2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2 min. stil zijn op dodenherdenking veranderen naar 1 min.?

Poll eindigt op

- ja
20 (7%)
- nee
248 (87%)
- anders: plaats bericht
7 (2%)
- Geen idee/ geen mening
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 282

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:22

Billy schreef:
Mag ik de mensen die het niet nodig vinden om stil te staan bij de dodenherdenking adviseren om bijv eens naar Normandie op vakantie te gaan?
Om daar bovenaan de stranden te staan en te bedenken dat er mensen 100 m recht naar boven geklommen zijn voor onze vrijheid?
Of om in een bomkrater te staan van 10 m diep?
Bezoek daar eens een museum, bijv in St Maire Eglise, dan gaat het een stuk meer leven voor je...
Voor de mensen die niet eens 2 min stil konden zijn of even konden stoppenmet typen heb ik geen respect.......
Dieptriest vind ik dat....

Ik voel me niet aangesproken.
Ik ben tussen 20:00 en 20:02 niet stil. Hoewel ik niet heb gesproken, heb ik gewoon doorgetypt. Ik heb wel stilgestaan bij wat er gebeurd is. Al was het maar door er bewust mee bezig te zijn in dit topic. Daarnaast heb ik vandaag al minstens enkele uren stilgestaan bij oorlogsslachtoffers en andere mensen die onschuldig gestorven zijn. Heb ik stilgestaan bij de mensen die ons bevrijd hebben.

Als mensen écht die twee minuten stil willen zijn, lezen ze ook maar even niet op Bokt. Dan ben je namelijk bezig met wat anderen zeggen, of berichtjes nu om 19:57 zijn gepost of om 20:01. Mensen die twee minuten stilte houden terwijl ze wél doorposten op Bokt ondertussen, dat vind ik vrij hypocriet.

En voor mensen die anderen denken op te leggen wat ze wel en niet moeten doen, heb ik geen respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:23

Rienn schreef:
Niemand moet nee! Maar het is WEL uit respect naar al die voor ons getorven zijn!

Dan nog hoeft dat níet tussen 20:00 en 20:02. Als je in het bijzijn van anderen die wel stil willen zijn het lef hebt over de koffie te beginnen, dát vind ik respectloos. Er zelf voor kiezen tussen 19:45 en 20:15 niet voor de tv te zitten, hoeft dat niet te zijn.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:24

Nouks schreef:
Billy schreef:
Mag ik de mensen die het niet nodig vinden om stil te staan bij de dodenherdenking adviseren om bijv eens naar Normandie op vakantie te gaan?
Om daar bovenaan de stranden te staan en te bedenken dat er mensen 100 m recht naar boven geklommen zijn voor onze vrijheid?
Of om in een bomkrater te staan van 10 m diep?
Bezoek daar eens een museum, bijv in St Maire Eglise, dan gaat het een stuk meer leven voor je...
Voor de mensen die niet eens 2 min stil konden zijn of even konden stoppenmet typen heb ik geen respect.......
Dieptriest vind ik dat....

Ik voel me niet aangesproken.
Ik ben tussen 20:00 en 20:02 niet stil. Hoewel ik niet heb gesproken, heb ik gewoon doorgetypt. Ik heb wel stilgestaan bij wat er gebeurd is. Al was het maar door er bewust mee bezig te zijn in dit topic. Daarnaast heb ik vandaag al minstens enkele uren stilgestaan bij oorlogsslachtoffers en andere mensen die onschuldig gestorven zijn. Heb ik stilgestaan bij de mensen die ons bevrijd hebben.

Als mensen écht die twee minuten stil willen zijn, lezen ze ook maar even niet op Bokt. Dan ben je namelijk bezig met wat anderen zeggen, of berichtjes nu om 19:57 zijn gepost of om 20:01. Mensen die twee minuten stilte houden terwijl ze wél doorposten op Bokt ondertussen, dat vind ik vrij hypocriet.

En voor mensen die anderen denken op te leggen wat ze wel en niet moeten doen, heb ik geen respect.

