Verhuizen van Utrecht naar Groningen Tips? Wie ook??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:38

Janine1990 schreef:
Ik ben een geboren en getogen groninger. Ik spreek een beetje dialect? Nee, noem het maar westerkwartiers :j
Maar versta geen zak van het taaltje van mijn buurman, dat heet Overdaips ofzo? In ieder geval komt het bij Ten Boer e.o. weg...

Jeeujj, nog een uit t westerkwartier! Ik woon tussen Niekerk en Enumatil, gemeente Grootegast :D Dr gaat echt niets boven Groningen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:31

L_Ilse_L schreef:
Janine1990 schreef:
Ik ben een geboren en getogen groninger. Ik spreek een beetje dialect? Nee, noem het maar westerkwartiers :j
Maar versta geen zak van het taaltje van mijn buurman, dat heet Overdaips ofzo? In ieder geval komt het bij Ten Boer e.o. weg...

Jeeujj, nog een uit t westerkwartier! Ik woon tussen Niekerk en Enumatil, gemeente Grootegast :D Dr gaat echt niets boven Groningen!

Faan?
Of is het die ene weg, waarvan ik de naam niet meer weet? :P

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:14

Haha wat een westerkwartierders!
Ik woon in xxx, echt overal bij in de buurt. 25 minuten en je bent in de stad, 20 minuten en je bent in Drachten. Ik hoef niet nog noordelijker te wonen, ik vind het prima zo :)

Elinaa

Re: Verhuizen van Utrecht naar Groningen Tips? Wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:38

mindim, ik doelde meer op dat opgeraapte zootje , ik val toch niet onder een zootje hoop ik :+

wij hebben de pony's idd in weiwerd, tegenover mirjam drenth zit dhr oudman.
en bij harm klaas en tanja heb ik 6 jaar terug mijn eerste pony laten dekken.

erg grappig verhaal trouwens, ze lieten dekhengst nr 1 zien, en vroegen wie haar vader was.
uhm..ene freckle ofzo

ow..deze valt dan af..dit is freckle :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:45

*nog een westerkwartierder 8-)
Spreek het dialect ook behoorlijk goed, waren ze op m'n opleiding ook erg blij mee (logopedie......)

Vind de mentaliteit hier i.h.a. erg leuk hoor! Limburgers vind ik stugger dan Noorderlingen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:04

Ik ben geboren in Utrecht, op mijn 14e naar Noordholland verhuisd en woon nu alweer 12 jaar in Blijham, Oost Groningen.
Ik wil absoluut niet meer terug naar het westen, al was het alleen al om de fijne vrienden die ik hier heb.
Groningers....Leuk volkje, zelfs een hoop Pekelders vallen heel erg mee als je ze leert kennen.
Ben inderdaad wel heel benieuwd met welk plaatsje jullie bezig zijn.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:22

Wat een leuk topic! :D
Ik kom uit noord-drenthe, familie allemaal uit de stad, voel me dan ook 100% gronings :D

Plien91 schreef:
*nog een westerkwartierder 8-)
Spreek het dialect ook behoorlijk goed, waren ze op m'n opleiding ook erg blij mee (logopedie......)

Vind de mentaliteit hier i.h.a. erg leuk hoor! Limburgers vind ik stugger dan Noorderlingen.

_O-
Ik schijn ook erg plat te praten, mensen uit het zuiden vinden dat altijd erg grappig :')

_Anca_ schreef:
Ik ben precies andersom gegaan: van Groningen naar Utrecht :D

Mijn ouders ( en mijn hele familie ) wonen in Uithuizen.
Ik heb daar zelf ook nog een paar jaar gewoond, maar dat vond ik minder...

Probeer vooral niet om te veel aan te dringen op contacten, dat werkt alleen maar averechts.
Mijn ervaring is dat mensen eerst de kat uit de boom willen kijken en als ze eenmaal door hebben dat je niet binnen een week weer vertrokken bent, komt het wel goed.

