(ik heb zelf trouwens echt absoluut niets tegen homo's,)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:11

Tuurlijk is dat iets anders :j
Maar dan nog. Ze worden 'niet goedgekeurd' omdat ze homo zijn.
Of er nou staat 'niet houden van' of 'niet goedkeuren'.
Tja. Ze worden toch anders gezien/behandelt.

Het zijn toch ook maar mensen ?

Fellowschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:12

Iddel schreef:
@Fellowschat: Zou je misschien kunnen uitleggen waarom je het met Veirl eens bent?

omdat ik er het zelfde over denk!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:14

Sorry heb niet alles gelezen hoor maar wil wel graag reageren op de stelling.

Nee God is echt hetero en ik citeer:

Onze Vader die in de hemel zei.... bla bla Hij is vader en in iedergeval 1 keer hetero geweest :D

Daarbij het volgende wat meteen ook heel de stelling onderuit haalt :D
God houd van iedereen en zou daarom Bi zijn.
Ik houd van mn moeder en mn vader maar zou absoluut geen sex met ze willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:15

Ik denk dat Iddel op een iets uitgebreider stukje zat te wachten :=

Kun je het anders wat duidelijker formuleren waarom precies :) ?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:15

Veirl, niet onlogisch dat het overkomt alsof dit topic tegen christenen is, maar dat is niet zo.
Hooguit tegen de groep christenen die tegen homo's is omdat dat zondig zou zijn :=
Maar dat is niet omdat ze christen/homofoob zijn,
maar omdat ze een (imo) 'ongeldige' reden hebben om homofoob te zijn :) (het eeuwige god houd toch van iedereen :=)

En waarom vragen over het christendom ongelovigen ook zou kunnen interesseren?
Waarom eten Nederlanders Italiaans?
Waarom neemt een dressuurruiter een proefles western?
Omdat ze benieuwd zijn wat dat andere nou is, en wat het nou zo belangrijk/lekker/leuk maakt in iemands leven :)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:16

[gast1122] schreef:

O ik ben t daar helemaal mee eens hoor! Daar niet van. Maar omdat er regelmatig gezegd wordt (ook door andere) ja maar hij zou toch van iedereen houden. Vandaar..

Anoniem

Mooi neergetypt TE5 :j

Renee

Blue_Eyes schreef:
@houvanponies: Multisexueel zou zijn dat hij seksuele gevoelens heeft voor meerdere geslachten (en ook meer dan twee geslachten ;)) volgens de regels van de taallogica. Heteroseksueel = op het andere geslacht vallen, homoseksueel = op hetzelfde geslacht vallen, biseksueel = op twee geslachten vallen. Multi = meerdere. Dus multiseksueel = op meerdere geslachten vallen.
Maar goed, nu wel duidelijk wat je bedoelt ;)

Edit: naam toegevoegd

Haha logica en ik, slechte combo :Y) maar het is zeker geen taallogica aan gezien het een niet bestaand nederlands woord is, maar oké ik vond gewoon multisexueel een lekker woord en daarvoor hoef ik echt geen sexuelevoorlichting voor te krijgen hoor :')

En misschien bestaan er meerdere seksen, weet jij veel het hele alles is nogal groot en misschien zijn er nog wel veel meer seksen dan man en vrouw. En aangezien god alles heeft geschapen (zeg maar volgens het geloof) kan hij in dat geval WEL multisexueel zijn :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:17

Iddel schreef:
@Blue Eyes; Kun jij me niet het één en ander uitleggen? Met alle respect hoor, want het komt op mij over dat het gewoon over homoseksuelen gaat.

Ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar ik zou graag jouw verhaaltje willen horen. :)

Overigens vind ik het OT ook veel mooier dan het NT.

Om te beginnen: is een keer seks hebben hetzelfde als een liefdevolle relatie hebben met iemand? God keurt one night stands wel af, denk ik. Al staat dat niet letterlijk zo in de bijbel. ;)

Wat je ziet gebeuren in de tijd waarin dit boek geschreven is, is dat het volk Israel, dat rondzwierf nadat het uit Egypte vertrokken was, zich aanpaste aan de gebruiken die het om zich heen zag. Het keerde zich steeds meer en meer van God af, want het snapte niet dat hij hen zo eindeloos door de woestijn liet zwerven (in totaal 40 jaar). Het begon andere 'goden' te aanbidden (denk aan het bekende verhaal van het gouden kalf dat ze zojuist zelf gesmeed hadden). De gebruiken die het volk bij die andere volkeren zag gebeuren, nam het over. Seks met een dier zou goed zijn voor de vruchtbaarheid - dus werd er met dieren gevoosd. Seks met kinderen was om de god Moloch gunstig te stemmen, dus werden kinderen verkracht (aan de moloch geofferd). Ik weet eigenlijk niet zeker waar homoseksuele handelingen precies voor dienden, maar ook daar zat een bedoeling achter. Zou ik nog eens na moeten vragen.
Die betreffende homoseksuele handelingen werden dan ook niet met wederzijdse toestemming uitgevoerd - er waren gewoon jonge knapen die dan bij de tent van de desbetreffende God werden neergezet (het volk woonde in tenten) om zich te laten verkrachten.
Dat is waar God zo tegen tekeer gaat in dit hoofdstuk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:18

[gast1122] schreef:

De mens wordt niet afgekeurd, maar wat ze doen. Vooropgesteld dat je het als een zonde ziet.