Stelling: De mens is niet monogaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:22

Lord_Ik schreef:
anneliesdj schreef:
Serieel monogaam is niet eens een 'officiele' benaming, ik bedoel; de Van Dale kent het niet.

Logisch :P Serieële monogamie bestaat uit twee woorden ...

Dat maakt toch niet uit? Als het een term is moet het te vinden zijn.

Iig; ik ben monogaam dwz ik ga niet vreemd en verwacht dat van mijn partner ook, daarbij ben ik ook van plan bij hem te blijven en hij ook bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:23

Laetitia, ik vind het knap van je dat je ver doordenkt over dingen en verder kijkt dan je neus lang is. (Denk aan dat je weet dat het aan je onzekerheid ligt) niet iedereen heeft zo'n goede zelfreflectie. Ik ben ook een hele tijd onzeker geweest, maar nu niet meer. Vandaar dat ik het nu zou kunnen, eerder ook niet hoor. (Ben bijna 20 overigens)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:23

In zo'n geval mag je dus alleen nar bed met mensen waar je niets voor voelt, mag het dus niet als je wel verliefd zou worden?
Dat lijkt me een hele makkelijke manier van vreemdgaan :o

Anoniem

Re: Stelling: De mens is niet monogaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:24

Lyonesse ligt eraan wat je af hebt gesproken met je partner wat betreft verliefdheid.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:25

Dat voorbeeld van de vorige pagina. Niet als er gevoelens in het spel zijn. Laat dat nou net niet te controleren zijn en daarom makkelijke manier van vreemd gaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:27

Petite schreef:
Laetitia, ik vind het knap van je dat je ver doordenkt over dingen en verder kijkt dan je neus lang is. (Denk aan dat je weet dat het aan je onzekerheid ligt) niet iedereen heeft zo'n goede zelfreflectie. Ik ben ook een hele tijd onzeker geweest, maar nu niet meer. Vandaar dat ik het nu zou kunnen, eerder ook niet hoor. (Ben bijna 20 overigens)

Ik snap het verband onzekerheid/gesloten relatie en zelfzekerheid/open relatie niet echt?

Hoewel ik best zeker ben van mezelf, zou ik niet kunnen toestemmen in het feit dat mijn vriend zou sex hebben met een ander, ook al is het 'alleen maar' voor de lust. Misschien omdat ik zelf lust en liefde niet kan scheiden?
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 14-05-09 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:27

Daar heb je gelijk in Lyonesse, maar goed dat voordeel geldt dan voor beide partners ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:29

Bravespots, als je zeker bent van jezelf komt er minder snel jaloezie om de hoek kijken. Bij onzekerheid erg snel dan is het niet handig om een open relatie te hebben. Ik denk ook dat die scheiding tussen lust en liefde het maakt dat je dan niet snel iemand neemt alleen voor de lust inderdaad, zelf kan ik die scheiding wel maken. Alhoewel seks natuurlijk beter is met iemand waar je gevoelens bij hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:31

Wat wil je daarmee zeggen petite?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:32

pharagirlke schreef:

Waar wil ik wat mee zeggen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:33

Petite schreef:

Dit komt over alsof alleen zelfverzekerde mensen polygaam zijn en monogame mensen allemaal onzeker zijn.

Nu, ik zal je vertellen dat ik dermate zeker ben van mezelf dan ik mezelf bijzonder vind en zo speciaal dat ik vind dat mijn partner aan mij alleen genoeg moet hebben, vind hij dat niet dan zoekt hij maar een ander ;) (goede zelfreflectie hé? :) )

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:39

anneliesdj schreef:
Lord_Ik schreef:

Logisch :P Serieële monogamie bestaat uit twee woorden ...

Dat maakt toch niet uit? Als het een term is moet het te vinden zijn.

Iig; ik ben monogaam dwz ik ga niet vreemd en verwacht dat van mijn partner ook, daarbij ben ik ook van plan bij hem te blijven en hij ook bij mij.

Het is geen echte term maar een samenplaatsing van 2 woorden die vaak gebruikt wordt :) dus ik vind het niet zo vreemd dat hij niet in van daele staat, maar zoek 'm op op internet en je zal meer dan genoeg uitleg vinden geloof ik.