Je bent het dialect nog niet kwijt iig :D

En over dat laatste: Das mijn ervaring ook :j Groningers zijn erg nuchter, houden niet van te veel poespas :))

@TS: Wou dat ik zo'n vriend had! Komt helemaal goed hoor! :j Je went snel genoeg. Afstand groningen -randstad vind ik erg meevallen.
Dialect is ook zo geleerd hoor, plak 'Ja' achter elke zin en je bent al een heel eind :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:25

xSiep: Dat "ja" zegt een meisje uit m'n klas ook altijd tegen mij. Het valt mij nooit op, verder ook nooit iemand. En nu hoor ik het weer, blijkbaar echt iets van ons groningers :=

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:29

Dat klopt ja :P

Minder ook :j
Had laast nog een keer dat ik tegen iemand zei : ''ja das wel minder..''
Diegene kwam uit NB, die zei: '' huh minder wat?'' :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:32

Hahaha, jaa dat vind ik ook zoiets normaals! :P

Als iemand ziek is, zeg je vaak; "Het kon minder." (Het kon slechter).
Of "Het wordt niet minder" (het wordt niet erger)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:35

Ja precies, klink voor mij ook heel normaal! :P

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:55

Is TS er al achter waar in het mooie Groningen ze nu gaat wonen?

Google earth kan Groningen toch zeker wel vinden.....

Onze provincie is mooi! en ach die afstand naar het westen/zuiden is goed te doen....Andersom is het meestal net iets verder :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:57

Hier nog een westerse allochtoon (vond ik zo leuk toen ik op funda aan het surfen was en dit tegenkwam)

Wij hebben 42 jaar in Rotterdam gewoond en sinds 1 okt vorig jaar de stap genomen om naar het Noorden te verhuizen.
We ging op vakantie 2 weken in de buurt van Borger met het idee om in die omgeving te gaan wonen....
Vriend kwam thuis met een baan in Bolsward (ietsje uit de regio) en toen ik op de zaak vertelde aan de baas van de plannen kwam hij de volgende dag dat er vacatures waren in Drachten... nouja 1+1=Leek. :D

We hebben ons huis te koop gezet in Rotterdam (staat nog steeds te koop trouwens) en zijn eerst in een bosbungalow gaan wonen in Norg. Zo konden we zien of het ons beviel ja of nee.
Na een week zei ik al dat ik nooit meer terug wilde al hoewel ik niet super met Mando stond in Haule en vaak genoeg heb gedacht ik gooi hem in de trailer en rij terug naar mijn vertrouwde plekje maar toen deed het tij zich keren en kwam ik net voor de kerst op een super pensionstalling te staan.

Ik heb hartstikke leuke contacten op stal, we gaan geregeld op wedstrijden idd Tolbert, Norg, Marum enz enz.... en ik heb het helemaal naar mijn zin hier.
Mensen zijn niet stug en aangezien ik een Zeeuw als vriend heb versta ik het meeste wel hier.

ja ze moeten niet plat Fries tegen me praten dan maak ik er ook niets van.

We wonen hier nu 8,5 maand en ik wil nooit meer terug...

We zijn 1 april vanuit de bosbungalow naar weer een echt "grote mensenhuis" verhuisd en wonen nu in een huurwoning in Leek.
Als ons huis verkocht is in Rotterdam dan gaan we wel hier iets aankopen.

Persoonlijk vind ik de mentaliteit hier heel prettig al moesten de meeste wel wennen aan mijn "directheid".. maar dat gaat nu gewoon goed.

Iedereen is vriendelijk, en het leuke is dat je hier topics heb van de wedstrijden en je iedereen overal op de wedstrijden tegenkom.. echt gaaf.

Als je de kans krijg zou ik alleen maar zeggen DOEN..... die contacten komen echt wel... maar daar moet je zelf ook iets voor doen.

Dus helaas voor jullie... IK GA NOOIT MEER TERUG... en jullie zullen nog lang last van mij hebben... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:57

elinaa: Ik bedoelde een bijeengeraapt zootje qua gebouwen. Modern, niet bij elkaar passend en lelijk, niet over de mensen hoor!!! De stad is niet mooi om te zien.
Je bedoelt Freggle, wel een mooi hengstje, loopt samen met zijn maatje (Komeet) voor de kar en doet het erg goed.
Is hij geen kampioen geworden? Mijn zoontje was een jaar oud en toen heeft ie al op freggle gezeten, heel schattig. Ik heb nog een paar foto's (dek)van hem.

