Ouders vinden mij té dik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:37

Citaat:
Maar dan moet de aanpak van buitenaf komen, want als je als ouder alleen maar mild mag zijn en je kind wil iets niet van je aannemen en je mag je kind dan niet aanpakken.

Volgens mij zit er een levensgroot verschil tussen je kind duidelijk maken waarom je iets wat hij doet afkeurt, of zelfs onaccepteerbaar vindt, en iemand met hufterige opmerkingen finaal de grond instampen.

Zou je tegen je collega zeggen dat zijn reet dik is?
Zou je het fijn vinden als iemand dat tegen jou zei?
En als je maar éven nadenkt, is het dan zo moeilijk om te bedenken dat schelden (want dat is het) en kleineren/beledigen niet echt de weg is bij een onzekere tiener?

Ten eerste ligt het probleem vaak al in de eerste 12 jaar, wanneer er goede eetgewoontes aangeleerd moeten worden.
En een moeder die af en toe de snoepkast leegvreet, en dan weer op dieet gaat (zelf ook schuldig aan hoor :D ) is echt geen goed voorbeeld.

Ten tweede zie ik jongeren vaak in de supermarkt als ik tussen de middag boodschappen doe, en wat ze meenemen is niet mals.
Broodje kroket, zakken snoep, chips, frisdrank, zelfs bier....

En dan is er op vele scholen ook nog ongelooflijk veel ongezonde troep verkrijgbaar.

Maar kinderen krijgen in veel gevallen geld mee van ouders (ze hebben lang niet allemaal een baantje), en scholen kunnen heel eenvoudig het aanbod gezonder maken.

Maar in ieder geval: je standpunt duidelijk maken zonder iemand te beledigen, is een basisvaardigheid in deze samenleving, dus misschien goed als ouder even na te denken over wat je nou wil, en hoe je dat kan bereiken?

_Marjon_

Re: Ouders vinden mij té dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:19

Goh dit klinkt wel een beetje bekend in de oren.

Mijn moeder kan zo nu en dan ook zeuren om mijn gewicht.
'Eet toch eens niet zo veel', 'let eens op wat je eet'.

Nou ik hou soms bij wat ze zelf naar binnen werkt en dat is ook niet normaal.

Ik ben er altijd tegenin gegaan. Nu ben ik aan het lijnen, en het heeft nog resultaat ook. Nu kan ik alleen maar trots zijn op mezelf.

Ik snap het wel, je ouders horen niet zo tegen jou te doen.
Met 1.63m en 67kg kan ik me niet voorstellen dat je echt dik bent. Stevig, ok, maar dat is iets heel anders als dik. (Heb nog niet in je profiel gespiekt hoor).
En het is zeer frustrerend om te horen, als je ouders dat tegen je zeggen.

Kun je niet naar iemand toestappen op school? Of raad vragen bij je huisarts, of tenminste even uitleggen dat je ouders zo tegen je doen.

Heb ook niet het hele topic doorgelezen dus als de antwoorden op mijn vragen al ergens staan, sorry ;).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:31

Ik had het niet over het schelden, want schelden is nooit een oplossing, maar het ging mij over de opmerking dat je alleen maar "mild" mag zijn tegen je kind. Want dat is echt iets van de laatste tijd en als ik kijk naar de kids van tegenwoordig, vind ik het vaak een stel onopgevoede bengels. Alles moet tot in de detail uitgelegd worden, terwijl ik opgevoed ben met: luisteren naar wat we zeggen, omdat we jou ouders zijn en niet constant dat ge"waarom". En ik moet zeggen dat ik toch aardig goed uit de verf ben gekomen ;)

En ik kan me niet voorstellen dat deze ouders alleen maar aan het schelden zijn op hun kind (vooral niet gezien het werk van moeders), wij horen hier natuurlijk alleen maar de meest negatieve dingen en misschien ook nog eens een beetje aangedikt vanwege de frustraties en het tiener zijn en dat is ook niet helemaal fair tegenover de ouders. Maar goed, daar kan ik natuurlijk ook niet over oordelen.

