Samenwonen financieel haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:18

de TS studeert psychologie als ik het goed heb (zit zelf ook op het topic voor psy studenten) haar kans op een baan in deze tijd is op zich nog best goed (al weet ik niet precies wat haar afstudeerrichting is) een start salaris van 2500 bruto wil ik ook wel als ik klaar ben :D maar of je dat meteen krijgt das de vraag.

ik snap best dat je heel graag wilt samen wonen maar ik zou nog even wachten tot je een eigen baan hebt en meer verdient waardoor je ook in een leuker huis kunt gaan wonen. 1000 euro met zn tweeen lijkt me echt heel weinig

als je wel besluit een huisje te zoeken alvast veel succes en plezier met zoeken

WillemYntJee

Re: Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:20

TS is volgens mij allang overtuigd dat t niet kan, maar dr vriend zit nog op een roze wolk ;)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:22

WillemYntJee schreef:
TS is volgens mij allang overtuigd dat t niet kan, maar dr vriend zit nog op een roze wolk ;)

eraf schoppen :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 13:24

hahaha ik had gelijk al mijn twijfels over de haalbaarheid :D
Vriendlief denkt overigens nog wel steeds dat het mogelijk is, dus ik laat hem maar mooi zelf even wat invoeren in de nibud site hahahahah :D

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:37

gewoon lekker wachten joh!...het lijkt allemaal wel zo geweldig maar als je moet gaan samenwonen en je moet gelijk op je centen letten is het ook niets...

Trouwens een tip voor alleenstaande ouders: misschien weten jullie het al maar toch!..je kan ontzettend veel geld van de belasting krijgen als je met je kindje(s) alleen woont, alleenstaande oudertoeslag, aanvullende alleenstaande oudertoeslag, combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting..en hoe meer je werkt, hoe meer je krijgt!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:48

Ik zou me meer afvragen: wil je het van zo een klein bedrag leven?

Je bent er denk ik al wel uit.. Maar wachten tot beide of in ieder geval een van de 2 is afgestudeerd lijkt me een stuk verstandiger. Dan kun je ook meteen een betere hypotheek aan (als je wilt kopen tenminste) en kan je meteen naar iets gaan kijken waar je langer kan blijven.

Ik red het in mijn eentje niet met E 1000,- en zit op een klein kamertje wat niet heel duur is. Maar de vaste lasten zijn gewoon niet laag:
boodschappen, auto, telefoon en dan nog de kleine huishoudelijke uitgaven die vaak vergeten worden.
Echt stomme dingen als strijkplank, fohn, schaar etc. wil je ook hebben als je op jezelf gaat en dit zijn kosten die echt stiekem best wel opstapelen en vaak vergeten worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 13:50

Mijn vriend is nooit een student geweest :P :D (al is dit wel zijn kans om nu nog te kijken of hij een ander beroep kan kiezen: nu zit hij nog veilig bij pa en ma :) Want hij wil toch wel meer dan alleen maar auto's zien)

Heb ondertussen wel een stuk beter beeld van alle vaste lasten! dank! :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:59

pubelia schreef:
Nathalie schreef:
Hoe doe je dat in godsnaam?
450 euro was alles wat je had? geen andere inkomens? (zorgtoeslag oid?)
Ik vind dat écht knap! Zoveel betaal je hier minimaal al aan huur!

Zorg toeslag, huur toeslag, weinig huur (ik betaalde toen voor mijn appartement 250 huur in de maand en daar kreeg ik nog huurtoeslag over)

Als je in je eentje woont kan je op gas licht en water subsidie krijgen. En gewoon geen leuke dingen doen, want ik had maar net genoeg geld om van te eten,

Maar met zorg toeslag en huur toeslag heb je dus alweer een hoger inkomen dan 450 euro.
Ik reken alles tot het maandelijkse inkomen, ik heb dan geen recht op toeslagen e.d., maar krijg wel elke maand terug van de belasting, dit neem ik gewoon mee in mijn inkomen. Dan moet het best te doen zijn idd, weet niet hoeveel huurtoeslag en zorgtoeslag je kreeg, maar zo kom je al niet uit op 950 euro voor 2 personen (nl 475 euro per persoon per maand..) zónder toeslagen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:12

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:14

haha dank ;)
Mama had al een ander idee: spaar nu geld en ga direct maar trouwen voordat je gaat samenwonen :D :P

*ehm mam, ik ga wel voor het contract ;) *

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:16

Trouwen is goedkoper hoor ;) Mja klinkt veel definitiever he haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:17

Ik wil wel trouwen met een gaaf feest én in mooie jurk :P Dus dan is zo'n contract toch wel goedkoper eerst hahahahaha :D
(maar ach wie weet verrast mijn vriend mij me toch met een aanzoek :+)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:20

Ja dat is waar, maar dat kan je altijd nog een keer geven toch :P maja dat voelt natuurlijk niet 'echt' . Wij krijgen t contract gelukkig van mn moeder ( is notaris) dus dat scheelt :D
edit: je kan ook nog een GP nemen dat is een soort van trouwen, maar dan net iets anders geloof k.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:21

Valsspeler :P

:D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 14:22

Als ik ga trouwen, doe ik het goed :j Dus mét feest, mét mooie lokatie en ja die strontdure fotograaf wil ik ook erbij hebben hahaha :D
En vooruit... zijn achternaam neem ik dan ook maar aan :)
Ach wie weet.... :P Dromen zijn altijd mooi :) (want de realiteit valt altijd tegen :P)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:23