Hoezo is dat doortypen dan wel weer hypocriet? :+
Je kunt toch gewoon stilstaan bij de doden en daarnaast stil zijn om 8uur, maar nog wel gewoon doortypen?
Zij doen dan toch eigenlijk precies hetzelfde als jij?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:24

Weet je wat het is, er zijn natuurlijk altijd mensen die zich er niet geheel van bewust zijn en andere momenten van stilte pakken. Maar waar ik mij absoluut aan erger is mensen, zoals mijn buren, die enorm luidruchtig doen op straat, terwijl de ander helft van de familie binnen wél stilte houdt! Mensen die zelf de oorlog óók nog mee hebben gemaakt en er niet stil bij staan en bovendien mensen die wél stilte houden storen in dat moment.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:25

Zolang mensen die wél stil willen zijn om 8 uur, geen last hebben van mensen die dat niet doen, mag iedereen doen wat hij wil. Maar mensen die er helemaal niet bij stil staan of mensen die het zinloos vinden etc, daar gaan mijn haren recht van omhoog staan :o

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:26

Ik vind persoonlijk (persoonlijk dus!!!) dat ik niet per definitie op 4 mei om 20.00 uur stil hoef te zijn. Waarom niet? Omdat ik mijzelf niet laat voorschrijven waneer ik de slachtoffers herdenk, de vrijheidsstrijders die hun leven hebben gegeven voor mijn vrijheid herinner, dat bepaal ik zelf wel. Ik denk er namelijk vaker aan dan 1x per jaar.

Ik houd dus niet van het voorgeschrevene :n Ik denk vaker aan diegenen, die voor ons land hebben gestreden en hun leven in de waagschaal hebben gelegd om ons een toekomst te geven. Ik ben er ook dankbaar voor en heb respect voor onze verzetstrijders, oorlogshelden en een ieder die zijn steentje heeft bijgedragen aan een vrij en onafhankelijk Nederland.

Ik heb in de woonkamer een krant ingelijst van 9 mei 1940, met de proclamatie van toenmalig konigin Wilhelmina, waarin ze de oorlog aan Duitsland verklaard, omdat die destijds tegen de afspraak in Nederland binnengevallen zijn. Die krant hebben mijn schoonouders tijdens een verbouwing gevonden in de oude spouwmuur, helemaal in takt. Ik koester die krant en keek er vandaag naar - en was dankbaar voor hetgeen "onze jongens" destijds gedaan hebben voor Nederland, zodat we nu een vrij land zijn.

Maar nogmaals, daar heb ik geen 2 minuten stilte voor nodig. Dat respect heb je, of heb je niet. Dat zit in je.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:27

precies nouks! Jouw link was ook echt mooi verwoord, precies hoe ik erover denk.
Ik vind het veel erger als mensen niet weten wat er allemaal gebeurd is en nog steeds gaande is, dan dat men precies 2 min zn mond houdt.
Dat ik het ook niet op commando kan, maakt me zeker nog geen aso. Ik doe er niet aan mee omdat ik het gewoon niet voor elkaar krijg om op dat moment eraan te gaan denken. Wel sta ik regelmatig bij zulke zaken stil en dan ook wel langer dan 2 min. Ook hou ik er zeker rekening mee, ik blijf rustig in mn eigen woning zonder de muziek aan, wat ik normaliter altijd heb. Ook heb ik me net kapot geergerd aan een stel spelende kinderen op straat... (ik mag het niet zeggen maar ja het waren allochtonen...integratie noemt men dat!!) Dat vind ik echt niet kunnen en erg respectloos.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:27

Nouks schreef:
Rienn schreef:
Niemand moet nee! Maar het is WEL uit respect naar al die voor ons getorven zijn!

Dan nog hoeft dat níet tussen 20:00 en 20:02. Als je in het bijzijn van anderen die wel stil willen zijn het lef hebt over de koffie te beginnen, dát vind ik respectloos. Er zelf voor kiezen tussen 19:45 en 20:15 niet voor de tv te zitten, hoeft dat niet te zijn.

Dat is meer dan alleen respectloos! Maar ik heb ook niet gezegd dat je precies tussen die tijd stil moet zijn. Vind het alleen zo respectloos dat er mensen zijn die het niet doen omdat het ver voor hun tijd is. Dat bedoel ik er mee, meer niet!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:29

Die twee minuten zijn natuurlijk symbolisch. Die korte periode nemen we hier wel in acht, voornamelijk om onze zoons historisch besef bij te brengen. In de aanloop naar 4 en 5 mei wordt er al over gesproken, en na afloop ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:30

Polaris schreef:
Hoezo is dat doortypen dan wel weer hypocriet? :+
Je kunt toch gewoon stilstaan bij de doden en daarnaast stil zijn om 8uur, maar nog wel gewoon doortypen?
Zij doen dan toch eigenlijk precies hetzelfde als jij?

Niet als ze pretenderen "ik houd twee minuten stilte om 8 uur", en vervolgens doortypen. Ik pretendeer niet stil te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:32

Rienn schreef:
Dat is meer dan alleen respectloos! Maar ik heb ook niet gezegd dat je precies tussen die tijd stil moet zijn. Vind het alleen zo respectloos dat er mensen zijn die het niet doen omdat het ver voor hun tijd is. Dat bedoel ik er mee, meer niet!