Ik geloof dat ik er geen problemen mee zou hebben dat m'n vriend met een ander naar bed zou gaan zolang hij het ook zou vertellen en er vertrouwen is natuurlijk (en het omgekeerd ook het geval zou zijn ...) maar ik heb geen ervaring dus ik spreek me liever niet uit :P.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:40

Petite schreef:
pharagirlke schreef:

Waar wil ik wat mee zeggen?

Ik kreeg hetzelfde gevoel als anneliesdj.. :) Dat dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:41

Annelies zo bedoel ik het niet, maar de meeste reacties hier zijn alleen; ik ben monogaam, als mijn vriend dat niet is dan rot hij maar op. Ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachten en laetitia die overigens zegt dat ze zelf serieel monogaam is en dus niet polygaam, verder kijkt dan alleen de constatering te uiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:44

Oh nog meer mensen die dat gevoel krijgen, dan zal ik het wel verkeerd neergezet hebben, sorry :D. Natuurlijk kun je zeker zijn in een monogame relatie, ik bedoel alleen dat als je een open relatie hebt/ wil je sowieso zeker moet zijn van jezelf wil je dat het slaagt. Daarbij zijn er natuurlijk veel mensen die zeker zijn en monogaam. Ik hoop dat ik het nu duidelijker heb uitgelegd wat ik bedoelde te zeggen? :)

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:47

Petite schreef:
Annelies zo bedoel ik het niet, maar de meeste reacties hier zijn alleen; ik ben monogaam, als mijn vriend dat niet is dan rot hij maar op. Ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachten en laetitia die overigens zegt dat ze zelf serieel monogaam is en dus niet polygaam, verder kijkt dan alleen de constatering te uiten.

Ja, was het maar zo makkelijk!!!! (ik ben monogaam, als mijn vriend dan niet is dan rot hij maar op.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:50

demiyolu schreef:
Petite schreef:

Ja, was het maar zo makkelijk!!!! (ik ben monogaam, als mijn vriend dan niet is dan rot hij maar op.)

Ja precies er komt zoveel meer bij kijken en er zijn zoveel verschillende omstandigheden waarin iets kan gebeuren. Als iemand echt zo eenduidig kan zijn is het makkelijk leven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:51

Zo is het in mijn geval wel demiyolu maar ik heb daar geen enkele twijfels over of angst voor, ik kies natuurlijk niet de eerste de beste uit ;)

Petite; watvoor achterliggende gedachte wilde je weten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:53

Petite schreef:
Hoe denken jullie hier over? En hoe denken jullie over open relaties? Polygamie is natuurlijk weer heel wat anders.. Brand maar los ;)

Dit is mijn beginvraag, dus hoe je over je eigen relatie denkt (in jouw geval monogaam Anneliesdj) en over open relaties, hoe dit komt, etc. Niet alleen; ik ben monogaam, of; ik ben monogaam en daarom zeker geen mens. Dan kun je net zo goed niet reageren ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:56

Ik ben monogaam uit respect voor mijn vriend. Ik eis dat respect echter ook terug, kan hij dat respect niet opbrengen, houd hij niet genoeg van me. En houden van is toch wel de basis van een relatie. Dus dan zoek ik verder tot ik iemand vind waar ik meer mee op een lijn zit. Dan mag de andere met drie vrouwen tegelijk gaan van mij :) Als ik maar niet een van die drie ben.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:56

Maar Anneliesdj, zo dacht ik er ook over tot ik er achter kwam dat mijn vriend een verhouding had.
Echt, je kunt nu glashard zeggen dat hij op kan rotten en ik hoop van harte dat je het nooit waar hoeft te maken maar je weet pas hoe je reageert als het zover is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:58

demiyolu; dat jij dat niet hebt gekunt in die situatie betekent niet dat niemand dat kan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:02

Wat betreft mijn ex:

Hij heeft laatst nog tegen mij gezegd dat hij heel erg graag weer eens met mij naar bed wilt, omdat hij me nog steeds supersexy vindt.
Maar hij heeft toen ook gezegd: Met jou mag het niet, want ik heb gevoelens voor jou.
En daar is hij heel straight in.