Als het wel echt zo erg, dat ze alleen nog maar op je lopen te schelden, kun je beter professionele hulp gaan zoeken en event. om een uit huis plaatsing vragen. Dan kun je via zo'n zelfstandig wonen traject uit huis, misschien dat ze je daar op school ook meer over kunnen vertellen?

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:35

Zo proberen je ouders je gewoon een eetstornis aan te praten lijkt het wel. Misschien moet je gewon zeggen dat je het niet fijn vind en dat je er alles aan zal doen maar dat je wel gewoon dingen wil eten die jij wil.
Of vraag een aan hun wat ze willen dat je gaat doen of eten?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:37

volgens onze dieetist mag jij 63 kilo wegen,, dat is normaal gewicht..
jij zit er iets boven dus kan me niet voorstellen dat je dik bent :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:39

GEEN_ZIN schreef:
Zo proberen je ouders je gewoon een eetstornis aan te praten lijkt het wel. Misschien moet je gewon zeggen dat je het niet fijn vind en dat je er alles aan zal doen maar dat je wel gewoon dingen wil eten die jij wil.
Of vraag een aan hun wat ze willen dat je gaat doen of eten?

Hahaha wat mijn vader betreft wil hij liever dat ik een week helemaal niet eet "je hebt toch genoeg reservevet" (zijn woorden).
Ik heb helaaas al genoeg (elke keer wanneer ik zo'n rotopmerking kreeg) duidelijk gemaakt dat ik het niet leuk vind hoe ze doen
maar volgens mijn moeder is het "alleen maar helpen" ...

Tat_jana schreef:
volgens onze dieetist mag jij 63 kilo wegen,, dat is normaal gewicht..
jij zit er iets boven dus kan me niet voorstellen dat je dik bent :)

Klopt dat vertelde mijn huisarts ook, en ze zei tegen mij dat ik er niet teveel bij moet stilstaan.
Ik mag natuurlijk wel van haar die 4 kilo afvallen, maar tis niet van levensbelang ofzo.

@ _Marjon_ , ik zit al bij een psychiater voor mijn medicijnen, heb ik het ook verteld, en ben dus ook naar de HA geweest.
Ik weet wel dat ik een paar kilo overwicht heb, maar dat is dus geen super drama in mijn ogen. Mag er wel vanaf tuurlijk,
maar het is niet dat ik me niet kan bewegen etc of me beperkt voel, eerder door het roken, wat ik nu ook al heel wat minder doen,
daardoor heb ik een baggerconditie.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:44

nee zeker niet.. ik heb in verhouding met jou het zelfde overgewicht 2 kilo meer,, bij mij zit het helaas alleen in mn buik waardoor ik wel degelijk dikker ben. maar als ik jou foto's ook bekijk zie ik zeker geen dik iemand hoor..

ik zou er niet bij stil staan,, en anders doe je toch iedere dag een half uurtje wandelen,, doe je niemand kwaat mee :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:48

Heb je het idee van een dietiste al voorgelegd aan je ouders?

Je hebt gelijk Joyce, tieners hebben vaak de neiging hun aandeel te 'vergeten'. ;)

Maar dan nog zijn opmerkingen als 'dikke reet' echt not done in mijn ogen, kan me best voorstellen dat het in het heetst van de strijd eens gezegd wordt (tieners kunnen er zelf vaak ook aardig wat van. :Y) ), maar als ouders structureel zo op het gewicht van dochters reageren, is er toch wat mis.

En geloof me, ik heb soortgelijke opmerkingen uit de mond van ouders van dochtertjes van 7-8 horen komen, en dan gaan mijn tenen krom in mijn schoenen hoor.

Met grootbrengen heeft dat niets te maken, alleen met afbreken.