Jep. Er niet bij stil staan alleen omdat het een ver-van-je-bed-show is voor sommige mensen kan ik ook niet tegen :n

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:33

2 Minuten vind ik niet te lang. Ik vind het mooi, zo'n centraal moment waarop in theorie iedereen even stilstaat bij dat wat zo lang geleden gebeurd is. Ik vind het belangrijk om deze herinnering 'levend' te houden, en hoop dat zoiets nooit weer gebeuren zal. Al ben ik me ervan bewust dat in veel landen in de wereld nog mensen worden vermoord om niets en wereldvrede waarschijnlijk een utopie zal blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:34

mysa schreef:
Die twee minuten zijn natuurlijk symbolisch. Die korte periode nemen we hier wel in acht, voornamelijk om onze zoons historisch besef bij te brengen. In de aanloop naar 4 en 5 mei wordt er al over gesproken, en na afloop ook.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je met kinderen voor de tv zit, of dat je ze meesleept naar een herdenking. Inderdaad om ze dat bewustzijn bij te brengen. Dat heb ik vroeger met mijn ouders ook gedaan. Maar toen mijn moeder toen ik eenmaal op mezelf woonde om half 9 opbelde, "ben je wel stil geweest?", heb ik haar toch eens uitgelegd dat voor mij hedenken niet helemaal in die twee minuten stilte verankerd ligt. Dat begreep ze en ze respecteert al jaren mijn overtuiging daarin.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:35

Ik ben zelf die 2 minuten stil, gewoon omdat ik vind dat dat hoort. Ik denk ook vaak zat na over alle ellende in de wereld, en af en toe sta je dan ook stil bij de 2de wereldoorlog. Of ik heb er b.v een boek over gehaald bij de bibliotheek. Uiteraard is dit niet dag en tijd gebonden, maar waar het mij om gaat is het bewustzijn. Het mag tenslotte nooit meer gebeuren!

Ik werk in een kroeg, en vanavond ben ik toevallig vrij. Maar meestal werk ik op deze dag, en dus ook om 20 uur. Wij leggen op de tafels dan een brief dat wij 2 minuten stil zijn.
En dan wil je toch niet weten hoeveel mensen het presteren om om 1 minuut voor 8 nog wat te bestellen. Daar ga ik dan niet meer op in, omdat ik daar dan om 8 uur ook nog mee bezig is. Na de stilte kunnen ze het krijgen. Ik snap dat al niet van die mensen, en diegenen die dan nog willen discusieren snap ik nog minder. IK wil namelijk 2 minuten stil zijn, val me dan niet lastig met stom gezwets dat het al zoveel jaar geleden is. Kan me daar erg kwaad om maken, maar ik negeer ze gewoon, ik wil tenslotte stil zijn. Laat ze dan maar kwaad weglopen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:37

Prima dat iedereen zijn of haar eigen keuze maakt wanneer hij of zij stil is, maar neem dan ook wel de moeite om om 8 uur even je mond dicht te houden.

Sterker nog, hier thuis kwamen mijn ouders precies om 8 uur luidruchtig binnen zetten terwijl ik al lang en breed voor de tv zat. Ze waren wel al snel stil, maar voordat de last post werd gespeeld ging het al 'hey daar heb je die en die ook staan' :\
...Leuk... Ouders... Het is hier dus iets wat andersom.

Anoniem

Re: 2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:38

Wat leuk om reacties van jullie te lezen op mijn weblogstukje!

Wel een beetje cru trouwens: ik heb op 29-03 's avonds mijn aangifte Omzetbelasting gedaan. Daar kreeg ik vanavond om 20:01 een bevestiging van van de Belastingdienst....

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:39

Nouks schreef:
Wat leuk om reacties van jullie te lezen op mijn weblogstukje!

Wel een beetje cru trouwens: ik heb op 29-03 's avonds mijn aangifte Omzetbelasting gedaan. Daar kreeg ik vanavond om 20:01 een bevestiging van van de Belastingdienst....

Heel fout!