Als je je niet lekker voelt zeg je: ik vuil mie min, ik heb kopzere/koppien(hoofdpijn), het kin minder betekent, het kan slechter.

Nog eentje: wie kent het woord gleren en de nederlandse variant daarvan?

Laatst zag ik een echtpaar keihard lachen bij de etalage van de makelaar. De huizen waren in vergelijking met de randstad zo goedkoop, dat men er hartelijk om moest lachen (piesten zowat in hun broek), ze vonden dat men van de makelaars in de provincie maar een toeristische attractie moesten maken voor de randstedelingen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:02

Heel onbewust doe ik dat ook ja.

Gleren is toch iets in de trent van smeren/met razig spul spelen. Als je bijvoorbeeld vet op je zadel hebt gedaan er met je vinger doorheen gaan dat je er van die strepen op krijgt :+

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:06

lol, ik kon niet ontdekken wat er mis was aan "het kon minder". Is dat serieus Gronings? :P Dat zeg ik dus ook regelmatig. Aangezien ik op uni zit met allemaal mensen uit de rest van NL, word ik constant op m'n "ja"'s gewezen, vrij irritant kan ik je zeggen, aangezien ik dat -blijkbaar- nogal vaak zeg. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:07

@Mando, fijn dat je het naar je zin hebt in Groningen. We vallen hier wel mee hoor :+
Blijf maar lekker, gezellie toch, niks last.

Ik ken hier een import gezin en die vind ik wat vreemd. Ik was bevallen van mijn zoontje en toen wilden ze even in de kinderwagen kijken. Nou dat mag vanzelf :D toen flapperden mijn oortjes even, want ze zeiden het volgende: Zo zie je maar weer, maak je even een wippie en dan komt er negen maanden later zo'n tandeloos zoogdiertje :roll: Ik wist niet wat ik daarop moest zeggen. Sindsdien bekijk ik ze wat vreemd, ook een beetje omdat ze huppelend in zwemkleding achter de grasmaaier lopen, hahaha

Ja Mistid, als je bijvoorbeeld met je vieze vingers vieze vegen op de ramen achterlaat. Maar ik ken daar geen nederlands woord voor.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:08

Whahaha, nam net een slok cola en verslikte me bijna Mindim.. "maak je even een wippie"... wat een stel zeg.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:09

mistid schreef:
Heel onbewust doe ik dat ook ja.

:+

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:09

Dit zijn ook nog een paar leuke:

mous (boerenkool)
stoet (brood)
knaain (knieën)
muit (moe)
siepels (uien)
soep'nbraai (karnemelk)

en actueel:
zol heerns (zoute haringen)

gleern= idd smeren met ranzig spul of met je handen aan de ramen zitten.

t kon minder = serieus Gronings.

potje = baby

kienderwoag'n = kinderwagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:11

Ah dan heb ik er ook nog een: de pokkel vol mit aarms en bain'n = zwanger

Kopstubber= ragebol

Plukenkrul, ben jij ook een tinkerhobbelaar?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:12

Tsja, ik zie dat gewoon als Smeren :P

Wie weet dan hier wat Poeddie is :P ?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:13

[quote="Mindim"]@Mando, fijn dat je het naar je zin hebt in Groningen. We vallen hier wel mee hoor :+
Blijf maar lekker, gezellie toch, niks last.
[quote]

Ja hoor ik ga nergens meer naartoe, krijg al helemaal de kriebels als ik weer richting het westen rij.. zooooo druk allemaal.

En jullie vallen echt wel mee.... hier is iedereen veel gezelliger... :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:14

Een Poedie (met 1 d) is een vrouw met een baantje bij de rooie lichten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:14

mistid schreef:
Wie weet dan hier wat Poeddie is :P ?

Vriendinnetje/schatje... (ben ik nu geslaagd voor mijn inburgingscursus) :+