Hoeveel spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:17

Tuurlijk moet je een flinke buffer hebben maa 20000 vind ik erg veel.
En dan ben ik zo iemand die zegt van goh je kunt wel op die berg geld gaan zitten maar je hebt er hard voor gewerkt dus gun jezelf ook eens wat.
Gooi het niet over de balk maar geniet ook van je centen.

kazary

Re: Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:20

Inderdaad, je kunt ze niet mee nemen het graf in.

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:22

Nou dat duurt hopelijk nog wel even hoor. Voor die tijd kan er nog een hoop gebeuren waar ik graag op voorbereid bent.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:25

Dat zag je een paar dagen terug wel hoe snel dat kan gaan. ;(
Ik ben niet van over de balk smijten en hou ook niet van leningen. Maar op andere neer kijken die het niet hebben is ook wat anders.
En jij verdient blijkbaar heel lekker. Dan is het erg gemakkelijk beoordelen.
Ik zou een gat in de lucht springen met 3000 bruto per maand. Dan heb ik het gevoel de loterij gewonnen te hebben :D

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:27

ik probeer altijd wel een buffer te houden. 20.000 is wel veel. Ik hou altijd een buffer van bedrag X als ik dan een iets nieuws koop mag ik vanmezelf bedrag X niet aanspreken, maar spaar ik daar appart voor.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:28

Ben keurig opgevoed als dochter van een boekhouder. Heb ook leren sparen. Heb geleerd zo min mogelijk leningen af te sluiten. En toen brak ik met mijn ex, die mij met betalingsachterstanden achter liet (en nog meer ellende), kwam ik in de bijstand terecht, leerde ik een nieuwe man kennen, kocht een huis met hem, ben vorig jaar getrouwd, afgelopen winter ging de auto 2 keer goed stuk en had ik een beugel nodig die niet vergoed werd... Het potje is nu echt leeg hoor :) We komen prima rond, hebben echt geen honger, maar een eigen paard kopen zit er echt niet in en regelmatig uit eten ook niet.
Als prioriteit hebben we nu echt weer het opbouwen van reserve, de tv geeft tenslotte nu raar flikkerend beeld (mag ook wel na 14 jaar trouwe dienst)...
Wat ik bedoel te zeggen: soms heb je het niet voor het zeggen...

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:30

ik ben dan nog maar een toekomstig mbo-er (a.s jaar) maar heb ook iid altijd geleerd om geld achter de hand te houden.
nu is dat in mijn situatie nog niet zo ernstig serieus(woon thuis) maar ik leer het mezelf wel aan om elke maand een vast bedrag circa 20 euri(jaja ben niet zo rijk) op zij te zetten.
voor bijv. als ik geen geld heb en móet iemand gewoon terug betalen, of dat ik echt in geld nood zit en dat bijv. een broek kapot gaat o.i.d.
maar dat is natuurlijk nog niet zo serieus als de volwassen hier in het topic :) maar het gaat om het idee :)

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:30

ja als je 3000 euro in de maand verdiend heb je makkelijk l*llen......

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:32

Door een veloren bankkaart(lees = ligt tussen andere rommel op mijn kamer) spaar ik nu zonder het eigenlijk te willen iedere maand 100€, en van het zakgeld dat ik van mijn ouders krijg spaar ik ongeveer een 20€ per maand. In zo'n ouderwets spaarvarken. :D Ik ben hier als 15 jarige best blij mee. :j En ik hoop deze zomer ook te kunnen gaan werken en ook dat geld te sparen. best logisch, want het word natuurlijk op mijn rekening gestort en mijn bankkaart ligt tussen de rommel :+ En eigenlijk wil ik ze niet vinden. Nu spaar ik tenminste is. :+
Laatst bijgewerkt door CandyQueen op 02-05-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:33

da's wel een goeie tip, je bankpasje gewoon weggooien, kan je het ook niet uitgeven :-)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:36

tamary schreef:
Lynske78 schreef:
Wij zijn tweeverdieners met allebei een flink salaris. En theoretisch gezien kunnen we elke maand een flink bedrag sparen. Maar op de een of andere manier gaat het elke maand op.
Heeft iemand misschien serieus een spaartip voor mij?