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:43

CandyQueen schreef:
CandyQueen schreef:
Ik heb ja gestemd.

ff hierop ingaan :o

Ik moet toegeven ik heb tijdens een dodenherdenking nog nooit stil gestaan bij de doden. Ik heb dan ook niets nada noppes met die mensen, en dat maakt het best wel moeilijk om aan zoiets waarde te hechten. Daarintegen ben ik wel iemand verloren bij de aanslagen op de twin towers. En daar sta ik ieder jaar weer wel bij stil, en ook veel meer dan dat ene minuutje. Is voor mij gewoon heel gevoelsmatig. Maar op commando gaat het niet. En zeker niet voor iets waar ik niets mee heb. :\ wilt niet zeggen dat ik geen respect heb, ik kan er gewoon niet voor zwijgen :o

Dit snap ik niet. Je zegt dat je niet kan zwijgen voor iets waar je niks mee hebt gehad, maar wel voor iets als de Twin Towers? Je moet jezelf écht eens gaan verdiepen in de WOII, ik weet zeker als je daar echte speelfilms over ziet, en álle stukjes leest en gevoelsdingen leeft, je het zwijgen wordt opgelegd voor lánger dan dat je zal denken :j

Muzefee

Re: 2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:44

Volgens mij heeft elke nederlandse burger wel een bloedverwante die de WOII heeft meegemaakt. :j Denk daar maar eens aan, als die mensen niet gevochten hadden, hadden wij hier nu niet gezeten. Laten we die mensen dankbaar zijn en uit respect dan op z'n minst aan ze denken op deze dag. :j

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:46

2 minuten stilte versus 5 jaar oorlog????.....is toch het minste wat je kunt doen?!

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:48

Monnie_ schreef:
Dit snap ik niet. Je zegt dat je niet kan zwijgen voor iets waar je niks mee hebt gehad, maar wel voor iets als de Twin Towers? Je moet jezelf écht eens gaan verdiepen in de WOII, ik weet zeker als je daar echte speelfilms over ziet, en álle stukjes leest en gevoelsdingen leeft, je het zwijgen wordt opgelegd voor lánger dan dat je zal denken :j

Ik ben bij de twin towers zelf iemand verloren. Bij de tweede wereldoorlog niet. En ik heb er gevoelsmatig gewoon echt niets mee. Ik heb al zoveel films gezien over de 2e wereldoorlog, alsook de hele Band of Brothers serie. Vele documentaires en ik ben ook in Breendonk en nog een nederlands kamp geweest. Jaren geleden is er op onze school ook nog een man geweest die in een kamp heeft gezeten. En nee, ik zelf heb er nog steeds niets mee. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:50

djuno schreef:
2 minuten stilte versus 5 jaar oorlog????.....is toch het minste wat je kunt doen?!

Versus 69 jaar oorlog, mag ik hopen dat je bedoelt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:50

Rienn: hoezo is dat fout? Het lijkt mij een geautomatiseerd systeem. We moeten ook niet meer waarde gaan toekennen aan die cijfertjes dan er is - het is geen teken van te weinig respect voor wie dan ook als een computer gewoon z'n mailtjes verwerkt, het water gewoon blijft stromen, de electriciteit gewoon beschikbaar blijft.

En ook al gaat de discussie nu al een heel eind af van de 'ware' herdenkingsgedachte, is het denk ik toch belangrijk om ook daar eens over na te denken. We zijn als mensen goed in het bedenken van symbolen. Maar heel vaak hechten we waarde aan dat symbool alsof het de gebeurtenis zelf zou zijn. Je kunt het symbool (de 2 minuten stilte) gebruiken om te tonen dat je betrokken bent bij de slachtoffers van oorlogen, en het is (vind ik) ook een mooie afspraak om dat samen te doen. Maar dat betekent niet dat het tijdstip op zich waarde heeft. Het doet er volstrekt niet toe of een computer wel of niet dingen verstuurt. Het zou er ook niet toe doen als iemand in het buitenland kiest om 20:00 plaatselijke tijd (ipv 20:00 Nederlandse tijd) te kiezen voor de herdenking. Daar gaat het niet om, totaal niet. Dat soort details hebben niets te maken met de kern van herdenking... en ik denk dat we echt die kern moeten blijven zien, en ons niet te veel af moeten laten leiden door de cijfers.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:52

Nouks schreef:
djuno schreef:

Versus 69 jaar oorlog, mag ik hopen dat je bedoelt?

neen....ik bedoel precies wat ik schrijf

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:52

Daar kan ik me echt niets bij voorstellen, maar goed, daar kun jij ook niets aan doen CandyQueen. Maar probeer je eens voor te stellen hoe het zou zijn om in een oorlog te leven, de angst, de mensen die je nooit meer zult zien. Dat lijkt me echt afschuwelijk. We herdenken niet alleen, maar staan er ook bij stil - wensen dat zoiets nooit weer gebeurt. Denk aan verdraagzaamheid, dat soort dingen. We denken niet alleen aan WO2, maar aan alle mensen die door een oorlog zijn gestorven.