Je kan kinderen ook opvoeden met duidelijke regels (graag zelfs) en gezonde leefregels, zonder termen als 'dikke reet' te gebruiken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:48

bij mij gaat me vet naar mijn heupen en mijn benen, heb behoorlijk stevige benen. Mijn buik valt nog redelijk mee, en dat valt ook weg omdat ik cub D heb. Maar egt, ik pas broeken niet meer van een jaar geleden en dat is wel jammer.

ik probeer nu de laatste dagen iets beter op mijn eten te letten, gevarieerd te eten, ook altijd iets van groen binnen krijgen, en ook elke dag iets van fruit en zuivel. Helaas ben ik gek op melk dus dat gaat denk ik niet veel minder worden ahah, maar drink natuurlijk niet elke dag 1 liter.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:49

mijn ouders zijn eigenlijks ook zo .
mijn familie is heelveel aan leg om dik te wordne
me vader is dik
me opa en om a
me tantes en me neef en me nichtjes

ik ben 1.60 en 55 kg
me ouders zeggen ook wel is pas wel op
want ze willen niet dat ik dik word.
en dat ik bijvoorbeeld straks ben genootzaakt om me pony te verkopen omdat ik te zwaar ben .

ik snap me ouders wel .
als ik hun niet had was ik nu modder vet geweest

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:50

randalinpony schreef:
Heb je het idee van een dietiste al voorgelegd aan je ouders?

Je hebt gelijk Joyce, tieners hebben vaak de neiging hun aandeel te 'vergeten'. ;)

Maar dan nog zijn opmerkingen als 'dikke reet' echt not done in mijn ogen, kan me best voorstellen dat het in het heetst van de strijd eens gezegd wordt (tieners kunnen er zelf vaak ook aardig wat van. :Y) ), maar als ouders structureel zo op het gewicht van dochters reageren, is er toch wat mis.

En geloof me, ik heb soortgelijke opmerkingen uit de mond van ouders van dochtertjes van 7-8 horen komen, en dan gaan mijn tenen krom in mijn schoenen hoor.

Met grootbrengen heeft dat niets te maken, alleen met afbreken.

Je kan kinderen ook opvoeden met duidelijke regels (graag zelfs) en gezonde leefregels, zonder termen als 'dikke reet' te gebruiken.

Ik had dat voorgesteld maar mijn vader doet dan meteen agresief dat die het tegen me gaat gebruiken (letterlijk!) en toen heb ik dat maar laten zitten.
Ik zei ga maar naar de huisarts en vraag maar hoe het zit met gewicht en dat het niet dramatisch is, zeggen ze allebij : geef je ons toestemming om met de HA te praten? Want dat gaan we dan zééééker doen! (met een dreigende toon...) ja dan heb ik er egt geen zin meer in hoor

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:52

Piaffe_Girl schreef:
mijn ouders zijn eigenlijks ook zo .
mijn familie is heelveel aan leg om dik te wordne
me vader is dik
me opa en om a
me tantes en me neef en me nichtjes

ik ben 1.60 en 55 kg
me ouders zeggen ook wel is pas wel op
want ze willen niet dat ik dik word.
en dat ik bijvoorbeeld straks ben genootzaakt om me pony te verkopen omdat ik te zwaar ben .

ik snap me ouders wel .
als ik hun niet had was ik nu modder vet geweest

Jij bent nog redelijk jong, op jouw leeftijd woog ik ongeveer 48 kilo (denk ik, of tegen de 52, ik woog tot 2/3 jaar terug 52kg)
en toen vonden mijn ouders me ook al dik (of eigenlijk mij vader.) Jij groeit zoiezo nog, dus daarmee ben jij zéker in het voordeel!
Ik ben 19 jaar en zal waarschijnlijk ook helemaal niet meer groeien helaas, alleen in de breedte kan ik groeien :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:53

Dat is jammer want melk is echt ook nog het verkeerde soort vet...