Automatisch elke maand een bedrag naar je spaarrekening overmaken. En dat meteen nadat je salaris binnen is.

doe ik ook. Ik heb voor mezelf een overzicht gemaakt waar alle kosten zitten en wat ik dus zou kunnen sparen. Dat bedrag gaat na binnenkomst van mijn salaris gelijk naar mijn spaarrekening. Het is denk ik slim om elke maand een vast bedrag te reserveren voor variable kosten zoals kleding, leuke dingen enz. Dit om te voorkomen dat je netzolang doorgaat met uitgeven tot je salaris op is.
Belanrijk dat je gewoon even al je kosten op een rijtje zet. Een korte impressie van mijn lijstje.

VASTE LASTEN
huur XXX
energie XXX
tv,internet XXX
telefoon XXX
gemeentebelasting XXX
inboedelverzekering XXX
wa verzekering XXX
autoverzekering XXX
wegenbelasting XXX
goededoelen XXX
loterij XXX
totaal XXX

OVERIG
benzine XXX
paardrijden XXX
kleding XXX
boodschappen XXX
overige XXX
totaal XXX

totaal van alles XXX

het totaal van alles trek je af van je netto salaris. En dat bedrag boek ik automatisch elke maand naar mijn spaarrekening.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:39

oja miss nog een tip onder de jongeren hier ;)(of volwassen kan ook natuurlijk)
als je eens 1, 2 of 5 centjes heb, doe ze allemaal in een spaarpot, als hij vol is kan je het bij de bank storten :) mijn broer had dit gedaan en die had na 3 maanden 40 euro. okee het is niet veel, maar toch weer 40 euro :7

of bijv alles onder de 50 cent in een(niet-zonder-blikopener-open-te-maken) potje doen, ik denk dat zo'n manier ook best makkelijk is. aan 1 en 2 centjes heb je toch niks?

maargoed dat is mischien meer iets voor degene onder de 18.

edit; msn taal weg gehaald ;)
Laatst bijgewerkt door DvdKloof op 02-05-09 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:42

DvdKloof schreef:
als je eens 1, 2 of 5 centjes heb, doe ze allemaal in een spaarpot, als hij vol is kan je het bij de bank storten :) mijn broer had dit gedaan en die had na 3 maanden 40 euro. okee het is niet veel, maar toch weer 40 euro;)

of bijv alles onder de 50 cent in een(niet-zonder-blikopener-open-te-maken) potje doen, ik denk dat zo'n manier ook best makkelijk is. aan 1 en 2 centjes heb je toch niks?

maargoed dat is miss meer iets voor degene onder de 18.

Ik doe dat ook. Alleen kan ik ze hier bij de bank niet inwisselen, want dat kost dan weer 10% van wat je inwisselt. Dus ik neem het meestal mee naar de bakker, en die is er maar al te blij mee. :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:42

DvdKloof schreef:
als je eens 1, 2 of 5 centjes heb, doe ze allemaal in een spaarpot, als hij vol is kan je het bij de bank storten :) mijn broer had dit gedaan en die had na 3 maanden 40 euro. okee het is niet veel, maar toch weer 40 euro;)

maargoed dat is miss meer iets voor degene onder de 18.