Hihi helemaal gelijk! zo denk k er ook over hoor, nu eerst flink sparen totdat we ons huis hebben ingericht zoals we t willen (nu vooral gekregen oude spullen) en daarna zien we wel weer :)

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:44

ik heb ook eens gekeken of mn vriend en ik een hypotheek konden nemen.. ja dat kon... 90.000 euro nou daar heb je veel aan (hier rond utrecht) en wij verdienen bij elkaar 1800 euro

nu gaan we iets huren, huur 600 en dan nog gas en licht erbij ong. 100... 2 auto's, ziekenfonds..
houden we ong 180 over word krap, maar we kunnen er altijd nog een bijbaan bij nemen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:46

Heb je dat bedrag van een adviseur gekregen of via internet? Want die berekeningen via internet kloppen voor geen meter vaak ;)
En alleen maar werken werken werken wordt je ook niet vrolijk van.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:49

Ik heb niet je topic doorgelezen, maar wil iig zeggen dat je denk ik nog zeker in het begin te maken krijgt met verrassende rekeningen :P

Ik woon nu 2 jaar samen, en nog steeds krijgt ik steeds verrassende rekeningen :P zoals bijv een aanmaning van het bedrijf Hollands Noorderkwartier... 227 euro! en ik had er nog nooit van gehoord 8-)
of gas rekeningen die aant eind van het jaar hoger zijn dan verwacht.. dus dat je meer moet betalen dan je al per maand hebt betaald enz.

Zo kan ik nog wel even door gaan... ik vind dus dat je niet echt kan rekenen van "zoveel houden we over" .. ik zou elke maand meer dan 300 overhouden, maar zie er niks van terug :P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:39

Charmotte schreef:
ik heb ook eens gekeken of mn vriend en ik een hypotheek konden nemen.. ja dat kon... 90.000 euro nou daar heb je veel aan (hier rond utrecht) en wij verdienen bij elkaar 1800 euro

nu gaan we iets huren, huur 600 en dan nog gas en licht erbij ong. 100... 2 auto's, ziekenfonds..
houden we ong 180 over word krap, maar we kunnen er altijd nog een bijbaan bij nemen.

Dan zou ik toch eens naar een andere adviseur gaan...

Ik heb onze woning gekocht op mijn naam, dus op basis van enkel mijn salaris. (1550 euro netto) En ik heb gewoon een hypotheek gekregen van ruim 130.000 euro. Kan dus wel!! Nu was het wel net op t randje, maar met zijn 2e moet je dat helemaal aankunnen...

Maaar, als je denkt dat het al krap wordt bij een huurwoning van 600 euro, zou ik misschien niet aan kopen beginnen. Ergens lijkt er dan iets fout te gaan denk ik. Ik ben dit ook maandelijks kwijt maar houd véél en véél meer over dan 180 euro..
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 07-07-09 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:39

Jenkins schreef:
Ik heb niet je topic doorgelezen, maar wil iig zeggen dat je denk ik nog zeker in het begin te maken krijgt met verrassende rekeningen :P

Ik woon nu 2 jaar samen, en nog steeds krijgt ik steeds verrassende rekeningen :P zoals bijv een aanmaning van het bedrijf Hollands Noorderkwartier... 227 euro! en ik had er nog nooit van gehoord 8-)
of gas rekeningen die aant eind van het jaar hoger zijn dan verwacht.. dus dat je meer moet betalen dan je al per maand hebt betaald enz.

Zo kan ik nog wel even door gaan... ik vind dus dat je niet echt kan rekenen van "zoveel houden we over" .. ik zou elke maand meer dan 300 overhouden, maar zie er niks van terug :P

Jij ook al niet...
waar zit toch die kleine eurootjesdief.... :+

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:48

Welshcobfan schreef:
Als ik ga trouwen, doe ik het goed :j Dus mét feest, mét mooie lokatie en ja die strontdure fotograaf wil ik ook erbij hebben hahaha :D
En vooruit... zijn achternaam neem ik dan ook maar aan :)
Ach wie weet.... :P Dromen zijn altijd mooi :) (want de realiteit valt altijd tegen :P)

Doe dan een geregistreerd parnterschap ;) Hebben wij ook gedaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:49

Wij zijn getrouwd toen we ons huis kochten en ivm onze kinderwens.
Gewoon (bijna) gratis en voor niks op een donderdagochtend!

We doen het nog wel een keer over als we wat geld achter de hand hebben, konden alles nu goed gebruiken voor de verbouwing.

GP en samenlevingscontract zijn allemaal veel duurder dan het gratis trouwmoment wat elke gemeente heeft ;)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:51

@Chubby: dat is grote onzin. GP is nml net zo duur als trouwen. Wij waren € 80.00 kwijt voor het trouwboekje en de benodigde documenten, verder niets.
Je kan het, net als trouwen, zo duur maken als je zelf wilt. Met of zonder uitgebreide ceremonie.. en op welke dag. Bij ons is dat maandagochtend.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:53

een normaal uitgangs punt kwa hypotheek is je jaar salaris keer 4 (en soms keer 5) dat kun je aan hypotheek krijgen.

130.000 op 1550 is dus erg veel! dan moet je wel heel gunstige rente hebben wil je dat maandelijks kunnen betalen! Dan heb je denk ik de een goede tijd gekocht!