Belgen discrimineren Nederlanders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:55

BraveSpots schreef:
Voor ik op Bokt kwam had ik uberhaupt niet het besef dat er dialecten bestonden in Nederland :+ .
Ik dacht dat iedereen gewoon heel net AN praatte.

:+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:00

poes schreef:
pharagirlke schreef:
:oo ben sowieso niet zo'n fan van de zeer maar jullie hebben m toch maar :')
In de tijd dat ik in West vlaanderen rond liep (ongeveer een half jaar) heb ik welgeteld 1 bos gezien. Mijn toenmalige vriend nam me daar naar toe want als Limburgse was ik bossen gewend dus hij nam mee naar een ECHT groot bos in West Vlaanderen... Tja, mijn minibosje in schoonbeek is groter..

Ik ben een jaar bezig geweest met uitleggen aan limburgse vriendin dat buitenrijden voor ons gewoon op de weg is, en als je chance hebt eens een dreef. Zij was de bossen rond kattevenia en zo gewend, geen verkeer dus.

Ik denk niet dat je in Wvl een andere keuze hebt dan dat. :n Kattevenia heeft idd grote bossen. Ook in zutendaal is er een heel mooi groot bos. Het bos waar ik in rijd is ook niet super groot overigens maar het doet dienst ;)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:15

Adil18 schreef:
Loose schreef:
Grappig dat je dat zegt. :D Ik vind juist altijd dat Duitsers, Fransen en Belgen er een beetje slonzig bijlopen. :o Vooral Duitsers vind ik er slonzig (onverzorgd, vale kleren) uitzien.

Maar natuuuuurlijk :roll:

Vind ik echt... en volgensmij mag ik dat best zeggen. ;)
Hier in Groningen zijn ook veel Duitse studenten, die herken je zo. Maarja ik zeg niet dat álle Duitsers er slonzig bijlopen.

bulck

Re: Belgen discrimineren Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:32

Ik vind het allemaal fijn en kan me er niet druk om maken. Iedereen heeft zijn beperkingen, maar zeker goede punten.
Taal, kleding, religie of afkomst doet er niet toe, zolang je oprecht bent, openstaat voor verschillen en je zelfrespect hebt kom je al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:36

Kanelly schreef:
Zoezi schreef:
Ik begrijp nu wel een beetje hoe een Turk zich moet voelen..

Gelukkig zeg je het zelf al :)
Want dat was het eerste wat me opviel aan je topic, ik dacht bij mezelf 'zet de gemiddelde turk/marokkaan/antilliaan etc. eens in 'jou' plek' :D

Ben ook benieuwd of jij nu ook de reacties gaat krijgen dat je je maar moet aanpassen, je feestdagen voor je zelf moet houden, de taal moet leren etc. etc. ;)

Aanpassen doet ze zich... Koninginnedag vieren ze niet in belgie.. de taal kan ze ook ;) goed ingeburgerd dus, wat je van veel marokkanen enz niet kan zeggen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:51

Ik ben ook een Nederlandse die sinds vorig jaar in België woont (in Limburg, vlakbij Lanaken). Net zoals Nederlanders (ik typte bijna 'Hollanders', hahaha) dat over Belgen hebben, hebben Belgen ook zo hun grapjes en vooroordelen over Nederlanders. En dat is vaak gewoon heel onbewust. Op een verjaardag of zo schiet zo'n opmerking er wel eens uit en dan kijken ze meteen geschrokken naar mij en zeggen 'sorry hoor, daar bedoelen we jou niet mee' :+ Natuurlijk niet :D Ik trek het me eigenlijk nooit persoonlijk aan, maar ergens vind ik er wel een naar bijsmaakje zitten aan die term 'die Hollanders'. We zijn toch allemaal mensen?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:57