Dat is een hele slimme tip! Klopt, ik heb vaak kleingeld (5 cent, 1 cent) als ik dat vind als ik me kamer opruim toch wel richting een plek waar ik het nooit meer vind. Maar ik heb het een tijdje gewoon in een potje gedaan, en als ik aan het einde van de maand nog kleingeld in me porto had dat allemaal in een potje gedaan. En dan gaat sparen toch wel goed :D (Toen spaarde ik voor een aquarium)

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:47

maar hebben jullie nou bijv. een spaarrekening en gewoon een rekening waar je je vaste lasten e.d van betaald?

ik heb zeg maar een aparte spaarrekening daar stort ik elke maand een euro of 20/25 op nadat mijn loon is gestord. en het geld wat ik overhoud(rond de 70 euro, tja zeeman he ;) ) + 100 euro kleedgeld geef ik uit aan kleding/uitgaan/iets te drinken/leuke dingen doen(pretpark e.d.)
maar als mijn loon is gestord de 26e ongv. dn is het de 5e van de volgende maand(dan krijg ik kleedgeld) al een groot deel weer op?! :( en waar het dan in godsnaam allemaal naartoe is gegaan....

dus wie heeft er een goede manier van sparen voor mij :) ?

edit: en geld uitgeef manier voor mij.

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:54

oja nog iets.

mn ma zei dat ik ook elke week van de maand 10€ kon pinnen en in mijn portomonee kon doen voor iets te drinken/eten in de stad.

dus 40 euro er af van die (even grof gezegd) 90€ = 50€ en dan nog eens die 25€ eraf voor op mij spaarrekening = 25€ , dus hou ik nog 25 euro over voor het overige... maar ik wil ook wel eens met vriendlief bijv. een dagje naar een pretpark/dierentuin noem maar op..
maar daar heb ik dus geen geld voor..

dus wie weet een beetje een goede manier op je uitgaven te doen? of zou ik ook nog een aparte rekening aan moeten maken voor bijv. dat ik daar ook een bedrag per maand op stort voor bijv. een uitje?

edit; natuurlijk krijg ik ook nog die 100€ kleedgeld. maar die wil ik liever bewaren voor kleding enzo.

ohh mother help
Laatst bijgewerkt door DvdKloof op 02-05-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:57

ik ben nog student, betaal vrijwel alles wat ik heb zelf, krijg alleen kledinggeld thuis en eten enzo.
verder betaal ik mijn hobby's en alles zelf. ik heb ook een buffer van 1000 euro altijd voor de pony's minimaal op mijn spaarrekening.
verder heb ik mijn vaste lasten berekend en pin ik zogauw mijn salaris binnen is het bedrag voor de vaste lasten en dat doe ik dan thuis in potjes, een potje voor vaste lasten van de pony's, een bedrag per maand appart voor activiteiten enz..
op het eind van het jaar bereken ik alles opnieuw en deel ik het door 12 waardoor ik weer weet wat ik ongeveer per maand aan de kant moet leggen
het handige daaraan is dat als het potje leeg is zie ik dat het leeg is, ik heb direct overzicht.
als ik dit allemaal niet zou doen en alles gewoon van mijn rekening af zou halen zou ik voor mezelf geen duidelijk overzicht hebben hoeveel geld ik heb afgehaald voor bv de pony's en activiteiten.

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:01

Door dit topic moest ik direct denken aan een 'spreuk' die ik pas heb gelezen in Readers Digest: "Als het inkomen stijgt, stijgen de uitgaven onevenredig mee. 10% meer inkomen leidt vaak tot 20% meer uitgaven."

20.000 euro op de bank klinkt als een heerlijke buffer maar ik denk dat 3x een maandsalaris reëler is en een mooi streven :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:11

Mijn spaargeld is diep en diep triets :D Geef zowat alles uit wat ik heb en kan amper sparen. ga vaak op vakantie naar verre landen en koop van alles.
Het is maar geld, en je leeft maar 1 keer. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:17

DvdKloof schreef:
verhaal over geld tekort

Ik denk dat je simpelweg teveel wil. Je hebt zo te lezen geen vaste uitgaven (telefoonabbonement, paardrijles, noem maar op), dus alles wat je uitgeeft is omdat je iets extra's wilt.