Proberen bij iedere maaltijd iets groens te eten helpt echt, het stilt je hongergevoel een beetje en is nog gezond ook. Dus dat is wel slim.

Maar laat ze maar met je HA praten!
Die weet vast wel hoe de vork in de steel zit en kan ze misschien wel overtuigen dat die dietist een goed idee is.

En jij toont je goede wil. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:54

Mijn ouders willen ook dat ik naar een dieetiste ga, maar mijn moeder wil óók dat ik ga sonja bakkeren... hallo ik ben 19 ja ik ga me niet uithongeren terwijl ik van eten hou :? gezond eten is ok, geen probleem mee, maar niks...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:00

Nou ja, Sonja Bakkeren is niet niks eten hoor, maar het schijnt ook niet erg gezond te zijn. Dus een dietiste die je persoonlijke eetstijl onder de loep neemt, is wel fijn.

Is het vooral je vader, of ook je moeder die zo agressief reageert?

Want anders kan je haar eens apart nemen, en met haar een 'plan van aanpak' bespreken.
Als ze zelf ook wat kilootjes kwijt wil, kan je zelfs voorstellen samen naar de dietiste te gaan en een goed plan voor bewegen en lijnen op te stellen.
Zou ze daartoe te porren zijn?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:01

eerst was het alleen mijn vader, en nu mijn vader en moeder helaas.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:06

He, bah, vervelend. :(:)

Maar als het bezorgdheid van hun kant is, kun je waarschijnlijk bij je moeder meer bereiken dan bij je vader (zo zitten ze nou eenmaal vaak in elkaar :P ) en misschien trekt ze wel bij als je haar duidelijk kan maken dat je er zelf ook echt wat aan wilt doen, maar dan wel op jouw manier, en met goede begeleiding?
En dat je snapt dat ze zich zorgen maakt en dat je dat ook waardeert?
Daar zijn moeders vaak gevoelig voor. ;)
Of sleep mama mee naar de HA en laat papa lekker thuis.

Ik bedoel, je bent 19 dus logisch dat je het vervelend vindt dat ze zoiets zo agressief voor je proberen te bepalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:19

Okee, dat je vader dat doet vind ik wél vreemd.
Een moeder die dat doet vind ik minder erg, op de een of andere manier. Dus alles wat ik hiervoor heb gezegd, om op te komen voor je ouders, sorry! Dat neem ik hierbij terug!

Wel ben ik van mening dat je zeker wat aan je gewicht moet doen. Een gezonder eetpatroon en sporten schiet al een gigantisch stuk op hoor! Misschien heb je een hometrainer/crosstrainer? Beginnen met elke dag een kwartiertje rustig aan, dat werpt snel vruchten af! Het is weer zomer, elke ochtend even een half uurtje baantjes trekken en de kilo's vliegen er af!
En als je dat doet, hoef je niet eens op een dieet! Sonja Bakker is geen slecht dieet, maar ik ken er een betere. EGA, heerlijk dieten en veel eten! Nooit een hongergevoel. Lekker veel komkommer eten, paprika, worteltjes. Heerlijke tussendoortjes zijn dat!

Ik begrijp dat je niets doet, vooral als het op zo'n manier moet :n Geen goede manier van je ouders, een beetje hard is oké. Maar dit? Nee, absoluut niet!
Maar aan de andere kant, hoe zien je ouders eruit? Zou het niet fantastisch zijn om te pronken met je lichaam? Je ouders lekker de ogen uitsteken, en dezelfde opmerkingen terug te werpen? Als je vader gaat zeuren over een verkoudheid, dat jij (bij wijze van spreken en als voorbeeld he?) daarop kunt zeggen: "Tsjah, doe eens wat aan je conditie! Daar bouw je weerstand mee op!"

En meid, wordt je bewust van de gevaren die overwicht met zich meebrengen. Eens naar een sportschool om op te meten wat je vetpercentages zijn, een onderzoek bij de dokter?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 22:43

Mijn vader is helaas een health freak en zeikt overal op over lichamen. Hij fietst, traint en is niet dik, nouja vet heeft die maar ach hijs 52. Moeder is ook dun en weegt ook erg weinig. Minder als mij...