Nu heb ik alleen het eerste bericht gelezen, maar hier moet ik dus ontzettend hard om lachen. In wat voor gemeente leef jij??? Verhuizen hoor!
Ik woon al mijn hele leven vlak naast de grens met Nederland, ik ken veel mensen die of met een Nederlander(se) zijn getrouwd. Ik ken veel mensen die half Belgisch-half Nederlands zijn. Hier is er geen sprake van een verschil tussen beide nationaliteiten. Nooit heb ik iets van discriminatie gemerkt.
Ook hier op bokt gaan we geregeld op stap met enkele bokkers, zowel belgen als nederlanders. En er wordt wel eens gelachen over taalverschillen en gebruiken.
Ik ken zelf Nederlanders die zowel perfect hun dialect spreken als het onze en je hoort het verschil niet eens!

Dus dit verhaal verbaasd me ten zeerste en ik kan me echt voorstellen hoe gefrustreerd je bent.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:00

ik ga mee met bollieke
zoals ts het beschrijft is het wel heel extreem en daarmee kan ik absoluut niet akkoord gaan. misschien zit het dochtertje wel in een school of klas waar de sfeer niet zo goed is. Ik kan me niet inbeelden dat kindjes niet gevraagd zouden worden op feestjes om die reden. Als je je zo stoort zou ik gewoon verhuizen. Of misschien denk je gewoon in de supermarkt dat mensen je aanstaren of anders bekijken maar dit hoeft helemaal het geval niet te zijn :)

sowieso zijn er heel wat 'hollandse' en 'belgische' moppen, zit zo een beetje ingebakken in onze cultuur. en het taalverschil blijft eeuwig gespreksonderwerp

ik vind niet dat nederlanders gediscrimineerd worden. wat ik wel merk is dat nederlanders veel opener en directer zijn naar mensen toe. ze zeggen al rapper waar het op staat, wat ze denken en nemen geen blad voor de mond. Wij vlamingen, zijn veel indirecter in die dingen.
mijn beste vriendin zit bij heel wat nederlanders in de klas op de hogeschool. en ook zij vindt dit een opvallend kenmerk. Dit kan evt een reden zijn waarom vlamingen iets terughoudender zijn.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:54

Ah ja, ik denk dat het vooral 1 onruststookster is die de rest opjut. Als ze tegen iedereen zegt: ik kan niet met Hollanders opschieten bla bla bla. en ze zegt allerlei ongegronde argumenten dat we allemaal een grote waffel hebben en asociaal en de huizen inpikken, tja dan volgt de rest al heel snel met een "vooroordeel". Misschien dat ze dan direct hebben bij een keuze, nah laten we die maar niet doen. De kindjes zijn nu TE jong om al heel duidelijk te kunnen zeggen, die wel en die niet.
Ik zal het wel verdienen uiteindelijk dat ik wel een goede Hollander ben, want ik vind de meeste Hollanders hier ook TE luidruchtig en niet tof.
Ik heb hier in België geen enkele Hollandse vrienden :n
Ik ga ze ook niet opzoeken :P
Ik denk dat de meeste Belgen vergeten dat ik van België hou ;) Ik wil nooit meer terug naar Nederland.
En wat betreft commentaar op mijn dochter. Natasha is de netste van de klas! Geen grote mond, netjes dank u wel, netjes en correct. En nog eens een mooi plaatje om te zien, dus daar ligt het echt niet aan. Ze is gewoon niet zo'n krengetje en ook zeker geen meisje wat op de voorgrond treed.
Ik denk dat ouders uiteindelijk ook wel anders gaan kijken als Natasha een echte vriendin wordt. Ik bedoel, als Natasha een Turkse als vriendinnetje zou hebben dan is die ook welkom hóór!
Ik heb overigens van de 12 uitnodigingen nog geen 1 afmelding...........wordt een drukke Belgische middag :P Zelfs Lana komt eventjes..........

p.s. ik heb nou echt nog NOOIT een flauwe Belgen mop tegen een Belg verteld.