100 euro per maand aan kleding is al veel (iig voor een groot deel van werkend/studerend nederland), dus dat doe je zelf. Maandelijks naar een pretpark/dierentuin: dat doe ik 2x per jaar maximaal... zijn dit allemaal dingen die jouw leven 100x leuker en beter maken, dan moet je het gewoon lekker doen en accepteren dat je chronisch geld tekort komt. Wil je je geld op een andere manier uitgeven (of sparen), dan zul je toch je levensstijl iets moeten aanpassen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:22

100 euro haal ik normaal niet eens per kwartaal aan kleding.
Recent wel wat extra's gehad en ook wat uitgedijd dus moest echt wat nieuwe dingen aanschaffen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:30

Ik had als kind/tiener best veel gespaard. Veel verjaardagsgeld, zakgeld, verdiensten van bijbaantjes etc. gingen op een spaarrekening. Toen ik 18 was ging ik studeren, en had ik ongeveer 4000€ op de bank staan. Maar toen wilde ik mijn bijrijdpaard kopen, en op wedstrijd (trailer kopen), dus ging het geld op en werd er weer gespaard.
Uiteindelijk denk ik dat ik straks als ik afgestudeerd ben een studieschuld van 15.000€ heb, en 5000€ spaargeld. Of in ieder geval, op zoiets hoop ik uit te komen. Lenen bij de ib-groep heeft gunstige voorwaarden, en ik heb liever straks 5000€ meer schuld dat ik een buffer heb of een auto kan kopen van geleend geld uit Groningen dan van Frisia financieringen. En dan denk ik maar even een tijdje op een studentenkamertje blijven wonen, flink sparen/flink deel van de schuld aflossen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:35

ik heb geen spaargeld, in ieder geval nog niet. ben wel bijna klaar met mijn studie en ben van plan om dan flink te gaan sparen voordat ik op mezelf ga. helaas moet er dan nog wel een studieschuld afbetaald worden :\

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:48

Vind het verhaal van Sjukke heel herkenbaar..
Heb zelf ook in de zomers gewerkt om mijn studie en boeken te betalen,
ben jaren niet op vakantie geweest en werkte in het weekend om te kunnen leven.
En ik ben zo vreselijk blij dat ik geen studieschuld heb opgebouwd.
Vind dat heel veel mensen er te makkelijk over denken en geloof me, het is onnodig.
Nu pluk ik daar de vruchten van..

Wil ook altijd wel een buffertje hebben, maar denk dat de hoogte heel afhankelijk is van je vaste lasten en je inkomen..
Een hypotheek van 200.000 of 600.000 maakt natuurlijk een wereld van verschil.
Ook het werk dat je doet, of je in loondienst bent of eigen baas maakt natuurlijk uit.
Bokt is natuurlijk een mengelmoesje van alle leeftijden en van laag tot hoogopgeleid en het is natuurlijk niet reeel om ervan uit te gaan dat iedereen hier een huis van 600.000 euro heeft.
Wat ik wel merk is dat mensen met een hoog salaris vaak lopen te zeuren dat er zoveel mensen zijn die meer verdienen voor minder (belangrijk) werk terwijl ze nooit naar beneden kijken. (en dus geen flauw benul hebben van de bedragen waar sommige mensen mee rond moeten komen)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:57

Dankzij bijdrage van m'n ouders tijdens m'n studie heb ik geen schuld opgebouwd, maar als ik zou moeten kiezen tussen een studieschuld bij de ibg of 5 jaar niet met vakantie, zou ik toch echt voor die schuld kiezen. Dan maar jarenlang 50 euro per maand terugbetalen, met een beetje geluk moet dat er toch vanaf kunnen (ik hoop m'n paard ook te kunnen onderhouden en dat gaat bijna 10x meer kosten p/m).
Ieder z'n keus, je hebt studenten die lenen om net wat relaxter te kunnen leven (een keertje met vrienden uit eten, in de zomer 2 weken met vakantie op een camping), en je hebt studenten die het uitgeven om 5 jaar lang volledig uit hun dak te gaan (3x per week feesten, verre vakanties). En wie ben ik om daar een oordeel over te geven, het is niet mijn geld :)