Ik wil wel sporten hoor, maar de zin gaat weg als mijn ouders me zo pushen. Ik doe het liever voor mezelf en niet voor hun.
Ik ben niet minder actief ofzo, ben nog steeds energiek, kan rennen, springen, nog net niet vliegen, alleen raak ik buiten adem doordat ik rookte, nouja, doe het nu egt heeeel wat minder. Dus ik ben totaal niet beperkt erin dat ik een paar kilootjes overwicht heb

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:58

Misschien dat ik raar ben hoor, maar 67kg bij 1,63m vind ik toch best wel aan de stevige kant. Ik heb zelf dat gewicht gehad bij een lengte van 1,68m, en toen had ik toch wel een behoorlijke belly. (Ja, ik weet dat iedereen anders gebouwd is blabla, maar zooo veel kan dat in dit geval niet schelen).

Of het esthetisch is, valt natuurlijk over te discussieren, maar ongezond is het zeker.
Vooral omdat je nog zo jong bent, als je nu al zulke eetgewoonten hebt, zal je echt niet dunner worden met de jaren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 23:17

ik ben 19 jaar, en 3 kilo boven het BMI, dus het is geen drama, dat waren ook de woorden van mijn huisarts. Als je wil weten of ik ook aan de stevige kant ben moet je op mijn profiel kijken, meer dan genoeg foto's (sommige wel een jaar oud, andere recenter). Ik ben niet wat je noemt dun, maar zéker niet dik. En dit verschilt egt per persoon wat betreft gewicht. De één oogt dikker met 67 kilo, de ander helemaal niet.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:54

Ik heb hetzelfde met mijn vader hoor.. 't Is een schat, maar hij praat wel vaak aan dat ik op moet letten dat er niks bijkomt en blablabla. Hij heeft makkelijk praten, met zijn verschrikkelijk snelle stofwisseling. :( Ik eet en het komt eraan, hij vreet en valt af. Het is niet eerlijk! :P

En Renee ik vind je absoluut niet dik! En ik vind ook niet dat ze je dat op die manier moeten aanpraten. Je zit toch lekker in je vel, en die paar kilo's extra zijn eigenlijk helemaal niet te zien vanaf de buitenkant. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:11

ik vind het zeker niet normaal heb net gekeken op je profiel je bent gewoon normaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! totaal niet dik ofzo!!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:32

Idem wat AlexandraM zegt. Ik zit net eventjes in je pro te spieken, maar dik? Absoluut niet. Sexy. :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:32

lifaya schreef:
ja :( ik heb ook zulke ouders en dat is verdomd hatelijk!
Ik ben 1.63m en weeg 67KG, ik ben iets te zwaar, maar totaal niet dik!
Ik ben daarbij ook gewoon in verhouding, ik heb ietwat brede heupen, cub D
en verder gewoon redelijk normaal. Niet dat het opvalt ofzo :?

En toch zeiken mijn ouders élke dag over mijn gewicht, dat k geobsedeert
ben door eten, alleen omdat ik toevallig 4 boterhammen (maisbrood) wou
eten of iets dergelijks, ALTIJD zeuren! Nam ik gister voor eerste x sinds
tijden eens een ijsje bij swirl, alleen het ijs, en dan het kleinste bekertje dat
er was, niet eens opgegeten, gaat mijn moeder hysterisch doen of ik nog
dikker wil worden....

Dit is toch gewoon weg niet normaal :? als ze nou normaal deden had
ik er geen probleem mee, maar juist omdat ze zo lu llig doen doe ik er niets
aan en eet ik juist meer...

mn ma weet niet waar je ouders het over hebben (had haar dr ff bij gehaalt :D ) ze vind je een bloed mooie meid :D dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!