Hij wilde het heel graag maar deed het niet, want afspraak = afspraak bij hun.

In zo'n relatie moet je dus heel open en heel eerlijk zijn naar elkaar toe en daarbij moet je voldoende zelfvertrouwen hebben om het je niet persoonlijk aan te trekken dat je partner eens 'iets anders wilt'.

Ik ben op dit moment heel erg bezig met zelfreflectie. Ik heb al sinds mijn 13e enorm last van bindings- en verlatingsangst.

Ik heb altijd, echt altijd, als enig doel gehad: een mooie en liefdevolle relatie.

Dit was voor mij een obsessie geworden, het lukte maar niet. Het ging steeds verkeerd en ik werd steeds weer aan de kant gezet.

Toen al mijn vriendinnen gesetteld waren en ik nog niet, heb ik een paard gekocht. Om daar mijn liefde aan te kunnen geven. Die overleed helaas na 2 maanden. Daarna nieuw paardje gekocht, werd na 1 maand onherstelbaar kreupel.

Vorig jaar zomer waren al mijn vriendinnen binnen half jaar zwanger. En ik werd enorm depressief. Heel erg depressief.
Ben alles kwijt geraakt, mijn baan, mijn katten en mijn paard.

Nu ben ik weer helemaal beter en terug. Met alleen mijzelf.
Heb een relatie gehad, maar dat ging niet meer goed en heb het toen uitgemaakt.

Nu ben ik weer alleen, en ik weet niet of ik ooit iemand zal ontmoeten. Ik denk het niet, maar dat hoeft ook niet perse.

Ik probeer nu zoveel mogelijk te leren en te leren, over relaties, over mijzelf en over mannen.

Ik heb nu wel geleerd dat zelfvertrouwen iets heel erg belangrijks is, ook om je partner lief te kunnen hebben.

Als je heel erg onzeker bent en gesloten en je nooit durft te geven, krijg je ook niets terug. Dat heb ik in mijn vorige relatie ontdekt. Ik ga nog met hem om en we hadden nog heel veel contact en voelden nog voor elkaar, al durfden we allebei niets uit te spreken. Dat heb ik 2 weken geleden wel gedaan en heb het uitgesproken, en ik kreeg een hele romantische avond vol liefde ervoor terug.

Dat heeft met zelfvertrouwen te maken, je moet durven geven. En als je echt van iemand houdt en je elkaar voor de volle 100% vertrouwd, dan denk ik dat het best bespreekbaar kan zijn om een keertje met iemand anders iets te doen.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 14-05-09 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:05

demiyolu schreef:
Maar Anneliesdj, zo dacht ik er ook over tot ik er achter kwam dat mijn vriend een verhouding had.
Echt, je kunt nu glashard zeggen dat hij op kan rotten en ik hoop van harte dat je het nooit waar hoeft te maken maar je weet pas hoe je reageert als het zover is.
Heb het ook al meegemaakt, het doet je pijn, maar je wordt er wel harder en sterker van, zeker weten :j Afdanken die handel :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:05

Ja ik snap wat je bedoeld maar toch denk ik wel dat ik hem subiet de deur zal wijzen, hij verwacht het ook van mij en ik vind niet dat er een geldig excuus is om vreemd te gaan.
Iig weet ik zeker dat de relatie nooit meer zo intens en vertrouwd zal zijn als daarvoor.

Petite; mijn achterliggende gedachte is dat de relatie die ik heb met mijn man iets speciaals en exclusiefs is, er zijn dingen die ik alleen bij hem doe of met hem bespreek. De gedachte dat hij bepaalde dingen die van 'ons' zijn ook bij een ander zou doen zou ik echt ondraaglijk vinden en dat kan iets heel simpels zijn, bv de manier waarop hij naar me kijkt of een koosnaampje, ik doel dus niet specifiek op seks. Seks vind ik een uiting van de liefde die je voor iemand voelt, een exclusieve liefde (zoals hierboven dus) het is zeg maar de kers op de taart :)